Rysunek techniczny

Witam Od wielu tygodni męczę się z rysunkiem technicznym (z którego niestety muszę zdobyć maks. ilość punktów:(
Dlatego chciałbym, aby ktoś z grupowiczów wytknął wszystkie (powtarzam: WSZYSTKIE, a nie tak jak mój profesor tylko część co było przyczyną tego, że nakrętkę rysuję już po raz CZWARTY) błędy w rysunku nakrętki. Chciałbym także prosić o pomoc przy detalu 2 - z tego co zrozumiałem drugi rzut jest narysowany tak jakby był to rzut trzeci. Więc jak mam go wykonać? I jakby mało było tych próśb to chciałbym prosić o podesłanie rysunku połączenia gwintowego (bo nie mam pewności czy wykonuje go dobrze) na snipped-for-privacy@gazeta.pl
NAKRĘTKA:
http://img440.imageshack.us/img440/1636/nakretka114tf.jpg
http://img406.imageshack.us/img406/6749/nakretka120ha.jpg
DETAL2:
http://img440.imageshack.us/img440/1228/detal213il.jpg
http://img204.imageshack.us/img204/9146/detal221cu.jpg P.S. W nakrętce nie pokreskowałem jeszcze lewej części rysunku
Będę jeszcze bardziej upierdliwy i wrzucę kolejny obrazek
DETAL1:
http://img444.imageshack.us/img444/4017/detal114mc.jpg
http://img444.imageshack.us/img444/4082/detal126zk.jpg
POMOCY

Musisz sobie zdać sprawe z tego że rysunki techniczne robi się nie dla robienia rysunkow tylko dlatego zeby robotnik mógł fizycznie to coś zrobić. Czyli musisz wiedzieć co , jak i na jakich maszynach mozna zrobić. Potem musisz obrać bazy. Sa to powierzchnie względem ktorych będziesz wymiarował. Powierzchnie bazowe wynikają z mozliwości zamocowania detalu na obrabiarce. I one muszą być obrobione w pierwszej kolejności. Wszystkie wymiary należy odnosić do baz. Ten bląd masz na detalu 126. Wymiary 10,5 i 12,5 masz do powierzchni dolnej a wymiar 11 do gornej. Na dodatek nie ma wysokości detalu. Taki sposób wymiarowania mozna robić w szegolnych przypadkach. normalnie wszystkie trzy wymiary powinny wychodzić z jednej plaszczyzny. W tych rysunkach jest bardzo dużo błędów. pomijając podstawowy. Nie używasz czcionki przeznaczonej do pisma technicznego. Dobrą zasada jest wyprowadzanie wymiarow na dół i lewą stronę rysunku. Chyba że się inaczej nie da, wtedy można na gorę i prawo. Na rysunku 121 masz dwa nie zwymiarowane otwory, jakie mają srednice. Robotnik musi wiedzieć jakie wiertło wziąść. Spsob wymiarowania rozstawienia otworow musi zależeć od tego czy będą trasowane i wiercone na wiertarce kolumnowej i wtedy jest ok pod warunkiem ze 15 i 20 wyciągniesz na doł. ale kiedy bedzie to robione na wiertarce wsporzędnościowej albo frezarce to musisz zrobić to jako lańcuch wymiarow 15 i 5 , 35 i 20. Nie chce mi się dalej pisać. W tych rysunkach jest bardzo dużo blędow. To są proste detale. Narysowanie wszystkich powinno zając kilka godzin. Musisz chyba zacząć od podstaw bo czarno widzę zaliczenie. Za moich czasow nie mialbyś najmniejszej szansy na coś więcej niż pała. Tomek

nawet za twoich czasów nie było pał na studiach.. hmm a może myślałeś, że jestem w technikum? (no tam to owszem przypuszczam, że tego bym się nauczył - tutaj natomiast miałem to tylko przez pół semestru po półtorej godziny w tygodniu)

To ze mialeś po póltorej godziny w tygodniu nie zwalnia Cie od tego że mozesz nie umieć. Ja chce Ci pomoc a Ty kombinujesz jak koń pod gorę żeby to popsuć. Kombinuj dalej. Tomek

On 21 Jan 2007 15:23:01 +0100, Tomek wrote:

Czy to nie moze byc scedowane na technologa ? Projektant narysuje co chce miec, technolog opisze jak to zrobic.

