Obciążenie stropu ścianą działową

Witam
Mam pytanie dotyczące ustawienia ścianek działowych w lokalu mieszkalnym na II piętrze. Otrzymałem kopię założonych obciążeń i zastanawiam się, czy
moje przypuszczenia są słuszne. Oto skan:
http://yfrog.com/f/0iobliczeniaj/ (140kB)
W punkcie "c" - obliczenia zastępcze od ścianek działowych widzę obciążenie sumaryczne 9,84kN + 1,5kN = 11,34kN [/m^2]. To 9,84 to z tego co mi się wydaje obciążenie pochodzące od samego stropu, zaś 1,5kN od ścianki działowej z cegły pełnej 6,5cm. Co mnie zastanawia, to obliczenia dla ścianki z płyty G-K przyjmują obciązenie 1,25kN/m^2 (czyli w zaokrągleniu 125kg/m^2), a z cegły pełnej tylko 1,5kN/m^2 - czyli ok. 25kg więcej. Ja chciałem postawić ściany z betonu komórkowego 12cm i teraz mam wątpliwości, czy to wytrzyma. Obliczenia, które otrzymałem zamiast wyjaśnić moje wątpliwości, jeszcze je pogłębiły.
Czy jakaś dobra dusza mogłaby powiedzieć, jakie tak naprawdę ścianki maksymalnie można postawić na takim stropie jak napisano?
Z góry dziękuję, pozdrawiam
Paweł

Ja jestem mechanik, a nie budowlaniec, ale zauważ, że to obciążenie jest na metr kwadratowy całej płyty. Nawet jak jej zwiększysz dwa razy ciężar, to jaki to będzie miało wpływ na obciążenie zastępcze?
Sun, 12 Dec 2010 18:47:59 +0100, na pl.sci.inzynieria, Robert Tomasik napisał(a):

Ja w ogóle się nie znam na tych rzeczach (jak się okazuje), dlatego chcę zasięgnąć rady mądrzejszych ode mnie. Na pytanie postawione przez Ciebie nie mogę dać odpowiedzi, bo nie wiem o czym mówisz - tzn o obciążeniu zastępczym.
Tak naprawdę to jak się zastanawiam to nie wiem nawet jak jest zdefiniowany ten 1m^2 - czy dzielę sobie mieszkanie na takie kwadraty metrowe i na żadnym z nich nie może stać więcej niż te 150kg? To by było dla mnie strasznie dziwne...
--
gg #288252

Nie masz sie co obawiac -stawiaj smialo. To obciazenie zastepcze w wysokosci 1,5 kN/m2 jest obciazeniem zastepczym o najwiekszej wartosci jaka moze byc wg normy. Twoje 12cm betonu komorkowego to maly pikus w porownaniu z tymi obciazeniami jakie przyjal projektant. Swoja szosa to zdrowo tu przesadzil z tym obciazeniem zastepczym jak scianki mialy byc z G-K lub tylko 6,5cm cegly pelnej z tynkiem.
Ponadto jak widze ponizej w obliczeniach twoj strop ma grubosc 20 lub22cm- to powiem ci ze "atom" tego nie ruszy..... ciekawe kto takie grubosci projektuje w mieszkaniowce-chyba ze macie rozpietosci stropow powyzej 6m wtedy to co innego. Przemek

Dziękuję za krzepiącą odpowiedź. Nie przypuszczałem, że załączone obliczenia spotkają się z uznaniem :) Napisałeś, że 12 cm "suporexu" :) to pikuś z założonymi obciążeniami. Zastanawiałem się także nad bloczkiem silikatowym, jako podobno (wg danych z internetu) najbardziej dźwiękochłonnym materiałem na ścianki działowe. Niestety jest on też cięższy od "pustaków". Przeliczając na kilogramy, jaką wagę maksymalną może mieć metr ścianki działowej wg załączonych obliczeń?
Jeszcze raz dziękuję, pozdrawiam Paweł
--
gg #288252

Użytkownik "Popey" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@40tude.net...

Przepisy są takie: W obliczeniu momentów uwzględnia się ścianki działowe. Usytuowanie ścianek może być - wzdłuż żeber - w poprzek żeber - nieokreślone, nieregularne podlegające zmianom W pierwszym przypadku przyjmuje się: na żebro pod ścianką przypada 50% jej ciężaru, na żebra sąsiednie po 25% W drugim przypadku przyjmuje się, że w schemacie statycznym występuje siła skupiona, odpowiadająca ciężarowi ścianki. W trzecim przypadku stosujemy na stropie obciążenie zastępcze, równomiernie rozłożone, które wynosi: Przy obciążeniu użytkowym p ≤ 5 kN/m2, przy ciężarze ścianek g ≤ 2.5 kN/m2 i przy h ≤ 2,65 m ciężar ścianki do 0,5 kN/m2 → gzast= 0,25 kN/m2 ciężar ścianki do 1,5 kN/m2 → gzast= 0,75 kN/m2 ciężar ścianki do 2,5 kN/m2 → gzast= 1,25 kN/m2 jeśli wysokość ścianek jest większa od 2,65 m, obciążenie zastępcze należy powiększyć proporcjonalnie do stosunku hs/2,65.
Z tego wynika, że na stropie może być postawiona w dowolnym miejscu ścianka o ciężarze nie przekraczającym 2,5 kM/m2 i o wysokości nie większej niż 2,65 m
Andrzej Sadowski

Dziękuję za obszerną wypowiedź. Co prawda słabo się w tym wszystkim orientuję, ale chyba zrozumiałem :) Żeby uściślić - ostatni akapit oznacza, że (przy wysokości ścianki 2,5m), 1mb ścianki działowej może ważyć 2.5*2.5 = ok. 600 kg? Czy też może nadinterpretuję te metry kwadratowe, bo już się gubię :)
Pozdrawiam Paweł

Dobrze interpretujesz- tak wlasnie jest. wiec mozesz stawiac smialo. pozdrowka Przemek
Wed, 15 Dec 2010 15:43:12 +0100, na pl.sci.inzynieria, Przemek napisał(a):

Dziękuję, pozdrawiam!
Paweł