Dom pasywny

W dniu 2013-06-06 14:21, anhin pisze:

Czyli to jest szamaństwo a nie modelowanie.

Reply to
PeJot

Im mniej danych jest dostępnych i rzetelnych, tym mniej jest do uczciwego liczenia, i tym bardziej trzeba się opierać na standaryzowanych procedurach i algorytmach, tabelkach, normach itp. Czy to szamaństwo? W pewnym sensie owszem, ale trzeba sobie jakoś radzić ;-)

Reply to
anhin

Prosze bardzo:

15 sekund szukania i juz mamy kupe materialow.

A.L.

Reply to
A.L.

Dnia Thu, 06 Jun 2013 15:13:42 +0200, PeJot napisał(a):

Normalnie, czysci uszy. One maja wiatraki z termoregulatorami i kazde obciazenie slychac :-)

Cześć,

Dnia 2013-06-06, czw o godzinie 09:09 -0500, A.L. pisze:

A mogę prosić słowa kluczowe?

Pozdrawiam, Emanuel

Reply to
Emanuel Koczwara

passive house energy calculator

A.L.

Reply to
A.L.

W dniu środa, 5 czerwca 2013 20:44:33 UTC+2 użytkownik Emanuel Koczwara napisał:

link trochę może Ci pomoże. Chyba nie ma jeszcze tutejszego projektu budynku pasywnego. Coś jednak się produkuje na projektach niemieckich w Siemianowicach Sląskich.

Reply to
hk

W dniu 2013-06-06 15:26, anhin pisze:

A potem przewymiarować 150% wyliczone źródło ciepła, względnie dogrzewać prądem, skutkiem czego całe oszczędności z pasywności zostaną przejedzone.

Reply to
PeJot

cóż, to pesymistyczny, choć dość realistyczny scenariusz. W znanych mi projektach domów energooszczędnych przewymiarowuje się raczej grubość izolacji, co jest dość prymitywnym, ale skutecznym sposobem wyjścia na swoje.

Reply to
anhin

Cześć,

Dnia 2013-06-06, czw o godzinie 22:03 +0200, anhin pisze:

U mnie będzie izolacja ze słomy, z tego co wiem, to by odpowiadało około 25 cm styropianu. Starczy?

Pozdrawiam, Emanuel

Reply to
Emanuel Koczwara

nie wiem. To trzeba policzyć :-P ......... Zaraz... słoma? Ciekawe... coś więcej o tym projekcie?

Reply to
anhin

Cześć,

Dnia 2013-06-07, pią o godzinie 08:57 +0200, anhin pisze:

Na razie mam tylko projekt koncepcyjny. Jeśli chodzi o ściany, no to zwyczajnie słoma z tynkiem glinianym (i chyba wapiennym na zewnątrz). Konstrukcja drewniana. W środku salon, jadalnia i kuchnia połączone, bez ścian. Tylko łazienka będzie osobno. A ściana dzieląca łazienkę i salon będzie szła prawie przez środek domu i będzie robiła za odbiornik ciepła pieca rakietowego. I się właśnie zastanawiam, czy się bawić w kolektory słoneczne i ogrzewanie podłogowe, czy ten piecyk mi wystarczy.

Pozdrawiam, Emanuel

Reply to
Emanuel Koczwara

aha. Jest w Polsce parę osób które się bawią w dokładnie takie budownictwo, nie wiem czy do nich już dotarłeś ;-) Jaki dach? To dość istotne dla oceny strat ciepła... Co do materiałów i dachu drobna uwaga -jeśli nie masz naprawdę bardzo szerokiego okapu, sama glina albo wapno zostaną zmyte ze słomy dość szybko, dodatkowo wapno będzie transportowało wilgoć w głąb słomy :-( A właśnie, jakie fundamenty i podmurówka? Musisz pamiętać że dla słomy nawet mineralizowanej woda jest zabójcza... I co do koncepcji -ściana akumulacyjna to dobry pomysł jeśli wykorzystujesz ciepło słońca (wieelkie okno od południa, zasłaniane na noc). Niektórzy właśnie po tym poznają Dom Pasywny... ;-) I jeszcze co do akumulacji -w naprawdę przemyślanych projektach w strefę akumulacyjno-buforową jest włączona część fundamentów i grunt pod domem. Z kolei sensowne wykorzystanie akumulacji wymaga przemyślenia wentylacji i transportu ciepła... i sprawa zaczyna być naprawdę skomplikowana :-(

Reply to
anhin

Cześć,

Dnia 2013-06-07, pią o godzinie 12:32 +0200, anhin pisze:

Na razie staram się samodzielnie przemyśleć koncepcję, poszukać informacji.

Na początku planowałem dach zielony z grubą warstwą ziemi. W grę wchodzi też jakiś gont ocieplony też słomą.

Tak, to jest jasne.

Właśnie okna od południa, przez które będzie padało światło na tą ścianę działową. Ma jednocześnie akumulować ciepło ze słońca oraz z pieca. Ściana będzie gruba i masywna, coś między 0,5m a 1m. Ze względu na wysoką temperaturę z pieca nie może być na zewnątrz tynk gliniany, będą musiały być kafle. Ciemne i chyba najlepiej matowe (bo ma jednocześnie łapać słońce). Jeśli chodzi o grunt i fundamenty, to jak najbardziej. Całość zaizolowana od dołu perlitem lub keramzytem. Boki też. Jeśli chodzi o wentylację, to kanał dolotowy będzie szedł przez tą grubą ścianę, tak że do środka będzie wpadało ogrzane powietrze (jeśli chodzi o rozwiązanie wentylacji tak, żeby nie było strat ciepła, widziałem, że przez wentylację są ogromne straty).

Pozdrawiam, Emanuel

Reply to
Emanuel Koczwara

zapowiada się ciekawie :-)