Magnes, przyssawka

Jak zmienia się siła w funkcji odległości z jaką magnes przyciąga przedmioty? Jeżeli do rozerwania potrzeba np. 25N, to jaką masę może mieć przedmiot aby
go unieść z odległości 5 mm?
Czy magnes umieszczając w magnetowodzie takim jak na zdjęciu można przyjąć, że podwoi się siła jego przyciągania?
http://dl.dropbox.com/u/23900338/Przyssawka/przyssawka2.jpg
Żółte to magnetowód (blacha 5 mm z otworami o głębokości 2 mm). Na tym zdjęciu jest obrócona przyssawka, aby było widać te magnesy. W otworach magnesy o średnicy 3 mm, grubości 2 mm. Narysowałem na przemian bieguny, ale czy to dobrze?
To mają być przyssawki do stołu podciśnieniowego. Stawiając taką przyssawkę na stole ma ona podnieść zawór.
http://dl.dropbox.com/u/23900338/Przyssawka/zaw%C3%B3r.jpg
Zawór ma średnicę 20 mm. Waży około 5 g. Podnieść trzeba go z wysokości minimum 5 mm.
Magnes fi 3 mm x 2 mm niby ma utrzymać 250 g. Jaką masę podniesie z odległości 5 mm
Zawór pokrywa się z 9 magnesami.
A tu przyssawka w normalnej pozycji.
http://dl.dropbox.com/u/23900338/Przyssawka/przyssawka.jpg
Czy ma to sens? Podskoczy i przyklei się? Bo nie mogę dać magnesu na zaworze, bo ich jest 180. A przyssawek 14. Koszt magnesów do przyssawek to 100-200 zł.
Robert
Dnia Sat, 23 Apr 2011 18:08:50 +0100, Robert Wańkowski napisał(a):

strzelam, ale prawdopodobnie będzie miało tu zastosowanie prawo powszechnego ciążenia, czyli G*(m1+m2)/r^2, ino G będzie inne niż normalnie, w związku z czym, siła przyciągania będzie odwrotnie proporcjonalna do kwadratu odległości środków masy.
--
pzdr
meping
On Sat, 23 Apr 2011 18:08:50 +0100, Robert Wańkowski wrote:

Wzoru ci nie podam, ale zachowuje sie wrednie, i maleje bardzo szybko, a 5 mm to juz duzo - zalezy jeszcze od parametrow .. elektromagnesu, bo te latwiej obliczac - ale dla maglesikow fi 3 to bardzo duzo.
tu masz wyprowadzenie http://books.google.pl/books?id=lC7rf7sgETsC&pg=PA133&lpg=PA133&dq=sila+elektromagnesu+szczelina&source=bl&ots=OAULQ3J2ug&sig=m78bRN03f4erIqbABv4EOW5LmnI&hl=pl&eiGe1Tcb4JIuaOoTo6fQI&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=9&ved FYQ6AEwCA
ale uwazaj - tu masz dla malej szczeliny, a ty masz duza i B znacznie spadnie.
Moze to pomoze, ale co nie widze http://zme.iee.put.poznan.pl/Lab/labAiR/lab11.pdf

Odpowiedni magnetowod w ogolnosci bardzo pomaga, bo moze wieloktrotnie skrocic droge magnetyczna domkniecia obwodu, ale tak jak chcesz to IMO nadal kiepsko bedzie.

Bardzo dobrze, ale reszta zle. Nie wpuszczasz magnesu calkowicie w stal, bo niejako "zewrzesz" magnes i na zewnatrz bedzie strumien slaby. Nie wiercisz, bo nie zrobisz plaskiego dna, bedzie szczelina. Co prawda przy tych 5mm to ten stozek bez znaczenia.
Wez kawal plaskiej blachy stalowej, 2-3mm wystarczy przy takich magnesikach, mozna wyszlifowac dla plaskosci, przyloz te magnesy.
Mozna nawiercic plyciutkie (mniej niz 1/4 grubosci magnesu) otworki rozwiertakiem z plaskim dnem, mozna nalozyc nakladke z aluminiowej blachy i wywiercic w niej przelotowe otwory, mozna zalac/obkleic zywica. Magnesy w ogole wzial bym grubsze, nalozyl na nie stalowe krazki dla ochrony bo latwo pekaja od uderzenia, a przyciagany detal uderzy na pewno, choc 5g to malo.

