Mikser "Butterfly" do l膮dowania ??

Cze艣膰! mam modelik z klapami i obi艂o mi si臋 o uszy takie rozwi膮zanie jak "butterfly" do l膮dowania. Nie chodzi mi o rodzaj miksera do ogona "motylka"
w szybowcu, tylko o nast臋puj膮ce rozwi膮zanie: do l膮dowania klapy id膮 ca艂e do do艂u, a lotki troch臋 do g贸ry. S艂ysza艂em, 偶e wtedy klapy tworz膮 pod skrzyd艂em "poduszk臋 powietrzn膮", a wychylone do g贸ry lotki pozwalaj膮 leciec na wi臋kszym k膮cie natarcia, zabezpieczaj膮c przed zerwaniem strugi na ko艅c贸wkach skrzyd艂a. Czy kto艣 stosowa艂 co艣 takiego? jak to wygl膮da w praktyce? Do tej pory pe艂ne wychylenie klap mia艂em zmiksowane z obydwoma lotkami lekko do do艂u.
--
Pozdrowienia!
Tomek

Ahh...zapomnia艂em jeszcze doda膰 偶e to nie model (moto)szybowca, tylko spalinowy, 3 kg akrobacik, rozpi臋to艣ci 1500 mm - Fly-Boy, na stronce w dziale hangar. To zapewne du偶o zmieni ?
--
Pozdrowienia!
Tomek

Zastosuj klapy, kompensuj膮c moment zadzieraj膮cy wysokosci膮, mo偶esz poeksperymentowa膰 z r贸znymi wielkosciami wychyle艅, poprzez co dobierzesz sobie takie, kt贸re b臋dzie Ci najbardziej odpowiada艂y. Pamietaj tylko, 偶e klapy zwi臋ksz膮 Ci kont szybowania i zmniejsz膮 dokona艂o艣膰, wi臋c jak Ci obetnie silnik to nie wywalaj od razu klap, najpierw zapewnij sobie dolot w miejsce gdzie bezpiecznie posadzisz model. Widz臋, 偶e w modeliku masz przewidziane klapy. Model b臋dzie mia艂 mniejsz膮 pr臋dko艣膰 podej艣cia na klapach.
Piotrek
Pozdrowienia!
Tomek
http://www.modelarstwo.prv.pl

To fakt, klapy zmniejszaj膮 krytyczny k膮t natarcia, ale znacznie podnosz膮 wsp贸艂czynnik si艂y no艣nej przy ka偶dym k膮cie natarcia, do krytycznego (mniejszego ni偶 w konfuguracji bez klap). Masz chyba do艣膰 gruby profil w modelu, wi臋c klapy+klapolotki za艂atwi膮 Ci spraw臋 wolniejszego podej艣cia. A co do klap wychylanych na ujemne k膮ty, to musisz wzi膮c po uwag臋, 偶e modele J-otek maj膮 profile grubo艣ci kartki papieru, Ty hmmmm, no raczej nie :-). Wg. mnie raczej nie uzyskasz efektu takiego jak w J-otkach.
PIotrek
艢ci膮gn膮艂em filmiki z twojej strony z tym modelikiem - fajne. Zawsze latasz na wysuni臋tych klapach, czy tylko do foto?:-)
Piotrek
Sorki, co艣 mia艂em nie tak z kodekiem, ju偶 jest bez klap :-)

W tym filmie troche przeci膮gn膮艂em moment schowania klap po starcie, bo po porstu o nich zapomnia艂em :-) a tak to do ka偶dego lotu klapy 50% do startu, a do l膮dowania klapy 100% i lotki 50% do do艂u. Mimo wszystko modelik jest stosunkowo szybki.
--
Pozdrowienia!
Tomek

Hehe... :-) rozumiem, 偶e mam potraktowa膰 ten komentaz jako 偶art. Oczywi艣cie, 偶e nie potrzeba i do l膮dowania te偶 nie potrzeba, tak samo jak chowanego podwozia. Wiadomo, 偶e wszystko to jest po to 偶eby troch臋 bardziej urozmaici膰 latanie.
--
Pozdrowienia!
Tomek

Ja to rozumi臋. Po mojemu to urozmaiceniem i uatrakcyjnieniem jest wyci艣ni臋cie z danego modelu maksimum tego co model i modelarz mo偶e . Ale to m贸j punkt widzenia i czasami si臋 z nim nie zgadzam bo ka偶dy ma swoj膮 optyk臋 ( tocz'ka zrienija). Mnie na ten przyk艂ad po czterdziestce najsampierw rzuci艂o si臋 na oczy a potem posz艂o wg艂膮b- w g艂膮b. Dla tego nie wprowadzam podzia艂u na s艂uszne i nies艂uszne konfiguracje ale na skuteczne i zabawne . S艂owem ten mix to dobra zaprawa do opanowania nadajnika w stopniu perfekcyjnym.

