Aparatura c & F - prośba o pomoc

Witam Mam prośbę o pomoc w sprawie w/w aparatury. Na Allegro zakupiłem kpl aparaturę AM 27 MHz. Jest trzykanałowa, z jednym kanałem typu włącz-wyłącz.
I teraz moje pytania: - na odbiorniku brak informacji czy jest BEC, jak to sprawdzić ? ( nie chcę uszkodzić odbiornika - napięcie będzie z pakietu 7,2 V) -czy do kanału włącz-wyłącz można zastosować serwo czy trzeba użyć raczej czego innego?
pozdrawiam Roman Skokowski Poznań
Roman Skokowski pisze:

Odbiornik niema BECa - ma go regulator obrotow. 7,2 moze byc troszke za duzo - napiecie lepiej przylozyc 6V - bezpieczniej 4,8. Tak do kanalu na sliczu polancza sie serwo.

Odbiornik tez moze miec BEC, ciezko to stwierdzic nie widzac odbiornika pozdr Darek_J

Mógłbyś podać choć jeden przykład - nie mówię o układach 3w1 czy 4w1 z zabawek-heli bo ja kilka odbiorników widziałem ale z BECem to se nie bardzo wyobrażam, ale może jestem w błędzie ......
buwi
ps. kolego Darek - rozwiń skrót BEC w sytuacji odbiornika z BEC - ma to sens ??
buwi777 pisze:

Dokladnie - a ja moze sprostuje lapatologicznie - bec to uklad ktory pozwala na to aby odbiornik pracowal z pakietu zasilajacego silnik. Gdyby odbiornik mial BEC to zamist swojego pakietu kozystal by z pakietu .. ee odbiornika?? :)
Sco wrote:

No paczpan... a wszystkie moje odbiorniki mają BECe. Regulatory też.
Roman: sprawdź omomierzem, czy środkowe szpilki złącz serw (są ze sobą zwarte, to jest plus zasilania serw) są zwarte "na zero" z jedną z dwóch szpilek złącza pakietu. Jeśli tak - odbiornik nie ma BECa.
--
pozdrawiam,
Łukasz Spychalski

Witam Dzięki za informację
pozdrawiam Roman Skokowski Poznań

napedowego przyklad odb juz podal Kaper pozdr Darek_J
Użytkownik "buwi777" ...

No to jeszcze nie wszystkie widziałeś :)
Ależ oczywiście, że są odbiorniki z wbudowanym BECem.
Kiedyś całkiem sporo odbiorników (zwłaszcza samochodowych) miało wbudowany BEC, a wiele regulatorów mechanicznych mialo wyprowadzenie do zasilania odbiornika bezpośrednio z pakietu napędowego.
A oto przykład z bieżącej produkcji: Hitec HP-2RNB: http://www.hitecrcd.com/receivers/show?name=HP-2RNB
cena rzędu 60 zł.
Pozdrawiam,
Kaper www.depron.prv.pl

sens
Dla mnie jak najbardziej ma. Uklad eliminujacy baterie odbiornika, czyli stabilizator - a gdzie on sie znajduje, to juz inna bajka. Samochody czesto maja regler mechaniczny oczywiscie bez BEC i zeby nie wozic dwoch baterii na pokladzie BEC ma odbiornik. Napisz czy to dla Ciebie ma sens, czy tlumaczyc dalej ;) pozdr Darek_J
Witam, Po pierwsze Sco chyba nie do konca ma racje. Ja to zawsze rozumialem tak: BEC to skrot od Battery Eliminator Circuit. W regulatorze obwod ten wydziela odpowiednie napiecie (zazwyczaj 5 lub 6 V) i podaje je na odbiornik poprzez przewody zasilania (czerwony i czarny zazwyczaj). W odbiorniku BEC powinien spelniac TAKIE SAMO zadanie, czyli zasilac odbiornik ustabilizowanym napieciem o okreslonej wartosci przy przylozeniu dowolnego (odpowiednio wysokiego) napiecia do pinow zasilania. Jesli zatem jest zwarcie pomiedzy pinami zasilania i odpowiadajacymi im pinami zasilania serw, to odbiornik nie ma BEC'a w tlumaczonym jego znaczeniu. Niejednokrotnie jednak pojecie BEC w odniesieniu do odbiornika uwazane jest za mozliwosc zasilania go bezposrednio z regulatora. No a taka mozliwosc ma praktycznie kazdy odbiornik, poniewaz zarowno masa, jak i + zasilania sa wspolne dla wszystkich kanalow, a regulator podaje bezpieczne napiecie 5..6V. Czy to napiecie bedzie ustabilizowane w odbiorniku do zasilania elektroniki (czy bedzie dalszy BEC)wewnatrz nie ma wiekszego znaczenia - a ze zewnetrzne zasilanie dziala poprawnie, to mowi sie, ze odbiornik ma BEC. Jeszcze jako ciekawostka - BEC w odbiorniku latwo uszkodzic poprzez przypadkowe odwrocenie polaryzacji. Leci wtedy regulator napiecia zasilajacy elektronike. O ile odbiornik bedzie dalej zasilany napieciami w zakresie 5..6V, to moze sprawiac wrazenie poprawnego dzialania. Jednak uzycie wyzszego napiecia moze spowodowac, ze uszkodzimy pozostala elektronike. Podsumowujac: -jak jest zwarcie w liniach pinow zasilania, to albo w ogole nie ma BEC'a, albo jest BEC w postaci stabilizatora napiecie 5V zasilajacego tylko elektronike odbiornika, nie zas serwa -jesli nie ma zwarcia pomiedzy pinami zasilania i pinami serw, to jest BEC zasilajacy i serwa i odbiornik - to jest raczej rzadkie rozwiazanie chyba, bo serwa troche pradu potrafia wziac, a stabilizatory 1..1,5A sa najczesciej w niemalej obudowie TO220. Prosciej wykorzystac mniejszy uklad do zasilania tylko elektroniki i nie ograniczac uzytkownikowi mozliwosci zasilania serw wyzszym napieciem np. dla zwiekszenia ich szybkosci. Ponadto odpada ryzyko uszkodzenia BECa przez pradozerne serwa. No i jeszcze po co dublowac cos, co jest powszechne wlasnie w regulatorach. Tak, czy inaczej zasilania bezposrednio 7,2V bym nie ryzykowal, nie znajac przeszlosci odbiornika. Jak nie chcesz rozwalac pakietu (choc nie rozumiem zasilania tylko odbiornika az tak wysokim napieciem, bo to tylko zbedna masa dodatkowej jednej lub dwoch baterii), to kup uklad LM7805 i sobie zlutuj swojego BEC'a i przez takie cos podlacz pakiet do odbiornika. Schemat podlaczenia 7805 jest trywialny i latwy do znalezienia w sieci np: http://www.ortodoxism.ro/datasheets/fairchild/LM7805.pdf ' (rysunek 5 na 21 stronie - bez kondensatorow tez dziala).
Pozdrawiam, Szymon (Shaggy)

