zadanie/konkurs dla student贸w

Witam, Jak ju偶 pewnie wiecie, w pi膮tek na Politechnice 艢l膮skiej odb臋dzie si臋 interaktywny warsztat dotycz膮cy projektowania maszyn wytwarzanych
jednostkowo. R贸wnolegle studentom, bior膮cym udzia艂 w warsztatach zosta艂o przekazane zadanie, maj膮ce by膰 wprawk膮 do samych warsztat贸w. Mo偶e macie ochot臋 si臋 z nim zmierzy膰? Przewidujemy ciekawe nagrody:) Zadanie na stronie http://www.autor.com.pl/n/118
pozdr. Sebek www.autor.com.pl

mo縠 jestem zmanierowany i si nie znam na maszynach, ale przyjrza砮m si zadaniu i mam kilka pyta: 1. gdzie mo縩a znale兼 禼ian betonow wysoko禼i 60m, bez zbrojenia (nie by硂 o nim mowy w zadaniu) 2. sk眃 taki student ma wiedzie, jakiej si硑 trzeba 縠by popsu co z betonu B40. S co prawda normy na projektowanie konstrukcji betonowych, ale podane tam wytrzyma硂禼i dotycz si no秐o禼i w sensie gwarantowanej wytrzyma硂禼i na zniszczenie, ale nie ma tam podanej no秐o禼i, kt髍a gwarantuje 縠 dany materia ulegnie zniszczeniu.
nie zebym si czepia, tak tylko si pytam z inzynierskiej ciekawo禼i pzdr
Sebek [AutoR] napisa(a):

A ja mam pytania: 1. Jaki te bloki maj by? Prostok眛n, tr骿k眛ne? Jakie maj mie wymiary max/min. , czy maja by do czego u縴te? czy tak po prostu, trzeba ten 60 m mur rozebra? 2. Jaki to agregat hydrauliczny kt髍ym dysponuje w砤禼iciel muru? A mo縠 dopuszcza si zastosownie hydrauliki a jakiej to ju sprawa projektuj眂ego ? Ale wtedy po co stawia ten warunek? 3. Jest mo縧iwo舵 u縴cia 縰rawia? B阣zie mia gdzie stan辨? ( rozstawia si wzd硊 muru). Dziwnie sformu硂wano ten problem, czysto akademickie sformu硂wanie. Tak jakby stawiaj眂y problem nie mia do秝iadczenia .
W.Kr.

Z rysunku wynika, ze bloki maja byc kwadratowe o boku 1 m i grubosci 40 cm. Czy beda uzyte to sie chyba okaze.

Bardzo istotna informacja. Wg opisu agregat hydrauliczny jak i inne urzadzenia maja byc male.

Wydaja mi sie, ze nie, zreszta nie bedzie on potrzebny (patrz nizej)

Dlaczego, jest to trudne ale wykonalne zadanie. Musi, co maja ten problem, rozpisali konkurs aby jak najtaniej, szybko i sprawnie ten 60-cio metrowej wysokosci "murek" betonowy rozebrac a te bloki uzyc jako... plyty chodnikowe?

Ja bym to probowal zrobic w sposob, ktory wykorzystuje wszystkie postawione warunki. Jesli ktos chce niech "moja metode" dopracuje i ja zglosi. Otoz nalezy wykonac obustronne naciecia poziome na dlugosci 6-8 m, na co pozwala rozstaw tych platform czy rusztowania. Nastepnie nalezy skonstruowac hydrauliczne cegi; dwa stalowe kliny o malym kacie rozwarcia wciskane dwoma czy czterema podnosnikami hydraulicznymi, zamontowane na ramie, ktora bedzie lezec czy wisiec na murze. Kliny o dlugosci powiedzmy pol metra musza byc segmentowe aby dopasowywaly sie do ew. nierownosci naciec. Te kliny nalezy wstawic w naciecia pod pierwszym blokiem i wlaczyc mechanizm wciskajacy je w szczeline. Nastapi maly huk, czy trzask, oznajmiajacy poziome pekniecie muru na dlugosci... no powiedzmy 6-7 m. W powstala szczeline nalezy wstawic zwykle kliny- podkladki podtrzymujace drugi blok, a urzadzenie hydrauliczne z klinami wyjac z bruzdy. Wowczas nalezy naciac pionowe rowki "zachecajace" do odspojenia sie pierwszego bloku. Sadze, ze wystarcza do glebokosci powiedzmy 7 cm i w te naciecia znowy wstawic hydraulicznie napedzane, te same co poprzednio kliny. Znowu trzasnie i jeden segment bedzie wolny. Jak go sprowadzic na dol nie wiem, ale moze normalne zepchniecie jest dopuszczalne. Przesuwamy sie o metr i powtarzamy operacje. Podcinamy poziomo 8-my czy 9-ty blok, powstaly zarys belki odspajamy dalej, nacinamy pionowo drugi blok i klinami go odspajamy... Moja idea bazuje na szacowanej mozliwosci sprezystego ugiecia sie tej 6-7 metrowej dlugosci belki (o wysokosci 1 metra) o milimetr czy dwa, umozliwiajacy odspojenie bloku czyli skrocenie tej jednostronnie trzymajacej sie jeszcze jednym koncem belki, o metr. Dlugosc poziomego naciecia nalezy okreslic metoda prob i bledow. Jesli natniemy za krotko, belka moze sie nie ugiac lecz ukosnie peknac i wtedy bedzie kaplica gdyz grozi upadnieciem, razem z tymi klinami i operatorem... Powodzenia.
--
Wys艂ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

[...]

