rotacyjny wymiennik ciepła - koniecznie przeciwprąd?

Witam. Temat głównie do spceców od tzw "klimy". Sprzedawane centrale z wymiennikiem rotacyjnym są zawsze tak skonfigurowane, że nawiew jest w przeciwprądzie do wywiewu (VTS, VBW, Gea, Swegon...). Czy tak MUSI być? Takie pytanie zadawałem handlowcom. Odpowiadali albo że nigdy się nad tym nie zastanawiali (!) albo że nie, ale nie wiedzą dla czego. Wiem że może spaść sprawność odzysku, jednak o ile to już nikt nie potrafił mi powiedzieć. 5% ? 10? 50? A może jest jakieś inne zagrożenie? (np wzmożone oszranianie?) Ktoś się spotkał z tym zagadnieniem? (drąże temat bo w moim bieżącym projekcie jest istotny układ króćców)

Reply to
Łagoda

Na klimie to ja sie nie znam, ale ogolnie .. nie musi, ale to jest niczym nieuzasadniona strata.

Nie wiem jakie masz parametry pracy klimy, ale np wezmy wentylacje zima. W budynku +20, na ulicy -20. Jak zrobisz w przeciwpradzie to wylatujace ochlodzi sie "samoczynnie" z +20 do -10, podgrzewajac zasysane z -20 do +10. Pozostaje podgrzac zasysane o 10 st. Jak zrobisz we wspolpradzie - wylatujaca bedzie np +3, a wlatujace -3. trzeba podgrzac o 23st.

Roznica na oko olbrzymia ..

Ale tak sobie popatrzylem na te centrale Swegona Gold:

-gdzie tam jest ten przeciwprad w srodku to sie nie bardzo potrafie dopatrzec - ten wymiennik rotacyjny to jakas sprytna sprawa chyba :-)

-zamienic na konfiguracje ze sa wloty z jednej strony a wyloty z drugiej, to nie wiem czy sie uda - niby mozna tam roznie konfigurowac, ale np modelu 08 filtry wlotowe dwa po tej samej stronie sie nie zmieszcza.

I nie da sie rur zamienic ?

Kto powiedział że niczym? Przecierz napisałem że zależy mi na określonym okładzie króćców.

Robiłeś pomiary czy wróżyłeś z fusów?

Oj teraz rozumiem dlaczego nie rozumiesz problemu. Wymiennik rotacyjny działa zupełnie inaczej nić typowy płaszczowo-rurowy (JAD np) gdzie kwestia przeci i współprądu jest oczywista i do obliczenia. Zresztą i w tym przypadku stosuje się w pewnych sytuacja współprąd. (chodzi o zmniejszenie naprężeń). Zupełnie inaczej, ale jednak podobnie w pewnym aspekcie. Tylko na ile to ma wpływ....

Akurat w Goldach to się nic nie przestawia. Przychodzi kostka taka jak w katalogu i koniec.

:-)))) Na plastikowe? Normalny problem na początku projektu wentylacji-jak upchać kanały w jak zwykle zaciasnym pomieszczeniu.

Reply to
Łagoda

Są wzory można policzyć. Tomek

Reply to
Tomek

Masz na mysli jakiś konkretny wzór? Nie wiem czy zdajesz sobie sprawe, ale mówimy o wymianie ciepła i masy w wymienniku rotacyjnym. Pare wzorów do obliczeń wymienników w życiu widziałem, ale do obliczenia higoskopijnego wymienika rotacyjnego, tym bardziej w niepopularnym współprądzie nie spotkałem. Pamiętaj że mówie o czysto inżynierskim określeniu stopnia wpływu zmiany przepływu, a nie o tym czy da się zamodelować zjawisko w ansysie, z uwzględnieniem temperatur, struktury porów, grubości warst, prędkości przepływu, wilgotności, prędkości obrotowej, grubości wymiennika................................ ............. .......

Reply to
Łagoda

Masz rację z tymi wzorami. Nie da się w prosty sposób opisać czegoś tak kiepskiego jak rotacyjny wymniennik ciepła. Jeśli nie potrzebujesz żeby to pracowało w jakiś skrajnych warunkach to duzo lepszy będzie przeponowy w przeciwprądzie. Przy podobnych paramerach są ze 20 razy mniejsze i 100 razy lżejsze. Rotacyjne wymienniki w przypadku wentylacji to archaizm z ZSRR z przed

50 lat. Jak tam plany tonażowo robili. Tomek
Reply to
Tomek

w wymiennikach ciepła zawsze powinno być przeciwprądzie, tyczy się to wymienników krzyżowych, obrotowych, nagrzewnic, chłodnic itp dlatego że jest wtedy lepsza wymiana ciepła brak przeciwnych prądów jest to strata około 30% odzyskiwanej energii.

