Wygrzewanie ┼╝ywicy

Witam wszystkich,
ostatnio wycwani┼éem si─Ö przy laminowaniu Epidianem 53 + Z1, po zalaminowaniu wrzucam detal do piekarnika na nieca┼é─ů godzin─Ö w 60
stopniach i wyjmuj─Ö ju┼╝ prawie betonowo twardy. Zastanawiam si─Ö tylko, czy takie podej┼Ťcie do sprawy nie powoduje utraty wytrzyma┼éo┼Ťci ┼╝ywicy, wszak wygrzewa si─Ö ┼╝ywice, ale ju┼╝ po uprzednim zwi─ůzaniu a nie w celu przy┼Ťpieszenia wi─ůzania, czy znajdzie si─Ö kto┼Ť obeznany w tych tematach ? Taki spos├│b tworzenia laminat├│w jest dla mnie bardzo wygodny - E53 + Z1 wi─ů┼╝e na tyle wolno, ┼╝e bez stres├│w mo┼╝na sobie laminowa─ç, ci─ů─ç tkanin─Ö, popija─ç piwko a potem dzi─Öki piekarnikowi nie czeka─ç do drugiego dnia na zwi─ůzanie i dalsz─ů obr├│bk─Ö, nie musz─Ö te┼╝ prze┼╝ywa─ç stres├│w u┼╝ywaj─ůc ┼╝ywicy 5 minutowej, czy nawet 15 minutowej, teraz jedynym moim problemem jest wielko┼Ť─ç piekarnika :)
pozdrawiam
Remigiusz
Add pictures here
Ôťľ
Remigiusz Zukowski pisze: ...............

.......... Od dawna staram siŕ synchronizowaŠ sesje domowej sauny i laminowanie ;-). Sauna ma tŕ zalet▒, ┐e wiŕkszoŠ modeli siŕ mieÂci :-).
kojot
Add pictures here
Ôťľ

fajna masz zone/matke... :-) Z tego co wiem czesc elementow obciazonych(dzwigary, keson) w szybowcach laminatowych jest specjalnie wygrzewana gdyz maja znacznie wyzsza temperature utraty wlasciwosci konstrukcyjnych oraz wyzsza wytrzymalosc w nizszych temperaturach. Wydaje mi sie ze wytrzymalosc moze byc nawet wieksza w Twoim przypadku.
Add pictures here
Ôťľ
Witam Nie jestem w dziedzinie kompozytˇw zbyt wielkim autorytetem ale wtr▒cŕ swoje trzy grosze :) Prawd▒ jest ┐e wygrzewa siŕ szybowce w " piekarniku " :) odbywa siŕ to w temperaturze 54 stpni Celsjusza chyba przez 6 godzin ( dla ┐ywic stosowanych przy produkcji szybowcˇw ) i wk│ada siŕ tam ca│y szybowiec a nie same d╝wigary czy keson ;) Wygrzewanie odbywa siŕ w celu zwiŕkszenia iloÂci wi▒za˝ w │a˝cuchach polimerowych ->czyli w celu zwiŕkszenia wytrzyma│oÂci kompozytu ( jeÂli co przekrŕci│em to proszŕ o poprawienie ... ale tak to chyba brzmia│o na przedmiocie o nazwie " technologia lotnicza " :) ) Utwardzanie ┐ywicy ( mieszanki syc▒cej ) powinno nastŕpowaŠ w okreÂlonej temperaturze wynosz▒cej oko│o 20 stopni . 60 stopni jest to powy┐ej temperatury krystalizacji -> nie wszystkie wi▒zania zd▒┐▒ siŕ po│▒czyŠ -> kompozyt bŕdzie mia│ mniejsz▒ wytrzyma│oŠ :( . Ja osobiÂcie nie ryzykowa│ bym a┐ tak bardzo ... lepiej poczekaŠ parŕ godzin i mieŠ pewnoŠ ┐e wyrˇb bŕdzie mia│ pe│n▒ wytrzyma│oŠ . A do piekarnika dopiero po 24 godzinach i powinno byŠ wszystko ok :)
Pozdrawiam Pawe│ R
Add pictures here
Ôťľ
snipped-for-privacy@gmail.com napisał(a):

