ABS jako materiał na modele latające ?

Witam Przypadkowo trafiłem na stronę włoskiego producenta kilku modeli:

ciekawe reklamują unikalna według nich technologię produkcji całych modeli z ABSu. Znam nieco właściwości tego tworzywa, jest rzeczywiście elastyczne i bardzo odporne na uszkodzenia mechaniczne. (Czajniki elektryczne, gniazdka i wyłączniki ścienne itp sprzęt gospodarstwa domowego)

Ciekawi mnie czy zetknęliście się już z modelami wykonanymi w tej technologii ?

Reply to
Pl_(N)_umber_One

modeli

Cześć,

w ubiegłym wieku (a może i jeszcze do tej pory?) były w ofercie Graupnera elektroszybowce z kadłubami z ABS. Miałem kiedyś taki - Junior Sport. Jedyna zaleta tej technologii, to prawdopodobnie cena w produkcji, ale względy użytkowe to katastrofa. To prawie niczym nie daje się porządnie kleić. O naprawach nie ma co marzyć - zapomnij.

Najlepsze - kedyś syn na zawodach młodzików wygrał zestaw Solar UHU, który też miał kadłub z tego cudownego materiału. Jak stwierdziliżmy po włożonej do pudełka z modelem ulotce nowości Graupnera, zestaw tem musiał mieć wtedy już conajmniej z 8 lat. Model zbudowaliśmy i oblot odbywał się w lekko ujemnych temperaturach (coś koło -3 st. C). Po mięciutkim przyziemieniu na zaszronionej trawie, sunący na niej model trafił resztą prędkości w zamrożone kretowisko. Normalnie nie miało się prawa nic, ale to zupełnie nic stać. A tu - ze zdumieniem patrzylśmy, jak gdyby w zwolnionym tempie kadłub rozprysł się na kawałki - jak kryształ lub porcelana. Okazało się, że z ABS ulotnił się już uelastyczniacz i do tego niska teperatura sprawiła, że to tworzywo było tak skruszałe. Nie było co kleić i tylko na szczęście - jeden z kolegów w klubie, znający już wcześniej właściwości tego cudownego tworzywa odformował taki kadłub i mogliśmy go sobie wykonać z laminatu. Model latał długie lata a i jeszcze zdolny do lotu czeka gdzieś na półce na lepsze czasy. I pomimo że minęo już pewnie z 10 lat, napewno nie skruszał.

Nie darmo tego cuda używano w najtańszych modelach...

Pozdrawiam Piotr

Piotrp_de

To fakt, nie wziąłem pod uwagę niskich temperatur otoczenia. To, że klei się niestety paskudnie, wiem. Dzięki

Reply to
Pl_(N)_umber_One