Połączenie kołnierzowe wg VVD

Witam. W nowej odsłonie programu VVD w obliczeniach kołnierzy widnieje opcja zmniejszenia siły obciążającej kołnierz "W" dla stanu montażu, jeżeli jest kontrolowane dokręcenie śrub (kluczem dynamometrycznym przy ustalonych warunkach tarcia łba śruby o powierzchnię kryzy kołnierza). Ale czy gdzieś jest to zapisane w normie PN-EN 13445-3? Czy ktoś może zwrócił na to uwagę? Ja nie mogę się doszukać bezpośrednio zapisu, że można zmniejszyć siłę obciążającą kołnierz...

Reply to
lukaszpk85

Zawziąłeś się na te kołnierze :-) Nie znam 13445 więc nie pomogę, ale jak już tak się w to wgryzłeś, mam jedno pytanie. Otóż B16.5 i B16.47 nie mają konkretnej wysokości szyjki. Jest tylko jej szerokość przy kryzie (konkretna) i zbieżność która ma się mieścić między 45deg i 1:3. Zrobiłem sobie z nudów wszystkie obliczenia takiego kołnierza w Mathcadzie jako funkcja wysokości szyjki, na koniec zrobiłem wykresy naprężeń w funkcji tej zmiennej w całym jej zakresie. Okazuje się że kołnierz na jednym końcu może być ok, a na drugim nie, a wszystko jest okrutnie nieliniowe. Widziałeś kiedyś jakiś program który to bierze pod uwagę? Albo przepisy które zwracają uwagę konstruktora na to? Konrad