Tablice Winklera. Lamerskie pytanie.

Mam tablice do obliczania wspˇ│czynnikˇw k momentˇw M i ugi੠(alfa) belek ci▒g│ych o jednakowej rozpiŕtoÂci przŕse│. ( Tablice Winklera).
Przypadek: belka 3-przŕs│owa obci▒┐ona obci▒┐eniem 'p' na dwu s▒siednich przŕs│ach AB i BC. W jednej z nich wspˇ│czynnik k dla momentu M ( przŕs│o AB) k=0,0735, dla przŕs│a BC, k=0,0535. Dla przes│a CD brak jest (puste pole) wartoÂci liczbowej wspˇ│czynnika k. W drugiej tablicy, w innej ksi▒┐ce, brak jest tych wspˇ│czynnikˇw dla obu przŕse│. Puste pola. Momenty podporowe (nad podporami) B i C w obu maj▒ takie same wartoÂci, i to jest zrozumia│e. Nie jestem z bran┐y budowlanej st▒d moje pytanie. Mo┐e mi ktˇry z Kolegˇw objaÂniŠ problem? Mo┐e byŠ to odpowied╝ na adres prywatny. Z podziŕkowaniem za pomoc, W.Kr.
Add pictures here
Ôťľ
Dnia 2009-06-15 19:14, Użytkownik W.Kr. napisał:

Warto┼Ťci poprawne, sprawdzi┼éem z RM-Winem.

Owszem, moment na tym prz─Ö┼Ťle jest po stronie moment├│w podporowych (rozci─ůgane g├│rne w┼é├│kna), wykres bez ekstremum. Wi─Öc i nie ma sensu podawa─ç w tablicach.

A w┼éa┼Ťnie nie powinny by─ç takie same, gdy┼╝ belka jest niesymetrycznie obci─ů┼╝ona. Czy przez pomy┼ék─Ö nie popatrzy┼ée┼Ť do tablicy dla belki tr├│jprz─Ös┼éowej z obci─ů┼╝onymi prz─Ös┼éami skrajnymi? Chyba ┼╝e mia┼ée┼Ť na my┼Ťli fakt i┼╝ tablice zgadzaj─ů si─Ö ze sob─ů a fakt ┼╝e MB<>MC jest tak oczywisty ┼╝e nie napisa┼ée┼Ť o tym.
W "Tablicach do projektowania konstrukcji stalowych" (Bogucki, ┼╗yburtowicz) tez nie ma warto┼Ťci prz─Ös┼éowych, s─ů warto┼Ťci podporowe (r├│┼╝ne od siebie - sprawdzi┼éem, poprawne).
--
Michał Grodecki
Uwaga - w nagłówku adres antyspamowy
wrote:

TAK ! Tak myÂla│em i niefortunnie mi to wysz│o w piÂmie.

Jak wy┐ej ! Ciut ╝le sie wyrazi│em (wypisa│em).

To pozwolŕ sobie na jeszcze jedno pytanie. W przŕÂle AB jest lokalne ekstremum momentu zginajŕcego, mniejsze co do wartoÂci ni┐ moment tu┐ przed podpor▒ B ( M z lewej) i rˇ┐ne co do znaku ni┐ M nad B. Czy to lokalne ekstremum ma inn▒ definicjŕ i st▒d nazwŕ ni┐ moment przŕs│owy? Mechanicy maja takie w▒tpliwoÂci i st▒d takie pytania. Pozdrowienia i podziŕkowania. W.Kr.
Add pictures here
Ôťľ
Dnia 2009-06-15 20:47, Użytkownik W.Kr. napisał:

Moment prz─Ös┼éowy i ekstremum na prz─Ö┼Ťle to to samo - tablice podaj─ů w┼éa┼Ťnie warto┼Ťci ekstremalne (a nie w jakiej┼Ť konkretnej narzuconej lokalizacji), ┼╝eby mo┼╝na by┼éo na nie zwymiarowa─ç konstrukcj─Ö. Moment podporowy to oczywi┼Ťcie inna bajka, ten jest lokalnie w punkcie podparcia.

To jeszcze taki drobiazg dorzuc─Ö - z budowlanego punktu widzenia zasadnicze znaczenie ma znakowanie moment├│w. Czyli okre┼Ťlenie po kt├│rej stronie przekroju b─Öd─ů rozci─ůgania a po kt├│rej ┼Ťciskania. W najwi─Ökszym uproszczeniu ┼╝eby ┼╝elbetowy przekr├│j zazbroi─ç po stronie rozci─ůganej. To Kolegom mechanikom maj─ůcym z regu┼éy do czynienia z materia┼éami o tej samej wytrzyma┼éo┼Ťci na ┼Ťciskanie i na rozci─ůganie czasami umyka (tak jak budowla┼äcom z kolei skr─Öcanie z kt├│rym rzadziej si─Ö stykaj─ů).