Ciekawy pomysł (??)

Witajcie, wpad┼é mi do g┼éowy szata┼äski pomys┼é, ale jestem ciekaw czy mo┼╝e kto┼Ť przedemn─ů ju┼╝ z czym┼Ť takim kombinowa┼é. Mianowicie chodzi o zamontowanie np.
do niedu┼╝ego depronowca drugiego silnika ze ┼Ťmig┼éem skierowanym do g├│ry ( tak jak w ┼Ťmig┼éowcu ). Zastanawiam si─Ö jak by wp┼éywa┼éo na w┼éasno┼Ťci lotne w┼é─ůczanie takiego silnika np. przy starcie/l─ůdowaniu. Powiedzmy ┼╝e taki silniczek mia┼éby ci─ůg r├│wny 2/3 masy modelu. Mo┼╝na by zmniejszy─ç pr─Ödko┼Ť─ç startu/l─ůdowania do powiedzmy 30% nomralnej (??). Podczas normalnego lotu silnik by nie pracowa┼é, a ┼Ťmig┼éo ustawione wzd┼é├│┼╝nie do kierunku lotu stawia┼éoby znikomy op├│r. Przy ci─ůgu r├│wnym masie modelu pr─Ödko┼Ť─ç l─ůdowania mo┼╝na by zmniejszy─ç w┼éa┼Ťciwie do zera, natomiast startu do bliskiej zeru.
Ot taki dziwol─ůg. Co o tym my┼Ťlicie ?? ;-)
Pozdrowienia, Tomek www.modelarstwo.prv.pl
Add pictures here
Ôťľ

Zaiste szatanski.. i jaki nowatorski.. ale.. ale.. cos mi sie wydaje ze dawno ktos to.. aj.. znowu zastrzyk............. tirra..ra.......jak dobrze... :-)
Add pictures here
Ôťľ
Witam Czyli prostsza wersja np tego:
http://en.wikipedia.org/wiki/V-22_Osprey
Nasuwa mi się jednak parę potencjalnych zagrożeń:
Nie przypadkiem Osprey i inne VTOL, maj─ů uk┼éad z dwoma silnikami i ┼Ťmig┼éami pracuj─ůcymi przeciwbie┼╝nie. Jak dasz jeden silnik, pionowo - trudno b─Ödzie zr├│wnowa┼╝y─ç skutek dzia┼éania momentu oporowego (reakcji) staraj─ůcego si─Ö obraca─ç model wok├│┼é osi pionowej, w kierunku przeciwnym do obrot├│w ┼Ťmig┼éa. Mo┼╝na wyobrazi─ç sobie, ┼╝e r├│wnowa┼╝ymy ten moment wychyleniem bocznym silnika poziomego, tylko wtedy musi istnie─ç synchronizacja obrot├│w obu silnik├│w, tak aby wi─Ökszym obrotom (wi─Ökszemu momentowi) od silnika pionowego, towarzyszy┼é wzrost obrot├│w silnika poziomego, dla wytworzenia wi─Ökszej sk┼éadowej od wychylenia silnika poziomego w bok. Wydaje si─Ö to jedna niezbyt wygodne i praktyczne rozwi─ůzanie.
W przypadku jednego silnika pionowego - wydaje si─Ö, i┼╝ ze wzgl─Öd├│w konstrukcyjnych, musi on by─ç zamocowany w p┼éaszczy┼║nie pionowej symetrii kad┼éuba, dodatkowo w pobli┼╝u SC modelu, a to powodowa─ç b─Ödzie, ┼╝e spora cz─Ö┼Ť─ç pionowego strumienia za┼Ťmig┼éowego od ┼Ťmig┼éa pionowego op┼éywa─ç b─Ödzie spor─ů cz─Ö┼Ť─ç p┼éata, powstaje wi─Öc pytanie, na ile mo┼╝e to zaburzy─ç normalny (poziomy) op┼éyw p┼éata daj─ůcy si┼é─Ö no┼Ťn─ů. W jak du┼╝ym stopniu ?
Nie ma ┼╝adnego do┼Ťwiadczenia z pionowzlotami, ale ze wzgl─Ödu na ww zagro┼╝enia rozwa┼╝y┼é bym zastosowanie dw├│ch silnik├│w pionowych w miejsce jednego, zamocowanych na ko┼äcach p┼éata, tak jak w du┼╝ych VTOL jak np wspomniany Osprey.
Pozdrowienia Paweł