Ja bym to probowal zrobic w sposob, ktory wykorzystuje wszystkie postawione warunki. Jesli ktos chce niech "moja metode" dopracuje i ja zglosi. Otoz pilami diamentowymi nalezy wykonac obustronne naciecia poziome na dlugosci 6-8 m, na co pozwala rozstaw tych platform czy rusztowania. Nastepnie nalezy skonstruowac hydrauliczne cegi; dwa stalowe kliny o malym kacie rozwarcia wciskane dwoma czy czterema podnosnikami hydraulicznymi, zamontowane na ramie, ktora bedzie lezec czy wisiec na murze. Kliny o dlugosci powiedzmy pol metra musza byc segmentowe aby dopasowywaly sie do ew. nierownosci naciec. Te kliny nalezy wstawic w naciecia pod pierwszym blokiem i wlaczyc mechanizm wciskajacy je w szczeline. Nastapi maly huk, czy trzask, oznajmiajacy poziome pekniecie muru na dlugosci... no powiedzmy 6-7 m. W powstala szczeline nalezy wstawic zwykle kliny- podkladki podtrzymujace drugi blok, a urzadzenie hydrauliczne z klinami wyjac z bruzdy. Wowczas nalezy naciac pionowe rowki "zachecajace" do odspojenia sie pierwszego bloku. Sadze, ze wystarcza do glebokosci powiedzmy 7 cm i w te naciecia znowy wstawic hydraulicznie napedzane, te same co poprzednio kliny. Znowu trzasnie i jeden segment bedzie wolny. Jak go sprowadzic na dol nie wiem, ale moze normalne zepchniecie jest dopuszczalne. Przesuwamy sie o metr i powtarzamy operacje. Podcinamy poziomo 8-my czy 9-ty blok, powstaly zarys belki odspajamy dalej, nacinamy pionowo drugi blok i klinami go odspajamy... Moja idea bazuje na szacowanej mozliwosci sprezystego ugiecia sie tej 6-7 metrowej dlugosci belki (o wysokosci 1 metra) o milimetr czy dwa, umozliwiajacy odspojenie bloku czyli skrocenie tej jednostronnie trzymajacej sie jeszcze jednym koncem belki, o metr. Dlugosc poziomego naciecia nalezy okreslic metoda prob i bledow. Jesli natniemy za krotko, belka moze sie nie ugiac lecz ukosnie peknac i wtedy bedzie kaplica gdyz grozi upadnieciem, razem z tymi klinami i operatorem... Powodzenia.
--
Wys艂ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

owe?> W.Kr.
nie, nie ma takiej mo縧iwo禼i 縠by postawi mur 60 metrowy grubo禼i 40cm, jego smuk硂舵 jest przynajmniej 5x za du縜 ni dopuszczalna normami, pomijam ju fakt 縠 je秎i mia砨y on sta nie w kopalni ale np. na 秝ie縴m powietrzu to powinien wytrzyma obci笨enie wiatrem, a 60m wysoko禼i konstrukcja to naprawd wymaga sporych zabieg體, 縠by jej nie przewr骳i硂. Dlatego to zadanie jest wg bardzo akademickie i zupe硁ie nie przystaje do reali體, a w ko馽u inzynier powinie n dzia砤 w rzeczywistym swiecie. No ale mo縠 to dobre na rozw骿 wyobra糿i.
pzdr

Slusznie Wasc prawisz; pewnie im sie pomylilo i murek ma 6.0 a nie 60 metrow wysokosci. Ale nawet te 6 metrow bez zbrojenia byloby problematyczne. Mur berlinski chyba mial jakies druty? PZDR.
--
Wys艂ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

On 17 Apr 2007 12:58:47 +0200, tornad wrote:

Z jednej strony akademickie, a z drugiej strony .. mur inzyniera nie interesuje, on ma zrobic maszyne do rozbierania go. Moze to mur niezgodny z norma i dlatego wymaga rozebrania :-)
Mozesz miec tylko racje co do tego ze inzynier powinien pomyslec jak oderwac kawalki muru mimo zbrojenia..

