Czyszczenie starego miedzianego młynka

Witam Wrzuciłem wcześniej to pytanie na pl.rec.dom, licząc na pomoc jakiejś "perfekcyjnej pani domu", ale ktoś podpowiedział mi, że tutaj mogę uzyskać fachową poradę :)

W starych szpargałach znalazłem młynek, do pieprzu zapewne, ładny ale w kiepskim stanie. Zbudowany jest z

- miedzi (ścianki)

- stali (podstawa, wnętrze szuflady, ramię rączki, oś mechanizmu)

- drewna (uchwyt)

- żeliwa/stali (?) - mechanizm

Szukam sposobu jak doprowadzić go do jako takiego wyglądu bo:

- miedź jest zaśniedziała

- stal zardzewiała

- mechanizm mielący wygląda jak jedna wielka rdza

Ponieważ nigdy nie miałem do czynienia z takim zadaniem szukam wskazówek:

- czy miedź czyścić mechanicznie czy chemicznie, jeśli chemicznie to czym i jak?

- czy da się jakimś środkiem pozbyć rdzy z mechanizmu? Dostęp jest niestety tylko przez wyjętą szufladę, więc czyszczenie mechaniczne nie zadziała

- czy da się jakimś środkiem zabezpieczyć mechanizm, żeby powstrzymać dalsze rdzewienie?

- czy da się zabezpieczyć miedź przed korozją (patyną)?

Ewentualnie może ktoś poleci jakieś forum, gdzie mógłbym znaleźć fachową pomoc?

Miroo

W dniu 2018-09-06 o 14:52, Miroo pisze:

Źle wykonana renowacja może radykalnie obniżyć cenę zabytku.

Zapytaj poważnych kolekcjonerów o szczegóły:

WM

Reply to
WM

Użytkownik "Miroo" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5b91231d$0$618$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

IMO - tego mechanizmu to juz nie uratujesz. Zardzewialo pewnie sporo, jak teraz rdze usuniesz, to beda luzy a nie mlynek.

Ale ... do zdobienia kuchni sie bedzie nadawal. Albo polubisz grubo zmielony pieprz :-)

Kwasek cytrynowy i sol :-)

A pewnie kwas solny dziala nawet lepiej.

Ale to tylko na miedz, stali tym nie dotykaj.

Jakos to zmontowali, powinno sie dac rozmontowac. Chyba ze zanitowane.

Ale do uzytku, czy dla dekoracji ?

Olej mineralny zabezpieczy, ale pieprzu lepiej nie probowac mielic. Dobrze oczyszczony i w suchej kuchni nie powinien bardzo rdzewiec.

Np lakierem bezbarwnym, ale moze nie bedzie potrzeby w przecietnej kuchni ...

A mógłbyś wrzucić gdzieś zdjęcie jak to konkretnie wygląda? Generalnie czyszczenie tego w stanie złożonym to zwykle zły pomysł.

Reply to
Marcin Debowski

W dniu 2018-09-06 o 19:06, WM pisze:

Gdzie ja znajdę takiego fachowca od młynków ;)

Nie traktuję go jako zabytku, ma dla mnie wartość raczej sentymentalną. Nie wygląda na dzieło rzemieślnika, a raczej na produkcję fabryczną. Nie znalazłem wybitego żadnego logo, czy nazwy producenta. Sądząc po użytych materiałach może być przedwojenny, ale kto go tam wie ;)

Niestety nosi już ślady nieudolnego czyszczenia przed wielu laty, sam żem to uczynił, zapewne Javoxem :( Zależy mi na tym, abym mógł go postawić na półce i żeby nie osypywał wszystkiego rdzą.

Miroo

W dniu 2018-09-06 o 19:45, J.F. pisze:

Młynek ma ładnie wyglądać na półce, a nie pracować :)

Sprawdzę ;)

Udało się rozmontować. Mosiężne śruby dały się odkręcić bez większego wysiłku po kilkudziesięciu (co najmniej) latach :)

Dekoracji. Ale najpierw muszę się pozbyć grubej warstwy rdzy. Coca-cola? Fosol? Niestety mechanizm jest połączony z elementami mosiężnymi i miedzianymi i nie wiem czy uda mi się to rozłożyć, a boję się, że miedź wytrzyma w tym kwasie krócej niż rdza ;)

Zwykły maszynowy? A może zalać jakimś R-Stop, żeby związać resztki rdzy?

