rotacyjny wymiennik ciep┼éa - koniecznie przeciwpr─ůd?

Witam. Temat g┼é├│wnie do spcec├│w od tzw "klimy". Sprzedawane centrale z wymiennikiem rotacyjnym s─ů zawsze tak
skonfigurowane, ┼╝e nawiew jest w przeciwpr─ůdzie do wywiewu (VTS, VBW, Gea, Swegon...). Czy tak MUSI by─ç? Takie pytanie zadawa┼éem handlowcom. Odpowiadali albo ┼╝e nigdy si─Ö nad tym nie zastanawiali (!) albo ┼╝e nie, ale nie wiedz─ů dla czego. Wiem ┼╝e mo┼╝e spa┼Ť─ç sprawno┼Ť─ç odzysku, jednak o ile to ju┼╝ nikt nie potrafi┼é mi powiedzie─ç. 5% ? 10? 50? A mo┼╝e jest jakie┼Ť inne zagro┼╝enie? (np wzmo┼╝one oszranianie?) Kto┼Ť si─Ö spotka┼é z tym zagadnieniem? (dr─ů┼╝e temat bo w moim bie┼╝─ůcym projekcie jest istotny uk┼éad kr├│─çc├│w)
--
___________________________________________MAT________
p.s. Tylko mnie na www.pożal_się_boże.wentylacja.pl nie odsyłajcie plizz.
On Thu, 23 Jun 2005 17:51:56 +0200, Łagoda wrote:

Na klimie to ja sie nie znam, ale ogolnie .. nie musi, ale to jest niczym nieuzasadniona strata.

Nie wiem jakie masz parametry pracy klimy, ale np wezmy wentylacje zima. W budynku +20, na ulicy -20. Jak zrobisz w przeciwpradzie to wylatujace ochlodzi sie "samoczynnie" z +20 do -10, podgrzewajac zasysane z -20 do +10. Pozostaje podgrzac zasysane o 10 st. Jak zrobisz we wspolpradzie - wylatujaca bedzie np +3, a wlatujace -3. trzeba podgrzac o 23st.
Roznica na oko olbrzymia ..
Ale tak sobie popatrzylem na te centrale Swegona Gold: -gdzie tam jest ten przeciwprad w srodku to sie nie bardzo potrafie dopatrzec - ten wymiennik rotacyjny to jakas sprytna sprawa chyba :-)
-zamienic na konfiguracje ze sa wloty z jednej strony a wyloty z drugiej, to nie wiem czy sie uda - niby mozna tam roznie konfigurowac, ale np modelu 08 filtry wlotowe dwa po tej samej stronie sie nie zmieszcza.

I nie da sie rur zamienic ?
Ôťľ

Kto powiedzia┼é ┼╝e niczym? Przecierz napisa┼éem ┼╝e zale┼╝y mi na okre┼Ťlonym ok┼éadzie kr├│─çc├│w.

Robi┼ée┼Ť pomiary czy wr├│┼╝y┼ée┼Ť z fus├│w?

Oj teraz rozumiem dlaczego nie rozumiesz problemu. Wymiennik rotacyjny dzia┼éa zupe┼énie inaczej ni─ç typowy p┼éaszczowo-rurowy (JAD np) gdzie kwestia przeci i wsp├│┼épr─ůdu jest oczywista i do obliczenia. Zreszt─ů i w tym przypadku stosuje si─Ö w pewnych sytuacja wsp├│┼épr─ůd. (chodzi o zmniejszenie napr─Ö┼╝e┼ä). Zupe┼énie inaczej, ale jednak podobnie w pewnym aspekcie. Tylko na ile to ma wp┼éyw....

Akurat w Goldach to si─Ö nic nie przestawia. Przychodzi kostka taka jak w katalogu i koniec.

:-)))) Na plastikowe? Normalny problem na pocz─ůtku projektu wentylacji-jak upcha─ç kana┼éy w jak zwykle zaciasnym pomieszczeniu.
--
___________________________________________MAT________

Add pictures here
Ôťľ

S─ů wzory mo┼╝na policzy─ç. Tomek

Ôťľ

Masz na mysli jaki┼Ť konkretny wz├│r? Nie wiem czy zdajesz sobie sprawe, ale m├│wimy o wymianie ciep┼éa i masy w wymienniku rotacyjnym. Pare wzor├│w do oblicze┼ä wymiennik├│w w ┼╝yciu widzia┼éem, ale do obliczenia higoskopijnego wymienika rotacyjnego, tym bardziej w niepopularnym wsp├│┼épr─ůdzie nie spotka┼éem. Pami─Ötaj ┼╝e m├│wie o czysto in┼╝ynierskim okre┼Ťleniu stopnia wp┼éywu zmiany przep┼éywu, a nie o tym czy da si─Ö zamodelowa─ç zjawisko w ansysie, z uwzgl─Ödnieniem temperatur, struktury por├│w, grubo┼Ťci warst, pr─Ödko┼Ťci przep┼éywu, wilgotno┼Ťci, pr─Ödko┼Ťci obrotowej, grubo┼Ťci wymiennika................................ ............. .......
--
___________________________________________MAT________

