Materiał na panewkę

Pomóżcie proszę, mam kłopot z dobraniem materiału na panewkę.
Mechanizm jest mały, delikatny i niestety taki ma pozostać. Dwa elementy
są ze sobą sprzęgnięte w taki sposób, że jeden z nich może wykonywać
ruch wahadłowy około 30 stopni względem drugiego. Siły niewielkie co
prawda, ale częstotliwość powtórzeń paskudnie duża (milion to na
początek, później coraz gorzej ;) ). W efekcie z czego bym piasty nie
zrobił, po jakimś czasie ma luzy i nadaje się do naprawy.
Pierwotnie zrobiona była jako materiał z którego wykonany jest cały
element (alu) ślizgający się na pręcie z kwasiaka, ale wytrzymałość była
żałosna jak należało się spodziewać. Później wstawka z mosiądzu - lepiej
ale bez rewelacji, następnie B102 (samosmarny ponoć) na polerowanym
pręcie z kwasiaka - też nie rewelacyjnie. Zaczynam się zastanawiać jaką
parę użyć aby było lepiej.
Mogę odwrócić sytuację i panewkę zrobić ze stali a oś z brązu, tylko czy
to ma sens? Podpowiedzcie coś proszą.
__
Irek.N.
Reply to
Irek N.
Hmm - a na zegarkach kiedys pisalo, ze do srodka wlozyli "kamienie". Moze to jest pomysl.
Pozdro
Maseł
Reply to
Maseł
Użytkownik "Irek N." snipped-for-privacy@taki.tajny.jest> napisał w
Az tak to sie nie znam, ale w silniku, w maszynie do szycia, w drukarce - wszedzie oski sa stalowe.
Dorobisz oliwiarke czy sprobujesz teflonu ? :-)
J.F.
Irek N. pisze:
A tam nie da się upchać jakiegoś łożyska igiełkowego ?
Albo wymieniać panew po jakimś tam resursie, bez względu na stan ?
Reply to
PeJot
Moze Nylonowe (z dodatkami na przyklad wlokna szklanego) lozysko ze stalowym walkiem ? Podobny zestaw materialow maja samochodowe przeguby kulowe, z tym, ze tam jest troche smaru zamknietego szczelnie. Bardzo trwale, odporne na miliony cykli nawet pod sporym obciazeniem.
JAM
Reply to
JAM
Zbiorczo.
W maszynach do szycia mają miejsca dużo, nie pracuj ciągle (chociaż są przemysłowe... hmm.. nie znam rozwiązania. Smarowanie jest, a ja niestety nie mogę mieć (musi być na sucho aby nie zabrudzić produktu). Teflon miękki, fakt że tarcie malutkie, ale obawiam się że się nie tyle wyślizga, co wygniecie.
Igiełkowe nie ma dla mnie sensu - nie spotkałem krytych, a otwarte padnie szybko z powodu kurzu na hali (testowane na maszynach konkurencji). Dam radę zmieścić jakieś małe kulkowe, ale tylko w może 2 mechanizmach, a mam ich z 10 rodzai :( więc to rozwiązanie nie za bardzo fajne. Wymieniamy okresowo element, ale chciał bym zrobić i nie wracać do ustrojstwa, a tak to co (strzelam) milion cykli zabawa. Siłowniki też padają ,więc całkiem bezobsługowe nigdy nie będzie niestety.
O nylonie nie pomyślałem - THX (igus od razu przychodzi mi do głowy).
Jak na ten moment zrobiłem 2x szerszą panewkę z B102 na polerowanym pręcie z kwasiaka. Nie widzę sensu stosowania czegoś twardszego gdyż nawet na takiej ośce nie ma śladu zużycia, gdy panewka fasolkę już przypomina.
Czy ma ktoś może doświadczenie z układem hartowana stal - hartowana stal? Ślusarz podpowiedział mi taką parę przy okazji dyskusji na temat wykrojników. Niby temat odległy, ale mówił że bardzo twarde na bardzo twardym o ile tylko nie jest mocno pasowne i idealnie suche to nie ma prawa się zatrzeć/zurzyć szybko. Najprościej wewnętrzny pierścień łożyska osadzić jako panewkę, a ośkę z ... kurde, kołki stożkowe są, może wypychacza do form? Albo coś wyszlifuję.
THX za chęci. Na ten moment odpisałem licznik, zobaczymy ile toto pożyje. Pozdrawiam. Irek.N.
Reply to
Irek N.
Irek N. pisze:
A katalogowe przegłuby wahliwe stosowane przy siłownikach ? Przy przewymiarowaniu potrafi przeżyć kilka siłowników.
Reply to
PeJot
Użytkownik "Irek N." snipped-for-privacy@taki.tajny.jest> napisał
Ale wspolczynnik tarcia chyba jednak spory bez oliwy.
I jakos w samochodach nie stosuja luzno spasowanych tulejek hartowanych, tylko gumowe.
J.F.
Użytkownik "Irek N." snipped-for-privacy@taki.tajny.jest> napisał w wiadomości news:ho8lb8$gio$ snipped-for-privacy@news.dialog.net.pl...
[fantazja?] Wałek pracujący w silnym polu magnetycznym?
Wojtek
Reply to
wowa
No tak, ale zauważ że samochody nie są powtarzalne (w sensie milimetr w lewo to nie problem) i na dodatek ma być cicho.
Miłego. Irek.N.
Reply to
Irek N.
Witam,
proponuję parę teflon+alu (7075 lub wyższe). Ewentualnie mosiądz.
Można element metalowy zrobić z węglików spiekanych (dużo droższe, ale bardzo odporne).
Maciej Urbanowicz
Dnia Tue, 23 Mar 2010 22:30:23 +0100, Irek N. napisał(a):
Hmmm jak to jest max 30deg odchylenia to moze zamiast slizgowo zrob to elastycznie? Odpowiednia tulejka ze spiranie pracujacym elastomerem, przy odpowiedniej ilosci nawiniec odksztalcenie bedzie niewielkie i powinno pozyc dlugo.
Reply to
Jaroslaw Berezowski