Materiał na tabliczki znamionowe

Witam,

Z czego wykonujecie tabliczki znamionowe? Do tej pory stosowaliśmy stop mosiężny który niestety śniedział i się zacierał. Ostatnio w użyciu było jakieś tworzywo sztuczne. A inspektor TUV polecił mi kwasówkę.

Co radzicie. Niby to taki drobiazg, ale zawsze warto się oprzeć na radach "starszych".

Ja myślałem jeszcze o teflonie (ostatnio przez godzinę męczyłem płytkę teflonową i nawet jeje nie drasnąłem), ale nie wiem czy da się wykonac w nim trwałe napisy i czy wytrzyma te kilkanaście lat na wolnym powietrzu.

Pozdrawiam,

Reply to
Doc

Ja do nierdzewnych zbiorników daję austenityczną tabliczkę grawerowaną laserem i wybijaną młotkiem. Ogólnie trzeba patrzeć na czym ona leży- na aluminiowy zbiornik bym dał aluminiową tabliczkę.

Konrad

Reply to
KA

Dnia Tue, 20 Dec 2005 13:57:21 +0100, KA napisał(a):

Zbiornik mam z P355NH. Tabliczkę w sumie też miałem z P355. Dopiero TUVowiec zwrócił mi uwagę, że taka tabliczka może nie wytrzymac warunków atmosferycznych.

Pozdrawiam,

Reply to
Doc

W ASME rdzewna tabliczka by nie przeszła. Kolorowa też raczej nie, z powodu różnicy elektroujemności. Pozostaje tytan CP (nie polecam!) i nierdzewka. Logiczna zasada jest taka, że nawet kiedy ze zbiornika zostanie garść rdzy, tabliczka ma być nadal czytelna.

Sama 97/23 nie mówi nic o materiale tabliczki ani o jej grubości, wielkości napisów, głębokości ich wyżłobienia itp. To zwykle jest w kodzie wykonawczym, ale nie każdy to precyzuje. WUDT o ile pamiętam nie mówią na ten temat nic...

Konrad

Reply to
KA

Dnia Tue, 20 Dec 2005 14:26:42 +0100, KA napisał(a):

Ja robię wg EN 13445. Tam są wymagania jedynie co do wielkości napisów, minimalna grubości tabliczki i nieśmiertelne stwierdzenie o tym że, materiał powinien być odpowiedni do przewidywanych warunków eksploatacji a tabliczka powinna być czytelna przez cały okres eksploatacji zbiornika :)

Reply to
Doc