zalety silnika bezszcz.

Witam!
Jakie sa inne zalety silnika bezszczotkowego - oprocz mniejszej masy od szczotkowca? Sprawnosc? Trawalosc?
pozdr
Adam

Tak, wyższa sprawność i dużo większa trwałość.
Pozdrawiam Marek http://www.republika.pl/majankowski /

Witam. Tak -każdy parametr lepszy (poza cena)
porównujac silniki tej samej wielkosci i wagi. -moce bezszotki przecietnie 3-10-x wieksze -sprawność teoretycznina zwykłego okolo 65-68% -bezszotki około 80-85% , ważniejsze, że zwykły ma tą dobrą sprawność w jednym, scisle określonym punkcie -a bezszczotka w szerokim zakresie, wiec w praktyce zwykły w omodelu pracuje zawyczaj ponizej 50% sprawności (często poniżej 40%), a bezszczotka pracuje zawyczja cały czas ponad 70%sprawnosci -niezależnie czy mniejsze czy wieksze smiglo (w granicach rozsądku oczywiscie), i nawet na pół drąga gdy zwykły idzie ze sprawnością okolo 30% -bezsczotka nadal trzyma sie około 70% - dla bezszczotki w zasadzie nie ma sensu mówić dla jakiego pradu jest optimum - wystarczy mówić powyżej jakiego prądu jest dobrze -zazwyczaj powyzej pradu 3x wiekszego niz jalowy -a wiec od kilku do kilkudziesieciu amper bezszczotka ma dobra sprawność -nawet dla prądów które już mogą spalić bezszczotke sprawność nadal jest niezła...
trwałość -zwykły silnik kilka -kilkanaście (dobry egzemplarz malo obciążony w dobrych ewarunkach) godzin -bezszczotka trwałość do zmiany łożysk setki godzin 300-500 -poz mianie łozyska dalej -więc uwzględniajac okresową wymiane łozysk nawet tysiace godzin trwałości... oczywiście zależy od jakosci silnika i firmy ktora go robiła... no i istnieją nowoczesne bezszczotki z wirujacą obudową -które mają same z siebie parametry jakby miały przekładnie ... tyle w skrócie... pozdrawiam. Witek PS. dodam, ze podobny model na bezszczotce moze latać 2x dłuże -albo 3x dynamiczniej niż na zwyklym silniku -oczywiscie możliwe kompromisy -typu 2x dynamiczniej i minimalnie dłuzej... lub 5x dynamiczniej i trochę krócej...

witam 2x 5x a może 100 razy dynamiczniej
raczej nic nie pisze na grupe, ale twój opis zalet bezszczorkowców poprostu mnie załamam wiem że reklama twoich silników itd... ale miej litość
mały przykład zobacz sobie na różnice szybkości łudek (średnich) eko standart ( na szczotkowcach za około 160 zł + regler 100 zł - magnes ferytowy wirnik 3 polowy - generalne żadna rewelacja) a łudką eko expert ( bezszczotkowce np kontronik 500zł + regler schulze 800 zł - magnesy oczywiście neodymowe) ustawioną na bieg 8 minut na takim samym aku, trasie, i kadłubie różnica prędkości nie przekracza 5% ( normalnie standarty są 10% wolniejsze ale pływają 30% dłużej od expertów odpowiednio 6 i 8 min )
opisz konkretne przykłady a nie pisz pierdół Waldek
ps. oczywiście silniki bezszczotkowe ZWYKLE są: trwalsze od szczotkowych podobnej klasy mocniejsze przy tej samej wadze oraz sprawniejsze tak ale np:
szczotkowy orion orbital 2 BB sprawność max 82% CENA 35$ + regulator 100zł bezszczotkowy plettenberg HP 220/20/A2 P6 + regler mcd99- 45bo/E sprawność max 82,7% 210 Euro + regler 210 Euro

