Re: Tablice Winklera. Lamerskie pytanie.

Dnia 2009-06-15 19:14, Użytkownik W.Kr. napisał:

>Chyba że miałeś na > myśli fakt iż tablice zgadzają się ze sobą a fakt że MB<>MC jest tak > oczywisty że nie napisałeś o tym.

TAK ! Tak myślałem i niefortunnie mi to wyszło w piśmie.

> W "Tablicach do projektowania konstrukcji stalowych" (Bogucki, > Żyburtowicz) tez nie ma wartości przęsłowych, są wartości podporowe > (różne od siebie - sprawdziłem, poprawne).

Jak wyżej ! Ciut źle sie wyraziłem (wypisałem).

> -- > Michał Grodecki

To pozwolę sobie na jeszcze jedno pytanie. W przęśle AB jest lokalne ekstremum momentu zginajęcego, mniejsze co do wartości niż moment tuż przed podporą B ( M z lewej) i różne co do znaku niż M nad B. Czy to lokalne ekstremum ma inną definicję i stąd nazwę niż moment przęsłowy? Mechanicy maja takie wątpliwości i stąd takie pytania. Pozdrowienia i podziękowania. W.Kr.

Reply to
W.Kr.

Dnia 2009-06-15 20:47, Użytkownik W.Kr. napisał:

Moment przęsłowy i ekstremum na przęśle to to samo - tablice podają właśnie wartości ekstremalne (a nie w jakiejś konkretnej narzuconej lokalizacji), żeby można było na nie zwymiarować konstrukcję. Moment podporowy to oczywiście inna bajka, ten jest lokalnie w punkcie podparcia.

To jeszcze taki drobiazg dorzucę - z budowlanego punktu widzenia zasadnicze znaczenie ma znakowanie momentów. Czyli określenie po której stronie przekroju będą rozciągania a po której ściskania. W największym uproszczeniu żeby żelbetowy przekrój zazbroić po stronie rozciąganej. To Kolegom mechanikom mającym z reguły do czynienia z materiałami o tej samej wytrzymałości na ściskanie i na rozciąganie czasami umyka (tak jak budowlańcom z kolei skręcanie z którym rzadziej się stykają).

Reply to
Michał Grodecki