http://www.magnesy.tanio.net/magnesy_walcowe.html
Znalazłem takie gotowce do obliczeń. Excel http://www.supermagnete.de/docs/supermagnete_flux_density_eng.xls OpenOffice http://www.supermagnete.de/docs/supermagnete_flux_density_eng.ots
Przy odległości 0 jest np. 5000 Gaussów. Zakładamy, że siła potrzebna do oderwania to 2,5 N. Przy odległości 5 mm jest 100 Gaussów, to jaka siła tam wystąpi? Proporcjonalnie mniejsza? Czyli 0,05 N? To tyle siły potrzeba aby unieść ten zawór, który waży 5 g.
Robert

Niestety nie wiem, obawiam sie ze to moze byc zaleznosc kwadratowa, albo jeszcze inna - sila przyciagania zalezy od gradientu pola. I ze te gotowce sie w ogole do tego przypadku nie stosuja - inny rozklad pola przy szerokim obiekcie, jeszcze inny przy magnetowodzie.
Ale mam taki magnesik .. z 5mm to on juz bardzo slabo przyciaga.

http://en.wikipedia.org/wiki/Force_between_magnets

Tylko zauwaz ze to miedzy magnesami, a szukamy miedzy magnesem a ferromagnetykiem. Ferromagnetyk do pewnego stopnia zachowuje sie podobnie jak magnes, tylko ze jego "sila magnetyczna" zalezy od wzbudzajacego pola od drugiego magnesu. Wiec moze nawet cos typu 1/R^4 wyjdzie, czy nawet 1/R^6, albo jeszcze inaczej, bo wszak ferromagnetyki sa nieliniowe i z histereza w dodatku.
Ale to przy modelu Gilberta, ktory jak tam pisza obliczony jest dla duzych odleglosci, a tu mamy raczej srednie - nie mozemy traktowac magnesu jako dwa male ladunki punktowe.

A to ja nie wiem :-) Myl e atwo zamodelowa w jakim FEA, ale w magnesy to ja si w yciu nie bawiem... Konrad

http://www.quickfield.com /
Wersja darmowa ma ograniczenia wielkoci siatki ale to raczej nie problem w tym przypadku. Jak wrc z urlopu to moe to zamodeluj, chyba e si uporasz z tym wczeniej sam :>
Pzdr. L.
Użytkownik "Lisciasty"
Jak wrócę z urlopu to może to zamodeluję, chyba że się uporasz z tym wcześniej sam :>
Próbowałem na przykładach, które są na stronie programu. Ale pewny nie jestem. Chętnie zobaczę plik z moim magnesem.
Robert

Cika sprawa, wyszedem z wprawy a wersja studencka zawsze uboga bya, na uczelni kombinowalimy z wersj dosow gdzie nie byo ograniczenia siatki i potem import pod windows ;)
Sprbuj co skleci cho moe by to dziaanie o dokadnoci metody Macajewa. Na pocztek prbuj zdefiniowa ten magnes, z tego co piszesz pojedynczy magnes ma ucign 250g, wic narysowaem magnesik 3x2mm z doczepionym po obu stronach rdzeniem ze stali 1211, zawr przyjem e jest ze stali St3. Odlego midzy magnesem a zaworem 0,1 mm, szeroko ukadu 20 mm (jak rednica zaworu, coby byo atwiej). Metod pi razy oko dobraem moc magnesu tak, eby sia w szczelinie wynosia 2,45 N (masa 250g, przyciganie ziemskie). Wykres gstoci strumienia wyglda tako:
http://lisciasty.firehost.pl/zawor1.jpg
To w rodku to magnesik pooony na boku, bieguny po lewej i prawej. Pod spodem zawr.
Nastpnie odsunem zawr o 5 mm i wyszo co takiego:
http://lisciasty.firehost.pl/zawor2.jpg
Sia dziaajca na zawr to 0,13 N, wic niby powinno wystarczy, bo aby dwign 5g wystarczy co wicej ni 0,05N (ile wicej to nie wiem, nie potrafi obliczy).
Dorzucam jeszcze 2 takie same magnesiki, midzy nimi zostaje ten sam rdze. Wynik:
http://lisciasty.firehost.pl/zawor3.jpg
Robi si ju lepiej, sia 0,4 N. Wydaje mi si, e powinno wystarczy, ale nie mam pojcia jakie Ty masz tam materiay, jak to uoone tak naprawd i nie wiem jak zamodelowa taki przestrzenny ukad 9 magnesikw otoczonych rdzeniem :/ Za cienki jestem na to. Wedug mnie, jeeli poukadasz to w miar sensownie (tzn. tak eby magnesy si nawzajem nie osabiay) to ma to szans zadziaa... Ale dobrze byoby pogada z kim bardziej kumatym ;)
Pzdr. L.