70% -

optimum -

Witaj
Ni wnikajac w merytoryczna strone Twojej wypowiedzi musze tylko stwirdzic, z dla nas lataczy ciezar napedu (poza elektroszybowcami) i jego sprawnosc to czesto "kwestia zycia i smierci". Oczywiscie ze regler bezszczotki jest stosunkowo drogi (co mnie dlugo powstrzymywalo przed zainteresowaniem sie nimi), ale maly dobry silnik mozesz miec juz za ok 10 euro (przerobka silniczka streamera - wlasni pracuje nad takim 100% NIEKOMERCYJNYM projektm)
Pozdrawiam
Alex

tak się składa że latam (spawarkami i pylonem elektro) :-)) poniżej 2 silniki o podobnych wymiarach i wadze bezszczotkowy i szczotkowy oba firmy Mega - oba to "wyczynowce" Megi od 7-10 cel (do F5F)
MEGA ACn 22/30/2 hmotnost: 220 g rozměry: 36 &#966; x L mm otáčky na 1 volt: 1770 ot/min /1V vnitřní odpor: 16 m&#937; max proud: 70 A vrtule pro větroně: 10x6 doporučený regulátor pro větroně: 60 A vrtule pro akrobatické: 8.5x5
MEGA mini 7 hmotnost: 225 g rozměry: 36 55 &#966; x L mm otáčky na 1 volt: 2250 ot/min /1V vnitřní odpor: 25 m&#937; max proud: 50 A čas: 30 proud při max. účinnosti: 40 A počet článků: 7 vrtule pro větroně: 10x6 doporučený regulátor pro větroně: 50 A převod: 1:1

i dzięki ci za to
chodziło mi tylko o uszciwe porównanie

Witam -jesli dla ciebie megi to wyczynowce -to mało wiesz...

no właśnie -co do "uczciwości" porównania -skorzystam z Twojego przykładu... mega bezszczotkowa (nijak wyczynowiec to po prostu średniej klasy silnik bezszczotkowy do ostrzejszego lataniarekreacyjnego...) więc mega bezszczotkowa -prąd max 70A x dopuszczalnailość cel Nie pamietam dokładnie 30 albo 32 =-raczej 32 cele...-celki po przeciętnie 1,1V pod obciążeniem -to jest 70x30x1,1- 2300W -czyli ponad 2kW !!! -przy 32 clelach prawie 2,5kW !!!
mega szczotkowa 50A x 7cel x 1,1V = 385W -i z Twojego przykładu max mocy dla bezszczoty to 2,5kW -dla szczotkowca 400W... porównanie mówi samo zasiebie... no i porównaj obroty na wolt -bezszczotkowiec ma niższe -i ma większy moment... włąściwie powinno porównać się silniki o podobnuch obotach na wolt -czyli megę szczotkową o wiekszej ilości zwojów -pewnie z 8 -nie mam przed sobą tabeli z danymi meg mini... -ale dla 8 zwoji moc i sprawność wcale nie będąlepsze - chociażbędzie mozna dać chyba 10cel -jeśli dobrze pamietam...
a jeśli dasz na szczotkową megę 30 cel -to obroty wyrwiąuzwojenia -i rozerwą komutator... no to by było natyle w kwesti "uczciwego" porównania -a ,że megę bezszczote maszustawioną na moc mniejwzą niż max -to nie znaczy, że nie mozna jej przycisnąć -ja mam megę ACn 22/30/3 -w łodeczce -chodzi na 70A i na 14lub 21 cel -przy 21 celach chwilowe prądy przekraczają100A (ponadto mam jeszcze sześc innych fabrycznych bezszczotek -a miałem w ciagu ostatnich 3 lat jeszcze 4 inne i sprzedałem -bo mi nie pasiowały -ponadto mam i eksploatuje kilka przeróbek cd- r -i w związku z tym co nieco wiem... ,że w wiekszości moich modeli snapędy sąustawione na miejszą moc -to nie znaczy że nie mozna pociągnąć więcej -tylko czasem nie ma potrzeby -ale naprawdę mozna pociągnąć sporo... pozdrawiam. Witek

witam

F5F)
oba są silnikami średniej klasy tego samego prod. i do tego samego zastosowania ( klasa F5F ) napisałem "wyczynowce" nie przypadniem w cudzysłowie tak się składa że latam w F5B ( byłem 5 w Pucharze Polski 2002 ) i pływam łudkami eko i o silnikach wyczynowych "coś" wiem ( w 2003 roku na el Mistrzostw Polski eko byłem 2,3,6 )