Ale mimo wszystko musisz przyzna膰 偶e do l膮dowania konfiguracja z klapami jest skuteczna. Do startu faktycznie to raczej "for fun".
--
Pozdrowienia!
Tomek

Cze艣膰,
no wi臋c tak. Butterfly w sensie lotki w g贸r臋 (mocno), klapy (mocno) w d贸艂 to jest co艣 wy艂膮cznie dla szybowc贸w. W szybowcu, jak nie ma porz膮dnych hamulc贸w, to "z braku laku" stosuje si臋 take dziwol膮gi. Jest to skuteczne cho膰 niezbyt eleganckie. Ale praktyka wygrywa nad estetyk膮 - jak cz臋sto z reszt膮. Ostatecznie pilot szybowca to jak saper, ma jedn膮 szans臋 na podej艣cie do l膮dowania i chodzi tu wy艂膮cznie o dopasowanie k膮ta schodzenia tak by trafi膰 w lotnisko. By to dobrze funkcjonowa艂o to trzeba naprawd臋 dobrej aparatury pozwalaj膮cej na domiksowanie g艂臋boko艣ci robiebnie ofset贸w itd, itp. I ta konfiguracja do l膮dowania jest OBOWIAZKOWO na dr膮偶ku!!! Tym dr膮偶kiem "pracujemy" wci膮偶 precyzyjnie reguluj膮c k膮t schodzenia i kontroluj膮c by nie dosz艂o do nadmiernej utraty pr臋dko艣ci.
Ale mowa tu o modelu silnikowym. Tu s膮 zupe艂nie inne powody stosowania klap. Hamuc贸w nam nie trzeba, t膮 rol臋 znakomicie przejmuje 艣mig艂o na ma艂ych obrotach i op贸r arodynamiczny ca艂ego modelu. Tu co najwy偶ej chodzi o zredukowanie pr臋dko艣ci przyziemienia, tak by skr贸ci膰 dobieg - i nic wi臋cej. Dlatego stosuje si臋 klapy w d贸艂 i to naprawd臋 duuuu偶o! Ja mam w Wildze (2,8m) klapy maj膮ce o艣 obrotu tak z 10mm pod powierzchni膮 p艂ata i wychylaj膮 si臋 one na conajmniej 70 - 75掳! Te klapy steruje si臋 z prze艂膮cznika (u mnie tr贸jpotzycyjny = 0掳; ok. 25- 30掳 i pe艂ne wychylenie). Do l膮dowania bez wiatru klapy s膮 wychylone na maxa. Op贸r jest mocno podwy偶szony i nale偶y podchodzi膰 do l膮dowania na conajmniej 1/3 gazu. I wtedy zmniejszaj膮c lub zwi臋kszaj膮c obroty "sterujemy" k膮tem opadania modelu. Pami臋taj - by w tak powolnym locie mie膰 mo偶liwo艣膰 zdecydowanej korekcji kierunkem lub wysoko艣ci膮, potrzebujesz kr贸tkiego "impulsu" gazu, tak by stateczniki by艂y intensywniej op艂ywane powietrzem. Ten "impuls" nie mo偶e by膰 zbyt gwa艂towny, gdy偶 jak wiemy z polityki - akcja = reakcja i zbyt gwa艂tone dodanie gazu na minimalnej pr臋dko艣ci grozi obr贸ceniem si臋 modelu w osi wzd艂u偶nej (tu przydaje si臋 w艂a艣nie 偶yroskop).
Ma艂e klapy stosuj臋 do startu i lotu z lekkim ma艂ym szybowcem na holu, dla kt贸rego wi臋ksza pr臋dko艣膰 mog艂a by by膰 niebezpieczna. Poza tym ma艂e klapy przy l膮dowaniu z wi臋kszym wiatrem z przodu. Jak dobrze wieje z przodu lub tym bardziej z boku, to l膮dowanie odbywa si臋 bez klap!
Celowo do tej pory nie by艂o nic o lotkach. Normalnie w modelach silnikowych nie stosuje si臋 ich jako klapolotek. Poprostu zachowuj膮 one przy minimalnych pr臋dko艣ciach wi臋ksz膮 skuteczno艣膰 gdy s膮 w neutrum. W wi臋kszych modelach mo偶na lotki wychyla膰 leciutko (2 - 3mm) w g贸r臋. To stabilizuje nieco model. Ale nale偶y to wpierw wypr贸bowa膰 na wi臋kszej wysoko艣ci. Zwykle ma to sens tylko w mocno niesymetrycznych profilach.
I jeszcze jedno bardzo wa偶ne! Lec膮c na pe艂nych klapach na ma艂ej pr臋dko艣ci - nigdy nie wraca膰 do ich zerowego po艂o偶enia bez uprzedniego zwi臋kszenia pr臋dko艣ci! Inaczej mam gwarantowane zerwanie strug i korek! To zjawisko mo偶na (i nale偶y) wkorzysta膰 przy l膮dowania modelami z k贸艂kiem ogonowym. Tu gdy model jeszcze szybko si臋 toczy i opada ogon - zwi臋ksza si臋 k膮t natarcia i model jest bardzo podatny na podwiewanie przez porywy wiatru. Ja staram si臋 w momencie dotkni臋cia ko艂ami ziemi natychmiast prze艂膮czy膰 klapy do pozycji neutralnej. Ta uwaga nie jest specjalnie istotna dla modeli z przednim k贸艂kiem. W tych mo偶na klapy zostawi膰 wychylone co dodatkowo dzi臋ki zwi臋kszonym oporom szybciej sopwolni ko艂owanie.
I na koniec jeszcze co艣. Wychylenie klap (i do tego domiksowana g艂臋boko艣膰) powinna jak to mo偶liwe by膰 zaprogramowana ze sporym op贸藕nieniem (jak pozwala na top nadajnik). Ja mam bodaj 2 sekundy od prze艂膮czenia do pe艂nych wychyle艅. Inaczej model reaguj膮c na nag艂e zwi臋kszenie si艂y no艣nej natychmiast ostro zadziera. Gdy mamy zaprogramowane op贸藕nienie, model ma czas na wytracenie pr臋dko艣ci i nie ma tak gwa艂townych reakcji. Tak wi臋c konfiguracja do l膮dowania powinna odby膰 si臋 na bezpiecznej wysoko艣ci - a nie w ostatnim momencie tu偶 przed progiem pasa.
Ufff - wyszed艂 prawie ca艂y artyku艂 - a mia艂a by膰 kr贸tka odpowied藕...
Pozdrawiam Piotr
http://www.piotrp.de
--
Wys艂ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Dzi臋ki! o to chodzi艂o :-) w takim razie zrezygnuj臋 z wychylania lotek do do艂u i spr贸buje wychyli膰 je jekko do g贸ry. Profil jest dosy膰 gruby, dwuwypuk艂y, ale daleko mu do symetrycznego.
--
Pozdrowienia!
Tomek

