Modele lataj膮ce ze styropianu

Witam. Jestem kompletnym amatorem, kt贸ry ju偶 kilkakrotnie przymierza艂 si臋 do modelarstwa. Interesuj膮 mnie modele sterowane radiem, ale na pocz膮tek
chcia艂bym zaj膮膰 si臋 czym艣 prostszym. Chcia艂bym zrobi膰 skrzyd艂o ze styropianu. Troch臋 tego zosta艂o po ociepleniu domu. Czyta艂em troch臋 o metodzie traconego styropianu do uzyskiwania form, ale nie o to chodzi. Chodzi mi o obr贸bk臋 styropianu i przerazi艂a mnie ilo艣膰 okruch贸w styropianu kt贸ra powstaje przy takiej obr贸bce ( rozumiem, 偶e ta sama technika obr贸bki s艂u偶y do otrzymania dowolnych element贸w styropianowych modelu). Niestety nie za bardzo wiem, czym i jak obrabia膰 styropian. Na pewno termicznie (rozgrzewany drut pod pr膮dem). Ale jak obrobi膰 wewn臋trzne cz臋艣ci modelu styropianowego?
Co chc臋 zrobi膰: - w pierwszej kolejno艣ci chc臋 zrobi膰 proste pude艂ko ochronne z otworem na aparat podczepiany do latawca. - by膰 mo偶e prostsze - chc臋 zrobi膰 skrzyd艂o do modelu szybowca ( niesterowanego)
Jakich narz臋dzi potrzebuj臋?
Pozdrawiam, Pawe艂 W.
--
"A niekt贸re dzieci, jak si臋 obra偶膮, to pokazuj膮 innym j臋zyk. Ja te偶
pokazuj臋, ale ja wtedy mam racj臋". - Kasia, 4 lata,Newsweek Polska.
Pawe艂 W. pisze:

Witam. Wycinanie rdzeni ze styropianu niejest latwa rzecza poniewaz potrzebna jest odpowiednia "maszyna". Najpierw odpowiednie zasilanie potem drut oporowy, naciagi. Problem robi sie ze skrzydlami do szyboli poniewaz naogol sa to cienkie profile - recznie bardzo ciezko bedzie dokladnie je wykonac - troszke lepsza jakosc wychodzi w metodzie grawitacyjnej. Jezeli przez wewnetrzne czesci modelu maz na mysli kadlub i przestrzen w srodku to poprostu wsawiasz dosc gruby drut oporowy w zaciski lutownicy i wyginasz go do ksztaltu ktory chesz ciac. Szczerze powiedziawszy to styro nadaje sie predzej tylko na skrzydla - reszte lepiej pokleic z depronu - bez wtrysku jest kupe babraniny zanim osiagnie sie pozadany ksztalt, np sprobuj szlifowac styro - strasnie mozolna robota a gdy za duza gradacja to zadziory jak sie patrzy.
Co do samego skrzydla: Wycinasz w materiale odpornym na cieplo profile, przyklejasz je z dwoch stron plyty styro. Najlepiej jak na profilach jest jeszcze jakas skala. Potem przeciagasz tyko rozgrzany drut po krawedzi profilu. Trzeba pamietac ze drut topi zawsze troche wiecej styropianu niz jest obrys profilu. Napiecie, drut i predkosc przesuwu dobierasz eksperymentalnie.
To tak w skrocie ... jak chesz wiecej to jest kilkanascie dobrych polskich stron poswieconych wycinaniu w styro.
Sco pisze:

Poprosz臋 o te strony, bo jako艣 nie natkn膮艂em si臋 na wi臋cej ni偶 wzmianki o styropianie i tutorial o metodzie traconego styropianu jako formy.
Pozdrawiam, Pawe艂 W.
--
"A niekt贸re dzieci, jak si臋 obra偶膮, to pokazuj膮 innym j臋zyk. Ja te偶
pokazuj臋, ale ja wtedy mam racj臋". - Kasia, 4 lata,Newsweek Polska.