obciążeniem -to jest

teraz zaprezentowałeś swoją wiedze w całej pełni ( jak o czymś nie masz pojęcia to może nie pisz ) więc dla uściślenia max prąd tej Megi w locie to 60A wg prod. producent podaje że to silnik do F5F czyli do 10 ogniw ( ale pewnie wiesz lepiej ) - latam modelem F5B - 27 ogniw + kontronik KBM 38/24 i silniki te jak i inne o tych wymiarach wytrzymują tę moc przez około 5 sek później się palą ( czasem wcześniej bo chodzą na granicy ) z Megą życze powodzenia daje jej 1 sek - rozmawiałem z właścicielem firmy Mega i mówił że na wyczyn się nie nastawia bo się nie opłaca. ponadto ciekaw jestem który aku przy 70A utrzymuje napięcie 1,1V na ogniwo - bo np selekcjonowane przez GM kadmonikle nie dają rady
wg mnie to jest tak Mega AC 10V * 60A ( sprawność bardzo zależy od reglera ) Mega szczotkowa 10V * 50A

sześc
inne
przeróbek cd- to pewnie o czymś świadczy ale nie wiem o czym

tak -tylko bezszczotkowiec -to w klasie bezszczotek zupełnie przeciętny - średniej klasy -natomiast szczotkowy to w klasie szczotkowców już silnik z górnej półki -na pewno nie wyczyn -ale łożyskowany neodym dobrej jakości -więc porównujesz bezszczotkę ze średniej -lub średniej nizszej półki -zze szotkowcem z pólki raczej wyższej -szczotkowamega to nijak nie jest silnik przeciętny szczotkowy -przecietność -srednią zwykłych szczotkowców wyznaczaj speedy... no i ceny -zdaję się ,że ta szczotkowa mega jest droższa od bezszczotkowca - przynajmniej kilka miesięcy temu na stronach polskich sklepów netowych tak było- aktualnie szczotkowych meg chyba nikt juz w polsce nie ma w ofercie...(a szkoda)

sam podawałeś dane -ja tylko Ciebie zacytowałem -sam podałeś 70A

na pewno gdzieś czytałem, że mozna do 30 cel -chyba na dawnej stronie producenta -ewentualnie na stronach jakiegos pisma modelarskiego -typowo silnik zalecany na 6-10cel -ale mozna do chyba 32producent podawał, że możnaużywać w rezżimie wysokich obotów z przekładnią -silniki wytrzymują do 70tys obrotów/min (dane producenta -moze aktualnie się z tego wycofuja -bo na uaktualnionej sstronie www -już tego nie piszą)

moja ciut wieksza ACn22/30/3 chodzi drugoi sezona na 70A -i 14 cel -w porywach na 22 cele -na 14 cel pływałem po dwie minuty ciągłego pełnego gazu -i się nie sfajczyła -gwoli ścisłości ma dorobiony płaszcz wodny -ale za to jest zabudowana w szczelnym kadłubie -więc praktycznie nie ma przeływu powietrza przez korpus...
ponadto ciekaw jestem który

]dokładnie te akusy miałem na mysli doadm, że nowiutkie selekcjonaowane -pulswane przezGM wodorki bardzo niewiele im ustępuja -przy 50A trzymały 1,13V -przy 70A około 1,05-1,08V

na pewno mozna dać więcej celek -natomiast prądu przekraczać nie mozna...
co do zalet i wad -zgadza się, że podobne -wysokie -tylko minimalnie ustępujące patrametry mozna uzyskać i ze szczotkowców -ale przy wysokich osiągach bezszczotki są tańsze -łatwiej uzyskać dużą moc w bezszczotce -w szczotkowym to trudniejsze -i droższe -i odwrotnie -póki co nie ma taniutkich bezszczotek -ale jest masa tanich -i marnych szczotkowców. pozdrawiam. Witek

Czy pan sam uzyskal te wyniki czy uwierzyl pan w reklame GM? Najlepsze wodorki (wg producenta) maja 5miliohmow rezystancji wewnetrznej. Popychanie moze zmniejszyc ja do 4 miliohmow. Wiec zgodnie z prawem Ohma strata napiecia z tego wynikajaca przy 70A wynosi 0.28V. Rowniez wg producenta napiecie znamionowe tych cel wynosi 1.25V a wiec 1.25 - 0.28 = 0.97V. A wiec najlepsze wodorki beda mialy najwyzej 0.97V przy pradzie 70A.

