Jaki odpowiednik?

Wie ktos moze jaki bedzie polski odpowiednik stali HSLA 410MPa?

Pozdro Ziomall

Reply to
Ziomall

High Strentgth Low Alloy. Polski odpowiednik to będzie Stal Niskostopwa o Wysokiej Wytrzymałości (410MPa, oczywiście).

Konrad

Reply to
KA

Nie zrozumiałeś. HSLA to nie jest gatunek stali. To tylko skrót myślowy, pewna klasa stali, do której zalicza się mnóstwo różnych gatunków.

Nie sądzisz chyba, że odpowiednik jakiejś stali ma spełniać wyłącznie wymagania wytrzymałościowe, i to tylko dwa z nich? Poszukaj sobie na tej stronie:

ich jak psów, każda inna. Tam obowiązkowe wymagania to wytrzymałość, proces metalurgiczny, struktura krystaliczna, obróbka cieplna, skład chemiczny, udarność itp. Niektóre przepisy wymagają nawet określonych danych na zamówieniu! Jak chcesz zastępować jedną stal przez drugą, to najpierw się zastanów które wymagania musisz spełniać, a w ogóle jaki gatunek potrzebujesz.

Konrad

Reply to
KA

OK, no to może wybierz sobie jedną specyfikację ASTM, np A572. Tam są gatunki: 42, 50, 55, 60, 65. To są granice wytrzymałości w temperaturze pokojowej wyrażone w ksi (tysiącach psi)- jak mierzone, na jakich próbkach i wyciętych z jakich grubości, patrz A6. No i powiedzmy grade

60 ma : C 0.26% max Mn 1.35% max P 0.04% max S 0.05% max Si 0.4% max wszystkie te wartości zależą jeszcze od grubości. Dodatki stopowe: Nb, V, N, Ti- zależne od typu (jest 5 typów, np typ 3 Nb 0.005-0.05%, V 0.01-0.15%, Nb+V 0.02-0.15%). wytrzymałość na rozciąganie 75ksi, wydłużenie 2" min 18%. Semi-killed albo killed. Brak wymagań co do drobnoziarnistości.

Sprawdź czy ta twoja 18g2a spełnia te wymagania.

Konrad

Reply to
KA

Albo zgadniesz, albo się dowiesz :-)

Konrad

Reply to
KA

Ano wlaśnie, mnie slusarz zapytal o C40, FE360 i cos typu MAX400. Znalazlem zupelnie rozne sklady tych stali i na dobra sprawe nie wiem co mu odpowiedziec jak zapyta o wyniki poszukiwan. Z MAX400 to moze skala Brinar-a oznaczajaca twardosc? Kurde nie znam sie na gatunkach, mozecie cos doradzic? (C40 raz mam jako niskoweglowa, a raz jaki nierdzewna z 18Cr/10Ni... cholera i badz tu madry ;-) ).

__ Pzd, Irek.N. (irek na serwerze 1024.pl)

Reply to
1024 Ireneusz Niemczyk

Poprawne oznaczenie stali zawiera numer normy i oznaczenie według tej normy. Samo oznaczenie może doprowadzić do pomyłki, bo jest mnóstwo norm, które mają takie same oznaczenia. A stale różne. Dlatego niewiele mogę ci pomóc, oprócz tego, co i sam w googlach potrafisz znaleźć. Ja od jakiegoś czasu staram się posługiwać wyłącznie UNSem, albo WNem do określania gatunku, bo nawet oznaczenia normowe są bardzo niejednoznaczne.

Konrad

Reply to
KA