jak obliczyc przepustowosc rury?

witam
Z jakiego wzoru mozna obliczyc przepustowosc rury?
Cisnienie 0,2 bar (ponad atmosferyczne), dlugosc ok 10m
i teraz czy dla 20 m3 / h wystarczy fi 25 czy fi 32
GT
Reply to
gt
w DN25 to jest 11m/s... przy tej prêdko¶ci, to byle zaworek, czy sam wlot i wylot to sptraszne opory. W instalacjach wodnych to siê prektyuje pêdkosci na poziomi 1,5 m/s. W ppo¿ do 2,5. (to tak abstrchuj±c od liczenia)
Reply to
invalid unparseable
i co z tego wynika? bo niespecjalnie to do mnie przemawia :0 jestem bardziej elektronikiem :)
mam jeszcze jedno zadanie
sa zbiorniki w ktorych obowiazuje cisnienie 230 - 250 bar, zbiorniki polaczone sa przewodami stalowymi fi6 za zbiornikami (3 sekcje) sa elektrozawory a za nimi zawory zwrotne wszystko polaczone przewodem fi6 i teraz co mi da zamiana przweodu fi6 na 8 za zaworami zwrotnymi? czy duzo uzyskam zamieniajac czwornik z 6 na 8 i ok 10 m przewodu 6 na przewod 8 ? przetaczanie 20m3 z tych zbiornikow zajmuje ok 45 min
GT
Reply to
gt
Bêdzie siê szybciej przelewaæ. A o ile... to ju¿ ¿eczywi¶cie trzeba policzyæ. Tak na prêdce to tylko powiem, ¿e opory sa proporcjonalne do kwadratu prêdko¶ci.
Reply to
invalid unparseable
gt snipped-for-privacy@tlen.pl napisał(a):
___________________ Wykres mi się skończył, znaczy jeszcze nie zaczął. Coś tu nie tak, albo nic z tego nie rozumiem
Reply to
Bogdan
nie qmam
mam sprezarke 8,6 m3 / h i wszystko jest ok przylacze od reduktora to rurka fi 25 (0,5") z reduktora wychodzi 1" a reduktor ma wydajnosc 20 m3/h
i teaz czy gaz z reduktora o cisnieniu 200 milibar przecisnie sie do sprezarki w ilosci 20 m3/h?
chce podlaczyc srezarke 250 l /min (15 m3/h) + kociol gazowy
rurka ma dlugosc 10 m
GT
Reply to
gt
U¿ytkownik "£agoda" <lagoda_niespamowaæ@list_niespamowaæ,pl> napisa³ w wiadomo¶ci news: snipped-for-privacy@news.home.net.pl...
to bardzo duze uproszczenie, troszke bardziej szczególowo to opory dziela na na te na przeszkodach (tzw. miejscowe) oraz powstajace na dlugosci przewodu (tzw. liniowe). Oprocz tego wszystko zalezy od rodzaju przep³ywu: laminarny lub turbulentny - który okre¶la liczba Reynoldsa. Opory liniowe w przep³ywie laminarnym sa wprost proporcjonalne do predkosci przep³ywu, natomiast dla bardzo rozwinietych przep³ywów turbulentnych w³asnie do kwadratu predkosci. W zakresie pomiedzy przeplywem laminarnym, a rozwinietym turbulentnym wykladnik przy predkosci przyjmuje wartosc z przedzia³u 1-2. Opory miejscowe rowniez zaleza od rodzaju przep³ywu (czyli liczby Reynoldsa), ale w mniejszym stopniu. Przede wszystkim zaleza od rodzaju przeszkody. Rodzaj przeszkody jest ujety w postaci tzw. wspolczynnika strat miejscowych - ktory po prostu odczytuje sie z tablic. To tak w duzym uproszczeniu, ale wystarczajaco zeby przeprowadzac na podstawie tego obliczenia inzynierskie.
pozdrawiam Tomek
Reply to
Tomasz
To co piszesz to bardzo duze uproszczenie. Podaj przyk³ad praktycznego i powszechnego in¿ynierskiego zastosowania przep³ywu laminarnego gazu, bo o gazie chyba tu rozmawiamy.
Reply to
Wizard
U¿ytkownik "Wizard" napisa³ w wiadomo¶ci news:eb1oou$cos$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...
przeciez w ostatnim zdaniu to napisalem - jednak uproszenie to jest wystarczajace do tego typu obliczeñ inzynierskich. Jedynie do czego sie przyznaje to nie wspomnialem, ze w przypadku gazu nalezy uwzglednic rowniez jego slisliwosc i zalozyc, ze instalacja nie ulega deformacji pod wplywem cisnienia. Chyba, ze masz na mysli jeszcze jakies inne uproszczenia - jesli tak to wymien prosze?
