smiglo

potrzebuje porady od specjalistow od smigiel.
wisi sobie na zawiasie klapka 10x10cm. Masy powiedzmy 10-20g [1-2mm grubosci plastik].
Jakie parametry smigla i silnika sa potrzebne, zeby ciag powietrza odchylil klapke prawie do poziomu ? No powiedzmy o 70 stopni.

ja bym raczej kombinowała z jakaś dmuchawą wentylatorową o w miare skupionym strumieniu powietrza. Śmigło modelarskie o średnicy 20cm może nie wystarczyć.
Tomek

20cm to wystarczy do popędzenia w pionie niezłego modelu akrobacyjnego ważącego ponad kilogram. 10-20g to śmigiełko max kilka cm oraz miniaturowy silnik np. z wibratora z komórki.
Marek
http://allegro.pl/show_item.php?item 80028117
Hello marko1a,
Monday, August 9, 2010, 10:32:24 AM, you wrote:

20W wentylator osiowy z trudem uchyla lekką klapkę mocowaną na wysokości niewiele wyższej od srodka ciężkości. Tak wygląda praktyka :(
--
Best regards,
RoMan mailto: snipped-for-privacy@pik-net.pl

Wentylator to inne urządzenie i do czegoś innego zaprojektowane i wykorzystywane. Chyba nie chciałbyś aby taki wentylator w biurze powodował że wszystkie kartki z biurek odlecą. Nie ma co wogóle porównywać do silników i śmigieł modelarskich.
Marek
Hello marko1a,
Monday, August 9, 2010, 11:34:12 AM, you wrote:
[...]

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Odnoszę się do silnika z wibratora z komórki o mocy ułamka wata a nie do silnika modelarskiego o mocy ułamka konia mechanicznego. Jest oczywiste, że modelarski silnik 2.5cm^3 (seryjny, nie wyczynowy), który ma moc maksymalną na poziomie kilkuset watów, wyprostuje klapkę. Ale myslę, że Jarkowi chodzi o bardziej realne źródło mocy do tego śmigła/wentylatora niż spalinowy silnik modelarski.
--
Best regards,
RoMan mailto: snipped-for-privacy@pik-net.pl

Mój syn na takim silniku zrobił niewielki szybowiec który puszczony z ręki potrafi nawet uciec. Możliwe że dla 20g to za mało ale silnika modelarskiego to chyba raczej nei ma sensu zapędzać do tej roboty. Sam jako dziecko bawiłem się śmigiełkiem około 10cm puszczanym z silnika wymontowanego z magnetofonu kasetowego. Śmigło wycięte było z blachy z formy do pieczenia i bez jakiegoś specjalnego wyprofilowania poza prostym skręceniem łopatek. Silnik rozkręcał to śmigło a po uzyskaniu odpowiedniej prędkości nabierało takiego ciągu że wyrywało się z osi silnika i wylatywało na wysokość 2-3 piętra.
Marek
wiadomości

Silniczek ma byc elektryczny, ale chcialby wstepnie oszacowac jaki i jakiej mocy zasilacz. Tez z komorki naprawde daja taki ciag ?
Hello J.F.,
Monday, August 9, 2010, 12:56:29 PM, you wrote:

Gdzie tam. To jest małe badziewko. Nie dość, że mikromocowe, to jeszcze łożysk praktycznie nie ma.
--
Best regards,
RoMan mailto: snipped-for-privacy@pik-net.pl

Praktyka na razie jest taka ze wentylator z peceta daje rade uchylic niewiele, lepszy wentylator tylko troche wiecej, smiglo z suszarki tez sobie kiepsko radzi - widac jest duza roznica miedzy ciagiem na smigle, a sila parcia na klapke juz w odleglosci rzedu kilku centymetrow.
Z modelarskimi nie mam doswiadczenia, wiec zasiegam porady.
P.S. co to jest smiglo 10x5 ? 10cm srednicy, 5cm skoku ?

