Jak się robi dziurki?

Powitanko,

Wiertła. Takie maszynowe, tzn. do wielkoseryjnej produkcji, co to mają posuw rzędu dziesiątek cm/min. Mają dziurki, przez które podawany jest pod zarąbistym ciśnieniem płyn. Wióry wylatują z otworu razem z płuczką niezłym strumieniem. No i tytułowe pytanie, jak się takie dziurki biegnące przez długie i o małej fi wiertło robi? Walec, wiercenie dziurki, szlifowanie, skręcenie na gorąco w wiertło. OK, ale jak wiertło ma 30 cm i np. 8 mm fi, a otwory 2 i kazdy pewnie 1 mm, to nawet elektrodrążeniem by było trudno. Chyba... No więc jak to robią?

Pozdroofka, Pawel Chorzempa

Reply to
Pawel "O'Pajak
Loading thread data ...

W dniu 2021-11-23 o 21:43, Pawel "O'Pajak" pisze:

Stalowe wiertła wstępnie wyciska się na gorąco w formie ósemek. Potem się je skręca i obrabia.

Wiertła z węglików spiekanych robi się tak jak w patencie:

formatting link

WM

Reply to
WM

formatting link
ć w YT coolant holes in rods

Reply to
Marcin Debowski

W dniu 2021-11-23 o 23:06, WM pisze:

Dzięki. Rzeczywiście spiekane to względnie prosta zabawa, ale stalowe to już wyższa szkoła jazdy.

Pozdroofka, Pawel Chorzempa

Reply to
Pawel "O'Pajak

czwartek, 25 listopada 2021 o 18:20:56 UTC+1 Pawel "O'Pajak" napisał(a):

Warto obejrzeć całość. Jak się robi jeden z rodzajów wierteł jest ok 18 minuty.

formatting link

Reply to
Zenek Kapelinder

PolyTech Forum website is not affiliated with any of the manufacturers or service providers discussed here. All logos and trade names are the property of their respective owners.