Add pictures here
Ôťľ

Masz racj─Ö z tymi wzorami. Nie da si─Ö w prosty spos├│b opisa─ç czego┼Ť tak kiepskiego jak rotacyjny wymniennik ciep┼éa. Je┼Ťli nie potrzebujesz ┼╝eby to pracowa┼éo w jaki┼Ť skrajnych warunkach to duzo lepszy b─Ödzie przeponowy w przeciwpr─ůdzie. Przy podobnych paramerach s─ů ze 20 razy mniejsze i 100 razy l┼╝ejsze. Rotacyjne wymienniki w przypadku wentylacji to archaizm z ZSRR z przed 50 lat. Jak tam plany tona┼╝owo robili. Tomek

Ôťľ

razy
przed
1) Nie ma w tej chwili w centralach went. wymiennik├│w o wi─Ökszej sprawno┼Ťci ni┼╝ rotacyjne. 2) Wymiennik rotacyjny to jedyny kt├│ry pozwala na odzysk wilgoci z powietrza wywiewanego i podniesienie wilgotno┼Ťci w pomieszczeniu zim─ů do poziomu 45%. 3) Wymiennik rotacyjny jest ~2 razy mniejszy i ~2 razy l┼╝ejszy od krzy┼╝owego. 4) Jest tylko neznacznie dro┼╝szy od krzy┼╝owego, ta┼äszy od wymiennika z czynnikiem po┼Ťrednicz─ůcym i du┼╝o ta┼äszy od rurek cieplnych.
--
___________________________________________MAT________

Add pictures here
Ôťľ
Kurde, obawiam si─Ö ┼╝e zanim nie sprawdzisz- to nie zgadniesz o ile b─Ödzie s┼éabszy. Jako┼Ť mi si─Ö wydaje, ┼╝e niewiele, ale by─ç mo┼╝e trzeba b─Ödzie mu zmieni─ç pr─Ödko┼Ť─ç obrotow─ů. Trzeba by si─Ö zastanowi─ç jak si─Ö rozk┼éadaj─ů temperatury na grubo┼Ťci kr─Ögu (wzd┼éu┼╝ osi). Bo je┼Ťli po po┼éowie obrotu ta temperatura si─Ö wyr├│wnuje na ca┼éej grubo┼Ťci, to wsp├│┼épr─ůd niczego nie zepsuje. Zamodelowa─ç to w MESie zawsze mo┼╝na, ale trzeba by poszuka─ç czy kto┼Ť to ju┼╝ robi┼é i czy nie trzeba mocno czego┼Ť korygowa─ç. A nie pr├│bowa┼ée┼Ť zapyta─ç producent├│w takich wymiennik├│w? Mo┼╝e kto┼Ť to bada┼é akurat.
Konrad
Add pictures here
Ôťľ

No w┼éa┼Ťnie! Te┼╝ tak sobie to kombinowa┼éem. tylko nie mam poj─Öcia jak jest naprawd─Ö. Napewno si─Ö nie zr├│wna do ko┼äca, ale te┼╝ napewno b─Ödzie du┼╝o bardziej zbli┼╝ona ni┼╝ w typowych wymiennikach przeciwpr─ůdowych p┼éaszczowo-rurowych.

Tylko za ile $$ ?

Pewnie. Nic z tego nie wynika┼éo. Powiedzieli ┼╝e spadnie sprawno┼Ť─ç i ┼╝e b─Ödzie przelatywa┼éo powiertze z wywiewu do nawiewu-co z tego-i tak mam uk┼éad z recyrkulacj─ů.
--
___________________________________________MAT________