Ja też tyle że mój syn bawi się w modelarstwo.
Nie jestem pewien ale chyba to są wymiary w calach śmigła całego z kołpakiem i średnicą osi / długości pojedynczej łopaty. Czasem wymiar pojedynczej łopaty wychodzi mniejszy lub większy ale o co chodzi to nie wiem.
http://www.gamahobby.com/x_C_Dz__PD_5510152__PND_5510035.html
Marek
On 09/08/2010 11:12, J.F. wrote:

10 _cali_ srednicy, 5 cali skoku. Na silnik 0.3 in^3 jak znalazl.
--
Jerry1111

Jarku, nie mam pojęcia jakie powinno być śmigło oraz napęd, ale jest dostępne oprogramowanie do liczenia napędów elektrycznych np Drive Calc albo Motocalc. Dobierasz silnik, smigło, zasilanie (głównie bateryjne, ale również DC z zasilacza). Program liczy między innymi siłę ciągu w gramach, sprawność, prędkość strumienia powietrza. Podejrzewma że mając te dane sam sobie oszacujesz to czego potrzebujesz.
--
Piotrek.
http://www.pitlab.pl
J.F. pisze:

Co do śmigła - nie wiem, co do silnika - całkiem spory - czym innym jest odpychanie modelu od powietrza (gdzie silnik jest umocowany do modelu) a czym innym podnoszenie czegoś strumieniem powietrza - o ile strumień powietrza nie będzie naprawdę szybki to klapka się lekko uchyli, powietrze się po niej "ześlizgnie", ciśnienie spadnie i tyle. (No i warto pamiętać, że siła działająca na klapkę spada mniej-więcej z cosinusem kąta odchylenia, bo maleje pole powierzchni prostopadłej do pędu powietrza.)
Myślę, że najlepiej by użyć klapkę o profilowanym kształcie z osią obrotu koło środka ciężkości - wtedy w strumieniu powietrza obiegającym i na górze i na dole wytworzony ciąg ustawi klapkę równolegle.
Michoo

Wystarczy półsfera i problem ten będzie niezauważalny. Tak samo jak wystarczy zamontować śmigło w niewielkim tunelu to wtedy ciąg znacznie wzrasta.
Marek
Hello marko1a,
Monday, August 9, 2010, 2:24:16 PM, you wrote:

Nic nie wystarczy - pisałem - wentylator osiowy 20W, rura 100mm, klapka z mocowaniem tuż ponad środkiem ciężkości i ledwie się uchyla. Nie dość, że wydajność wentylatora jest taka sobie, to jeszcze po zdławieniu spada mocno :(
--
Best regards,
RoMan mailto: snipped-for-privacy@pik-net.pl

Skrzydło samolotu jest (podobno) ciągnięte do góry dlatego, że powietrze nad nim ma większą prędkość niż pod nim. Jak się dmuchnie nad trzymaną poniżej ust kartką to ona się podniesie do góry. Może jak się dmucha w taką klapkę (wyobrażam sobie, że głównie pod nią) to zamiast powstawać siły podnoszącej klapkę to powstaje siła ciągnąca ją w dół ? Według informacji o działaniu skrzydła też tak by wychodziło - powietrze pod klapką (gdy już się troszkę odchyli) porusza się szybciej niż nad nią więc powinna powstać siła ciągnąca klapkę w dół. Cały czas wyobrażam sobie klapkę mniej więcej tej wielkości co cały strumień. Jeśli klapka byłaby znacznie mniejsza od strumienia to nie można mówić o dmuchaniu pod nią, ani o większej szybkości pod niż nad. Dynamika płynów to dla mnie czarna magia. P.G.

Cos w tym jest, ale jak sie dmuchnie w trzymana powyzej ust karke, to ona sie podnosi :-)

Tez je kiepsko rozumiem. Ale znam pare ciekawych przykladow.
P.S. elektrony w polprzewodnikach .. a czy one tez nie powinny podlegac prawu Bernouliego ?

Z tego by wychodziło, że poziome dmuchanie zawsze przeciwdziała grawitacji ;-)

Nie wiem, czy to to, czy inne prawo, ale gdyby elektrony zachowywały się jak płyny to prąd płynący szybko (czyli dużo A) jednym przewodnikiem powinien zasysać elektrony z podłączonego do niego pod kątem prostym przewodnika. Co z tego by dalej wynikało......? P.G.