Może faktycznie szybko nie zaśniedzieje, ale pewnie blask będzie tracić dzień po dniu. A jaki lakier by się do tego nadawał? Żeby to nie wyglądało sztucznie...

Miroo

Udało mi się go częściowo rozebrać - oddzielić pokrywę z mechanizmem od "pudełka". Czy coś więcej się da rozkręcić na razie nie wiem.

Miroo

O matko. Straszna masakra :) Mam spore wątpliwości czy to się nadaje do jakiegokolwiek czyszczenia chemicznego, a nawet electrochemicznego. Stalowe rzeczy bym wypiaskował. Miedź to chyba na jakiś tarczach polerskich. Niestety nie mam doświadczenia. Może ktoś podpowie.

Reply to
Marcin Debowski

Użytkownik "Miroo" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5b92217a$0$681$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl... W dniu 2018-09-06 o 19:45, J.F. pisze:

Przeciez mechanizmu nie widac :)

Kwas solny miedzi nie trawi. Podobnie jak inne kwasy nieutleniajace - czyli tylko azotowego i siarkowego sie boj. Kwas solny obecnie trudniej dostepny, bo uzywany do produkcji narkotykow :-)

Ale ... cynk juz ruszy, a mosiadz to stop miedzi z cynkiem.

O ile sie orientuje, to jednak mosiadz slabo rusza.

To wypolerujesz i wtedy pomyslisz :-)

W dniu 2018-09-07 o 08:35, Miroo pisze:

Właściciel kolekcji nie przeprowadza renowacji młynków. Też nie radzę czyścić młynka do żywego metalu. Pan Zbigniew Niedbała jest weterynarzem w Mierzęcicach. Możesz spróbować zadzwonić do niego do przychodni.

Najlepiej oczyść ostrożnie sztywną szczotką z sypkiego nalotu, ale tak by nie porysować. Patyna wygląda dobrze, lepiej niech zostanie.

Są specjalistyczne materiały do czyszczenia zabytków.

WM

Reply to
WM

W dniu 2018-09-07 o 13:23, WM pisze:

Nie będę panu doktorowi głowy zawracał ;) Zresztą może chcieć zabrać mi mój pamiątkowy młynek.

Niestety (jak widać na zdjęciach) wygląda paskudnie, poza patyną są plamy z czegoś smołowatego.

Poczytam, popatrzę. Dzięki :)

Miroo

W dniu 2018-09-07 o 13:19, J.F. pisze:

Ale strasznie się z niego sypie rdza.

A WD40 nie odrdzewi? Byłby bezpieczniejszy i dla mnie i dla innych elementów młynka. Tylko trzeba by chyba mechanicznie, a do żaren nic nie wcisnę :(

:) można i tak

Miroo

Żadnego piaskowania! Tylko Szkiełko chyba że ni uja nie ruszy (w co wątpię) to dopiero piaskowanie, ale po 1 drobną frakcją max 100 i to szlachetną (białym). W ramach rozruszania kości mógłbym spróbować szkiełko (mam normalnie nie tłuczkę szkalną) #0-40 #40-70 # 70-100 większych do takiej pracy nie zalecał bym. Z doświadczenia malutkiego ale zawsze coś najlepiej czyści frakcja najdrobniejsza.

Robak

Reply to
Sir_Robak

W dniu 2018-09-07 o 15:43, Sir_Robak pisze:

oczywiście mowa o górnej cześć mosiężnej miedzianej cynowej itp...

Robak

Reply to
Sir_Robak

Ponoć eksploduje przy uderzeniu i to niby jego wyższość nad piachem.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Ty to swiatowiec jestes. Czyszczenie electrochemiczne.

Reply to
4kogutek44