Wymiar jest chyba na rysunku 114. Choc cos mi sie te detale nie zgadzaja - brak zebra.

No wlasnie - skoro tak narysowal to widac tak chce, i to nie jest blad :-) Ale faktycznie podejrzewam ze chcial inaczej, zreszta zmierzyc te odleglosc do celow wykonania byloby trudno.

Ot np otworki na wysokosci 10.5 i 12.5, a otworki fi3. Chyba 22.5 powinno byc ?
M. "SeP" napisa(a):

Ciach reszt. Pierwsze co trzeba tu napisa, to to, e rysunek techniczny jest JZYKIM rozumianym 'midzynarodowo' . Kady znak, kada linia -kreska ma swoje odpowiednio rozumiane znaczenie. Zasady rzutowania, te s kontynentalnie rne. Ty masz zna je w sensie 'europejskim'. Kada dowolno w rysowaniu zmienia sens. To tak jak w jzyku polskim krzyk i kszyk. Fonetycznie brzmi omal jednakowo, ale to raz intensywny gos a w drugim znaczeniu to ptak z bekasw. Podobnie jest z jzykiem technicznym-rysunkiem. Ja proponuj Ci kupienie ksiki -podrcznika do rysunku technicznego. Widz, e wiczysz na kierunku mechanicznym lub podobnym. Dobr ksik bdzie Rysunek techniczny Dobrzaskiego. I musisz zacz od pierwszych kartek. Od pieca jak powiadaj tancerze. Musisz opanowa zasady rysunkowe. Rzutowanie, przekroje, wymiarowanie. Znaczenie linii konturowa, osie, odnoszca i wymiarowa. Liczba wymiarowa, znaki . Mieszasz odnoszce z wymiarowymi. Nie rysujesz osi. Pewnych wymiarw nie zaznaczasz. Pan Tomek podsuwa myl o sposobie wymiarowania. Podsuwa technologiczny sposb , ale powiniene wiedzie, e jeszcze jest konstrukcyjny. Technologiczny jest powszechnie stosowany na rysunkch wg ktrych wykonawca przedmiotu wykonuje go. Trzeba co wiedzie o sposobach wytwarzania, ale nie jest to takie trudne, jezeli zna si zasady rysowania rys.techn. Piszesz, e miae mao godzin wykadowych. Zrozum Kolego, e to s studia. Student studiuje = uczy si samodzielnie. Wykady s na tematy wprowadzajce w zagadnienia i na te najtrudniejsze. Moe zasign porady = konsultacji u profesora, ale ma umie peny zakrelony program. Takie jest ycie studenta. Jak napisz, e z trzeciej czci mechaniki, czyli dynamiki miaem pi godzin wykadw i pi godz. wicze to pewnie nie uwierzysz. Ale tak byo. Studia to nie szkoa rednia.
By nie by pomwionym tylko o mentorstwo i niech udzielenia pomocy, "pozwalam" na napisanie na "priv-a". Jak bd mg tak pomog. Podpowiem, moe nawet poprawi w czci te obrazki z uzasadnieniem jak i dla czego. W.Kr.

Inżynieria Środowiska

ale gdzie nie ma tych osi? bo wydaje mi się że oś to to co na moim rysunku jest zaznaczone linią kreska -kropka. więc gdzie jej brakuje. czy odnosząca=pomocnicza? przecież ona ma być narysowana linią cienką więc nie rozumiem gdzie jest problem

Kiedyś to coś trwało cały semestr... Ale tego (i poprzedniej) informacjii nie pisałem po to aby się pożalić tylko dlatego, że z Panów odpowiedzi można wyczytać oskarżenie, że w ogóle nie czytałem książki (chociażby początek Twojej wypowiedzi - mowa o europ. metodzie - a tak swoją drogą to czemu brak choćby słowa o amer.) A ja chyba nie chcę iść na łatwiznę, skoro nie daje tej pracy do zrobienia komuś tylko (pomimo wielu nieudanych prób) staram się ją sam wykonać

Ja z rysunku w ogóle nie miałem wykładów. tylko ćw. (z czego dwie lekcje wyglądały jak wykłady).