Reply to
stalin

1) Nie ma w tej chwili w centralach went. wymienników o większej sprawności niż rotacyjne. 2) Wymiennik rotacyjny to jedyny który pozwala na odzysk wilgoci z powietrza wywiewanego i podniesienie wilgotności w pomieszczeniu zimą do poziomu 45%. 3) Wymiennik rotacyjny jest ~2 razy mniejszy i ~2 razy lżejszy od krzyżowego. 4) Jest tylko neznacznie droższy od krzyżowego, tańszy od wymiennika z czynnikiem pośredniczącym i dużo tańszy od rurek cieplnych.
Reply to
Łagoda

Kurde, obawiam się że zanim nie sprawdzisz- to nie zgadniesz o ile będzie słabszy. Jakoś mi się wydaje, że niewiele, ale być może trzeba będzie mu zmienić prędkość obrotową. Trzeba by się zastanowić jak się rozkładają temperatury na grubości kręgu (wzdłuż osi). Bo jeśli po połowie obrotu ta temperatura się wyrównuje na całej grubości, to współprąd niczego nie zepsuje. Zamodelować to w MESie zawsze można, ale trzeba by poszukać czy ktoś to już robił i czy nie trzeba mocno czegoś korygować. A nie próbowałeś zapytać producentów takich wymienników? Może ktoś to badał akurat.

Konrad

Reply to
KA

Moje doświadczenia z wymiennikami nie są imponujące. Kilka razy przy okazji jakiś targów przyglądałem się różnym wymiennikom. To co widziałem pozostaje w pewnej sprzeczności z tym co piszesz. Krzyżowe wymienniki jakie widziałem miały wkłady wielkości pudełka od kozaków. Rotacyjny szafy trzydrzwiowej z lustrem. Kiedyś poeksperymentowałem i zmajstrowałem sobie w celach poznawczych wymiennik przeciwprądowy. Jakoś nie widzę specjalnych zalet rotacyjnego. Wilgotność to ważna rzecz. Ale ją się w tak prostą sposób reguluje że odzyskiwanie z powietrza jest chyba przegięciem. Tomek

Reply to
Tomek

A czytałeś "Diunę" Herberta?

Reply to
KA

A czy moce byly takie same ? No i czy tego wkladu nie nalezalo wsadzic do trzydrzwiowej szafy z wentylatorami i filtrami ?

Nawiasem mowiac .. krzyzowy to taki sobie przeciwprad.

Tylko ze wraz z odzyskaniem wody odzyskujemy tez cieplo ..

Jeszce mi powiesz że obydwa były na tę samą wydajność?

Co sie reguluje w prosty sposób? Wilgotność? Tak, jak się zainstaluje nawilżacz. A wiesz ile to prądu żre nawilżacz? A wiesz ile kosztują nawilżacze? (nie mówie o pudełku z supermarketu tylko o sekcji centrali na

20.000 m3/h.)
Reply to
Łagoda

No właśnie! Też tak sobie to kombinowałem. tylko nie mam pojęcia jak jest naprawdę. Napewno się nie zrówna do końca, ale też napewno będzie dużo bardziej zbliżona niż w typowych wymiennikach przeciwprądowych płaszczowo-rurowych.

Tylko za ile $$ ?

Pewnie. Nic z tego nie wynikało. Powiedzieli że spadnie sprawność i że będzie przelatywało powiertze z wywiewu do nawiewu-co z tego-i tak mam układ z recyrkulacją.

Reply to
Łagoda

Ano, a do tego dochodzi cieplo przemiany fazowej. Chyba gra jest warta swieczki. Po to zreszta sa robione piece kondensacyjne i nikt nie mowi ze to przegiecie.

Reply to
sweem

Niezupełnie. Największą sprawność taki wymiennik ma wtedy, kiedy krąg od powietrza odbierze najwięcej ciepła. A to jest wtedy, kiedy różnica temperatur między kręgiem i powietrzem jest możliwie największa. Czyli konstruktor wymiennika tak dobiera wymiary i prędkość obrotową, żeby krąg nie zdążył cały się ogrzać/oziębić. Bo jeśli się ogrzeje jednakowo na całej grubości, to znaczy że przepuścił dużo ciepła, nie odebrał go. Jeśli odwrócisz te warunki- to oddalisz się od celu, jaki miał konstruktor, czyli stracisz ileś tam na sprawności. Wymiarów nie zmienisz (najwyżej dobierając większy wymiennik), pozostaje tylko sprawdzić, czy zmieniając prędkość obrotową coś poprawisz. Ale tak, jak mówię- doświadczalnie. Modelując to w sofcie i tak musiałbyś zwalidować wyniki i coś skorygować- nigdy tak łatwo nie jest, że coś w CFD policzysz i tak jest naprawdę.

Konrad

Reply to
KA

No tak-oczywiście. Dziś jedna z firm powiedział mi że jest w stanie dostarczyć centralę z rotacją w przeciwprądzie. Nie mają z takim rozwiązaniem doświadczenia, ale powiedział facet że spodziewał by sę kilku procentowego spadku sprawności.

Reply to
Łagoda

Tylko żeby te kilka procent nie skończyło się np na 25%.

Zapytaj w Klimorze. Znam tam kilku mózgów. Jak ich weźmiesz na ambicję, to wyliczą ci to.

Konrad

Reply to
KA

No może... spróbuje. Dzięki za dyskusje.

Reply to
Łagoda