Czy olej silnikowy si? ulatnia?

Witam,

Pytanie może głupie ale już wyjaśniam. W samochodzie który posiadam, konstruktorzy poszli na łatwiznę i wylot z odmy w silniku puścili krótką rurką wprost w kanał dolotu powietrza, za filtrem powietrza a przed turbiną. Efektem tego jest permanentne zasyfienie kanału powietrza, turbiny, intercoolera, zaworu EGR i samego dolotu przy silniku. Z uwagi na rozwiązania ekologiczne (zawór EGR pakuje nieco spalin do powtórnego spalenia), w połączeniu syfku z odmy ze spalinami powstaje miły dla oka nagar, przypominający ten ze starego nieczyszczonego pieca węglowego. W wielu samochodach stosuje się separator oleju i ja sobie coś takiego zamontowałem, wyczyściłem też fragmenty kanału które były w miarę dostępne, ale pozostało wiele miejsc gdzie syf nadal tkwi. Czy taka ilość oleju (szacuję na oko jakieś 300 ml) może po pewnym czasie wywietrzeć? Warunki tam panujące myślę każdy sobie łatwo wyobrazi, niezbyt ciepło, hula wiatr ;)

Pzdr. L.

Reply to
Lisciasty

W dniu 2011-04-24 22:25, Lisciasty pisze:

Olej nie wywietrzeje w żadnym sensownym czasie - jedynie z miejsc które są w bezpośrednim cugu powietrza może być powoli wciągany w stronę silnika. Ale jego obecność w dolocie nie jest jakimś problemem.

Natomiast zainteresowałbym się bezpośrednią przyczyną tego że ten olej się wydostaje przez odmę. Bo sprawny silnik pluje olejem tylko w czasie dachowania, a bezpośrednie połączenie odmy z dolotem, to powszechna praktyka.

Normalnie ilość spalin wydostających się odmą jest na tyle niewielka, że olej grawitacyjnie trzyma się na dole silnika i strumień gazów wydostający się przez odmę go nie wyciąga.

Odma plująca olejem oznacza, że ilość spalin przedostających się z komory spalania do skrzyni korbowej jest tak duża, że spaliny wydostające się odmą zasuwają tak szybko, że wyciągają ze sobą olej z silnika. A to już objaw rozszczelnienia połączenia tłok-cylinder.

Tą naprawę warto zrobić szybko, bo jest szansa że wystarczy wymiana tylko pierścieni (trzeba sprawdzić czy tłok i cylinder trzyma wymiary). Zaniedbując to, zużycie oleju będzie szybko wzrastać, a silnik wymagał będzie remontu kapitalnego (szlif, tuleje, tłoki).

Reply to
Tomasz Pyra

No właśnie jest, miesza się ze spalinami i powstaje smolisty syf którym zarasta dolot.

Może i powszechna, ale jednak wiele samochodów ma separator oleju montowany fabrycznie.

Nie ma tego aż tak wiele, może z 10 ml na 1000km, tylko że przy dużym przebiegu trochę się tego nagromadziło.

Pzdr. L.

Reply to
Lisciasty

To wywietrzeje ... po latach.

A pi x oko po ilu? Bo "lata" zaczynają się już od 2 ;)

Pzdr. L.

Reply to
Lisciasty