Nie bardzo rozumiem ten argument. Nie jest zadna nowoscia twierdzenie ze droga bezszczotka jest lepsza od taniego szczotkowca.
Pytanie orginalne dotyczylo porownania technologi szczotkowej z bezszczotkowa. Porownac wiec wypadaloby silniki wykorzystujace podobne materialy, jak lozyska i magnesy (np. neodymowe). Ich cena bedzie podobna (tylko silnika). Porownujac podobne technologie, bezszczotka bedzie lepsza ale nie 2x czy 5x ale moze 15% (porownujac osiagi). Inna kwestia jest uniwersalnosc zastosowania w ktorej bezszczotka nie ma konkurencji poniewaz wraz ze wzrostem obrotow w wiekszosci bezszczotek parametry sie nie pogarszaja. Niechlubnym wyjatkiem sa tu silniki Aveoxa ktore, ze wzgledu na swoja konstrukcje grzeja sie na wysokich obrotach. W silnikach szczotkowych wraz ze wzrostem obrotow powiekszaja sie straty na szczotkach. Jednak jest obszar zastosowan w ktorym bezszczotka nie dorownuje silnikowi szczotkowemu poniewaz jak narazie nie ma kontrolera do bezszczotki pracujacego poprawnie ponizej 6 cell. Kto potrzebuje silnika na 4 cele nie ma wyboru. Musi uzyc silnik szczotkowy.
Pozdrowienia,
Marek

witam Marku

wynosi 0.28V.

1.25 - 0.28 = 0.97V.

oczywiście chodziło ci o średnie napięcie rozładowania

taniego szczotkowca.
święta racja

bezszczotkowa.
lozyska i magnesy (np.

5x ale moze 15%

konkurencji poniewaz wraz

konstrukcje grzeja sie na

na szczotkach.

szczotkowemu poniewaz

6 cell.

szczotkowy.
co więcej jest mało reglerów pracujących poprawnie na 7 cel i wysokich prądach niechlubnym przykładem są tu reglery Jeti ( Mastery, itd...) bajanie w ulotkach wychodzi na lotnisku bardzo szybko po kilku sek niestety :-(((

jakości -więc

szotkowcem
speedy...
bezszczotkowca -

było-
pozwole się z tobą niezgodzić wybrałem te silniki ponieważ wg mnie są silnikami tej samej klasy jakościowej zapewniam cię że jest nadal wiele silników szczotkowych lepszych od Megi ( właśnie wyczynowych szczotkowców - które biją nawet megi AC np, plettenberg, robbe pro line albo wspomniany silnik pana Rawskiego ) poprostu mega nie stawia sobie za cel produkcji silników wyczynowych po za tym mówienie o wyczynie 70A itd w przypadki reglerów Jeti może wywołać tylko uśmiech te regulatory są (narazie) do latania rekreacyjnego niezalężnie od tego co piszą w kolorowych reklamach ( poza łudkami tam się sprawdzają )

skopiowałem dane ze strony prod. dla megi AC max prąd chwilowy to 70A a max w locie to 60A nie było żadnego błędu poprostu nie czytałeś uważnie wynika z tego że różnica między tymi silnikami wynosi 10A

możnaużywać w

obrotów/min
to że one tego nie wytrzymują to nic dziwnego nawet najlepsze silniki się rozlatują gdy np spadnie śmigło i nadmiernie wzrosną obroty

porywach
nie
powietrza
przyjmuje się że płaszcz wodny pozwala na zwiększenie mocy silnika o około 100% i utrzymanie go w ciągu 10 min w rozsądnej temp woda o wiele lepiej przewodzi ciepło od powietrza dlatego nie widze w tym nic dziwnego