Ja tam nie wiem .. ale istnialy chyba wyzsze kominy z niezbrojonej cegly ?

no nie wiem je秎i chcesz, 縠by inzynier by jak lekarz (specjalista od ucha wewn阾rznego, od 縴lak體 podudzia itp) to mo縠 dobrze kombinujesz, ale je秎i uznamy 縠 in縴nier to "cz硂wiek my秎眂y" (jak wynika z pochodzenia tego s硂wa) no to powinien sie troche zastanowi. R體nie dobrze, zadanie mog硂by dotyczy maszyny do wydobycia uranu z ksi昕yca.

to wbrew pozorom wcale nie jest takie proste. Beton jak wszystkim wiadomo jest materia砮m plastycznym, i takie 禼iakanie c阦ami wcale nie musi wywo砤 podzia硊 na bry硑, ale w砤秐ie lokalne odp阫ni阠ia i uplastycznienia przy c阦ach urz眃zenia. A je秎i mur by砨y zbrojony (o tym za chwil) to w og髄e nie ma szans, 縠by co takiego maszyn zepsu. To zadanie wydaje mi si, w砤秐ie ze wzgl阣u na specyfik betonu, raczej na poziomie pracy doktorskiej, a nie 鎤iczenia dla student體. No chyba 縠 "um體imy si" 縠 materia zachowa si zgodnie z naszymy oczekiwaniami, a to wtedy mo縠my nawet p硑nny w阦iel wydobywa a ze spalin formowa ceg硑, bo niby czemu nie.

a to jest akurat proste. 6m to mur grubo禼i 40cm mo縠 mie bez wi阫szych problem體 i to niezbrojony, natomiast nie widz sensu 縠by ten mur mia砨y by zrobiony z betonu B40. To do禼 wysoka klasa betonu, w normalnych konstrukcjach raczej nie stosowana. Zreszt u縴wanie wysokich klas beton體 do element體 niezbrojonych ma 秗edni sens, bo wytrzyma硂舵 na rozci眊anie (a ta jest jak wiadomo dacuduj眂a je秎i nie u縴wa si zbrojenia) dla wy縮zych klas ro秐ie wolniej ni na 禼iskanie, i no秐o舵 na zginanie niezbrojonego elementu z B40 nie jest 2x wieksza ni B20, ale ok.1,5x . Pomijam milczeniem fakt, 縠 wg norm z lat >1999 nie ma w og髄e betonu B40, ale rozumiem 縠 to stary mur ;). pzdr
J.F. napisa艂(a):

To bardziej zadanie/wprawka do warsztat贸w online. Fajnie, 偶e rozgorza艂a dyskusja:) Murek w za艂o偶eniu nie ma byc zbrojony. S艂uchajcie, je艣li kto艣 ma konkretne pytanie to nic prostszego nie ma, jak wysmarowa膰 mail do konstruktora, kt贸ry obmy艣li艂 to zadanie... Ma to by膰 jednak teoretyczna wprawka na rozwini臋cie wyobra藕ni, wi臋c nie musi by膰 chyba koniecznie 100% realistyczna:)
pozdr. Sebek www.autor.com.pl

metrow

Fakt, tyle, ze one u podstawy byly dosc wypasione. Pamietam jak w latach 70-tych, w jednym z okocimskich browarow "wspomagalem" wyburzanie 20 metrowego komina wymurowanego z cegly-zendrowki; zamowilismy ekipe pirotechnikow, ktorzy sprawnie "polozyli" komin, ktory rozsypal sie w drobny mak. Nalezalo to oczywiscie jakos uczcic. Gdy nastepnego dnia rano (na kacu) poszlismy obejrzec dzielo dokladniej, bardzo sie zdziwilismy, ze po kominie zostaly tylko konskie odchody. Okoliczni mieszkancy zadbali o rownie sprawne oczyszczenie terenu z cegiel w ciagu jednej ksiezycowej nocy...
--
Wys艂ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Wsp蟪czuj studentom. Takie problemy miano do rozwi眤ania np. w staro縴tnym Egipcie.W jaki spos骲 ka縟y wie. W dzisiejszych czasach s dost阷ne maszyny budowlanne kt髍e poradz sobie z ka縟 konstrukcj stworzon przez cz硂wieka.Zaczynanie czego od zera nie bardzo ma sens.Chyba 縠 ma si bogatego sponsora. Jesli profesorowie chc si rzeczywi禼ie dowiedzie jak sobie poradzi z betonowym murem niech zapytaj "szkodnik體". Za flaszk albo dwie uzyskaj odpowied.
Bogus砤w Zaj眂
Sebek [AutoR] napisa艂(a):

Apropo zesz艂o-pi膮tkowych wydarze艅, jeszcze dzisiaj planuj臋 zamieszczenie bogatej relacji z wydarze艅 na stronie AutoRa.
W skr贸cie - studenci dopisali - projekty okaza艂y si臋 jak najbardziej sensowne i bardzo przyzwoicie wykonane. W zasadzie ka偶de urz膮dzenie w spe艂nia艂o zak艂adane cele. Ca艂e wydarzenie uda艂o si臋 w 100% i ju偶 grzej臋 kopyta na nast臋pne.
Dla podgrzania atmosfery na
http://www.youtube.com/watch?v=VkXFS1JnCJo
zamie艣ci艂em kr贸ciutki filmik z przygotowa艅 "dzie艅 przed godzin膮 zero"...
Nied艂ugo relacja z samego wydarzenia:)
pozdr. Sebek www.autor.com.pl