nadajniki 36 Mhz.

Witam serdecznie.
Czy szanowni grupowicze slyszeli kiedys o aparaturkach korzystajacych z
czestotliwosci 36 Mhz FM?. Na PWM wypisane sa tylko 35A, 35B, 40, 41, 72
Mhz. czytalem tez o 50 i 75 Mhz. Nie szukalem najnowszych regulacji
prawnych co do czestotliwosci legalnych w polsce, ale z tego co wiem,
calkowicie zabroniona jest czestotliwosc 72 Mhz (wojskowa).
jak wiec jest z 36 Mhz? jest stosowana taka czestotliwosc w nadajnikach? a
moze jest to jakies zaokraglenie ze strony sprzedawcy i tak naprawde mowa
jest o 35Mhz?
jak bardzo ta czestotliwosc jest NIE legalna w polsce?
Dziekuje i pozdrawiam. Marcin Strzelecki - Szczecin
Reply to
Marcin Strzelecki
Witam !
Nie wiem czy dalej jest stosowana, ale posiadam nadajnik HITEC Master 7 z modu³em na 36MHz (przynajmniej tak jest napisane) z tego zo wiem to zosta³ przestrojony na 35MHz, ale w nowszych rozwi±zaniach nie spotka³em siê z takim pasmem. Stosuje kwarce na 35MHz i dzia³a znakomicie.
Podtawiam Karol
Reply to
Karol
"Karol" wrote
Witam.
Aparatura o ktorej mowie to JR propo F500, niestety chyba bardzo malo popularna, bo na polskich grupach nic o niej nie znalazlem. niestety rowniez na stronach sasiadow nic nie slychac(konkretnego). Aparatura chyba nie jest stara. dystrybutorem JR propo jest graupner ale tam i tak jej znalezc nie mozna. jedyny normalny sklep gdzie te aparature mozna kupic znajduje sie na wyspie gdzie kangurki skacza. i notka w sklepie wlasnie 36Mhz Only!.
Wymieniales Modul W.CZ (albo M.CZ albo cokolwiek?) czy tylko kwarce?
Rowniez pozdrawiam. Marcin Strzelecki - Szczecin
Reply to
Marcin Strzelecki
Witam, Zasada jest taka ze raczej uzywa sie tego co jest popularne w danym kraju (u nas 35MHz - lotnictwo i 40 MHz plywajaco/jezdzace). Chcac wymienic kwarce lub dokupic odbiornik juz sie robi problem. Nie wiem jak jest z tym 36MHz ale jest duze prawdopodobienstwo ze bedzie dzialac na kwarcach 35MHz (podobnie jest z 41MHz ktore jest uzywane we Francji, wystarczy kupic odbiornik na 40MHz wsadzic kwarce na 41MHz i wszystko gra i buczy :)
Tu masz wypiske kwarcy jakie produkuje GWS (w tym 36MHz dla kangurow):

Jakub_RC
"Jakub_RC" wrote
Witam.
<-ciach->
Dziekuje za wyczerpujaca wypowiedz, teraz wszystko stalo sie jasne. Pytalem oczywiscie, gdyz zamierzam zrobic zakupy w australii. ceny sa bardzo przystepne, a po ostatnich spadkach kursu USD, to osmiele sie powiedziec ze az oszalamiajace :) niestety oszalamiajace sa tez koszta shipingu. dla porowniania: komputerowy 5 kanalowy nadajnik JR F500 z akku kosztuje nie cale 100 USD co po przeliczeniu daje ok 300 zlotych. koszta shipingu to ponad 30 USD... no i teraz pytanko nastepne. jak tu bez cla cos z australii przywiesc :)
orientuje sie ktos jakie moga byc koszta nadania paczki "gift" nie wartosciowej nie ubezpieczonej? podadza mi taka informacje w urzedzie pocztowym?
Pozdrawiam. Marcin Strzelecki - Szczecin
Reply to
Marcin Strzelecki
Użytkownik Marcin Strzelecki napisał:
mieszkasz w strefie nadgranicznej, nie wiem jak u sasiadow zza odry z tym pasmem, zasiegnij jezyka w URTiP na wyzwolenia 70 w kwestii bandplanu
Reply to
AlexY
Witam.
"AlexY" wrote
Do granicy to troche jest. Modelarskie Nadajniki RC nie maja chyba az tak duzej mocy/zasiegu wiec o sasiadow sie nie martwie.
Mam dzisiaj dzien lenistwa, wiec nigdzie sie nie ruszam :) ale zagladnalem na strone URTiP
przeczytalem najnowsze ustawy (z ktorych niestety zbyt duzo nie zrozumialem) i doczytalem sie iz pozwolenia nie sa wymagane dla urzadzen nadawczo-odbiorczych, ktore miedzy innymi wykorzystuja uzgodnione przez organizacje miedzynarodowe zakresy czestotliwosci.
przegladnalem takze Krajowa Tablice Przeznaczen Czestotliwosci. I tak: zakres czestotliwosci 33 - 37,5 Mhz - przeznaczenie: Ruchoma - uzytkowanie: cywilno-rzadowe.
Mowiac szczerze nic z KTPC nie rozumiem.