ustępujące
szczotkowym to

bezszczotek -ale

reasumując - najczęściej silniki bezszczotkowe są trwalsze chociaż zdaża się odwrotnie - parametry najleprzych wyczynowych silników bezszczotkowych są lepsze nie są to wielkie rórznice ale są - silnik szczotkowy może mieć i miewa wyższe parametry od silnika bezszczotkowego o ile są to silniki innych klas jakościowych ( np rekreacyjny silnik bezszczotkowy i wyczynowy szczotkowiec ) ale częściej wygrywa bezszczotkowiec - cena silnika AC i szczotkowego tej samej klasy jest porównywalna ale regulator tańszy jest do szczotkowca i często można go zbudować samemu - w bezszczotkowcu duży wpływ na całkowitą sprawność zestawu silnik regler ma regler - marny regler może znacznie ograniczyś sprawność zespołu napędowego - np nasz silnik ma sprawność do 88% (czyli nigdy bo bez reglera nie zadziała) marny regulator obniża sprawność silnika czasami bardziej niż komutator i szczotki
pozdrawiam Waldek

Mam nadzieje ze porownuje pan jablka z jabkami

Mam w domu szcztkowca o sprawnosci 88% czy to oznacza ze moge go nazwac bezszczotkowcem? :)

Nieprawda, chociaz zgoda ze bezszczotkowce maja szerszy zakres.

Co ma pan na mysli mowiac "dobra" lub "niezla" Silnik bezszczotkowy osiaga swoja maksymalna moc przy sprawnosci 50%. Czy wg pana sprawnosc o 40% nizsza od optymalnej to sparawnosc "niezla"?

Tutaj pelna zgoda jesli zalozymy ze zuzycie szczotek i komutatora konczy zycie szczotkowca.
Pozdrowienia,
Marek

może niezupełnie jabłka z jabłkami -porównanie było typu przeciętny szczotkowiec -z przeciętną bezszczotką -jeśli porównamy wyczynowe bezszczotki z wyczynowymi szczotkowcami różnice w osiągach będą niewielkie około 15-20% -poza zakresem przyzwoitej sprawności (bezszczotki mają sporo szerszy) i poza trwałością -przy silnikach z górnej półki ceny szczotkowców są z reguły wręczwyższe niż bezszczotek...

bezszczotkowcem? :)
nie -oznacza to tylko, że to wcale nie przeciętny szczotkowiec -tylko jakiś z górnej półki =poza tym chciałbym wiedzieć jak to jest w prakrtyce -bo 88% to chyba sprawność teoretyczna -i to dla samego silnika -dla bezszczotek z reguły podawana jest razem z reglem...

owszem -nie jest prawdą, że to bardzo ostry punkt -ale jeśli wykres dla szotkowca to ostry szczyt -to dla bezszczotki jest to wzgurze z bardzo łagodnym wierzchołkiem...

mam na mysli sprawność rzeczywistą ponad 65%

jak każdy teoretycznie -tylko,że max moc użytkowa bezszczotkowca ma się nijak do teoretycznej bo np. dla maleńkiej bezszczotki o wadze 50g moc max teoretycznie wyjdzie rzędu ponad pół kW -a silnik może mieć max 150W -bo się spali -moc max -uzytkoewa bezszczotki leży duzo poniżej teoretycznej -i występuje przy sprawnoscuiach rzewdy 65-68% (pozawysokim wyczynem -gdzie silnik jest ciśniety na maxa -i gdzie zakładasię mozliwość spalenia po kilku sekundach...)

