prostowanie drewna

Witam
Tak sie ostatnio zastanawialem czy istnieja metody prostowania drewna? Chodzi mi np o blat ktory sie wygial, czy ktos sie spotkal z czyms takim?
pozdrawiam
sweem napisał(a):

Nowy tańszy będzie.

Z wygięciem blatu - oczywiście. Od studentów, którzy przesypiali wykłady :)
--
P. Jankisz
trochę o rowerach:
sweem napisał(a):

Tak np. drzwi można prostować gdy wystąpi efekt tzw śmigła. Robi się konstrukcję, która wymusza prostowanie i moczy sie drewno. Tak pozostawia się do powolnego wysychania. Czasem się udaje, czasem nie. Wwa

Ja się spotkałem. Dość trywialnie: kładziesz na podłodze łaty tak by podpierały dwie krawędzie blatu, kładziesz na nie blat wypukłością do góry i obciążasz (np tymi samymi ksiązkami od którgo się pokszywił) by się lekko wygiął w przeciwną stronę. Dla przyspieszenia procesu należało by zwilżyć drewno. Obserwować. Korygować proces w miarę postępu zjawiska.
--
___________________________________________MAT________

Łagoda wrote:

Chyba ze blat wygial sie nie z powodu obciazenia, tylko z powodu partackiego doboru drewna, tzn. ukladu slojow. Znajomi maja taki stol, ktorego blat latem jest wypukly a zima wklesly, zaleznie od wilgotnosci powietrza. Na to raczej nic sie nie poradzi...
pozdrowienia
krzys
--
_^..^_)_
\ /
myszek wrote:

he he no niezle. U mnie ten blat jest ze starego stolu. Byl remont w chacie i potem jak go przynieslismy ze strychu do cieplego pokoju to sie jakos tak dziwnie wygiol. chyba sprobuje z tym wyginaniem na mokro (gotowanie chyba odpada) :)
sweem wrote:

Jezeli to _stary_ stol to uwazaj z moczeniem. Stare meble byly klejone klejami stolarskimi, ktore kiepsko wytrzymuja kontakt z goraca woda. Latwo popsuc...
Samo podgrzanie juz powinno sporo dac. Niezbyt grube listwy daje sie wyginac trwale po podgrzaniu opalarka.
pozdrowienia
krzys
--
_^..^_)_
\ /

No i jeszcze jedno-jeśli pokryty politurą, to ją stracisz a zrobienie nowej to sporo zachodu przy dużej wprawie, natomiast jeśli kryty fornirem to odejdzie i będzie trzeba kleić. (to jeśli mówimy o prostowaniu na mokro staroci)
--

Kiedyś potrzebowałem listewki z wygiętymi końcami. Przypomnialem sobie opowieść jak dawniej górale sami robili narty, wyginając czubki desek po gotowaniu w wodzie, lub obłożeniu nasączonymi we wrzątku szmatami. Metoda się sprawdzila. Koniec listewki w miarę gotowania w wodzie stawał się coraz bardziej elastyczny i dawał się giąć przy naciskaniu na dno naczynia. Taką listewką zablokowałem odklejającą się podsufitkę w Maluchu :-) Kolegom rewelacyjne kleje do podsufitki puszczały po jakimś czasie, moje listewki i podsufitka przeżyły malucha.
Pozdrawiam WM

Uzytkownik "sweem"

Sa specjalne okucia meblowe do prostowania wygietych elementów, ale sa one raczej pomyslane do prostowania drzwi przesuwnych w wysokich szafach. Jest to sruba rzymska w rowku wykonanym w niesfornym elemencie a jej konce sa umocowane. Zwiekszajac badz zmniejszajac dlugosc sruby prostujemy element.
Tak na szybko to mozna przykrecic dwa plaskowniki alu. 15x2 mm przy krawedziach od spodu i przegiac blat troche w druga strone i przykrecic plaskownik co 50mm wkretami. W taki sposób prostuje drzwi, metoda sprawdzona. Jezeli masz dostep do tokarki to mozna taka srube wykonac i masz wtedy regulacje. Ale jest troche pracy przy srubie i blacie no chyba, ze blat jest tego wart.
Pozdrowienia Robert
replying to sweem, Adam wrote:
Jeden z takich masz tu http://rustykalneuchwyty.pl/teownik-wzmocnienie-blatu-do-stolu.html