Kilka pytan na temat Extry 185cm. + Super Tigre G140 Ring

Witam!!!
Mam modelik Extry o rozp. 185cm, ten z Wimarexu. Wg. producenta bedzie wazyl ~5kg. Chce tam zastosowac silnik Super Tigre G140 Ring. I tutaj
pojawiaja sie moje pytania: - Jak wyglada jego uzytkowanie od strony praktycznej? Czy sa jakies problemy, mankamenty itp. charakterystyczne dla tego silnika? - Jakie sa koszty uzytkowania? ile pali taki motor podczas akrobacji? - Czy sa jakies alternatywy dla niego? Jest tani jak na swoja pojemnosc. - A moze odlozyc kase i kupic jakas benzyne? Jezeli tak to jaka? Wszystkie jakie widzialem w necie sa 2 razy ciezsze od G140.
Nie mam doswiadczenia w uzytkowaniu tak duzego modelu jakim jest w/w Extra dlatego nie za bardzo wiem jakie mam dobrac serwa. Jakie powinny byc? Wiadomo, ze nie standardowe, cos mocniejszego. Czy powinny miec metalowe kola i lozyska, czy same lozyska wystarcza? Model ma jedno na kierunku, dwa na wysokosci i po jednym na lotki. Zastanawiam sie nad:
- HS 475HB łożysko:1 szt moment:4.4/5.5kg/cm/4.8v szybkość:0.23/0.18s/60deg/4.8 wymiary:41x20x37 masa:40g
- HS 545BB przekładnia: plastik łożysko: 1 szt moment: 4,3/5.4kg/cm/4,8v szybkość: 0,22/0.17s/60deg/4,8v wymiary: 40x20x36mm masa: 44,5g
- HS 635HB łożysko: 2 szt moment:5/6kg/cm/4.8-6v szybkość:0.18/0.15/60 deg/4.8-6v wymiary:41x29x38mm masa:50g
A moze jakies inne? Jakie sa odpowiednie? Wiadomo, ze byloby najlepiej zeby byly jak najtansze, ale nie chce tez zbytnio oszczedzac na osprzecie.
Pozdrawiam, Piotrek
Witam Sprawdz najpierw, czy wyjdzie 5kg czy czasami nie 6,5 - 7kg. Chińskie zestawy mają duże rozrzuty wagowe. Benzyna do tej rozpiętości raczej nie. Od 2m wzwyż, moim zdaniem. Koszty eksploatacji zależą czy starty zgodzą się z lądowaniami;))) najdroższe są naprawy. Serwa powinne mieć metalowe koła i łożyska. Najsilniejsze na kierunek np HS 945, na wysokość 2 x HS 625MG i takie same na lotki. Do gazu można dać HS 225MG. Wychodząć z założenia, że lepiej dać silniejsze i bardziej wytrzymałe jak za słabe. Jeśli w czasie lotu okaże się, że zaoszczędziłeś 150 zł a model właśnie goni kreta będzie żal. Taniej jest dać lepsze serwa.
Pozdrawiam Władek

Od
Ostatecznie raczej bedzie w niej G140, wage sprawdze jak juz bede mial osprzet. Co do nalotu to planuje tak jak poprzednim modelem, 15-20 h/miesiac. Interesuje mnie ile to bedzie palilo mniej wiecej na godzine lotu, a dokladnie na ile starczy mi zbiornik 475ml ktory jest zainstalowany.

HS
wytrzymałe
No tak, z tym sie zupelnie zgodze.

