aparatura na 72 MHz legalna w Polsce?

Czy w Polsce jest dozwolone uzywanie aparatury na 72 MHz? Z gory dzieki, Jacek.

Nie. Chyba, ze ma moc <= 20mW. A modelarskie nie maja. Patrz watek z 2007-08-29 12:23
--
Lukasz
N 50 05' 04"

Dzieki za info (w przyszlosci, prosze, napisz zawsze jaki byl "temat" watku, bo trudno znalezc po samej dacie).
Mam wiec pytanie, czy ktos "przestraja" aparatury 72MHz kupione w USA na Polski standard 35MHz? Jesli tak to za ile? Chodzi o prosty helikopter Lama, aparatura ESky EK2-0404/EK2-0705B.
Jacek.
Użytkownik Jacek M. Holeczek napisał:

Witam Obawiam się, że nikt tego nie robi bo jest to raczej nieopłacalne. O ile "przestrojenie" odbiornika może być dość proste (przy "prymitywnym" odbiorniku będzie to pewnie wymiana kwarcu, dwóch cewek i kondensatorów + zestrojenie tego wszystkiego), to nadajnik nie jest juz taką prostą sprawą (prawdopodobnie trzeba będzie większość toru w.cz. zrobić od nowa).
Pozdrawiam Grzegorz
Dnia 21-09-2007 08:06, Użytkownik Grzegorz Kurczyk napisał:

Dobry tekst :-) Przecież to co napisałeś w nawiasie to jest przerobienie całego toru w.cz. Podejrzewam, że w nadajniku będzie to prostsze niż w odbiorniku bo będziesz miał więcej miejsca niż w odbiorniku. Pozdrawiam. Mariusz.
Użytkownik Bonawentura napisał:

A na czym polega "przestrojenie" odbiornika z pojedynczą przemianą opartego na którymś z MC33xxx ??? Zmiana obwodu wejściowego, który w prostych odbiornikach składa się z jednej cewki i kondensatora. Drugi element to obwód rezonansowy "overtonu" rezonatora kwarcowego w heterodynie. Obudowy cewek dla obu zakresów będą miały podobne lub wręcz identyczne rozmiary. Kondensatory SMD będą tego samego rozmiaru. Nie widzę więc problemu ze "zmieszczeniem się w obudowie". Reszta odbiornika (p.cz. deszyfrator itp.) pozostaje bez zmian. Trzeba to oczywiście wszystko zestroić. W nadajniku zmienić trzeba będzie dużą ilość obwodów strojonych między kolejnymi stopniami nadajnika. Konstrukcja obwodu wyjściowego dla obu zakresów też za zwyczaj różni się znacząco. O antenie nawet nie wspominam. Trzeba też zmienić wielkość dewiacji FM. Czyli oprócz poważnych zmian w nadajniku trzeba jeszcze dysponować dość solidnym sprzętem pomiarowym aby tak przerobiony nadajnik nie służył do strącania modeli kolegów ;-) Chyba, że mówimy o "nadajniku" zrobionym na jednym tranzystorze z kwarcem i dławikiem w roli układu dopasowania anteny... Odbiornik można dość porządnie zestroić za pomocą generatora sygnałowego i miliwoltomierza (choć jest to dość upierdliwe). Ponadto źle zestrojonym odbiornikiem robimy "kuku" najczęściej tylko sobie...
Pozdrawiam Grzegorz http://www.rc.control.slupsk.pl
wiadomości

Jak pisałem swoja poprzednia wypowiedź, nie znałem tej Twojej. Pisaliśmy rónocześnie :-)
Michał

Rzeczywiście dobry. Dokładnie jest właśnie tak.

