szafki, szuflady i inne takie stolarskie

Z jednej strony problem raczej "po zawodówce" a nie inżynieryjny, ale że nie widzę żadnej grupy "stolarskiej" ani nawet "majsterkowiczowej" to
pozwolę sobie tutaj spytać.
Pytanie do osób "robiących meble" wszelkiej maści. Mam problem z prowadnicami do szuflad "pełny wysuw" typu
http://www.akcesoria.meble.pl/gfx/pasaz/sklep_oferta/43918/prowadnica_kulkowa_tecno_dl_250mm_45kg_wysuw_100__9726978375.jpg
Robię powiedzmy szafę, MDF, wszystkie elementy cięte na maszynie cnc/sterowanej, rozmiary idealne zgodne z projektem... Są sobie pionowe ścianki, skręcone poziomymi półkami. Pomiędzy pionowe ścianki chcę zamontować szuflady, robię je na (wymiar otworu, czyli między ściankami) minus dwa razy grubość prowadnicy wyżej wymienionej. coś takiego:
http://www.panele.net/szafyfoto/szuflada_pelen_wysuw.jpg
Wszystko by było ok, gdyby nie to, że jednak te prowadnice chyba miewają (nawet od dobrych producentów, zależnie od serii/sztuki/sklepu - mam z 10 kompletów a każdy różni się grubością!) rozrzut grubości - i jedna szuflada chodzi prawie pięknie, druga "klinuje się", a trzecia chodzi ciężko.. zmontowane 3 szafy, wszystkie z elementów idealnych, a część szuflad pracują ok (gdy są już prawie w środku, to wyraźnie wchodzą ciężko). Same prowadnice - po odkręceniu szuflad - oczywiście są sprawne i chodzą leciutko. Zapewne osiągam pewną niedoskonałość w montażu samych szuflad (choćby zależnie od siły skręcenia boków ze sobą, szuflada wyjdzie o te 0.1mm różna, ale bez przesady).
Jak to rozwiązać? Robić szufladę luźno, węższą? To wtedy znów "wąskie" prowadnice będę "wyrywał" z ich torów, bo będą zbyt rozciągane. Nie dokręcać ich do szuflad na maksa? W kiepskim przypadku 2-3mm luzu to też bez sensu, to będzie latać paskudnie...
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| snipped-for-privacy@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org /
UĹźytkownik "BartekK"

No to zapraszam tu http://www.e-manta.eu/forum/index.php
Te typ prowadnic do najlepszych nie należy. Jak już się uparłeś na nie, to powinna być ona w rowku. Mocowana tylko od wewnątrz jednym wkrętem z przodu. I tam sobie go odpowiednio dokręcisz i skasujesz luz.
http://www.mago-lodz.pl/photos/akcesoria/tech/tech_PK_17.jpg
No i dlaczego MDF?
Robert
W dniu 2012-06-24 15:30, Robert Wańkowski pisze:

No ale to jest forum, chodziło mi o grupę na news:// - ale ok :)

Ok rozumiem, da się zrobić, a w takim razie jakie prowadnice jako lepsze polecasz? Warunek - pełen wysuw, spora nośność (jakieś 50kg na półkę albo i lepiej czasem)

Bo jest tani i mogę go zamówić od razu pocięty wg zamówionych rozmiarów? To akurat są meble magazynowo-warsztatowo-techniczne, ani piękne ani wyszukane. Wiem że ładnej wygląda i przyjemniej się obrabia prawdziwe drewno, zwłaszcza jakieś bardziej "szlachetne", no ale to tylko szafa na narzędzia, dokumentacje itp... A całkowicie industrial-metal-regały to jednak zbyt spartańskie.
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| snipped-for-privacy@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org /
UĹźytkownik "BartekK"

Zwukłe rolkowe Bluma. Jako warsztatowe to idealne. http://www.akcesoria.meble.pl/p28103,prowadnica-rolkowa-430e-50cm-30kg-100wysuw-kremowo-biala-blum.html Są też o nośności 50 kg. Nie kupuj podróbek, bo z blaszki od konserw zrobione. Tylko firmowe Blum, Hettich, Hafele. A jak chcesz z bajerami, cichy domyk, niewidoczne, to Tandem, lub TandemBox. Te drugie mają metalowe boki a te pierwsze trzeba sobie samemu skrzynkę zrobić.

