Wspolczynnik tarcia

hej mam maly problemik:( moze ktos ma pod raczka odpowiednie ksiazeczki i zechcialby pomoc:) poszukuje wartosci wspolczynnika tarcia slizgowego w ruchu na sucho dla materialow srebro-srebro oraz miedz miedz z gory dziekuje

Reply to
elmo

Witam !

Marne szanse, na znalezienie. Przepatrzyłem co mam, a mam gdzie i w co popatrzeć. Nie spotkałem nic takiego. Proponuję ustalić samemu. Duższa sztabka miedziana, klocek miedziany, powolne unoszenie jednego końca z jednoczesnym przykładaniem miarki dla "zmierzenia" kosinusa kąta. 10 prób, rozkład Studenta, reszta do obrachowania. Ale co zrobiś ze sreberkiem ? Skąd wziąć sztabkę ? Kiedyś robiłem takie pomiary jak przyszło mi zmierzyć współczynnik tarcia dla konkretnych: "materiał/chropowatość". Ostrożnie poruszając listwą, to nawet otrzymane wyniki nie odbiegały znacznie od siebie. A i tak w tablicach masz jakieś średnie wartości 'mi'. Zatem Twoje pomiary mogą być bliższe rzeczywistego 'mi' niż tablicowe. Pozdr. W.

Reply to
Wiesiek.