IMHO zamiast 140 ja bym wrzucił benzynę. Inaczej jeden skuteczny wypad na lotnisko i nie masz 100 zł. Zobacz tutaj: http://www.f3a.com.pl/benzyna%20w%20f3a.htm
--
Lukasz
N 50 05' 04"

Tez uwazam, ze do tej wielkosci modelu warto zainwestowac juz w benzyne. Koszt silnika niestety sporo wiekszy, ale potem spore oszczednosci w paliwie. Sam myslalem o zakupie tego modelu Extry, ale od razu sie nastawialem na benzyne (wstepnie myslalem o MVVS 26 cm3).
Pozdrawiam
Darek

witam Ale extra ma tylko 185 cm a nie 200. To wbrew pozorom duża różnica. Poza tym konstrukcyjnie nie jest do tego przygotowana i musisz doliczyć jeszcze do tego wszyskiego min. 0,5 kg, a to już jak podejrzewam będzie miało własności lotne płaskiego kamienia. Trzeba było zacząć od przemyśleń a nie od kupowania. Najpierw zdecydować o sposobie i rodzaju napędu, potem poszukać odpowiedniego zestawu, tak aby stanowiło to spójną całość, a na konie kupować. Pozdrawiam Władek
Modele z CM-PRO są lekkie, żeby nie powiedzieć: "dcelikatne". Nie mają problemów z masą całkowitą. Extra 300 ma kupę miejsca na silnik, więc nie będzie problemów z zastosowaniem większego. Problem widzę tylko ze środkiem ciężkości. W mojej Extrze 90 (165cm rozp.) nawet przy żarowym silniku musiałem dodać trochę masy na ogonie.
Poza tym ostatnio boleśnie przekonałem się ja oraz kolega latający Swallowem (też CM-PRO), że tym modelom trzeba dodatkowo wzmocnić część kadłuba za kabiną. Obu nam złamały się kałuby przy twardszym lądowaniu. Konstrukcyjne są w tych miejscach bardzo delikatne i nie do końca przemyslane. A ponieważ oba modele wyszły z tej samej fabryki, więc możliwe, że E-140 ma ten sam problem i już masz pretekst, żeby dodać trochę masy z tyłu :)
-- Lukasz N 50 05' 04" E 19 53' 43"
Lukasz napisał(a):

Łukasz, nie generalizuj proszę. Owszem, niektóre z ich modeli są lekkie i delikatne ale.. zapytaj np posiadaczy "dużego" Yaka 54 lub małej Katany (2 latają u nas).
Zachowanie w powietrzu: "cegła z napędem"
Ostatnio kupiłem ich Extrę 330L (2m). Można powiedzieć, że jest średnio lekka (na gotowo, na oko wyjdzie jakieś 6.5kg)
--
pozdrówka

mRqS
-=RC Latające=-

Koledzy ! Używajcie parametru gr/dm2 bo to coś mówi .
A to jak trwałe są modele tej firmy świadczy o filozofii konstrukcji .Lataj dobrze,dleikatnie ląduj lub kup następny. To co oglądnąłem u Łukasza dowodzi ,że producent ma w nosie trwałość i lekceważy zjawiska karbu . Ewidentna fucha konstrukcyjna w Extra !!!!!!!!!!

Faktycznie to ciekawy parametr. Grosze na decymetr kwadratowy. Od razu można oszacować czy model jest względnie tani czy drogi, chociaż łatwiej byłoby używać zł/dm2 ;-)

To dotyczy nie tylko tej firmy. Generalnie "chińczyki" zrobione są lekko ale są dwa wyjścia. Albo od razu zmieniamy konstrukcję i wzmacniamy gdzie trzeba. Głównie polega to na dodaniu elementów rozkładających największe obciążenia na wieksze powierzchnie (likwidacja zjawiska karbu o którym wspominasz). Albo latamy tak jak producent stworzył i wzmacniamy dopiero jak coś pęknie czy urwie się. Jeżeli mamy szczęście i nie rozwalimy modelu doszczętnie, to po kilku naprawach model uzyskuje jako taką wytrzymałość. Tak czy siak obie metody prowadzą do wzrostu g/m2. Jeszcze mi się nie zdarzyło w chińskim ARF-ie utrzymać masy podanej przez producenta.
Pozdrawiam Marek Popów Latające RC

Właśnie ! gr/dm2 to jet to !Pisząc z bykiem nie pomyślałem ,że to może byc wskaźnik ! Ostatnio rozmawialiśmy w wiekszym gronie o modelu Spitfire 3,5 m. Padło pytanie o cenę .Oszacowałem 1000zł/kg.Model miał ważyć do 25 kg.Cóś w tym jest !
napisał:

