Czas stygnięcia materiału

Ôťľ
Mam taki problem potrzebuj─Ö obliczy─ç czas stygni─Öcia prostopad┼éo┼Ťciennej (a x b x c )kostki zalewanej do formy oraz jak─ů temperatur─Ö b─Ödzie mia┼éa po wyliczeniu tego czasu. Materia┼é zalewany mied┼║ temperatura topienia 1083 stopnie celcjusza. Chodzi o przybli┼╝one czasy. Nie wiem jak to ugry┼║d┼║ mo┼╝e kto┼Ť pomorze?

Ôťľ

jak to jakie┼Ť ─çwiczenie to Ci nie poradz─Ö bo mi si─Ö nie chce du┼╝o pisa─ç. Ale jak by to mia┼éo by─ç w realu to bym kupi┼é miernik za 10 z┼éotych z funkcj─ů pomiaru temperatury. Wsadzi┼é bym termopar─Ö w form─Ö, zala┼é form─Ö i zmierzy┼é czas zegarkiem. Pro┼Ťciej i dok┼éadniej si─Ö nie da.

Ôťľ

prostopad┼éo┼Ťciennej ┬á ┬á

po

topienia  1083

mo┼╝e

http://www.gazeta.pl/usenet /
Ale ja

pomiaru
Dzi─Öki Je┼╝eli chodzi o twoj─ů propozycj─Ö jest dobra ale ze wzgl─Öd├│w techniczny nie mam mo┼╝liwo┼Ťci tego zrobienia tak┼╝e nak┼éad finasowy zrobienie tego a to narazie jest w stadium koncepcji. Nie jest to ─çwiczenie, tylko za┼éo┼╝enie abym m├│g┼é dalej projektowa─ç urz─ůdzenie musz─Ö z tego na pocz─ůtku wyj┼Ť─ç jak b─Öde wiedzia┼é jak t─ů temperatur─Ö i czas stygni─Öcia policzy─ç to dalej sobie poradz─Ö.

Ôťľ
napisał(a):

jejku, jak Ty masz problem z takim prostym obliczeniem, to mo┼╝e lepiej odpu┼Ť─ç sobie to projektowanie, bo jeszcze sobie/komu┼Ť krzywd─Ö zrobisz ;-)
Add pictures here
Ôťľ
kogutek pisze:

...i potem dziwił się, dlaczego miernik nic nie pokazuje.
--
P. Jankisz
Ôťľ

Wyobra┼║ni brakuje jak to zrobi─ç?

Ôťľ
kogutek pisze:

Jako┼Ť nie wyobra┼╝am sobie, co pozostanie z taniutkiej termopary z trudem znosz─ůcej 200 st C, jak si─Ö j─ů potraktuje 1000 st. C.
--
P. Jankisz
Ôťľ

Pewno ze ┼Ťwieczki j─ů zrobili. Ale my┼Ťl dalej.

Ôťľ

Przedwon do Huty miedzi Glogow albbo do teoretykow Instytutu Odlewnictwa w Zabrzu, oni ci to podlicza na miejscu
Alec
Add pictures here
Ôťľ
On Tue, 15 Sep 2009 07:04:15 +0000 (UTC), " Marek"

Pomorze to bardzo ladna kraina.
H. S. Carslaw, J. C. Jaeger, "Conduction of Heat in Solids", rozdzial VI "The flow of heat in rectangular parallelepiped".
Ksiazka taka
A.L.
Add pictures here
Ôťľ

