Jaki odpowiednik?

Wie ktos moze jaki bedzie polski odpowiednik stali HSLA 410MPa?
Pozdro Ziomall

Ziomall wrote:

High Strentgth Low Alloy. Polski odpowiednik to będzie Stal Niskostopwa o Wysokiej Wytrzymałości (410MPa, oczywiście).
Konrad

No wlasnie zastanawiam sie nad zastapieniej jej przez 18G2A?
HSLA 410MPa - Re - 460MPa; Rm - 560MPa 18G2A - Re - 355MPa, Rm - 510 - 680MPa
Pozdro Ziomall
Ziomall wrote:

Nie zrozumiałeś. HSLA to nie jest gatunek stali. To tylko skrót myślowy, pewna klasa stali, do której zalicza się mnóstwo różnych gatunków.
Nie sądzisz chyba, że odpowiednik jakiejś stali ma spełniać wyłącznie wymagania wytrzymałościowe, i to tylko dwa z nich? Poszukaj sobie na tej stronie: http://www.astm.org/cgi-bin/SoftCart.exe/DATABASE.CART/A.htm?L+mystore+wczs1340+1135095002 Jest ich jak psów, każda inna. Tam obowiązkowe wymagania to wytrzymałość, proces metalurgiczny, struktura krystaliczna, obróbka cieplna, skład chemiczny, udarność itp. Niektóre przepisy wymagają nawet określonych danych na zamówieniu! Jak chcesz zastępować jedną stal przez drugą, to najpierw się zastanów które wymagania musisz spełniać, a w ogóle jaki gatunek potrzebujesz.
Konrad

No wlasnie ...HSLA. Wiem, ze to bez sensu ale taki mat. mam na rysunku - Steel HSLA. Nic mi to tez nie mowi. Zalozylem wiec glownie ze wzgledow wytrzymalosciowych i mozliwosci spawania, ze mozna by ja zastapic np 18G2A. Ale czy bedzie to to samo? Co mam przeprowadzic proby wytrzymalosciowe i dac to na chromatograf? Moze uda mi sie dotrzec do producenta to wtedy moze cos sie wyjasni. BTW, tak przegladam ichnie katalogi i widze, ze na rury stosuja mat HSLA 70. Ale ni cholery nie moge nic znalezc na jego temat.
Ziomall
Ziomall wrote:

OK, no to może wybierz sobie jedną specyfikację ASTM, np A572. Tam są gatunki: 42, 50, 55, 60, 65. To są granice wytrzymałości w temperaturze pokojowej wyrażone w ksi (tysiącach psi)- jak mierzone, na jakich próbkach i wyciętych z jakich grubości, patrz A6. No i powiedzmy grade 60 ma : C 0.26% max Mn 1.35% max P 0.04% max S 0.05% max Si 0.4% max wszystkie te wartości zależą jeszcze od grubości. Dodatki stopowe: Nb, V, N, Ti- zależne od typu (jest 5 typów, np typ 3 Nb 0.005-0.05%, V 0.01-0.15%, Nb+V 0.02-0.15%). wytrzymałość na rozciąganie 75ksi, wydłużenie 2" min 18%. Semi-killed albo killed. Brak wymagań co do drobnoziarnistości.
Sprawdź czy ta twoja 18g2a spełnia te wymagania.
Konrad

Dzieki za informacje. Moze bede mial jakies konkretniejsze dane odnosnie tej stali wiec troche sie wstrzymam. Ale na dzien dzisiejszy mysle, ze 18G2A bedzie ok. http://www.multistal.com.pl/dat/char_stali_str_2_a3.html .Chociaz to tez zalezy od dodatkow jak piszesz. Moze 18G2ANb? W kazdym razie dzieki za pomoc, wiele mi to wyjasnilo. Dziwi mnie tylko troche to beztroskie oznaczenie na rysunku...HSLA. To tak ja bym w spec. mat. napisal "stal do ulepszania cieplnego".
Ziomall
Ziomall wrote:

Albo zgadniesz, albo się dowiesz :-)
Konrad

Ano wlaśnie, mnie slusarz zapytal o C40, FE360 i cos typu MAX400. Znalazlem zupelnie rozne sklady tych stali i na dobra sprawe nie wiem co mu odpowiedziec jak zapyta o wyniki poszukiwan. Z MAX400 to moze skala Brinar-a oznaczajaca twardosc? Kurde nie znam sie na gatunkach, mozecie cos doradzic? (C40 raz mam jako niskoweglowa, a raz jaki nierdzewna z 18Cr/10Ni... cholera i badz tu madry ;-) ).
__ Pzd, Irek.N. (irek na serwerze 1024.pl)
1024 Ireneusz Niemczyk wrote:

Poprawne oznaczenie stali zawiera numer normy i oznaczenie według tej normy. Samo oznaczenie może doprowadzić do pomyłki, bo jest mnóstwo norm, które mają takie same oznaczenia. A stale różne. Dlatego niewiele mogę ci pomóc, oprócz tego, co i sam w googlach potrafisz znaleźć. Ja od jakiegoś czasu staram się posługiwać wyłącznie UNSem, albo WNem do określania gatunku, bo nawet oznaczenia normowe są bardzo niejednoznaczne.
Konrad