Re: gasket - uszczelka czy te?podk?adka?

> [...]
> Nierdzewka ma 20 razy gorsze przewodnictwo cieplne od miedzi. Masz > > jakiś pomysł czemu te głąby izolują cieplnie świecę od głowicy silnika > > skoro TT twierdzi że to ma świetnie przewodzić ciepło? Może jeszcze > > ciebie nie odkryli po prostu? > > Konrad > > Opisy patentowe to nie najlepsze źródło informacji. Na dodatek amerykańskie. Tam > można opatentować wszystko i nikt się nie pyta po co. Informacja jaką podałem, > że chodzi o odprowadzenie ciepła, pochodzi z jakiegoś podręcznika akademickiego. > Pamiętam bo uczyłem się z tego podręcznika. Funkcja uszczelniania jest wtórna. > Jak masz tą świecę to weź potłucz porcelankę i ją wydłub. Następnie rozetnij > piłką metalowy korpus. Zobaczysz że porcelanka jest uszczelniona z obudową za > pomocą O ringu. Bez odprowadzenia ciepła O ring szybko się degraduje. > Uszczelnienie nie jest tak istotne bo długość gwintu i dokręcenie nawet z > minimalną siłą powoduje wymaganą szczelność. To połączenie nie musi być tak > szczelne jak łączenie przewodów hamulcowych. Zresztą w tym patencie chodzi o coś > innego niż szczelność. Ktoś tutaj napisał że są świece bez podkładki. Mają > stożek. Jak myślisz w jakiej klasie dokładności musiałby być wykonany stożek na > świecy i gniazdo w głowicy jeśli chodziło by o szczelność. Takie stożkowe > połączenia żeby uzyskać szczelność muszą być po obróbce mechanicznej docierane. > Słyszałeś żeby ktoś docierał świece do gniazda. Ja nie. To jak nie chodzi o > szczelność to musi chodzić o coś innego. Chodzi o odprowadzenie ciepła ze > świecy.     >

Wszystko rozumiem, niemniej jednak rzeczywistość zdaje się przeczyć temu co twierdzisz:

  1. Czy masz jak wyjaśnić czemu ten pierścień jest z nierdzewki a nie z miedzi albo z alu? Żeby pogorszyć jego przewodność cieplną?
  2. Jaki jest stosunek powierzchni gwintu do powierzchni styku tego pierścienia, który na dodatek jest za tym gwintem, czyli już schłodzony? Na oko 1:100? Czemu (na moich świecach) ślad od gniazda w głowicy jest wąziutkim kółeczkiem, a nie równym zgnieceniem na całej powierzchni? Żeby jeszcze zmniejszyć powierzchnię przewodzenia ciepła?
  3. Czemu pierścień jest zawinięty w "S"? Żeby jeszcze bardziej zmniejszyć jego przewodność cieplną?
  4. Młotkowanie i piłowanie (realistycznie to szlifowanie, bo leniwy jestem) zostawiam na jutro, może coś mi to wyjaśni.

Konrad PS. Nie znam się na stożkowych gniazdach świec- jesteś pewien że to jest stożek do stożka? Bo jeśli np torus albo kula do stożka, to... no właśnie, jak myślisz w jakiej klasie są kulki w zaworach zwrotnych?

Witam Zaciekawił mnie temat i poszperałem nieco.

"If a plug is installed without a gasket, excessive heating and pre-ignition may occur due to poor heat transfer and blow-by of combustion gases...."

- tak piszą tu :

jednak twierdzą że, poprawia chłodzenie. Uszcelniając zapobiega przedmuchiwaniu gorących spalin przez powierzchnię styku, zapobiegając nadmiernemu nagrzewaniu świecy. Pozostaje jednak słuszne pytanie dla czego nie jest wykonywana z materiału lepiej przewodzącego ciepło. Może miedziana, narażona była by na korozję na styku miedź stop aluminum - problem znany z połaczeń w elektryce. Może dla dostatecznego odprowadzenia ciepła wystarczy uszczelka z materiału o podobnym przewodzeniu ciepła co materiał korpusu świecy - masa podkładki jest jednak znacznie mniejsza od masy korpusu świecy.

PP

Reply to
PL(N)umber_One

> [...]

