Ciekawy problem - silnik w kulce

Witam
Mam taki problem - chciałbym mieć kulkę do której mógłbym przykładać dowolną siłę działającą równolegle do powierzchni na której leży kulka,
chociaż wystarczyłaby dowolna siła działająca w płaszczyźnie poziomej.
Napęd powinien znajdować się w tejże kulce - czyli taka łódka na której dmucha się we własne żagle i płynie. Może też być jakiś element zewnętrzny ale tak umieszczony aby kulka mogła się swobodnie toczyć. Zasięg kulki to powiedzmy kilka metrów.
Czy jest jakieś rozwiązanie takiego problemu(chodzi mi o napęd)? (Nie chodzi mi o odpowiedzi typu "nie da się" tylko o jakieś podpowiedzi ew wskazanie strony z informacjami na ten temat jesli coś takiego gdzieś funkcjonuje).
pozdrawiam t
--
UĹźywam klienta poczty Opera Mail: http://www.opera.com/mail /

t wrote:

'Sama z siebie' bez oddzialywania z otoczeniem nie bedzie :-) natomiast z wykorzystaniem tarcia o podloze, czemu nie? Pierwsze co sie nasuwa, to umiescic w kulce mimosrodowy ciezarek i obracac nim, zeby zmusic kulke do toczenia - troche jak chomik w koowrotku :-))) Mozna na upartego sterowac takim pojazdem, przesuwajac ciezarek na boki. Mozna zawiesic go kardanowo, wtedy kulka bedzie mogla toczyc sie w roznych kierunkach. Wariantow jest mnostwo.
Chyba to najprostsze rozwiazanie, z tym, ze potrzeba dostatecznie duzej kulki.
pozdrowienia
krzys
--
_^..^_)_
\ /
On Tue, 10 Oct 2006 11:36:52 +0200, myszek wrote:

Samochodzik zdalnie sterowany do pilki wstawic :-)

A gdyby tak w kulce maly centralny silniczek z kolem zamachowym ?
Dawniej bawiłem się w takie perpetuum mobile zrobione z kartonowego pudełeczka w kształcie prostokąta zakończonego półkolami z włożoną w środek kulką łożyskową. Kładłeś to pudełko ruchem posuwistym na blacie, a ono samo z siebie się toczyło. Wyglądało to mniej więcej tak:
By zadziałało kulka musi być o wiele cięższa od pudełka i mieć nieco mniejszą od niego średnicę. Jeździ oczywiście tylko i wyłącznie w kierunku zaokrąglonych boków.
Uważam, że na podobnej zasadzie dało by się przemieszczać sferę wykonaną z lekkiego materiału. W środku umieszczasz ciężki komponent sterowany radiem albo w inny bezprzewodowy sposób (no bo inaczej się nie da) który będzie się po wewnętrznej stronie sfery przetaczał w kierunku, w którym chcesz te sferę przetoczyć. Jeśli zapewnisz duży współczynnik tarcia pomiędzy tym komponentem a sferą, różnica mas będzie znaczna, a średnica sfery duża, to nawet przez pomniejsze przeszkody to powinno przejechać.
Dnia 2006-10-10 10:19 t napisał(a):

Oczywiście, że się da. Np. alarm wibracyjny w telefonie komórkowym. Ktoś tu podał przykład chomika. Może lepszą podpowiedzią będzie człowiek idący wewnątrz walca lub kuli właśnie. Działa to na zasadzie przesunięcia środka ciężkości w pożądanym kierunku i odpowiednio szybkim przeciwdziałaniem temu, żeby ten środek znowu znalazł się w środku kuli. Może pomyśl nad jakimś rodzajem tłoka? w.
Dzięki wszystkim za podpowiedzi - jedna z nich jest dokładnie tym na czym się wzorowałem ;) Teraz trzeba się zabrać za materializację pomysłów :)
pozdrawiam t
--
UĹźywam klienta poczty Opera Mail: http://www.opera.com/mail /