Co prawda nie po polsku, ale sporo wiedzy http://www.charlesriverrc.org/articles_foam_vac.htm
pozdr Darek_J
Pawe艂 W. pisze:

http://www.alehar.aplus.pl/porady_skrzydla_styropianowe.html
http://forumrc.alexba.eu/ipw-web/bulletin/bb/viewtopic.php?t 91&postdays=0&postorder=asc&start=0
Dwa ponizsze linki moze tez Ci sie przydadza
oklejanie http://forumrc.alexba.eu/ipw-web/bulletin/bb/viewtopic.php?t 18&start=0
laminowanie http://forumrc.alexba.eu/ipw-web/bulletin/bb/viewtopic.php?td65&start=0
W powyzszych linkach znajdziesz kupe innych linkow - poszukalbym jeszcze ale niestety obowiazki gonia.

Mo偶na te偶 wycinark膮 CNC . A jak masz troch臋 talentu , to ze styropianu ociepleniowego mo偶esz wykona膰 wiele r贸偶nych kszta艂t贸w . Ja np. manekin cz艂owieka zrobi艂em tylko przy pomocy : 1. brzeszczot pi艂ki do metalu 2. zwyk艂a szczotka druciana / to podstawowe narz臋dzie / 3. papier 艣cierny r贸偶ny - na drewnianych klockach Uwaga - co 10 min przerwa na odkurzanie . Zbyszek
Czo艂em ! Zrobi艂em par臋 modeli ze styro. Do wydr膮偶ania wn臋trza kad艂uba aby pomie艣cic tam wyposa偶enie u偶ywam zwyk艂ej transformatorowej lutownicy tyle, 偶e grot jest dluzszy o kszta艂cie ramki, co pozwala wycinac "frytki" styro bezpy艂owo. Nie da si臋 tym si臋gn膮c nie wiadomo jak daleko ale te 10 cm da rad臋 . Powodzenia! Tomek
--
Wys艂ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Witam. ...mog臋 jeszcze doda膰, 偶e styropian jak i inne pianki, aby nie kruszy艂 sie i nie "艂yka艂y" wilgoci warto lakierowa膰, a do tego jest super 艣rodek jakim jest klej polimerowy rozcie艅czony denaturatem do g臋sto艣ci lakietu, po pomalowamo 2, 3 krotnym tworzy sie skorupa usztywniaj膮ca ca艂o艣膰 modelu, co艣 jakby oklejone foli膮.
Pozdrawiam Zdzis艂aw
---------------------------------------------------------------------- Szybki przepis na smaczne danie? Sprawdz! kliknij >> http://link.interia.pl/f1d23

Bardzo dzi臋kuj臋 wszystkim za odpowiedzi. Przeja艣ni艂o mi si臋 troch臋 i zach臋ci艂o mnie to do zabawy. Musz臋 teraz tylko wykombinowa膰 sobie wycinark臋 zewn臋trznych kszta艂t贸w. My艣l臋 o jakiej艣 procy z du偶ej ga艂臋zi i rozci膮gni臋cie drutu oraz pod艂膮czenie do bateryjki. Ciekawe, czy da rad臋 rozgrza膰.
Pozdrawiam, Pawe艂 W.
--
"A niekt贸re dzieci, jak si臋 obra偶膮, to pokazuj膮 innym j臋zyk. Ja te偶
pokazuj臋, ale ja wtedy mam racj臋". - Kasia, 4 lata,Newsweek Polska.
Musz臋 teraz tylko wykombinowa膰 sobie

Czesc Zdaje mi si臋, 偶e rozwieszanie drutu na ga艂臋zi i pod艂膮czenie go do bateryjki pozwoli Ci uzyska膰 podobn efekt jakby艣 pr贸bowa艂 zbudowa膰 np auto za pomoc膮 jedynie scyzoryka-ma艂o mo偶liwe/wykonalne. Koledzy podali Ci mas臋 przydatnych link贸w. Polecam si臋 na nich wzorowa膰. Na w艂asne, tw贸rcze metody przyjdzie jeszcze czas. pozdrawiam serdecznie bronek
Pawe艂 W. wrote:

Z mojego do艣wiadczenia, to potrzeba w drut 'wt艂oczy膰' ok. 30-40W/mb czyli od razu zapomnij o bateryjce. Lepiej wzi膮艣膰 dwie grubsze listewki, strun臋 od gitary, prostownik samochodowy lub zasilacz z komputera, kawa艂ek sznurka i pi艂a gotowa.
pozdrawiam
majek
Jean-Baptiste Emmanuel Zorg