Witam ponownie. Na wstepie dziekuje wszystkim za odpowiedzi. A oto co rozwazam w ostatecznym rozrachunku:
Silnik G140 RING: -koszt: ~500zl. + tlumk typu Pitts ~265zl. -koszt paliwa: 78,7zl za 5l co daje 15,74zl/l -spalanie ~2l/h -koszt h lotu (koszt paliwa na h lotu): ~31,5zl -masa: 880g
Silnik benzynowy MVVS 26 IFS/RC-Walbro: -koszt z najtanszym tlumikiem: ~1300zl. -spalanie: ~1l/h -koszt paliwa: ~4,50zł + 0.80gr (olej) = 5,30zł/h -koszt h lotu (koszt paliwa na h lotu): 5,30zl -masa: 1100g. bez tlumika
Jak widac z powyzszego porownania koszt 1h nalotu na silniku benzynowym jest prawie 6 razy nizszy niz w pierwszym przypadku i juz po 17h lotu koszty poniesione na G140 + paliwo do niego staja sie takie same jak koszt zakupu benzyny, pozniej juz tylko szybciutko zaczynaja przewyzszac koszt zakupu silnika benzynowego jak i paliwa do niego. W koszty nie wliczam zuzycia czesci itp., tylko paliwo.
Pozostaje problem masy. Przy benzynie bedzie to zapewne ok. 400-500g wiecej. Przeczytalem wszystkie posty i sam nie wiem co myslec. Powiedzmy, ze bez problemow jestem w stanie wyladowac modelem delikatnie. Pozostaja tylko, a moze az nastepujace kwestie: - tego modelu nie znam, wiec pierwsze ladowania napewno nie beda takie jak modelem w ktory jestem "wlatany" -100 ladowan moze byc ok, ale 101 ladowanie moze byc twardsze :-/. - wieksze obciazenie pow. a co za tym idzie szybszy model do ladowania. Musimy pamietac, ze oprocz dodatkowej masy przy benzynie, musimy dac cos na ogon, zeby uzyskac odpowiedni srodek ciezkosci :-/. -wytrzymalos chinskiej konstrukcji, na temat ktorej zdania sa podzielone.
Ostatnia kwestia to taka, ze teraz zamiast 20-25h miesiecznie w powietrzu modelem, bede spedzal 5-7, moze 10h jak dobrze pojdzie, bo latanie zrobilo mi sie czysto weekendowe i to nie zawsze :-/.
Teraz pojawia sie pytanie czy przy tak malym, zeby nie mowic zadnym, nalocie warto inwestowac w benzyne i bawic sie z wzmacnianiem konstrukcji, poznawaniem nowego typu napedu (to bylaby pierwsza benzyna w kolekcji), ciezszym modelem, szybszym i dluzszym ladowaniem itd.? (modelik planuje na 1-2 sezonow, pozniej cos wiekszego)
Piotek
A może taki silnik ? http://www.pichler.de/TWM/german%20models/motor_s26.html
Sporo lżejszy, niestety z tego co wiem jest niedostępny w Polsce.
Pozdrawiam Skazoo

Dzieki za link i za pomysl. Troche malo mocy ma, na stronce podane jest, ze 2.35KM, wiec w praktyce pewnie nie wiele ponad 2. Jak rozmawialem z ludzmi z duzym doswiadczeniem w modelarstwie to nawet MVVS 26ccm benzynowy nie osiaga z rura rezonansowa "fabrycznych" 3,8KM, a raczej w granicach 3,4-3,5KM.
Jak to jest w praktyce? Czy moce osiagane przez nasze silniki na metanol sa wogole zblizone do tego co podaje fabryka?
Pozdrawiam, Piotrek
Interesuje mnie ile to bedzie palilo mniej wiecej na godzine lotu, a dokladnie na ile starczy mi zbiornik 475ml ktory jest zainstalowany.
Spali Ci to coś koło 2 litrów na godzinę lotu na żarowym. Na benzynie nie wiem.
--
Lukasz
N 50 05' 04"