A w szkole średniej nie musiałeś się uczyć?
M. "SeP" napisa(a):

Osi nie ma np.TU-- czerwone kreski - tuleja, http://img440.imageshack.us/img440/1228/detal213il.jp Brakuje krawdzi , ktre s widoczne. Traktujesz linie odnoszce jak wymiarowe. Rwiesz zbatymi liniami przekroje. Tak sie nie robi.
Czy w redniej sie uczyem? Tak i to nawet duo. Bo zaliczaem tak o dwu "fakultetach" w normalnym trybie liceum technicznego.
Nie zraaj si, ale ksika i do roboty. Z Googli nie nauczysz sie rysunku. Zapamitaj te, e rednic oznacza si keczkiem nie jajem, przekrelonym ukonie pod ktem ok. 75-70 stopni ale nachylonym jak pismo techniczne . O tak " / " nie odwrotnie jak to robisz " \" , to te jest wane.
Posuchaj rady starszych w fachu i wiekiem kolegw. Ja wiem co Ci pisz. W fachu przepracowaem omal p wieku. A jak nie to zmie fakultet. Mj profesor mwi, e jak si nie widzi rysunku, to trzeba sie przenie na weterynari albo dziennikarstwo. Tam nie ma "kresk" i rysunku technicznego.
W.Kr.

Trochę Cie nosi. Jestem w stanie to zrozumieć bo na przyklad czasu masz malo a zrobienie tego jest Ci potrzebne jak powietrze do oddychania. Masz sporo szczęścia. Kilka osob chce Ci pomóc. To ze piszą o Twoim slabym pojęciu to prawda. Nie zlość się. Zacznij rysować od początku. Używaj wlaściwych grubosci lini. Jak to poprawnie narysujesz to nam pokazuj. Na bieżąco ktoś będzie to ocenial i pisal co poprawić. Już dostaleś sporo rad. Wykorzystaj je. Ktoś wcześniej napisal ze rysunek techniczny to międzynarodowy jezyk. Naucz się go. To prosty jezyk. Raptem jest kilkanście zasad a reszta jest ich logiczną konsekwencja. Na poczatek zastosuj zasadę ze linia konturowa jest linią najgrubszą i oznacza się nią widoczne kontury. Niewidoczne krawędzie zaznacza się linią przerywaną i ma ona grubosć polowy konturowej. Wszystkie linie pomocnicze , wymiarowe, kreskowania i osie robi się liniami o grubości 1/4 konturowej. Jak poprawisz w ten sposob rysunek nakrętki to stanie się on czytelny dla wszystkich. Jak już bedziesz to miał poprawnie narysowane zajmiemy się reszta. Tylko z mojej strony nie licz na to ze Ci powiem jak to zrobić. Ty będziesz musial każdy ruch w jakiś sposób wyjaśnić. Tomek

Oczywicie zgadzam si z tym co tutaj napisae ale czasami rznie z tym bywa jeeli chodzi o hameryke i reszte wiata. Jaki czas temu daem do narzdziowni naprawde niezemu fachmanowi detal do zrobienia tyle e cao bya robiona w amerykaskim ASME Y14.5M. Po czasie fachman do mnie dzwoni i kopotliwie "Panie chodzno pan tu do mnie bo nic nie rozumiem z tych hieroglifw " :). Zeby niegbyo sam czasami musz si zastanowi co oni tam chc tym hieroglifami uzyska :)
Nie bardzo mi się chce sprawdzać te wszystkie rysunki, ale mogę ci doradzić (choć na pięć minut przed zaliczeniem to niewiele pomoże) dobre ćwiczenie odnośnie wymiarowania, a mianowicie po wykonaniu jakiegoś rysunku, spróbuj zamodelować detal z rysunku w dowolnym programie 3D, od razu Ci wyjdzie jakich wymiarów nie masz na rysunku a i przetrenujesz sobie od razu obsługę softu.