niewiele

jeszcze co do napięcia aku ni-mh sanyo -pulsowane -selekcjonowane -pytanie z poprzedniego listu -podawałem dane z mojego pomiaru (pomiar astro metrem)-po prostu pakiet ładuje sie wyzej niż nominalne 1,2 (to 1,2 to taka średnia) -i przez pierwsze kilkadziesiat sekund -napiecie jałowe jest rzędu 1,35-1,4V -ztąd pod obciązeniem wychodzi wyzej -dla mnie jako latacza moc max - i napięcie max - ważne jest głównie przez pierwsze kilkanascie sekund -w czasie startu... pozdrawiam. a w ogule dyskusja zaczyna przypowninać spory o wyższości świąt bożego narodzenia nad świętami wielkanocy -ja pytanie zrozumiałem jako czy do latania rekreacynjnego -warto przejść z przeciętnych szczotkowych -na przecietne bezszczotkowe -na pewno warto =-dyskusja zaczyna zawadzać o sprzęt -i użytkowanie wuyczynowe -a to juzzupełnie inna para kaloszy -no i tu nie czuję siezbyt mocny -latam rekreacyjnie 0-chociażstaram sie mieć modele na dobrym technicznie poziomie -i często o "pozażnych" osiągach -takie ostre rekreacyjne - na wyczyn sie nie porywam -i silniki -także bezszczoty dobieram pod kątem długiego życia -i kompromisowej ceny...-a nie max mocy -interesuje mnie duża moc -ale nie za wszelką cenę -i nie kosztem trwałości -i uważam, że w tym zakresie beszczoty są bezkonkurencyjne -to tak ja silniki samochody parowe i benzynowe -nikt idąc w stronę osiągów -i już teraz w ogule praKTYCZNIE NIKT NIE ROBI SAMOCHODÓW Z NAPĘDEM PAROWYM - CHOCIAŻ W HISTORI BYŁ SAMOCHÓD WYŚCIGOWY NA PARĘ -O SZYBKOŚCI 220Km NA GODZ !!! -w swoim czasie bił osiągami na łeb samochody benzynowe... Witek PS. dlaczego na pan -na grupie wszyscy chyba jesteśmy po imieniu -i mi wszyscy piszą Witek...

Problem polega na tym ze porownujac szczotkowca na panewkach, magnesach ferrytowych i szczotkach zamknietych z bezszczotkowcem na lozyskach kulkowych i magnesach neodymowych jestesmy bardzo niesprawiedliwi dla tego silnika szczotkowego. Poniwaz nie ma silnikow bezszczotkowych zbudowanych na magnesach ferrytowych byloby logiczniej wybrac do porownania silnik szczotkowy na neodymach.

Silnik ten ma juz ponad 10lat i wykonany zostal wlasnorecznie przez Aleksandra Rawskiego. Jego sprawnosc jest jak najbardziej praktyczna bo uzyskana na hamowni.

Co do tego ostrego szczytu to bym nie przesadzal. Charkterystyki silnika bezszczotkowego i szczotkowego so bardzo podobne po lewej stronie wykresu sprawnosci. Po przejsciu przez punkt najwyzszej sprawnosci charakterystyka szczotkowca spada szybciej i dopiero tutaj zarysowuje sie przewaga bezszczotkowca.

Zgadza sie, przez pierwsza sekunde napiecie na baterii moze byc 1.1V przy 70A.

Zaczekajmy az technologia bezszczotkowa stanie popularna na tyle, ze producenci zaczna uzywac tanich materialow do ich budowy. Wtedy wybor miedzy tania bezszczotka a tanim szczotkowym nie bedzie taki oczywisty.

Jestem moze starej daty i na ty przechodze tylko za zgoda osoby do ktorej pisze lub mowie. Teraz juz moge.
Pozdrawiam Cie bardzo serdecznie,
Marek

Prowadziliscie tu bardzo ciekawa dyskusje, dziekuje za mozliwoswc jej przesledzenia.
Warto wspomniec o sporych kosztach regulatora w wypadku silnika bezszczotkowego i bardzo duzych (podobno) trudnosciach w jego amatorskim wykonaniu. To np, powstrzymywalo mnie przed wczesniejszym przejsciem na te silniki.
Pozdrawiam i zycze udanych lotow na szczotkach, bezszczotkach, spalinkach i bez silnika :-)
Alex

latania
czuję
dobrym
rekreacyjne -

duża
myśle że jak będe miał chwile czasu to przerobie 400 na potwora z neodymami o mocy dobrych 500 tek a z 280 myśle że da się osiągnąć moc 480 to wszystko spokojnie i bez reglera za 300 zł - oczywiście trwałość bez rewelacji

osiągów -i

GODZ !!!
jeszcze nie wiadomo czy nie wruci napęd parowy ( są nowe opracowania bardzo obiecujące ) a zjaje się że turbiny parowe w elektrowniach mają sprawność "marne" 90% a silnik spalania wewnętrznego cosik koło 30%
Waldek

obciążony w

godzin
łozysk
zycie szczotkowca.

ale przecież nie kończy ( chyba że speeda )
pozdrawiam Waldek