Zbiornik z kompresora - wytrzymałość

Czy zdarzyło się komuś rozszczelnienie albo wybuch zbiornika z kompresora? Zastanawiam się czy to wogóle możliwe jest. Ciśnienie w środku powiedzmy
0.8MPa, nawet gdyby go kštówkš zaczepić to chyba nic się nie powinno stać (poza psss oczywiście). Jak sadzicie?
__ Pzd, Irek.N.
On Sat, 14 Jun 2008 20:44:01 +0200, Irek wrote:

Chyba nie bez powodu sa to zbiorniki pod specjalnym nadzorem, widac dorobilismy sie juz dobrych norm.

Policz jakie to sily generuje. Tony.

Tak mowiac szczerze to tez mi sie tak wydaje - bedzie pss.
Ale odnosnie butli aluminiowych google zna zjawisko "sustained load cracking".

Wiem, wiem, powierzchnia robi swoje, ale popatrz inaczej. Sš produkowane zbiorniki z ciśnieniem ...dziesišt razy większym, a konstrukcyjnie tego dziesišt razy grubiej (przykładowo) nie widać.

:)
Aluminium płynie, i to całkiem mocno. Właśnie z tym mam najczęściej problem zresztš. No bo niby jak zabezpieczyć śrubę żeby się nie wykręcała pod wpływem drgań? - dać podkładkę sprężynujšcš. Tyle że taka podkładka przy mocnym dokręceniu jest wgniatana w alu. Można dać rozetkę, ale i one nie nie trzymajš po mocnym dokręceniu. Dać blaszkę i wywinšć jš na lewo-prawo, ale zazwyczaj stosujemy imbusy (abstrachujšc od poprawnej pisowni tychże), a te okršgłe sš i blaszka nie da rady. I tak w kółko, ale nie o tym miało być.
Miłego, Jarku. Irek.N.
On Sun, 15 Jun 2008 13:02:18 +0200, Irek wrote:

Bo stal swoja wytrzymalosc ma, 0.8MPa w walcowym zbiorniku fi 200mm daje ok 80kG na 1cm dlugosci scianki lub 8kG na 1mm dlugosci. Scianka by wystarczyla teoretycznie jakis ulamek mm grubosci.
Dopiero przy znacznie wiekszych cisnieniach scianka jest tak gruba jak potrzeba [wspolczynnik bezpieczenstwa wymagany jest tylko 1.6 o ile dobrze pamietam].
Gorzej jak sie korozja wda.

A jednak wsrod milionow butli nurkowych z aluminium, wykonanych zgodnie z norma i zasadami sztuki, 12 rozerwalo dosc widowiskowo.
Użytkownik "Irek"

No właśnie jak? W słowniku PWN napisane jest, że imbus. A z niemieckiego inbus. Spolszczono?
Robert

A cholera wie, też się kiedyś zastanawiałem. W środkowej PL to ampul chodzi :) __ Pzd, Irek.N.
Irek napisał(a):

Za : http://pl.wikipedia.org/wiki/Inbus . "Nazwa „inbus”, wywodząca się od niem. Innensechskantschraube Bauer und Schaurte[1], została wprowadzona przez firmę Bauer & Schaurte Karcher z miejscowości Neuss w Niemczech. Firma ta wypuściła na rynek ten nowy rodzaj śruby już w 1936 r." Pewnie ktoś spolszczył. Podobnie jest z "zagłuszką", "majzlem" i kilkoma innymi określeniami. Pozdrowienia. W.Kr.

powyżej 400l podlegają pod udet
--
__________________________________________MAT_______

Litrów, czy litrów * atmosfer? Jeśli nie zmieniły się przepisy od powiedzmy 5 lat, to obowišzkowi podlegał każdy zbornik o wiekszym niż ileś tam (nie pamiętam ile) iloczynie obietości i ciśnienia. Defakto mozna było posadzić 50 zbiorników 0.5l z ciśnieniem 0.8MPA i nie podlegało, ale jeden 25l z -0.8MPA już podlegał - jakoś tak to było (zastrzegam że temat dawny i leko zapomniany, wszelkie korekty mile widziane)
Miłego __ Pzd, Irek.N.
Irek wrote:

Od 4 lat obowiązuje 97/23 :-) Konrad

A no właśnie, teraz tylko rozszyfrować zagadkowe ułamki :)
Miłego. __ Pzd, Irek.N.

http://www.google.com/search?q=97%2F23

Dawniej wodę na herbatę podgrzewało się grzałką nurnikową. Kiedyś taka grzałka wybuchła mi z hukiem, przed nosem. Wzdłuż linii zanurzenia i prostopadle powyżej powstało pęknięcie i odwinęło część blachy, ale nie oderwało jej całkowicie; zostałem jedynie obsypany pyłem izolującym.
Kolega używał grzałki do przypalania papierosa i prawdopodobnie wtedy ją rozszczelnił. Woda dostała się do środka i odparowała. Ciśnienie pary uszczelniło szparę i powodowało wybuch. Tak to wtedy tłumaczyłem, ale teraz mam pewne wątpliwosci, bo przy duzej ilości wody byłoby zwarcie. Jeżeli nie cisnienie pary, to co w takim razie spowodowalo wybuch?
WM

Nie ten zakres temperatur :)

Mogło być też tak, że wsad uszczelnił - ale tylko do momentu przekroszenia jego wytrzymałości. Później już wiadomo - zmniejszyło się ciśnienie, woda gwałtownie odparowała... Walczak - jest sobie taki zbiornik, a w nim trochę wody - trochę pary. Temperatury duże, ciśnienia też. Wiem co potrafi jak się nagle rozszczelni, stałem obok takiego i czułem _presje własnej wyobraźni_ :)

Niekoniecznie zwarcie, poza tym aż takiej ilości pewnie nie trzeba było. Mogło być też zalanie z jednego końca. Dobrze że nie złapałeś metalowej części wkładajšc do gniazda - mogło nie być ochronnego i było by niewesoło (zresztš - kto łapie grzałkę w rękę i podłšcza do sieci? ;) ).
Miłego. __ Pzd, Irek.N.
Irek wrote:

Taki zbiornik ma z 8 albo 10 mm grubość ścianki, więc raczej przypadkowo zahaczając kątówką go nie przetniesz. No a żeby eksplodował, to musiałbyś chyba mieczem Jedi zahaczyć przez całą długość płaszcza :-)

:) Bardzo obrazowe, THX.
Miłego __ Pzd, Irek.N.

Dodam tylko, e (porzdne) przepisy dot. zbiornikw cinieniowych dopuszczaj lokalne pocienienia gruboci cianki poniej obliczeniowej (czyli minimalnej, ktra wytrzyma cinienie wewntrzne), dokadnie precyzujc jakie wymiary to pocienienie moe mie, zazwyczaj w proporcji do faktycznej gruboci i cinienia roboczego. Wic nawet jeli czasem zahaczysz ktwk o zbiornik, to nie martw si o doran wytrzymao. Co najwyej o wytrzymao zmczeniow, bo taka sznyta to wspaniay wrcz karb lokalnie spitrzajcy naprenie. By moe przydaoby si mu wygadzi brzegi, a ju najlepiej zaspawa i wyglancowa powierzchni. Konrad

Konrad, ja go cišł nie będę, zastanawiałem się tylko przy okazji remontu mojego kompresora, czysto teoretycznie. Skubany spalił się, gdyż zadziałało zabezpieczenie termiczne wstawione w środek uzwojenia silnika. Pocišgnęło łuk poza swojš obudowę i przysmaliło drut nawojowy - dalej wiadomo. A jak już remont, to i presostat doczekał się regulacji, Zbiornik czyszczenia i małego malowania - takie tam.
Miłego. __ Pzd, Irek.N.

Przyłącze sie do wątku, mój kompresor również sie spalił, tylko miałem większego pecha, od kompresora zajęła sie drewniana szafka obok której stał w sposób którego nie mogę pojąć, i zanim zauważyłem co sie dzieje to nie było już jak i czym gasić. Oczywiście dzięki dzielnym strażakom reszta domu ocalała ale w pomieszczeniu gdzie stała sprężarka temperatura była taka, że nawet agregat od sprężarki zamienił sie w placek aluminium na podłodze. Tu pytanie - czy zbiornik który znajdował sie w takiej temperaturze jeszcze sie do czegoś nadaje, może nie przy 15Bar ale np. 6 czy 8?

Niekontrolowane parametry obrbki cieplnej (z chodzeniem straack sikawk) przy nieznanym materiale konstrukcyjnym raczej nie zachcaj do uywania tak na pa. Jak moesz to wyrzu, a jak nie moesz to obadaj spraw, dowiedz si przynajmniej z czego ta baka bya i czy to mona bezkarnie pali i wod polewa. Gwne haso: rozrost ziaren i LME (tam gdzie by kontakt ze stopionym alu). Zwyka korozja (od ognia) te moga pocieni ciank- do sprawdzenia ultradwikami. To zwyky kompresor, nie podlega dozorowi wic adnego inspektora przekonywa nie musisz, ale przekonaj przynjamniej siebie. Konrad