Stabilizacja kamery za pomoca "gyra i serva"

Drodzy Koledzy Modelarze,
Zwracam sie tak do Was bo sam modelarzem (jeszcze) nie
jestem ;-)
Chcialbym wyprobowac eksperymentalnie system stabilizacji
malej! (0.5kg) kamery video za pomoca gyra i serva helikopterowego.
Cos w rodzaju aktywnego "steadycam".
Wyobrazcie sobie, ze kamera i gyro w heading mode sa przytwierdzone
do "popychacza" od serva. Trzymam za obudowe serva i wykonuje
przypadkowe obroty w osi serva. Zakladajac, ze wszystko jest podlaczone
jak nalezy (zadajnik itp) i gyro poprzez servo usiluje skompensowac
ruch obrotowy - pytanie jest - jaki obraz uzyskam na kamerze?
- Czy luzy, opoznienia kroki serva beda widoczne?
- Czy tanie servo/gyro dadza zadawalajace rezultaty, czy moze
tylko super szybkie cyfrowe bedzie sie sprawdzac?
Dodam ze kamera ma w srodku identyczny uklad sterujacy pryzmatem
i takie cudo sie nazywa OIS- optical image stabilizator.
Ruch ktory chce stabilizowac to hustawka dziecieca.
Sami rozumiecie, ze kupowanie szeregu elementow dla takiego
experymentu tylko po to by sie przekonac ze np. sa za wolne jest dosc
bolesne finansowo. Dlatego zwracam sie o pomoc do Was. Moze ktos cos
takiego robil? A moze ktos moze zrobic, lub pozyczyc mi kilka elementow?
Jesli ktos jest ciekawy po co chce stabilizowac "hustawke" - prosze
zerknac na zbior mych trzesacych sie filmow na:

serdeczenie pozdrawiam
Marcin - na razie w skali 1:1
Reply to
Marcin Kostur
Uzytkownik "Marcin Kostur" snipped-for-privacy@arcor.de napisal w wiadomosci news:454db1ae$0$5730$ snipped-for-privacy@newsspool3.arcor-online.net...
Witam wszystkich Stosuje takie rozwiazanie, wprawdzie z nieco lzejsza kamera (z obudowa w sumie troszke ponad 200g) i po regulacjach moge powiedziec ze z sukcesem. Czujnik zyroskopu zamocowany do zewnetrznej obudowy (kolejnego stopnia zawieszenia), a nie do kamery, bo to drugie rozwiazanie daje pieknie wzbudzone, równe oscylacje w pelnej amplitudzie serwa. Zreszta przy trzymaniu glowicy w reku (nie przymocowanej do parokilogramowego modelu) tez nietrudno wzbudzic takie oscylacje, z ciezsza kamera zjawisko to pewnie sie poglebi.. Stosuje zyroskop GY-401 ze sterowaniem czulosci i opóznienia. Oczywiscie im szybszy serwomechanizm, tym lepiej, ale nie jest to az tak krytyczne, a najszybsze serwomechanizmy niestety sa czasem za slabe. I jeszcze wazne uwagi: Os zawieszenia kamery musi byc dokladnie w jej srodku ciezkosci, a srodek sztywnosci calego "kardana" tez powinien byc w srodku ciezkosci. W trybie Head Lock mozesz liczyc na stabilizacje (i sterowanie) w zakresie powiedzmy +/- 30 stopni (przy wiekszych katach nastepuje nasycenie) i musisz liczyc sie z dryfem, który trzeba korygowac.
Pozdrawiam Jarek
Reply to
Jaroslaw Hajduk
Uzytkownik "Marcin Kostur" snipped-for-privacy@arcor.de napisal w wiadomosci news:454db1ae$0$5730$ snipped-for-privacy@newsspool3.arcor-online.net...
za bardzo chyba kombinujesz, ja sobie zbudowalem wlasny steady na zasadzie 1 uchwytu o 3 stopniach swobody
dziala to swietnie , jesli chcesz filmik na mejla, to pisz.
Pozdrawiam, t>
Reply to
tomla
Hey
Pasywnego steadicama - wlasnie takiej konstrukcji jak Twoj tez chce zrobic. Chcialem umiescic kamere w srodku zawieszenia a nie na gorze - wtedy mozna go wywazyc mniejsza masa.
Skad wziales takie ladne widelki? Jak dokladnie zrobiles lozyskowanie miedzy widelkami a czescia pionowa?
Mam taki - moze dosc trywialny - problem techniczny - jak zrobic "zawias" na lozysku miedzy 2 kawalkami blachy (rownolegle do plaszczyzn blachy) Oczywiscie wewnetrzna tuleje lozyska mozna przykrecic sruba - ale jak zamocowac zewnetrzy pierscien lozyska do plaskiej powierzchni. Moze sa jakies standardowe "mufy"?
pozdrawiam
Marcin
Reply to
Marcin Kostur
;-)
wiem ze kombinuje, ale taki aktywny uklad byly sterowalny "z kabla" co bylo by rewelacja. Na paralotni nie ma wolnej reki do zabawy z kamera...
pozdro
Marcin
Reply to
Marcin Kostur
U¿ytkownik "Marcin Kostur" snipped-for-privacy@arcor.de napisa³ w wiadomo¶ci news:454de458$0$18842$ snipped-for-privacy@newsspool4.arcor-online.net...
moze podesle Ci fotki na mejla , bo to spod linka to nie jest moje rozwiazanie Moje to hybyryda stacji dyskow starych lozys, wedki, wlaka do malowania sciany ,jestli chcesz konkretne rozwiazanie, to nie ma sensu, liczy sie zasada, reszte musisz "wymó¿d¿yæ" samemu ;)

Reply to
tomla