Szymon_Shaggy pisze:

Tak, tutaj mozesz miec racje .. dokladnie niewiem, nieprzyszla mi do glowy taka opcja, chociaz bardziej nazwal bym to mozliwoscia zasilania z BECu .. bo sam Bec to raczej niejest ... mozna by sie o to klucic ale pic lezy w tym co kto ma na mysli.
Pozdrawiam.
Sco.
Użytkownik "Sco" ...

A co ma na myśli producent podając:
Detailed Feature Descriptions 2 Channel 27/75Mhz AM Single Conversion Narrow Band Battery Eliminator Circuit
ze strony http://www.hitecrcd.com/receivers/show?name=HP-2RNB
Ten odbiornik można zasilać bezpośrednio z pakietu napędowego (7,2V) a na serwa idzie standardowe 5V.
Pozdrawiam,
Kaper www.depron.prv.pl
PS. proponuję czytać _cały_ wątek
Kaper pisze:

Jak juz mowilem niewiedzialem ze tak mozna i ze ja bym tego tak nie nazwal.
PS. proponuje czytac co pisze. A jezeli watek nie zaczol sie w innym temacie .. to ekhm, nie zamierzam sie klucic o glupoty.

nazwal.
uprasza sie o wiecej luzu i usmiechu. Ja od siebie tylko dodam, ze istnieje jeszcze trzecia wersja BECa - jako niezalezne urzadzenie,np. taki http://nastik.pl/regulator-napiecia-rxregulator-p-815.html (do Sco - tak, to tez jest BEC ;) Mozna by tez wymyslec podzial ze wzgledu na dzialanie: stabilizator liniowy lub impulsowy. Ale bez wzgledu na to gdzie on sie znajduje i jak dziala ma zawsze to samo zadanie: Zasilac elektronike pokladowa z aku napedowego pozdr Darek_J
Darek_J pisze:

hehe jak juz mowilem zgadzam sie z wszystkimi wersjami :) i jak juz mowilem niewiedzialem.
Przez przypadek wywolalem burze z piorunami a w sumie chcialem dobrze.
Grunt ze problblem sie wyjasnil.
Pozdrawiam
Sco

Też nie do końca prawda. Używam takie BEC -e od Nastika i wcale nie zasilam ich z pakietu napędowego. Stosuję 2 celowy pakiet LiPol np. 1300 mAh jako dodatkowy pakiet do serw i odbiornika, a pakiet główny np 3700 mAh 3s służy tylko do napędu silnika. Ma to kilka zalet, a najważniejsze to wzrost bezpieczeństwa zasilania, znacznie mniejszcza masa pakietu LiPol 1300 mAh niż porównywalnego, standardowego pakietu do zasilania odbiornika czyli 1000 mAh NiCd, a dodatkowo wygoda. Pakiety NiCd mają znaczne samorozładowanie i jeżeli lata się raz w tygodniu, to praktycznie przed każdymi lotami przeba pakiet podładować, a LiPole mają samorozładowanie prawie zerowe, więc czasami przez miesiąc nie trzeba go ładować jeżeli były dłuższe przerwy w lataniu.
Marek Popów

Witam Tak właśnie zrobiłem ( z LM7805). Małe wyjaśnienie. Chciałem to wszystko do łódki. Pakiet miał zasilać niezależnie silnik ( bez żadnej regulacji - bo nie potrzebuję) oraz z tego pakietu zasilany miał być odbiornik.
pozdrawiam Roman Skokowski Poznań