Ôťľ

Witam Pomys┼é jest ciekawy, ale silnik powinien by─ç umieszczony w ┼Ťrodku masy a to jest w obrysie skrzyd┼éa. Trzeba by zbudowa─ç jaki┼Ť tunel w tym miejscu, no a wtedy zaczynaj─ů si─Ö problemy ze sztywno┼Ťci─ů p┼éatowca. Je┼Ťli nie zamontujesz tego w ┼Ťrodku masy to w┼é─ůczenie silnika spowoduje zmian─Ö pochylania modelu co bardzo szybko doprowadzi do problem├│w. To podobnie jak w ┼╝le wywa┼╝onym ┼Ťmig┼éowcu. Je┼Ťli nie otunelujesz ┼Ťmig┼éa to umieszczony nad skrzyd┼éem silnik ca┼éy ci─ůg rozbije o skrzyd┼éo.
Mam nadzi─Öje, ┼╝e tych kilka lu┼║nychy uwag pomo┼╝e. Pozdrawiam Zbyszek
Add pictures here
Ôťľ
wiadomo┼Ťci

Dzi─Öki za wszystkie uwagi. zar├│wno Twoje jak i wcze┼Ťniejszych Koleg├│w. Zag┼é─Öbiaj─ůc si─Ö w spraw─Ö doszed┼éem do tych samych wniosk├│w. Bardziej w gr─Ö wchodzi┼éoby prostsze rozwi─ůzanie, gdzie nie by┼éby to kompletny pionowzlot tak jak Osprey, a dodatkowy silnik mia┼éby przej─ů─ç np. 1/2 masy modelu. Umo┼╝liwi┼éo by to znaczne zmniejszenie pr─Ödko┼Ťci, ale zarazem by─ç mo┼╝e moment od ┼Ťmig┼éa mo┼╝na by zrekompensowa─ç jeszcze wychyleniem kierunku. Tak czy siak trzeba by rozwi─ůza─ç to tak jak pisali┼Ťcie w tunelu, aby nie zaburza─ç znacz─ůco przep┼éywu nad skrzyd┼éem ( kwestia jeszcze jak d┼éugie by┼éo by skrzyd┼éo ).
Moje rozwa┼╝ania by┼éy bardzo lu┼║ne i czysto teoretyczne, cho─ç czuje ┼╝e mnie ┼éapie jaka┼Ť lekka choroba na co┼Ť Odprey'o podobnego ;-) Zobaczymy...
Pozdrowienia! Tomek
Add pictures here
Ôťľ
Chyba nie wpadles na ten pomysl pierwszy
http://www.youtube.com/watch?v=hhgtMFX3ATo&feature=related
pozdr Darek_J
Add pictures here
Ôťľ
Witam no znowu inspiracja ........ mo┼╝e silnik pionowy da─ç wewnarz kad┼éuba i skrzyde┼é i ci─ůgn─ůcy normalnie z przodu . . Czyli du┼╝y otw├│r w skrzyd┼éach na wirnik i w gore :) Marek S
Add pictures here
Ôťľ

No w┼éa┼Ťnie o takim uk┼éadzie dw├│ch silniczk├│w od pocz─ůtku my┼Ťla┼éem ;-)
Add pictures here
Ôťľ

No w┼éa┼Ťnie ja o czym┼Ť takim pisa┼éem tylko to ┼Ťmig┼éo w kadlubie (skrzydle) trzeba by otunelowa─ç. Pozdrawiam Zbyszek
Add pictures here
Ôťľ

Po pbejrzeniu jednego z film├│w na youtube nasun─ů┼é mi si─Ö inny pomys┼é. A mo┼╝e 2 silniki na ko┼äcach skrzyde┼é ustawione na sta┼ée o 45 stopni (lub mniej) w g├│r─Ö. Wtedy cz─Ö┼Ť─ç mocy idzie na wytworzenie dodatkowej si┼éy no┼Ťnej (kr├│tszy start) a cz─Ö┼Ť─ç na nadanie ruchu post─Öpowego. Dodatkow─ů zalet─ů takiego uk┼éadu jest pr─Ötko┼Ť─ç lotu. Taki samolocik powinien lata─ç du┼╝o wolniej ni┼╝ tradycyjny.
Pozdrawiam Zbyszek
Add pictures here
Ôťľ