No to będę pisał kolejno od góry:
- Wymiar średnicy obcięty od góry powinien mieć grot tylko po lewej stronie. Po prawej nie ma przekroju, nie widzisz miejsca wymiarowania więc tego tak nie wymiarujesz. Nie ma pionowej kreski i nie ma grota. Chyba, ze zrobisz przekrój tak, jak to opiszę dalej, to wówczas zobaczysz.
- Te nacięcia "pod zawleczkę" na lewej części przekroju masz totalnie "skopane" na moje oko. Narysuj na rzucie dolnym te nacięcia (bo łatwiej), a zobaczysz na rzucie jak powinny wyglądać z boku. Przy okazji również tę część widoczną na przekroju koło wymiaru 24, bo przecież jeśli zajrzeć "od środka" to powinno być widać załamanie pionowej dalszej krawędzi spowodowane tym sfrezowaniem 9 x 45. No i nie widzę powodu, czemu miało by to mieć inny wymiar "od osi" na prawo i lewo, zaś na oko widać, ze po prawej jest dwa razy szersze niż po lewej.
- Nie wiem co to za falista linia biegnie ukoście (45 st) z lewej strony, ale mam nadzieję, że to nie linia przekroju. Wywal ją.
- Wymiar podfryzowania 24 mm pionowy wyniósłbym poza pole rysunku pomiędzy wymiary 9 x 45 a 72 mm (czyli prawie na prawo).
- Wymiar (cyfry) 9 x 45 wyniósłbym spomiędzy linii wymiarowych w górę bo pomiędzy liniami jest nieczytelny. Zresztą jesteś pewien tego wymiaru? Po na mój gust, to nie o to Ci chodziło. To nie będzie ścięcie pod kątem 45 stopni, po wymiarujesz jakąś dziką krawędź przecinania się dwóch sfrezowań. Gdybym miał robić ten rysunek, to zastosował bym przekrój łamany. Przechodzący przez jeden "róg" a od osi zakręcający te 30 stopni i przechodzący przez środek ścianki. Na takim przekroju widział byś prostopadle to sfrezowanie pod kątem 45 stopni no i ten otwór "pod zawleczkę". Poza tym, juz zupełnie na marginesie, jeśli to sam mierzyłeś, to coś podejrzewam, że powinno być 10 x 45.
- Co to za pionowa linia wewnątrz wymiaru 9 x 45 przy fazowaniu? Tam jej nie powinno być. Prawy górny róg przekroju.
- Nie mam pod ręką żadnej literatury, a studia skończyłem naście lat temu, ale otwory wymiaruje się na głębokość do szpica otworu, a nie tej krawędzi. Ale sprawdź to zanim zmienisz. Chodzi mi o głębokość otworu fi 8 mm od spodu.
- Coś nie tak z wymiarami od spodu. Wewnętrzna dziura jest zdecydowanie mniejsza od podfryzowania, a ma fi 84 mm, zaś podfryzowanie fi 78 mm. Sprawdź to, bo któryś wymiar jest błędny.
- Głębokość tego podfryzowania od spodu zwymiarował bym na cienkich liniach wymiarowych poza podfryzowaniem. Ale jeśli nawet upierasz się to zrobić w tym miejscu, to linia wymiarowa pomiędzy grotami powinna biec, a jej nie widzę.
- Średnicę umiejscowienia otworów na dolnej części (R 70) podał bym raczej jako fi 140 mm.
- Ile ma być tych kompletów otworów fi 8 + to nacięcie od spodu? Jeśli cztery, to brakuje Ci kawałka widocznego na tym przekroju od spodu, kawałka położonego w górnej części. Tak, czy siak należało by to gdzieś podać, bo nie wiadomo.
- Wymiar szerokości podfryzowania 26 mm wyprowadził bym na liniach wymiarowych za wymiar 20 mm. Bo niby błędnie nie jest, ale mało czytelnie.
- Tej krawędzi przy ścięciu przy wymiarze podtoczenia 20 mm ma nie być. nie wiem, czy wymazałeś to i widać tylko ślad, czy nie wymazałeś.
- I ogólnie linie wymiarowe mają przechodzić kawałeczek za linie z grotami. A u Ciebie się w wielu miejscach stykają.
To tyle na pierwszy rzut oka.