Płyta wiórowa melaminowana tańsza. I bardziej odporna na wilgoć. Ale jak warsztatowe pomieszczenie jest ogrzewane i woda po oknach zimą nie spływa to ok. :-)
Robert
W dniu 2012-06-24 16:00, Robert Wańkowski pisze:

Dokładnie, z naciskiem na Bluma.
--
P. Jankisz
W dniu 2012-06-24 16:00, Robert Wańkowski pisze:

http://www.akcesoria.meble.pl/p28103,prowadnica-rolkowa-430e-50cm-30kg-100wysuw-kremowo-biala-blum.html
Ok, nie wiedziałem że z tych "blaszaków są też pełno-wysuwowe, raczej są one kojarzone z takimi tandetnymi (po 1-2zl za parę) prowadnica+rolka, w najtańszych meblach marketowych spotykane. Ale jak zrobił to hettich to powiedzmy że ufam że będzie solidniejsze :) A ta blacha pośrednicząca, dająca pełny wysuw - daje mi faktycznie dobry zapas tolerancji szerokości. No i zakładam też że jak w dokumentacji bloom/hettich pisze ze ma byc 12mm na prowadnice, i dam tyle, to będzie działało ;)

Wolę skrzynkę samemu zrobic, przykręcona na X konfirmat bok z dołem 15 czy 18mm jest jednak chyba sztywniejsze, niż blaszanka plus dykta ;) Często też szuflada składa się z dziwnych przegródek i konstrukcji, bo jest na jakieś narzędzie pomyślana, to płyta jest

Przyznam się, że chyba nie wiem jaka jest między nimi różnica optyczna, może to co mam to płyta wiórowa melaminowana? A może nie- zwłaszcza że widzę że w handlu jest też "mdf melaminowany"... moje wygląda podobnie do http://www.dlh-poland.com/Biblioteka/Opisy+materialow+plytowych/~/media/images/Website%20specific%20images/Poland/Produkty/Materialy%20plytowe/Plyty%20wiorowe/Plyty%20wiorowe%20surowe%20i%20melaminowane/i001.ashx czyli z obu stron "tekstura" laminowana udająca coś, a w przekroju - wióry itp (dużo mniejsze niż w np OSB), sprasowane do postaci płyty. Robi to kronopol.
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| snipped-for-privacy@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org /
UĹźytkownik "BartekK"

Dokładnie to katalog mówi 12,5 mm. Tolerancja jest, rolki trzymają tylko z jednej strony, druga strona ma swobodę na boki. Ważne jest aby szuflada miała kąty proste. Czyli szuflada mniejsza o 25 mm od światła korpusu.

Dno w tych szufladach musi być z płyty o grubości dokładnie 16 mm.

Ta z linku to nie MDF, czyli tak jak powinno być płyta wiórowa melaminowana.
Prowadnice szuflad do boków przykręcaj na Eurowkręty. Otwór fi 5 mm. Do szuflady to wkręty typu| Spax.
Robert
W dniu 2012-06-24 21:53, Robert Wańkowski pisze:

"W tych" znaczy w ktĂłrych? W podanym przez ciebie linku jest przekrĂłj:
http://www.akcesoria.meble.pl/gfx/pasaz/sklep_oferta/28103/134854808.jpg
w którym widać, że szuflada nie posiada dna 16mm, tylko cienką płytę (hdf?) wsuniętą w wyfrezowane szpary. Wnioskuje stąd że dno albo nie jest istotne w tym przypadku (tzn jeśli byłoby tylko dno, a bez boków, to musi mieć przynajmniej tyle grubości, żeby ten wkręt od dołu miał w co złapać się i trzymać prowadnicę pionowo), albo też dno musi być "pływające" znaczy nie wiążące całej szuflady w stały prostokąt, tylko umożliwiające "wybrzuszanie" bocznych ścianek podczas pracy szuflady (do kitu, nie lubię tak ;) a jeszcze bardziej nie lubię szuflad z dnem z 4mm hdf który pod obciążeniem się wgniata i wypada z wąskich nacięć)
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| snipped-for-privacy@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org /
UĹźytkownik "BartekK"

Zacytuję na co odpowiadałem.
UĹźytkownik "BartekK"

Odpowiadałem na szuflady typu TandemBox. http://www.docstoc.com/docs/26492160/TANDEMBOX-Slides-Full-extension-sides Ta z linku co prawda niska, ale są też wysokie.
Dla Ciebie najlepsze będę te rolkowe. I skrzynka z płyty 18 mm. Dno też z 18 mm. Będzie pancerna. I nie musisz kombinować czym zrobić ten rowek. Bo w hurtowniach gdzie tną nie zawsze zrobią. A jak zrobią to niedokładnie.
Robert
W dniu 2012-06-25 00:23, Robert Wańkowski pisze:

Zgadza się, te której już zrobiłem z rok temu - wytrzymałyby trzy bezpośrednie trafienia torpedą, oraz kilkadziesiąt kilo gratów codziennie wysuwanych i wsuwanych, wcale nie delikatnie...

