pytanie o mechanike gazow + rura + wentylator

Witam serdecznie, mam na imie Daniel. Moj pryncypal zwykl dawac mi przerozne pytania pozakonkursowe:) Jestem elektrykiem i mam stycznosc
z przewietrzaniem wymuszonym przy uzyciu wentylatora dla przykladu takiego: http://www.gzrm.pl/wentylatory.php?section=produkty&subsection=07 z doczanym opcjonalnie lutniociagiem. Pytanie dotyczy wplywu lutniociagu na zmiane pradu plynacego w silniku.
Zwyklem sobie takie sytuacje tlumaczyc wprost: silnik ma za zadanie przepchnac jakas jednostke powietrza i bez lutniociagu rozwiewa je w jakims wolno rozwiewajacym sie strumieniu. I jesli "skupic" ten strumien przy pomocy lutni, to powietrze postawi wiekszy opor - prad wzrosnie. Z drugiej strony to: silnikowi stawia opor wentylator z lopatkami, wentylatorowi stawia opor powietrze - stojace wiekszy a poruszajace sie mniejszy. Czy przypadkiem lutniociag poza ukierunkowaniem strumienia nie ma za zadanie dodatkowo wytworzenia ciagu powietrza, ktory mialby wspomoc zasysanie. A to w konsekwencji zmniejszenia oporow lopatka/powietrze i zmniejszenie wartosci pradu/ pobieranej energii.
Troche mi to trudno wygulgac.
pzdr d

Popatrz na charakterystykę wentylatora (Rys.1) na tej stronie: http://archiwum.chlodnictwoiklimatyzacja.pl/artykuly/2005_1/adamski.html Sprawność tego wentylatora jest najwyższa przy wydajności ok. 4000m3/h. Zmieniając opory w kanale, możemy wpływać na sprawność wentylatora.
Pozdrawiam WM