Jak sie robi instalacje ppoz ?

Witam,
Obmyslam sobie rozne instalacje do domu i doszedlem do wniosku, ze mozna by polozyc kilka rurek tu i tam (zwlaszcza na poddaszu nieuzytkowym) i zakonczyc je
tryskaczami celujacymi w dach i przechodzacymi przez strop do pomieszczen.
W zwiazku z tym mam takie pytania: 1) czy instalacja musi byc na metalu ? czy plastiki nie za zbyt narazone na stopienie ? 2) czy taka instalacja jest caly czas pod cisnieniem, czy tez woda jest do niej wpuszczana w razie potrzeby ? 3) Czy uruchomienie tej instalacji opiera sie o jakies elektrozawory ? Jezeli tak, to gdzie nalezy je umiescic, zeby byly bezpieczne ?
pozdrawiam pluton

Pewnie nie, ale powinno to być tworzywo wytrzymujące odpowiednią temperaturę. Mimo wszystko najlepiej sprawdza się klasyczna rurka stalowa. W miarę tania, a skuteczna.

To zależy, w którym miejscu. Przed zaworem woda być musi. Za nie powinno być. Zwróć uwagę, by w zimie to wszystko nie poprzemarzało.

To zależy w jaki sposób chcesz ją uruchamiać. Co do zasady najpewniejszy byłby zwykły zawór kulowy, tylko że w praktyce to raczej automatycznie nie zadziała i musisz mieć człowieka, który stosowną wajchę przekręci.

3/4'' ? Bo jakos 1/2'' wydaje mi sie za skromna.

Jakies czujniki dymowe porozmieszczam, to nie jest droga sprawa.
pozdrawiam pluton

Trzeba policzyć konieczny wydatek wody.

Ale dość zawodne, a dokłądniej lubi dawać fałszywe alarmy. Może Ci zalać mieszkanie.
Robert Tomasik pisze:

U mnie w instalacji przemysłowej jest 2 rodzaje czujek: dymowa i ogniowa. Alarm wymaga zadziałania obydwu rodzajów na raz.
--
P. Jankisz

Najlepsze są jednak te opisane tutaj zraszacze, które się włączają pod wpływem temperatury.

A to conajmniej dziwne, że muszą zadziałać dwa. Rozumiem podwoic (zredundowac) uklad poprzez dwa typy czujek tak ze ktorakolwiek zadziala to woda sie leje ale zeby dwie musialy zadzialac naraz to dziwne. Co na to inspektor "fajergadzet" i BHPowiec? Poza tym w normalnych przemyslowych instalacjach dopuszczonych przez ubezpieczycieli systemy nie moga sie opierac na bateriach, PLC czy innych "zawodnych" urzadzeniach. Czy takie czujki macie zabezpieczone hardwareowo? pozdr Tomek

Ho ho, taki system to wykrywa dopiero konkretny pożar. Mam dwie czujki obok siebie fotoelektryczna i jonizacyjną, robiłem z nimi różne eksperymenty i jeszcze nie udało mi sie uruchomić dwóch jednocześnie. Paląc drewno czy papier uruchomimy czujkę fotoelektryczną, kiedy spalamy LPG albo np. benzynę uruchamia sie czujka jonizacyjna. Obawiam się że kiedy zadziałają obydwie będzie już cokolwiek późno na podjęcie skutecznej akcji gaśniczej.
Padre pisze:

Nie byłem świadkiem działania systemu, ale kilka razy widziałem skutki - robi _dobrze_ to, do czego został zaprojektowany i OIDP nigdy nie wygenerował fałszywego alarmu, no chyba że przy sprawdzaniu. Aha, instalacja gaśnicza na CO2, a nie wodę.
--
P. Jankisz
W dniu 2008-07-21 10:18, PeJot napisał (a)::

Ale czy czujka ogniowa jest czujką płomienia czy czujką temperatury?

Jeśli system wykrywał pożar w ramach testów to nie były to alarmy fałszywe ale testowe. Biorąc pod uwagę, że czujniki pożarowe w zależności od rodzaju detektora wykrywają różne rodzaje pożaru z różnym opóźnieniem w zależności od spalanego materiału (lub też nie wykrywają pewnych rodzajów pożaru wcale) powstaje pytanie czy pożar symulowany był typowym dla spalania materiałów znajdujących się standardowo w tym pomieszczeniu.