Ja mam czym zrobić takie rowki, ale mocno tego rozwiązania unikam, najwyżej jako "przegródki" wewnątrz szuflady. Wynika to chyba z traumatycznego doświadczenia z meblami "budżetowymi" gdzie "plecy" z dykty oraz dna w szufladach regularnie odpadały...
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| snipped-for-privacy@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org /
Wynika to chyba z

Jako że miałem znajomych w fabryce produkującej meble w czasach Gierka i spółki to przekazali mi tajemną wiedzę, żeby w nowych meblach póki jeszcze dna szuflad są płaskie dobrze zalać od spodu wikolem albo klejem kostnym ich krawędzie aby dobrze nasiąkły te wyfrezowane kanałki i spoiły boki z dnem na wieki. W meblach kuchennych (pięć kilo sztućców na szufladę) praktykowałem doklejanie całą powierzchnią drugiego dna ze sklejki:)
W dniu 2012-06-27 16:41, Padre pisze:

W dzisiejszych "bogatych w możliwości" czasach mógłbyś choćby podeprzeć dno takiej szuflady np jednym lub dwoma profilami C aluminiowym 5mm x 10mm x 5mm, albo coś w tym stylu. Ale wg mnie to nie jest rozwiązanie, żeby kupować/produkować guano a potem partyzanckimi metodami próbować ratować sytuacje, skoro różnica ceny dna szuflady z HDF 4mm i płyty meblowej 16 czy 18mm jest praktycznie pomijalna, a komplikacja produkcji - prawie identyczna.
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| snipped-for-privacy@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org /
On Thursday, 28 June 2012 15:44:26 UTC+1, BartekK wrote:

Tak si mwi, a potem si okazuje e produkt troch tylko lepszy od podstawowej wersji kosztuje dwa razy wicej. Oczywicie tumaczy si to zwikszonymi kosztami produkcji :-) Po prostu, jak kto chce zapaci wicej to si go doi, a potem si do tego dodaje rne filozofie i hasa w rodzaju "bo jeste tego warta"... Krawcowa robica poprawki tanich seryjnych ciuchw jest w kadym centrum handlowym, z tego idzie y. S ludzie ktrzy zawodowo zajmuj si poprawianiem na przykad aparatw fotograficznych, nagle okazuje si e wgrywajc software i dodajc kilka uszczelek mona zrobi wyszy model z niszego, o poow taszego... Konrad
W dniu 2012-06-28 18:01, Konrad Anikiel pisze:

podstawowej wersji kosztuje dwa razy więcej. Oczywiście tłumaczy się to zwiększonymi kosztami produkcji :-)

handlowym, z tego idzie żyć. Są ludzie którzy zawodowo zajmują się poprawianiem na przykład aparatów fotograficznych, nagle okazuje się że wgrywając software i dodając kilka uszczelek można zrobić wyższy model z niższego, o połowę tańszego... A to jak najbardziej się zgodzę, pisałem o sytuacji gdy się robi to samemu dla siebie pod jakieś zastosowanie, a nie komercyjnie, gdzie ważniejsze może być pokrycie różnymi produktami większej liczby nisz rynkowych (na tanie, na drogie, na "z ideologią", itd) niż sam "dobry" produkt, bo dobry może okazać się za drogi, albo może się znaleźć klient który chce lepszy, i będzie wierzył że ma lepsze - tylko gdy więcej zapłaci i więcej bełkotu marketingowego dostanie...
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| snipped-for-privacy@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org /
zmontowane 3 szafy, wszystkie z elementów idealnych, a część

Wychodzi na to że z tych elementów idealnych prowadnice są idealne. Albo krzywo wycięte elementy szafy albo krzywo zmontowane albo krzywa podłoga i coś pręży i krzywi szafę. Obstawiam że krzywo poskręcałeś.