witam, dzi─Öki za informacje, obawia┼éem si─Ö ┼╝e mog─ů istnie─ç powody, dla kt├│rych samo utwardzanie ┼╝ywicy nie powinno by─ç w wysokiej temperaturze, niemniej jednak wykonam eksperyment - postaram si─Ö zrobi─ç dwa mo┼╝liwie jednakowe elementy laminatowe, najpro┼Ťciej to chyba pas 2-3 warstw tkaniny, jeden p├│jdzie od razu do piekarnika, drugi zwi─ů┼╝e 'po bo┼╝emu' i potem do piekarnika, odczekam jeszcze tydzie┼ä i sprawdz─Ö po pierwsze elastyczno┼Ť─ç obydwu laminat├│w a po drugie wytrzyma┼éo┼Ť─ç - obci─ů┼╝aniem a┼╝ do zniszczenia
pozdrawiam
Remigiusz
Add pictures here
Ôťľ
Ch─Ötnie odwiedz─Ö ci─Ö by popatrze─ç na te laminaty lecz ciasteczka do kawy przywioz─Ö swoje.W moim piekarniku nie mam nawet ┼Ťladowych ilo┼Ťci wypoconego utwardzacza Z1 ani innego. A mo┼╝e to jest jaki┼Ť pomys┼é na popraw─Ö smaku domowych wyrob├│w. Taki amino serniczek mo┼╝e by─ç pyszny ! Dogrzewanie kompozyt├│w MUSI przebiega─ç w temperaturze zalecanej przez producenta. Zbyt wysoka temperatura skutkuje opisanym w koleg├│w listach efektem. Proponuj─Ö komor─Ö styropianow─ů wy┼éo┼╝on─ů alufoli─ů z grza┼ék─ů typu termowentylator. Je┼Ťli temperatura b─Ödzie oko┼éo 35-40 st.C to ju┼╝ dla modelarskiej praktyki wystarczy.
Add pictures here
Ôťľ

Hej. Albo skorzystaj z rady Roh-a i zr├│b ze styropianu, albo szukaj na ┼Ťmietniku, z┼éomie czego┼Ť co da si─Ö wykorzysta─ç jako piekarnik. Nie dok┼éadamy ┼╝adnej chemii w kuchni i tak producenci ┼╝ywno┼Ťci za naszymi plecami to robi─ů, co skutkuje zwi─Ökszon─ů ilo┼Ťci─ů ...
Czy wiecie ┼╝e wi─Ökszo┼Ť─ç pracownik├│w Instytutu Chemii w Warszawie kt├│ra pracowa┼éa mi─Ödzy innymi przy ┼╝ywicach, polimerach i opracowywaniu ca┼éej tej chemii organicznej nie nacieszy┼éa si─Ö emerytur─ů. Co┼Ť nieprawdopodobnego.
Pozdrawiam Andy.
Add pictures here
Ôťľ

A am pytanie dotyczace Epidianu 53, czy wystepuje w nim (przy uzyciu utwardzacza TTF) trwale niedotwardzenie przy zbyt malej ilosci utwrdzaczA ???
Pzodrawiam Jasiek
Add pictures here
Ôťľ

Co┼Ť ko┼éo 26 % i jest ok. Lubi─Ö ten utwardzacz bo nie jest wra┼╝liwy na wilgo─ç i toleruje ni┼╝sze temperatury ale u┼╝ywam tylko do klejenia. Zbytnio zag─Öszcza ┼╝ywic─Ö . Jak sko┼äczysz E 53 kup E 52. Nie ┼Ťmierdzi i jest w sumie lepszy do naszych cel├│w.
Add pictures here
Ôťľ
Nieco "obocznie " napisa┼éem .Je┼Ťli masz piekarnik z czyszczeniem katalitycznym to u┼╝yj tego procesu Je┼Ťli nie to dok┼éadnie przemyj wod─ů z odrobin─ů proszku do pieczenia (soda).
Add pictures here
Ôťľ
Andrzej napisał(a):

Witam, faktycznie, nie pomy┼Ťla┼éem zbytnio o skutkach takich wypiek├│w. Dzi┼Ť wi─Öc wygrza┼éem piekarnik w temperaturze 250 stopni i dokumentnie umy┼éem, od teraz wypieki laminatowe b─Öd─Ö wykonywa┼é w workach foliowych - sprawdzi┼éem, w 60 stopniach nie topi─ů si─Ö.
pozdrawiam
Remigiusz
Add pictures here
Ôťľ

Albo zmniejszon─ů mo┼╝liwo┼Ťci─ů...
Add pictures here
Ôťľ

absolutnie nie chce kwestionowac ten informacji ,ale skad ja masz? A moje drugie pytanie brzmi, iel trzeba sie nasiedziec w takiej chemi zeby narazic zdrowie? Jak szybko te substancje opuszczaja organizm? Moze to juz za bardzo OT.
Add pictures here
Ôťľ
wiadomo┼Ťci > absolutnie nie chce kwestionowac ten informacji ,ale skad ja masz?