Add pictures here
Ôťľ
Łagoda wrote:
> [...]
Niezupe┼énie. Najwi─Öksz─ů sprawno┼Ť─ç taki wymiennik ma wtedy, kiedy kr─ůg od powietrza odbierze najwi─Öcej ciep┼éa. A to jest wtedy, kiedy r├│┼╝nica temperatur mi─Ödzy kr─Ögiem i powietrzem jest mo┼╝liwie najwi─Öksza. Czyli konstruktor wymiennika tak dobiera wymiary i pr─Ödko┼Ť─ç obrotow─ů, ┼╝eby kr─ůg nie zd─ů┼╝y┼é ca┼éy si─Ö ogrza─ç/ozi─Öbi─ç. Bo je┼Ťli si─Ö ogrzeje jednakowo na ca┼éej grubo┼Ťci, to znaczy ┼╝e przepu┼Ťci┼é du┼╝o ciep┼éa, nie odebra┼é go. Je┼Ťli odwr├│cisz te warunki- to oddalisz si─Ö od celu, jaki mia┼é konstruktor, czyli stracisz ile┼Ť tam na sprawno┼Ťci. Wymiar├│w nie zmienisz (najwy┼╝ej dobieraj─ůc wi─Ökszy wymiennik), pozostaje tylko sprawdzi─ç, czy zmieniaj─ůc pr─Ödko┼Ť─ç obrotow─ů co┼Ť poprawisz. Ale tak, jak m├│wi─Ö- do┼Ťwiadczalnie. Modeluj─ůc to w sofcie i tak musia┼éby┼Ť zwalidowa─ç wyniki i co┼Ť skorygowa─ç- nigdy tak ┼éatwo nie jest, ┼╝e co┼Ť w CFD policzysz i tak jest naprawd─Ö.
Konrad
Add pictures here
Ôťľ

No tak-oczywi┼Ťcie. Dzi┼Ť jedna z firm powiedzia┼é mi ┼╝e jest w stanie dostarczy─ç central─Ö z rotacj─ů w przeciwpr─ůdzie. Nie maj─ů z takim rozwi─ůzaniem do┼Ťwiadczenia, ale powiedzia┼é facet ┼╝e spodziewa┼é by s─Ö kilku procentowego spadku sprawno┼Ťci.
--
___________________________________________MAT________

Add pictures here
Ôťľ
Łagoda wrote:

Tylko żeby te kilka procent nie skończyło się np na 25%.
Zapytaj w Klimorze. Znam tam kilku m├│zg├│w. Jak ich we┼║miesz na ambicj─Ö, to wylicz─ů ci to.
Konrad
Add pictures here
Ôťľ

No mo┼╝e... spr├│buje. Dzi─Öki za dyskusje.
--
___________________________________________MAT________

Add pictures here
Ôťľ

Moje do┼Ťwiadczenia z wymiennikami nie s─ů imponuj─ůce. Kilka razy przy okazji jaki┼Ť targ├│w przygl─ůda┼éem si─Ö r├│┼╝nym wymiennikom. To co widzia┼éem pozostaje w pewnej sprzeczno┼Ťci z tym co piszesz. Krzy┼╝owe wymienniki jakie widzia┼éem mia┼éy wk┼éady wielko┼Ťci pude┼éka od kozak├│w. Rotacyjny szafy trzydrzwiowej z lustrem. Kiedy┼Ť poeksperymentowa┼éem i zmajstrowa┼éem sobie w celach poznawczych wymiennik przeciwpr─ůdowy. Jako┼Ť nie widz─Ö specjalnych zalet rotacyjnego. Wilgotno┼Ť─ç to wa┼╝na rzecz. Ale j─ů si─Ö w tak prost─ů spos├│b reguluje ┼╝e odzyskiwanie z powietrza jest chyba przegi─Öciem. Tomek

Ôťľ
Tomek wrote:

A czyta┼ée┼Ť "Diun─Ö" Herberta?
Add pictures here
Ôťľ
On 4 Jul 2005 19:10:44 +0200, Tomek wrote:

A czy moce byly takie same ? No i czy tego wkladu nie nalezalo wsadzic do trzydrzwiowej szafy z wentylatorami i filtrami ?
Nawiasem mowiac .. krzyzowy to taki sobie przeciwprad.

Tylko ze wraz z odzyskaniem wody odzyskujemy tez cieplo ..
Ôťľ

lustrem.
Jeszce mi powiesz ┼╝e obydwa by┼éy na t─Ö sam─ů wydajno┼Ť─ç?

wymiennik
powietrza
Co sie reguluje w prosty spos├│b? Wilgotno┼Ť─ç? Tak, jak si─Ö zainstaluje nawil┼╝acz. A wiesz ile to pr─ůdu ┼╝re nawil┼╝acz? A wiesz ile kosztuj─ů nawil┼╝acze? (nie m├│wie o pude┼éku z supermarketu tylko o sekcji centrali na 20.000 m3/h.)
--

Add pictures here
Ôťľ

Ano, a do tego dochodzi cieplo przemiany fazowej. Chyba gra jest warta swieczki. Po to zreszta sa robione piece kondensacyjne i nikt nie mowi ze to przegiecie.
Add pictures here
Ôťľ

w wymiennikach ciep┼éa zawsze powinno by─ç przeciwpr─ůdzie, tyczy si─Ö to wymiennik├│w krzy┼╝owych, obrotowych, nagrzewnic, ch┼éodnic itp dlatego ┼╝e jest wtedy lepsza wymiana ciep┼éa brak przeciwnych pr─ůd├│w jest to strata oko┼éo 30% odzyskiwanej energii.
Add pictures here
Ôťľ