Nieno luz. Nie będzie zalania. Co najwyżej przy instalowaniu takiego systemu w domku, osoby śpiące w pomieszczeniu które ma być gaszone uduszą się. Poza tym dla pomieszczeń gaszonych gazem, gaszenie ma sens jedynie przy zupełnym uszczelnieniu pomieszczenia, więc na wypadek gaszenia trzeba zastosować automatykę odcięć.
Nie mieszajmy myślowo, dwóch różnych systemów walutowych. W standardowym domku nie mam na tyle cennych rzeczy, żeby nie dało się ich ubezpieczyć, czy też po pożarze zgromadzić w ich miejsce nowych. Co innego instalacje w biurach, serwerowniach czy specjalnych pomieszczeniach zakładów przemysłowych, domach z dziełami sztuki czy muzeach. Ale tam są inne wartości i nie tylko materialne. Jak ktoś przy budowie domku za kilkaset tysięcy chce go sobie zabezpieczyć za kilka kolejnych stówek albo baniek przed rozprzestrzenianiem ognia wewnątrz to może to zrobić nawet instalację redukcji tlenu w pomieszczeniach. Ja chętnie na tym zarobię.
MiT

MiT pisze:

Przecież pisałem, że chodzi o instalację przemysłową.

I o to chodzi :)
--
P. Jankisz
W dniu 2008-07-11 01:40, Padre napisał (a)::

Bo zależność dwuczujkową realizuje się na czujkach tego samego typu. Natomiast jeśli w pomieszczeniu są składowane materiały o różnych rodzajach spalania stosuje się wtedy po dwie czujki z zależnością dwuczujkową w ramach każdego rodzaju albo jeszcze bardziej skomplikowane układy.
MiT

No właśnie o tym pisałem na przykładzie, że taka zależność na czujkach różnego typu jest z lekka bez sensu :)

nie musi być z metalu ale materiał musi wytrzymać temperaturę wytworzoną przez pożar aby to tryskacze rozprowadzały wodę a nie żeby woda wylewała się w jedno miejsce poprzez nieszczelność instalacji.

tak musi być pod ciśnieniem, a przynajmniej typowe instalacje są, no chyba że ktoś potrafi przewidzieć pożar

Uruchomienie instalacji odbywa się poprzez sam tryskacz, który zakończony jest zazwyczaj elementem wykonanym z tworzywa lub ceramiki. Element ten pod wpływem temperatury pęka i woda pod wpływem ciśnienia w instalacji rozprowadzana równomiernie przez "różę" tryskacza gasi lub przynajmniej hamuje rozprzestrzenianie się ognia

pod sufitem. Co do minimalnej gęstości rozmieszczenia tryskaczy poszukaj odpowiedniej normy - niestety nie pamiętam która to.
pozdrawiam Tomek

Czy to, aby nie zbyt późno? W końcu do stopienia musiałby być już zaawansowany stan pożaru, a więc nie wiele byłoby do gaszenia.

zakończony

Budowa spryskiwaczy jest bardzo prosta, od ciepla peka szklana ampułka:
http://pl.youtube.com/watch?v=LDHx3IZ31wU&feature=related

Kolor ampułki szklanej informuje o temperaturze zadziałania spryskiwacza. Domowe spryskiwacze są ustawione bodaj na temperaturę 40 stopni celsjusza. W ampułkach bywa stosowany alkohol, co mnie nieco zaskoczyło.
WM

To juz lepiej dam metal :)

Chodzilo mi o to, czy koncowe fragmenty sa pod cisnieniem (tryskacze i doprwadzenia do nich).

To juz troche za pozno chyba... Wydawalo mi sie ze to czujniki dymowe odpalaja elektrozzawory i zraszanie woda odbywa sie jeszcze na etapie dymienia.

Amatorska instalacja w moim domku. Nie musi spelniac norm. Kilka tryskaczy wokolo wiezby dachowej, zeby ja pokryly z zakladkami, jeden tryskacz w sypialni, jeden kolo kominka i to wszyztko...
dzieki pozdrawiam pluton

zakończony

Czasem dymu jest malo a ognia duzo. Popatrz na test w 1min 40sek. tego filmu:
http://pl.youtube.com/watch?v=-5DTOctzM5s&feature=related

Po 45 sekundach małego pożaru, temperatura pod sufitem siega 126 stopni celsjusza.
WM

Fahrenheita. Celsjusza to dopiero 52 stopnie. Ale potem rosnie bardziej...
MJ
dzieki wszystkim.
poczytalem sobie sporo o instalacjach ppoz., tryskaczach i czujnikach. to ciekawa sprawa i na pewno warto pare rurek rzucic na poddaszu pod drewniana wiezba.
pozdrawiam pluton