Witam wszystkich
Uczestnictwo w projektach budowy szybowc├│w na Politechnice Warszawskiej poza wzrostem wiedzy i "┼Ťwiadomo┼Ťci lotniczej" zaowocowa┼éo u mnie trwa┼éym uczuleniem na utwardzacz Z1 (czy og├│lnie zwi─ůzki aminowe, o ile jeszcze pami─Ötam z diagnozy lekarza). Efekt jest taki, ┼╝e dzi┼Ť (prawie 20 lat po) sk├│ra na r─Ökach mi p─Öka po najmniejszym nawet kontakcie z Z1 i nast─Öpne par─Ö tygodni jest bardzo nieprzyjemne. Mo┼╝e od tego si─Ö nie umiera, ale ... Pono─ç taka reakcja uczuleniowa jest zale┼╝na od czasu i intensywno┼Ťci (w moim przypadku w modelach u┼╝ywa┼éem E52/53 + Z1 "bezkarnie" przez wiele lat, na PW po prostu skala dzia┼éa┼ä by┼éa du┼╝o wi─Öksza) i indywidualnych cech osobniczych.
Pozdrawiam Jarek
Add pictures here
Ôťľ

Hej.
Informacje mia┼éem od ju┼╝ nie┼╝yj─ůcej osoby, kt├│ra pracowa┼éa w Przemys┼éowym Instytucie Chemii w Warszawie na ul. Rydygiera. Co do drugiej cz─Ö┼Ťci Twojego pytania to wbrew pozorom trzeba by by┼éo napisa─ç do┼Ť─ç obszerny list, przedstawiaj─ůcy zagro┼╝enia, czynniki sprzyjaj─ůce, grupy ryzyka, itd. Wyszed┼é by z tego doktorat minimum.
Mo┼╝e kto┼Ť bardziej kompetentny ni┼╝ ja kiedy┼Ť co┼Ť takiego napisze.
Pozdrawiam Andy
Add pictures here
Ôťľ

Tak jeszcze w temacie zdrowia, to picie podczas pracy z ┐ywicami jest doŠ ryzykowne. Nie tyle chodzi o dok│adnoŠ ruchˇw ;) tyle o to, ┐e zdecydowanie zwiŕksza siŕ podatnoŠ organizmu na uczulenie. Dodatkowo styren zawarty w Ep 53 skuteczniej wp│ywa na organizm, a to przecie┐ trucizna! Moim zdaniem sporo zale┐y od cech osobowych, jak pisa│ Jarek. Jedni mog▒ pracowaŠ z Ep, czy poliestrami w przemys│owych iloÂciach przez lata (znane mi s▒ przypadki, ┐e nawet bez rŕkawiczek) i nic im nie jest, inni niemal po pierwszym kontakcie z ┐ywic▒ siŕ uczulaj▒. Generalnie ka┐dy ma "gdzie tam" zapisane ile kg ┐ywic mo┐na mu przerobiŠ zanim zaczn▒ siŕ dziaŠ nieprzyjemne rzeczy. Lepiej jednak dmuchaŠ na zimne, zawsze zak│adaŠ rŕkawiczki i dok│adnie wietrzyŠ pomieszczenia do pracy. Jeszcze lepiej przerzuciŠ siŕ na niemieck▒ L-kŕ ;)
Add pictures here
Ôťľ
No to jak juz wszyscy zeszli na zdrowie, to ja dorzuc─Ö swoje pytanie:
Jak to z wdychaniem py┼éu ze szlifowania laminatu szklanego? Pytam, bo podczas szlifowania nawdycham si─Ö tego od cholery i troch─Ö. Nawet przez maseczk─Ö. Np. taki azbest odk┼éada si─Ö w p┼éuchach, czym┼Ť obrasta i za nic nie mo┼╝na go usun─ů─ç. Przez lata si─Ö to kumuluje i mo┼╝e skancerowa─ç kom├│rki (czyli rak). Tyle wiem. Ale przecie┼╝ szk┼éo, to te┼╝ nie byle co i dlaczego wszedzie pisze si─Ö, ┼╝e py┼é z w─Ögla jest bardziej szkodliwy, a nic si─Ö nie pisze o kompozytach szklanych? Py┼é z w─Ögla powoduje raka, a py┼é ze laminatu szklanego nie?
By┼éa swego czasu taka dyskusja na grupie, i pad┼éa odpowied┼║ "a ile┼╝ ja si─Ö tego nawdycham?". No ale skoro materia┼é odk┼éada si─Ö w p┼éuchach na zawsze, to w ten spos├│b raczej nie powinno si─Ö my┼Ťle─ç. Wtedy np. 30 lat pracy modelarskiej == 3 miesi─ůce pracy przy azbe┼Ťcie i na jedno wychodzi.
--
Lukasz
N 50 05' 04"

By│a niedawno dyskusja na ten temat i tam te┐ by│a odpowied╝ na twoje pytanie. Py│ po szlifowaniu kompozytu szklanego rˇwnie┐ jest rakotwˇrczy. PonoŠ jest mniej gro╝ny ni┐ wŕglowy, ale to nie zmienia faktu, ┐e trzeba uwa┐aŠ i staraŠ siŕ ograniczaŠ stycznoŠ z tym "Âwi˝stwem".
Add pictures here
Ôťľ
A jak to jest z tym odk┼éadaniem si─Ö w organizmie? Faktycznie tego typu zanieczyszczenia nie usuwaj─ů si─Ö i pozostaja na zawsze?
--
Lukasz
N 50 05' 04"