Niewiem czy to Ja jestem ograniczony czy system informacji nie jest zbytnio User-friendly?
Pozdrawiam. Marcin Strzelecki - Szczecin.
Reply to
Marcin Strzelecki
U¿ytkownik "Marcin Strzelecki" snipped-for-privacy@wi.ps.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:co7s1d$t88$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...
Witam !
U¿ywanie w Polsce i chyba ca³ej Europie aparatur na pasmo 36 MHz jest nielegalne. Z tego co pamiêtam pasmo to jest u¿ywane w Australii. Zobacz tutaj:
wypowied¼ Piotra_de, podaje dok³adnie jakie czêstotliwo¶ci s± dozwolone do u¿ywania w Polsce i podstawy prawne.
Pozdrawiam
Micha³
Reply to
Michal K
Witam.
"Michal K" wrote
Tak. przegladnalem jeszcze raz regulacje prawne i korzystanie z aparatury nadawczo odbiorczej sterujacej modelem, na innych czestotliwosciach niz podane w ustawie jest nie legalne, Chyba ze posiadamy uprawnienia do nadawania, a czestotliwosc na ktorej chcemy nadawac nie moze byc zarejestrowana oraz musi miec dostep cywilny. Prawdopodobnie koszt uzyskania takiego uprawnienia jest dosyc wysoki, oraz jak dobrze wyczytalem uzyskiwane na okres do lat 10. - Nie oplacalne.
Zgadza sie.
totliwo%B6ci
Zwiedzilem, dziekuje za link.
Reasumujac, jezeli wystarczy wymienic kwarc w nadajniku na 35Mhz i zakupic odbiornik 35Mhz, to jest to nawet oplacalne. Alternatywa dla mnie bedzie jeszcze niemiecki ebay.
oglaszam EOT.
Rowniez pozdrawiam. Marcin Strzelecki - Szczecin.
Reply to
Marcin Strzelecki
> totliwo%B6ci
Nie wystaeczy wymieniæ kwarc. Trzeba jeszcze przestroiæ czê¶æ wcz. Jest du¿e prawdopodobieñstwo, ¿e po wymianie samego kwacu, nadajnik bêdzie dzia³a³, ale napewno nie bêdzie mia³ w³a¶ciwych parametrów, to zbyt du¿a ró¿nica 1 MHz. Nie wiem jaki nadajnik chcesz kupiæ.Do tych które maja modu³ wcz, mo¿na dokupiæ sam modu³, tylko czy wtedy cena bedzie jeszcze atrakcyjna. Zanim nabierzesz przekonania ¿e na e-bayu wszystko jest bardzo tanie, prze¶led¼ jak±¶ interesuj±c± cie aukcje do koñca, ¿eby¶ wiedzia³ za ile dana rzecz zosta³a sprzedana naprawde. Na e-bayu ceny rosna znacznie dos³ownie w oststnich sekundach. Przegl±danie cen je¿eli do koñca aukcji zosta³ np. 1 dzieñ o niczym nie ¶wiadczy, nabiera siê tylko fa³szywego przekonanie, ze tam wszystko jest strasznie tanie. Oczywi¶cie zdarzaja sie okazje.
Micha³
Reply to
Michal K
Witam.
"Michal K" wrote
No wlasnie tez mi sie tak wydawalo, gdzies czytalem ze wymiana kwarcow z 40 na 35 Mhz jest nieskuteczna, gdyz sa tam rozne parametry modulu w.cz, byc moze przy takiej "niewielkiej" roznicy jednego Mhz wystarczy? w koncu popularne nadajniki umozliwiaja zastosowanie kwarcy z kanalami od x do y ze skokiem 10khz, przy ilosci kanalow powiedzmy 20 mamy zakres pracy nadajnika 200khz czyli 0.2 Mhz, moze udalo by sie tak trafic, aby sie zmiescic w tych 200khz? np kupic kwarc z jakiegos najwyzszego kanalu 35Mhz? oczywiscie teoretyzuje, gdyz tematyka radioamatorska i radioelektronika (neologizm? :) ) jest mi obca, prosze wiec o nie wieszanie na mnie i o nie obrzucanie miesem.
O nadajniku pisalem w 3 poscie bodajze, chodzi o F500 firmy JR cena nadajnika 100 USD (nadajnik tylko z akku). co na polskie nowe zlotoweczki - 300.- niewiem jak jest z modulem, ale nalezy domniewywac iz taki modul nie jest dostepny.
Wiem, tak wlasnie robie :) i ceny osiagane na niemieckich aukcjach sa przeciwnie proporcjonalne do ilosci wystawionych sztuk danego obiektu ;) pewnie dla tego na polskich aukcjach daja takie "zaporowe" ceny minimalne, A przeciez nie chodzi o to, by sprzedac nadajnik uzywany w cenie wyzszej niz cena producenta! .... przepraszam to juz napewno OT.
Dokladnie. Masz racje, zgadzam sie w 100 procentach
Nie falszywego, napewno jest taniej niz u NAS, nawet doliczajac koszt przesylki.
Pozdrawiam. Marcin Strzelecki - Szczecin
ps. a mial byc EOT :)
Reply to
Marcin Strzelecki