Czy są jakieś kontrolery 3 fazowe "open source" :-) ?

Cześć
Szukałem trochę w sieci schematów regulatorów do silników ale jak na razie
trafiałem tylko na schematy regulatorów do silników szczotkowych. A co z
bezszczotkowcami, czy ktoś się spotkał z publikacją takich schematów. A może
jakieś schematy dla przeróbek z silnika z CD-ROM. Przecież w takim
przerabianym silniku można wyprowadzić wspólny początek uzwojeń, może to
umożliwiło by uproszczenie schematu kontrolera 3 fazowego dla takiej
samoróbki.
Pozdrawiam MArek
Reply to
Totylkoja
Użytkownik "Skazoo Bemowo RC" snipped-for-privacy@o2.pl napisał w wiadomości news:dtuj9b$pjj$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...
No pewnie tak ale ... czy to znaczy że nie warto nawet poznać a może nauczyć się jak taki kontroler działa, zwłaszcza że mnie to troszkę interesuje.
pozdrawiam MArek
Reply to
Totylkoja
Użytkownik Totylkoja napisał:
Wyprowadzając środek gwiazdy z uzwojenia stojana możesz zaoszczędzić na trzech "górnych" MOSFET-ach z tradycyjnego mostka 3F (i na elementach sterujących tego mostka). Jednak sprawność takiego rozwiązania będzie mniejsza. Pojawiają się również problemy z wykrywaniem połozenia wirnika. Oczywiście takie rozwiązanie wyklucza możliwośc połączenia uzwojeń w trójkąt.
wrzuć w google: BLDC motor controller
Teorii na temat tych silników jest sporo. W przypadku niskonapięciowych silników małej mocy i zastosowania mikrokomputerka jednoukładowego sama część elektroniczna nie jest tak skomplikowana. Jak zwykle najwiekszy kłopot to oprogramowanie tego wszystkiego.
Pozdrawiam Grzegorz
Grzegorz Kurczyk
[ciach] .
no to widze że jednak jeszcze kogoś to też interesuje :-) bo ja to taki ani tylko modelarz ani tylko elektronik i chciałbym jedno z drugim pogodzić.
pozdrawiam MArek
Reply to
Totylkoja
Proponuje poszukac na stronach ATMELA, mozna takie cos zrealizowac przy pomocy ich mikrokontrolera ATMEGA48 i innych również. Mozna zrobic wersje z halotronami lub bez, przy wykorzystaniu innych zjawisk. Jesli ktos nie znajdzie, to mam ten dokument u siebie i moge go wyslac. Pozdrawiam. zaspa p.s. poszukuj AVR444:Sensorless control of 3-phase brushless DC motors
Reply to
zaspa
Użytkownik zaspa napisał:
ATMEL produkuje nawet specjalny mikrokontroler z rdzeniem AVR do sterowania silnikami BLDC. Nazywa się toto AT90PWM3, ale jak narazie jest niedostępne w Polsce (a jak już będzie, to pewnie za kosmiczną cenę). Również Microchip produkuje od jakiegoś czasu procesorek ST7MC. ST robi procesor ST72141. Jest też sporo scalaków dedykowanych do BLDC np. ML4425 i ML4426 firmy FAIRCHILD, ale ich dostępność jest taka jak ATMELA AT90PWM3 :-(
Pozdrawiam Grzegorz
Reply to
Grzegorz Kurczyk
Poszukaj na forum modelarz.com. Pamiętam że kiedyś tam o tym czytałem. Była podana strona a na niej projekt regulatora z kodem programu do ściągnięcia.
Pozdrawiam,
TJ
Reply to
Janek