1. Faza zestalania --------------------- ct - ciep┼éo topnienia dla miedzi (sprawd┼║ w tablicach), ro - g─Östo┼Ť─ç miedzi, Celem zestalenia miedzi trzeba odprowadzi─ç Q=a*b*c*ro*ct ciep┼éa.
Drog─ů konwekcji w powietrzu mo┼╝na odprowadzi─ç to ciep┼éo w czasie t.
t = Q/(alfa*F*(Tt-Tot))
F- powierzchnia ciała, Tt- temperatura topnienia, Tot- temperatura otoczenia, alfa - współczynnik przejmowania ciepła. Orientacyjnie dla chłodzenia w powietrzu alfa od 1 do 50 W/m2K
2.Faza konwekcyjnego obni┼╝ania temperatury -------------------------------------------
Mied┼║ dobrze przewodzi ciep┼éo. Je┼╝eli mo┼╝esz za┼éo┼╝y─ç, ┼╝e temperatura na powierzchni kostki nie r├│zni si─Ö bardzo od temperatury w ┼Ťrodku, to mamy proste r├│wnanie r├│┼╝niczkowe.
m*Cp*dT/dt = -F*(T-Tot)*alfa
m- masa kostki, Cp- ciep┼éo w┼éa┼Ťciwe miedzi.
Po rozwi─ůzaniu r├│wnania mamy wz├│r na czas stygni─Öcia:
tx=(m*Cp/(F*alfa)) Ln[(Tt-Tot)/(Tx-Tot)]
Pozdrawiam WM

Ôťľ

Kostka nie będzie chłodzona powietrzem. Z tego co zrozumiałem to ona będzie w formie. Nie wiadomo czy to forma ceramiczna, piaskowa czy stalowa.

Ôťľ

prostopad┼éo┼Ťciennej ┬á

miała po

topienia  1083

mo┼╝e
b─Ödzie w

Forma stalowa chłodzona powietrzem z otoczenia

Ôťľ

rozwiń trochę temat.

Ôťľ

prostopad┼éo┼Ťciennej ┬á ┬á

po

topienia  1083

mo┼╝e

WM mam rozumie─ç ┼╝e te czasy co wylicz─Ö ze wzor├│w to temperatura ustali si─Ö do temperatury otoczenia ??

Ôťľ

Jak wstawisz za Tx temperatur─Ö otoczenia, to ci wyjdzie czas nieskonczony ;-) Wstaw temperatur─Ö 5 do 10 stopni wyzsz─ů od otoczenia. Pojemnos─ç cieplna tygla mo┼╝esz dodatkowo uwzgledni─ç w obliczeniach.
WM

Ôťľ

si─Ö

nieskonczony ;-)

WM ten wz├│r co napisa┼ée┼Ť to ma mie─ç posta─ç
tx=(m*Cp/(F*alfa)) * Ln[(Tt-Tot)/(Tx-Tot)] czy tak─ů ? tx=(m*Cp/(F*alfa)) / Ln[(Tt-Tot)/(Tx-Tot)]

Ôťľ

tx=(m*Cp/(F*alfa)) * Ln[(Tt-Tot)/(Tx-Tot)]
Ln - logarytm naturalny
WM

Ôťľ

Moim zdaniem nale┼╝y rozwa┼╝y─ç dwa okresy. Pierwszy polegaj─ůcy na wyr├│wnaniu si─Ö temperatury kostki z temperatur─ů formy. Drugi polegaj─ůcy na odprowadzeniu ciep┼éa z uk┼éadu kostka+forma za po┼Ťrednictwem powietrza.
W pierwszym okresie kluczowym b─Ödzie znajomo┼Ť─ç wsp├│┼éczynnika przep┼éywu kostka - forma. W drugim mo┼╝liwo┼Ť─ç przej─Öcie energii przez przep┼éywaj─ůce powietrze. W praktyce moim zdaniem najdok┼éadniejszym sposobem b─Ödzie zapytanie jakiego┼Ť odlewnika, bo niewiadomych niemo┼╝liwych do teoretycznego wyznaczenia tu tak du┼╝o, ┼╝e b┼é─ůd oszacowania teoretycznego mo┼╝e mie─ç kilka rz─Öd├│w wielko┼Ťci.
Add pictures here
Ôťľ