[matlab] transformata na podstawie odpowiedzi skokowej

Witam.
Jak mozna wyznaczyc funkcje przejscia (transformate) obiektu znajac tylko
jego odpowiedz na wymuszenie skokowe? Wygnal wejsciowy i wyjsciowy mam
zapisany w postaci tablic [n x 1], dzie "n" to numer probki. Co dalej zrobic
z tymi danymi, zeby na ich podstawie otrzymac transformate obiektu?
pozdro
Reply to
ARO
"ARO" napisal:
skok to calka z impulsu diraca - wystarczy wiec zrozniczkowac odpowiedz skokowa i masz odpowiedz impulsowa (czyli wspolczynniki do splotu). GRG
Reply to
Gregor
U¿ytkownik "Gregor" snipped-for-privacy@wiecej.piwa.a.nie.spamuj.pl> napisa³ :
mala podpowiedz :
hmm... albo ja czegos nie jarze, albo Ty czegos nie doczytales. Na WEjscie obiektu podawany jest sygnal skokowy - zmienia sie od z 0 na 1. Na WYjsciu obiektu otrzymuje sie sie inny sygnal - juz nie skokowy, a zblizony do odpowiedzi elementu calkujacego z opoznieniem i z inercja. I teraz majac zapisany w formie liczb sygnal wejsciowy (wymuszenie skokowe) i odpowiedz ukladu na ten sygnal, chce zmajstrowac transformate obiektu. Wiem, ze moge to zrobic graficznie, ale wolalbym, aby matlab sie nad tym pomeczyl. Co prawda nie znam tak bardzo matlaba i nie wiem czy sie da. W przypadku recznego odczytu parametrow obiektu z otrzymanych danych (tutaj z wykresu) z odczytem czasow opoznienia i inercji sobie poradze. Niestety nie wiem jak odczytac wzmocnienie dla obiektu calkujacego i bez tego caly "reczny" odczyt psu w d_pe. Moja wiedza kuleje - jestem tego swiadomy :| Stad pytanie - czy moze za mnie zrobic to matlab i jezeli tak, to jak? Jaka funkcja/poleceniem, albo jak wogole problem ugryzc? Jakies slowa kluczowe ktos zna?
Aha i jeszcze mala ciekawostka - dane ma zczytane z "zewnatrz" komputera, tzn pobrane z karty DAQ. Badanym obiektem jest silnik z enkoderem - tzn wejsciem jest prad, czy napiecie, a wyjsciem jest polozenie katowe walu. Wiec jest to obiekt o charakterze calkujacym, a o istnieniu opoznienia i inercji domyslam sie tylko na podstawie wykresu sporzadzonego z otrzymanych danych.
pozdro
Reply to
ARO
U¿ytkownik "ARO" snipped-for-privacy@dam.mejla napisa³ :
funkcje przejscia znaczy sie : G(s)= y(s)/u(s)
y - sygn wyjsciowy obiektu u - sygn wejsciowy obiektu
Reply to
ARO
ARO schrieb:
Na wejsciu masz "skok" , na wyjsciu masz "odpowiedz skokowa" - jesli zrozniczkujesz obie strony na wejsciu otrzymasz impuls, na wyjsciu "odpowiedz impulsowa". A odpowiedz impulsowa jest rowna funkcji przejscia (bo transformata impulsu jest rowna 1). Oczywiscie - wynik nie bedzie mial formy rownania tylko wektora wspolczynnikow do splotu - jednak majac ten wektor bedziesz mogl przy pomocy matlaba symulowac odpowiedz ukladu na dowolne wymuszenie - wystarczy wykonac splot wektora wymuszenia z tym co uzyskales (jak model obiektu przy projektowaniu regulatora tez sie nadaje)
Krotko mowiac chcesz zamodelowac ten twoj obiekt przy pomocy obiektu "opozniajaco, inercyjno, calkujacego" i chcesz dobrac wspolczynniki? Tutaj niestety nie potrafie pomoc - mnie zwykle wystarczala odpowiedz impulsowa - w rzadkich przypadkach kiedy musialem miec rownanie zadawalalem sie metoda "pi razy oko" (odczytac ile sie da z wykresu a potem podstroic porownujac wynik symulacji z pomiarami) GRG
Reply to
abert zielonka
ARO napisał(a):
Identyfikacja obiektów dynamicznych + matlab
Modele matematyczne silników - jest tego mnóstwo w necie i opracowaniach drukowanych. BTW zapominasz o jeszcze jednym sygnale wejściowym - obciążeniu. A co do istnienia opóźnienia w modelu - polemizowałbym, prędzej to skutek nieliniowości.
Reply to
PH
ARO napisał(a):
dawno dawno temu.... w czasach propagandy sukcesu... studiowałem na PS, miałem przedmiot o nazwie Identyfikacja i dynamika procesów. Zostało mi trochę sprawozdań i innych materiałów. Wrzuciłem to wszystko tutaj: nawi.pl/iidp Polecam przede wszystkim iidp-program.doc Poczytaj również o minimalizacji (i identyfikacji przy pomocy) najmniejszej sumy kwadratów. Ogólnie najprostsze i w miarę łatwe do zrozumienia.
Chociaż chciałbym zauważyć, że mój prowadzący twierdził, że jakieś herezję wypisuję i, że to NIE ma prawa działać. Działało wyśmienicie i to dla modeli wysokich rzędów.
Miłej zabawy, Maciek
Reply to
Maciej Iwanczewski