układ statycznie niewyznaczalny - zadanie

Witam! Mam problem z takim zadaniem: Wyznaczyć siły w prętach S1, S2, S3 dla układu obciążonego siłą P jak na rysunku:

Na rysunku oznaczyłem już siły w prętach (każdy z nich ma tą samą wartość EA) oraz przemieszczenie u. Dalej zapisuje wydłużenia: /\ <- delta /\L1 = (S1 * l) / EA = 0 /\L2 = (S2 * l sqrt2) / EA = usinB = u/sqrt2 /\L3 = (S3 * l) / EA = u

z ww. równań obliczam S1, S2, S3: S1 = 0 S2 = EAu / 2l S3 = EAu / l

Równia równowagi: EFix = S3 - P - S2 / sqrt2 = 0 podstawiając: EFix = EAu / l - P - EAu / (2sqrt2 * l) =0 wyliczam u: u = (P*l / EA)(1 - sqrt2) podstawiając: S1 = 0 S2 = (P / 2)(1 - sqrt2) S3 = P (1 - sqrt2)

I teraz mam pytanie - czy to zadanie jest rozwiązane dobrze? Jeśli nie to prosze o wskazanie i wyjaśnienie gdzie robię błąd. Zadanie to wydaje się proste ale musze robić gdzieś błąd skoro 2 raz mam kolokwium w plecy :( A pan profesor nie ma czasu na wyjaśnienia (a teraz pewnie sobie w górach odpoczywa, jednak prof. to ma klawe życie ;) )

pozdrawiam kami;

Reply to
Vorador

Nie wiem czy to wchodzi w zakres zadania - ale S2 masz sciskany. Jesli wiotki - sie wyboczy i duzej sily nie przeniesie.

tak na oko to cosB. Liczba niby ta sama, ale nieprawidlowo.

Skoro tu odejmujesz sily S3 i S2 .. to powyzej nalezalo w jednej z nich dopisac "-". One sie w praktyce efektywnie sumuja.

U pana prof dzwoni w srodku nocy telefon

-spisz ?

-spie.

-a my sie tu, *****, uczymy

:-)

Dnia 2005-02-14 02:03, Użytkownik J.F. napisał:

Stan wyboczenia jest w budownictwie niedopuszczalny, w mechanice budowli zakłada się że pręt jest zaprojektowany tak że wyboczenie nie zajdzie (czyli siła w pręcie jest mniejsza od krytycznej, wyznaczonej np. według Eulera).

Reply to
Michal Grodecki

Dnia 2005-02-13 23:43, Użytkownik Vorador napisał:

Nie zgadza ci się suma sił pionowych na węzeł obciążony siłą P. Jeżeli S2<>0 to również S1<>0 (jedyne siły o niezerowej składowej pionowej). Zrób to metodą sił - dużo prościej.

Reply to
Michal Grodecki

Nie wchodzi w zakres zadania, ale warto wiedzieć.

Racja. Mój błąd.

[...]

Tutaj nie rozumiem. Zakładam, że wszystkie siły w prętach działają od węzła (punktu przyłożenia siły P) więc w toku obliczeń jedna z sił powinna wyjść z "-" (czyli źle założony zwrot).

*rotfl*

kamil

Reply to
Vorador

Dnia 2005-02-14 10:40, Użytkownik Vorador napisał:

materiałów do mechaniki budowli, nie tylko do metody sił.

Reply to
Michal Grodecki

Użytkownik "Michal Grodecki" snipped-for-privacy@usk.pk.edu.pl.wytnij.to> napisał w wiadomości news:cupnvm$6k0$ snipped-for-privacy@galaxy.uci.agh.edu.pl

Zapędziłem się troche :-) Licząc z równiania równowagi siła S1 rzeczywiście <> 0. Jeśli nic nie pomyliłem w rachunkach to: S1 = [-P(1 - sqrt2)] / 2sqrt2 A metode sił chętnie poznam, może jakieś linki lub książki? Najlepiej ebooki bo na razie mam dość uczelni :-)

pozdrawiam kamil

Reply to
Vorador

Czy przy odrobinie dobrej woli nie mozna przyjac ze skupil sie na skladowych poziomych ?

Skoro zalozyles ze wezel sie przemieszcza o u [nawiasem mowiac: bedzie ujemna], to S3 jest sila sciskajaca, a S2 rozciagajaca. Sa przylozone z przeciwnych stron wezla, wiec w efekcie sie dodaja. Jak policzyles wczesniej skladowe poziome, to w ktorejs powinien sie pojawic znak '-', zeby w S3-S2 nastapilo rzeczywiste sumowanie.

A raczej odwrotnie bedzie lepiej - jak juz liczyles skladowe poziome w osi 0X - to powinny miec ten sam znak, symbolizujac kierunek dzialania. A potem dla wezla liczysz P=S1+S2+S3.

A kto projektuje mosty linowe ? :-)

Czy przy odrobinie dobrej woli nie mozna przyjac ze skupil sie na skladowych poziomych ? Chociaz tak sie zastanawiam .. wplynie ten pionowy pret na rozklad sil czy nie wplynie ...

Dnia 2005-02-14 13:53, Użytkownik J.F. napisał:

Nie można.

W tym problem że wpływa - wystarczy policzyć jakimkolwiek programem który radzi sobie z kratownicami statycznie niewyznaczalnymi.

Reply to
Michal Grodecki

Dnia 2005-02-14 13:53, Użytkownik J.F. napisał:

A z tymi konstrukcjami nigdy nie miałem doczynienia w zakresie projektowania. To się chyba liczy jak cięgła czyli pręty bez nośności na ściskanie? Jak w pręcie wychodzi siła ściskająca to wylatuje on z dalszych obliczeń?

Reply to
Michal Grodecki

Użytkownik "Michal Grodecki" snipped-for-privacy@usk.pk.edu.pl.wytnij.to> napisał w wiadomości news:cuq83h$hg1$ snipped-for-privacy@galaxy.uci.agh.edu.pl...

Conajmniej jak pręty, ale jest jeszcze sporo naokoło. Np. zawsze jest wstępny naciąg, jeszcze przed obciążeniem; albo sztywność poprzeczna zależy od siły wewnętrznej; obciążenie (zwłaszcza własne) zmienia geometrię co daje bardzo perfidną nieliniowość... i tak można by jeszcze długo.

Pozdrawiam Kimbar

Reply to
Kimbar