Ale za to jaki ! ! ! ! ! :-)
Piotrze mam pytanie, jako 偶e siedzisz w modelarstwie do艣膰 solidnie to mog膮 Ci by膰 znane takie rozwi膮zania.
Czy w modelach opr贸cz r贸偶nego roczaju klap stosuje si臋 inne wynalazki pomagaj膮ce l膮dowa膰 wolniej i bezpieczniej, np.: sloty, klapy na kraw臋dzi natarcia (nosek odchylany w d贸艂) itp.?
Piotrek

Ja mam na drugie Pietrek i si臋 wtr膮c臋 Im model wi臋kszy tym wszystkie akselbanty na skrzyd艂ach i innych elementach zaczynaj膮 nabiera膰 sensu-to oczywiste kiedy skala d膮偶y do 1/1 Mam sloty w Gawronie i potwierdzam ich skuteczno艣膰.

:-) Gawron ma sta艂e, a robi si臋 ruchome?
Piotrek

Oczywi艣cie ! Osobi艣cie widzia艂em w RWD 6 -model Ireneusza Pude艂ki mia艂 wysuwane sloty i to dzia艂a艂o skutecznie. Model 3m. W modelach redukcyjnych to normalka by pokaza膰 ,偶e jest i dzia艂a .

Nie w celu bezpiecze艅stwa czy u艂atwiania pilota偶u - tylko raczej jako "bajer" czy dopieszczenie modeli scale - praktyczne korzy艣ci mo偶e i nawet wyczuwalne ale nie na tyle istotne by by艂y rzeczywi艣cie skuteczne.
Na jesieni widzia艂em dzia艂anie klap IAW w Orliku w skali 1 : 3. Zupe艂nie by艂y nieskuteczne. W du偶ym Salto - kolega ma spadochron hamuj膮cy. Ten i do tego oryginalnie odwzorowane hamulce (na kraw臋dzi sp艂ywu - odwracane) razem s膮 skuteczne, ale ka偶de z osobna kiepsko. Mechanika p艂ata w spaliniakach daje jeszcze mniej...
Oczywi艣cie od ka偶dej regu艂y s膮 wyj膮tki - ale
Pozdrawiam Piotr
http://wwww.piotrp.de
--
Wys艂ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl