Zwezka Venturiego.

Witam,
Mam do zrobienia prosty (tak wydawaloby sie) uklad pomiarowy wykrywajacy przeplyw powietrza w rurze fi 50mm. Rura ta podaje
powietrze do kompresora do napelniania butli nurkowych. Wydajnosc kompresora ok. 400l/min przy sprezaniu do 200 atm.
Czasami robi sie mieszanki EAN X czyli o zwiekszonej zawarosci tlenu ( 22 - 40%). Uklad mieszalnika jest gotowy. Moj czujnik ma wykrywac fakt braku przeplywu powietrza (awaria) i wylaczyc doplyw tlenu.
Bardziej jestem elektronikiem niz specjalista od przeplywow - czy ktos moze mi podpowiedziec, jakich roznic cisnienia mam sie spodziewac, jesli w rure dolotowa wstawie zwezke Venturiego 50/40mm ? Od tej roznicy zalezy jaki czyjnik cisnienia bede musial zastosowac. Idealnie by bylo, gdybym mogl mierzyc przeplyw ciagle - w ostatecznosci wystarczy mi informacja np. przeplyw mniejszy niz 100l/min.
cisnienie panujace w rurze doprowadzajacej powietrze - atmosferyczne.
pozdrawiam, Marcin p.s. fut pl.sci.fizyka
Add pictures here
Ôťľ

zadanie domowe z Google staralem sie odrobic - program, ktory jest w linku niestety w wersji demo liczy tylko "dla dysz o duzyc promieniach" I nie wiem, czy moje 25mm promienia rury sie w to lapie. A i tak wyswietla komunikat "za mala liczba Reynoldsa". Czy to znaczy ze dla takiego przeplywu i rury nie da sie zmierzyc przeplywu zwezka Venturiego ?
Podobnie na stronie http://knapp.pb.edu.pl/DariuszMalicki/ - kalkulator jest, tyle ze przy probie podawania moich danych dla zwezki Venturiego wyrzuca "Ograniczenia danego typu zwŕ┐ki nie pozwalaja kontynuowac oblicze˝" ???
Rzeczywiscie tak nietypowy pomiar chce robic? I w rzeczy samej, nei mam najmniejszego pojecia jakich roznic cisnien mam sie spodziewac dla moich parameterow (pojedyncze Pa, hPa, kPa ????) lepsze czucie mam dla V, A, Hz i bardziej elektrycznych jednostek....
pozdrawiam, Marcin
Add pictures here
Ôťľ
Witam Wzor├│w na dysz─Ö Venturiego nie mam, ale dosy─ç rozpowszechnionym typem pomiaru pr─Ödko┼Ťci przep┼éywu jest rurka Pitota - pomiar ro┼╝nicy cisnienia statycznego i dynamicznego.
Dla przep┼éywu 400 l/min i ┼Ťrednicy przewodu 50mm mamy:
przepływ V = 400 l/min =~0,0067 m3/sek przekrój S =~0,002 m2
pr─Ödko┼Ťc przep┼éywu u=V/S=~ 3,35 m/s
Ci┼Ťnienie dynamiczne q = (0,125 x 3,35**2)/2 =~0,7 Pa
gdzie ro = 0,125 daN x s**2/m**4 g─Östo┼Ťc powietrza x - mno┼╝enie, ** pot─Ögowanie
Dodatkowo dla zmiennego przekroju rury obowi─ůzuje prawo ci─ůg┼éo┼Ťci przep┼éywu, czyli np. dla przekroj├│w S1 i S2 mamy: V1 = V2 = S1 x u1 = S2 x u2 = const. Mozna zatem wyznaczyc ro┼╝nic─Ö ci┼Ťnie┼ä dynamicznych i predko┼Ťci przep┼éywu w dw├│ch r├│┼╝nych przekrojach rury.
Dobrze, aby jakis aerodynamik jeszcze na to zerkn─ů┼é :)))

Ôťľ

Teorie juz przeczytalem, wzory na Venturiego mam na http://www.engineeringtoolbox.com/orifice-nozzle-venturi-d_590.html
Z moich przeksztalcen wzoru (3) na tej stronie i podstawieniu danych wyszlo mi.....0.4N/m2......czyli tyle co nic :( Juz lepiej sie zabiore za pomiary dwoma czujnikami temperatury... Tylko jakos mi sie nie chce wierzyc w takie male cisnienia - przyzwyczajenia ze 1atm to wcale nie wysokie cisnienie....
dzieki, Marcin
Add pictures here
Ôťľ
snipped-for-privacy@o2.pl napisał(a):

Tylko tak mysl─Ö, ┼╝e w warunkach pomiaru, blisko┼Ťci kompresora, kr├│ry zapewne si─Ö grzeje , plus bezw┼éadno┼Ť─ç cieplna rury fi50, to mog─ů by─ç problemy z pomiarem r├│┼╝nicy temperatur. Jest takie ciekawe rozwi─ůzanie - je┼╝eli pami─Öc mnie nie zawodzi to do pomiaru ma┼éych przep┼éyw├│w w┼éasnie. Przep┼éywomierz p┼éetwowy/brzechwowy. W ┼Ťrodek rury wstawiona jest przeszkoda w postaci pr─Öta. Cz─Östotliwo┼Ťc zawirowa┼ä przep┼éywaj─ůcego czynnika (cz─Östotliwo┼Ťc wir├│w odrywaj─ůcych si─Ö od belki) jest jak si─Ö okazuje wprost proporcjonalna do pr─Ödko┼Ťci przep┼éywu. Cz─Östotliwo┼Ťc tych wir├│w mierzy si─Ö ustawion─ů za belk─ů taka p┼éetw─ů w┼éa┼Ťnie (co┼Ť jak rybi ogon). Widzia┼éem egzemplarz, w kt├│rym cz─Östotliwo┼Ťc drga┼ä wymuszonych p┼éetwy przez wiry mierzono sygna┼éem z miniaturowego tensometru przyczepionego do tej p┼éetwy, ale mo┼╝na by spr├│bowac mierzy─ç np. transoptorem. Mo┼╝e jest to jakis pomys┼é, a mo┼╝e takie przed┼Ťwi─ůteczne fantazje tylko :))))
Pozdrowienia PP

Ôťľ
wiadomo┼Ťci
Bior─ůc pod uwag─Ö, ze mamy tylko stwierdzi─ç, czy to dzia┼éa, czy nie, to mnie przysz┼éo jeszcze prostsze rozwi─ůzanie. W przekroju rury umieszczamy lekk─ů blaszk─Ö na zawiasie oraz kontaktron na niej. Dok─ůd blaszka jest odchylona na kontaktronie mamy "0". Jak opadnie z braku przep┼éywu, to mamy "1". W mojej ocenie zadzia┼éa─ç musi. Pozostaje kwestia doboru lekkiej blaszki. na tyle lekkiej, by nie za bardzo t┼éumi┼éa przep┼éyw i na tyle ci─Ö┼╝kiej, by opada┼éa od razu.
Add pictures here
Ôťľ