I jeszcze mi się skojarzyło. Piszesz, że to nakrętka. To gdzieś chyba jakiś gwint powinien być, a go nie widzę.
Robert Tomasik napisał(a):

Nie widze rysnku, ktory komentujesz ale to chyba jednak nie tak. Dobrzanski, wydanie 18 zmienione, Rys. 6.20 Uproszczone wymiarowanie otworow, przyklad b) - wyraznie podano dlugosc czesci walcowej otworu. Szpic nas nie interesuje, bo nie wiemy jakie konkretnie wiertlo zostanie uzyte, a i nie o stozkowa powierzchnie chodzi jeno o czesc walcowa otworu. Rys. 6.32 Nakielki z gwintem, a) Rowniez zwymiarowano do konca czesci walcowej otworu. Podobnie jak wymiar gwintu. Szukac dalej? O! Rys. 10.26 Wymiarowanie gwintow, przyklad a) Rys. 10.27 Uproszczone wymiarowanie otworow gwintowanych, przyklad a) Tablica 10.12 Wymiary wyjsc i podciec gwintow oraz glebokosci otworow. Lewy dolny rysunek - wymiary do konca czesci walcowych otworow i gwintow.

Będę bronił Tomasika. Też zauważylem ze wymiar jest od końca części walcowej a pamiętam ze wymiarowało się od szpica. A moze nie pamiętam. Dlatego nic na ten temat nie pisałem. Od iluś lat zawsze wymiarowalem do szpica i nikt mi nie powiedzial ze się nie da zrobic. Wymiarowanie od szpica ma mocne uzasadnienie. Wyobraź sobie ze masz wywiercić otwor o jakiejś określonej glębokości. Oczywiście mam na mysli prawdziwą wiertarkę. Zakladasz wiertło. Dotykasz wiertlem do materiału obok miejsca gdzie ma być wywiercone. Masz w tej chwili bazę. Ustawiasz sobie pokrętło z wymiarem na wiertarce na zero i jedziesz na wymaganą głębokość. W innym przypadku musialbyś obliczać albo mierzyć wiertło żeby wiedzieć ile tego szpica jest w rzeczywistości. Tomek

Dlatego właśnie kazałem chłopakowi sprawdzić. Nie jestem pewien, ale wymiarowanie do końca części walcowej wydaje mi się bez sensu. Jak to zmierzyć chociażby.
Robert Tomasik napisa(a):

Gbokociomierzem, t erdk co si wysuwa z suwmiarki. Od krawdzi do paszcyzny.
Wynalazki s dobre, ale przemylane.

Trochę ciężko jak otwór ma fi 12 i jest glęboki na 100. Trzeba mieć suwmiarkę z okiem na końcu glębokościomierza :-). Tomek

Tomek napisa(a):

Zsada jest taka: wymiarujemy tak, by mona byo sprawdzi poprawno wykonania. Tylko rozstawy osi wymiaruje si od "wyobraalnych", ale za to jest to wymiar okrelajcy przesunicie stou z przedmiotem o tyle to a tyle .
Zatem nie do 'szpica' bo tam mozna sign tylko 'piczastym gbokociomierzem. Przyjeto zasad wymiarowania czci walcowej otworu. Tolerancja wykonania w 14-16 klasie zapewnia wystarczajc dokadno. A konstruujcy przewiduje bd oka na wir z penej rednicy. Podobnie jest z gbokoci czci gwintowanej otworu. Wymiar gbokoci gwintu, to gboko na ktrej jest _ na pewno_ peny zarys gwintu. Tak dugo ruby mona wkrci. Wymiarowanie od-do szpica jest typowym wymiarowaniem zabiegowym- technologicznym, na szkicu zabiegowym ale wtedy kiedy wierci si z przymiarem na wrzecienniku, to typowe wymiarowanie dla wykonawcy, od pierwszego wirka 40 mm w gb. I jeszcze podpowied, dla Studenta. Frezerowi, tokarzowi, podaje si najczciej kty pochylenia, bo on ma takie obrotnice i moe skrci st z przedmiotem, albo suport narzdziowy ( ten z imakiem) o potrzebny kt. lusarzowi podaje si podobnie, ale lusarzowi -traserowi, blacharzowi, i konstrukcyjnemu, ju nie. Tu lepsze s wsprzdne punktw. Katomierz ma za krtkie rami. Punkt-punkt i krecha przez punkty.
W.Kr.