Oczywiscie przeplyw laminarny w praktyce rzadko wystepuje, nawet biorac pod uwage nie tylko gaz a ciecze. Moj post mial tylko na celu uporzadkowanie pewnych informacji. Nie opowiadam wprost na pytanie autora watku, bo po prostu nie bardzo rozumiem co chce osiagnac i brakuje troche informacji, zeby mozna bylo jednoznacznie cos obliczyc.
pozdrawiam Tomek
Reply to
Tomasz
Fakt, myslelismy o dwoch roznych rzeczach. Ty akademicko, a ja, moze nie dokladnie i upraszczajac, ale tak jak sie to faktycznie liczy. Przy kazym projekcie we wzorze na straty zastosujesz v^2 i nie bedziesz sie zastanawial nad Re, Sc, Pr itp itd innymi liczbami podobienstwa. Poza tym nawet jak kiedys na uczelni rysowalo sie wykresy Ancony, to tez bylo v^2 i na cwiczeniach sie nikt nie rozdrabnial. Ale fakt na wykladach cos tam innego wspominali
Pozdrawiam Czarek
Reply to
Wizard
U¿ytkownik "Wizard" napisa³ w wiadomo¶ci news:eb2lhq$nk8$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...
tutaj do konca nie moge sie z Tob± zgodzic, bo we wzorach na straty wystêpuj± wspó³czynniki strat (miejscowych, liniowych), które s± funkcj± Re. A z kolei liczba Re zalezy od predkosci przeplywu. W wyniku czego otrzymujesz inny wyk³adnik niz 2 przy predkosci !! Owszem, robiac jakies szacunkowe, zgrubne obliczenia, mozna wartosci wspomnianych wspolczynnikow strat zalozyc/przyjac (tylko trzeba miec jakies doswiadcznie w tym :)) i wowczas mnozysz je przez wysokosc predkosci (V^2/2g) lub cisnienie dynamiczne ro*V^2/2. Reszta liczb podobienstwa w tym wypadku jest niepotrzebna.
pozdrawiam Tomek
Reply to
Tomasz
Nie znam nikogo kto oblicza wspolczynniki strat lub chropowatos zastepcza. Sprobuj w takim razie podac zaleznosc od Re jak gdzies masz??? Ja korzystam z tablic i w praktycznie stosowanym zakresie predkosci w 100% to wystarcza. W pracach naukowych pewnie robi sie tak jak mowisz. Ale czy widziales kiedykolwiek jakies opracowanie techniczne gdzie ktos sie tak bawil???
Wizard
U¿ytkownik "Wizard" napisa³ w wiadomo¶ci news:eb4fih$5po$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...
Re=v*d/(ni)=v*d*ro/u gdzie d- srednica, v-srednia predkosc, ni-kinematyczny wspol.lepkosci, ro-gestosc, u-dynamiczny wpol.lepkosci
a tak z ciekawosci z jakich tablic korzystasz, masz moze jakiegos linka do nich w internecie ?
owszem masz racje, ze jest to podejscie akademickie, jednak sam robilem i robie projekty z cieplownictwa i zawsze w ten sposob licze. Co nie zmienia faktu, ze jesli sa bardziej uproszczone metody i wyniki z nich satysfakcjonuja wykonawce, to dlaczego nie korzystac :)
pozdrowienia Tomek
Reply to
Tomasz
Kolego Reynoldsa to ja wiem jak obliczyc. Powiedz jak obliczasz wspolczynniki strat.
Tablic uzywam akurat z podrecznika ze studiow. Dla ksztaltek (miejscowe) prof. Kabsh. Dla liniowych w kanalach roznych, zazwyczaj rowniez kserowki ze stodiow. A ja licze wod-kan, czasmi odrobinke pneumatyki.
Wizard
U¿ytkownik "Wizard" snipped-for-privacy@op.pl napisa³ w wiadomo¶ci news:eb89su$3oi$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...
przepraszam, ale nie zrozumialem. Wspolczynniki jakich strat masz na mysli? Wsp. strat miejscowych sa stablicowane (bo inaczej podac ich sie nie da- zaleza od rodzaju przeszkody), a podrecznikow i poradnikow z tablicami jest mnostwo, chociazby ksiazka, ktora wymieniasz. Wspolczynniki strat liniowych przewaznie liczone sa dla przeplywu turbulentnego ze wzoru Altsula (uwzgledniajac chropowatosc rury) lub tez ze wzoru Blasiusa dla zakresu ruru hydraulicznie gladkich. Poza tym do wspol. strat liniowych masz wykresy Colebrooka-White'a oraz bardziej ogolny Nikuradsego. Jak sie pewnie domyslasz jest jeden problem polegajacy na tym, ze jesli nie znasz strumienia masy, to musisz stosowac metode iteracyjna, bo wspomniane wspolczynniki zaleza od Re a tej bez znajomosci strumienia Re nie obliczysz.
Znam ta ksiazke, nie wiem z ktorego wydania korzystasz, najnowsze wydanie (chociaz nie pozbawione bledow ;)) mozesz sciagnac on-line tutaj
pozdrowienia Tomek
Reply to
Tomasz
ciach
Tekst dobry do popisywania siê przed wk³adowc± z mechaniki p³ynów, ale kompletnie nieprzydatny w pracy. W ¿yciu liczy siê to: opory sa proporcjonalne do kwadratu prêdko¶ci.
Reply to
invalid unparseable
U¿ytkownik "£agoda" napisa³ w wiadomo¶ci news:44d9f861$ snipped-for-privacy@news.home.net.pl...
(...)
racja !! nawet jesli w rzeczywistosci tak nie jest !! ;)
pozdrawiam Tomek
Reply to
Tomasz
Mnie przekonales. Poprzypominalem sobie troszke ze szkoly i powinno sie liczyc tak jak piszesz. Tylko dlaczego nie moge sobie przypomniec zeby ktos to wlasnie tak liczyl??? :-(
Wizard
Dnia 2006-08-10 18:44, Użytkownik Wizard napisał:
Bo trzeba by liczyć iteracyjnie (z uwagi na zależność Re od prędkości) a ludzie są wygodni.
Reply to
Michał Grodecki