To akurat nieprawda. Odbiornik przestroić jest dośc prosto. Wystarczy wymienić najczesciej dwie cewki i dwa kondensatory, jak napisał Grzegorz. Do zestrojenia wystarczy prosty oscyloskop i generator sygnałowy, który ostatecznie można zastąpić nadajnikiem, ale to znacznie gorsze rozwiazanie. Mozna to zrobić w godzine, problem tylko skąd wziąc te cewki (ostatecznie mozna na starych korpusach nawinąc nowe). Z nadajnikiem jest o wiele trudniej, bo cewek jest znacznie więcej, a do tego konstrukcja modułu na 72 MHz będzie inna niz ta na 35MHz nawet tej samej firmy. W nadajnikach modelarskich na 35MHz kwarc jest powielany najczesciej X 2, na 72 MHz może to być np X 4, zalezy od producenta, wiaze się to z uzyskaniem własciwej dewiacji, która powinna wynościć + - 2kHz. Z tego wzgledu obwody modulatora i powielacza będą miały inną konstrukcje. Antena o długości ok 1m stosowana w nadajnika modelarskich to ok 1/4 fali na 72 MHz, a to znacznie łatwiej dopasować, więc obwody wyjściowe nadajnika bedą sie różnic od tych na 35 Mhz, gdzie 1 m to wiele za mało. W zwiazku z powyzszym do przestrojenia nadajnika potrzebna jest znacznie wieksza wiedza i trzeba dysponować znacznie większa ilością kosztownych przyrzadów pomiarowych jeżeli ma to być zrobione dobrze. Trzeba dysponować poza przyrządami podstawowymi jeszcze miernikiem mocy, miernikiem dewiacji i jakims analizatorem zzeby sprawdzić jakie jest promieniowanie czestotliwści nieporzadanych przez nasz nadajnik. W sumie to dużo pracy i cała operacja jest całkowicie nieopłacalna, lepiej kupić nowy moduł na 35 MHz.
Michał
Tak sobie myślę, że w przypadku Lamy, to jednak nie ma sensu takie amatorskie przestrajanie. Pewnie będzie więcej szkód niż pozytku. Poza tym wyznaje zasadę "działa dobrze? nie ruszać!"
Lamą lata się zwykle ze schowaną anteną w jakimś pomieszczeniu. Mimo, że w pomieszczeniach modelik ma zapędy na bycie kultowym, to na otwartej przestrzeni to raczej porażka i walka z wiatrem, a nie latanie. A na lotnisko, gdzie latają inni modelarze to już wogóle nie ma sensu go zabierać.
Inna sprawa, że nadajnik od Lamy, to pełnowartościowy czterokanałowy nadajnik modelarski (reversy, trymery, kwarc, wyjście trenera) i komuś może przyjśc do głowy ochota wykorzystać go do latania na lotnisku.
Pewnie niektórzy sie obruszą,ze myślę "po polsku" ("co mi tam prawo"). Może jakbym sie urodził Niemcem, to bym obstawał przy przestrajaniu. Ale dopóki lata toto w domu ze schowaną anteną mój wyrok brzmi: nie ruszać.
--
Lukasz

Dnia 21-09-2007 11:57, Użytkownik Michal K napisał:

I tak dalej i tak dalej...
O tym wiesz Ty, o tym wiem ja. Chodziło mi tylko i wyłącznie o ten tekst Grześka i nic więcej.
A tak przy okazji Przestrojenie REX MPD z 40 MHz na 35 MHz jest jeszcze prostsze - wystarczy wymienić kwarc. I jeszcze jedno, ciągnięcie tego wątku nie ma sensu. Szczególnie w "samolotach" do aparatury nie powinno się "pchać łapek". Sensowny warsztat, dbający o klienta, zajmujący się naprawą i strojeniem nadajników nie powinien podjąć się czegoś takiego, tłumacząc dokładnie przyczyny (no chyba, że klient się uprze, wtedy - klient nasz pan - ale zapłaci) Przed "amatorami" zaś - "niech Bóg nas ochroni". Pozdrawiam. Mariusz.
Użytkownik Bonawentura napisał:

Hmmm... nadal nie mogę dopatrzyć się na czym polegała "dziwność/śmieszność" tego co napisałem. Ale możliwe, że przemęczony jestem ...

Takie "przestrojenie" nie koniecznie musi być udane. Z tego co sobie przypominam REX jest zrobiony na MC3361 (lub czymś z tej rodziny). O ile "selektywność" (cudzysłów jest tu jak najbardziej na miejscu) obwodów wejściowych pozwala na pracę odbiornika na częstotliwości przesuniętej o 5MHz (jedyny objaw to spadek czułości), to z obwodem wydzielającym częstotliwość overtonową kwarcu w heterodynie już nie jest tak słodko. Kwarc potrafi w ogóle się nie wzbudzić, pracować niestabilnie lub wystartować na zgoła innej częstotliwości od zamierzonej. To, że Koledze takie przestrojenie się udało jeszcze o niczym nie świadczy. Aczkolwiek nie wykluczam takiej możliwości, że producent przewidział pracę w obu pasmach. Schematu tego odbiornika nie widziałem, ale wątpię aby tak było.

Szanujący klienta warsztat spełni jego życzenie... oczywiście uprzedzając go o kosztach takiego przedsięwzięcia proponując ewentualnie inne rozwiązanie. Decyzja czy przerabiać czy kupić nowe należy już tylko i wyłącznie do Klienta.

Boga bym w to nie mieszał... ma ważniejsze sprawy. A jeśli chodzi o "amatorów"... to czy Kolega modele skleja zawodowo ? ;-)

Pozdrawiam Grzegorz
P.S. Chyba już faktycznie wyczerpaliśmy temat...

Nie. Aparatura jest legalna, mozesz sobie trzymac na pólce, nielegalne jest korzystanie z niej. Proponuje przejrzec archiwum grupy. Temat podejmowany ok. 1x na miesiac. W skrócie: nie kombinuj. Jesli latasz, to 35MHz. Koniec, kropka, po uzasadnienie merytoryczne (pasma dla jezdzacych, plywajacych) odsylam do archiwum&google.
pozdrawiam, qrdl