> czyli jednak twierdzą że, poprawia chłodzenie. Uszcelniając zapobiega > przedmuchiwaniu gorących spalin przez powierzchnię styku, zapobiegając > nadmiernemu nagrzewaniu świecy. Pozostaje jednak słuszne pytanie dla czego > nie jest wykonywana z materiału lepiej przewodzącego ciepło. Może miedziana, > narażona była by na korozję na styku miedź stop aluminum  - problem znany z > połaczeń w elektryce. Może dla dostatecznego odprowadzenia ciepła wystarczy > uszczelka z materiału o podobnym przewodzeniu ciepła co materiał korpusu > świecy - masa podkładki jest jednak znacznie mniejsza od masy korpusu świecy. >

Ten pierścień jest tak pozawijany, żeby plastycznie się uformował tworząc szczelne połączenie. Ale nie całkowicie- pozostają w nim naprężenia sprężyste, zapewniające dobry docisk na powierzchni gwintu, czyli dobre przewodnictwo cieplne w strefie gwintu. Nie ma to natomiast nic wspólnego z przewodzeniem ciepła przez sam pierścień. To jego sprężystość (szczątkowa, ale zawsze) zapewnia metaliczny styk powierzchni gwintowanych w warunkach silnych drgań i zmian temperatur. Mówiąc prostym językiem, spełnia on jednocześnie funkcję uszczelki i podkładki sprężystej. Konrad

Może i racja. Ostatecznie od czasów kiedy pobierałem nauki Świat się zmienił. Kiedyś się świece po prostu przykręcało. A teraz trzeba ściśle przestrzegać wskazówek producenta. Bo świeca raz za mocno przykręcona ( patrz wątek w którym jest u urwanej świecy) nie spełnia swojego zadania. No i cały czas zostaje tajemnicza świeca ze stożkiem.

Reply to
kogutek

kogutek snipped-for-privacy@vp.pl napisał(a): No i cały czas zostaje

IMO nie taka znowu tajemnicza.

  1. Połączenie stożkowe zapewnia większą powierzchnię styku od płaskiego.
  2. Zapewnia większą szczelnośc - podobne rozwiązanie mamy np. w zaworkach iglicowych - stożkowe gniazdo z materiału o mniejszej twardości, plus stożkowa iglica z materiału o większej twardości. PP
Reply to
PL(N)umber_One

oczy. Nic nie wniosłeś tym punktem. Drugi punkt to zła droga. Bo ta świeca to nie zawór. Żeby zawór stożkowy był szczelny nie wystarczy ze są stożki. Potrzebna jest jeszcze super precyzyjna obróbka i docieranie. Bez docierania i smaru nie będzie szczelny. Korpus świecy jest z automatu tokarskiego. Gniazdo obrobione jakimś frezem kształtowym. Żadnych dalszych obróbek. Tam nie ma szczelności. To po co jest stożek? Znalazłem coś o świecach. Nic specjalnego. Są tam zdjęcia świec z opisano dlaczego wygląda tak a nie inaczej. Przy świecy przegrzanej wymienione są powody przegrzewania się świecy. Wśród kilku jest taki"• nieszczelność świecy (niedokręcenie lub brak uszczelki), ". W to że nie dokręcona ( ale wkręcona do końca) odpowiednio świeca jest nieszczelna nie wierzę. 2 centymetry drobnego gwintu. W miarę dokładnie to wszystko wykonane. Zresztą o jakich nieszczelnościach mowa. Nigdy nie słyszałem żeby spod świecy psykało. Nieszczelność na poziomie kilku cm3 na minutę nie jest w stanie przegrzać świecy. A i stalowa podkładka nie uszczelni czegoś takiego. Ale popatrzyłem na świecę w przekroju i przeczytałem opis. Izolator w świecy rozgrzewa się do kilkuset stopni. Piszą że 900 to już niedobrze ale 800 może być. I to ciepło trzeba jakoś odprowadzić. Nie jest odprowadzane na gwincie. Na rysunku jest zaznaczona strefa wpływu ciepła w zależności od rodzaju świecy. Granica przebiega przez podkładkę. Jak ktoś ma wyobraźnie to sobie wyobrazi co się będzie działo jak nie będzie podkładki. Podchodzić do takich stron należy z rezerwą. Nie wiadomo kto to pisał i po co. Ale informacje tam zawarte jakoś dziwnie są zbieżne z tym czego się uczyłem. Wychodzi że podkładka ma jednak odprowadzać ciepło do głowicy. Ma również powodować odpowiednie napięcie połączenia gwintowanego, żeby samo się nie odkręcało. A na samum końcu uszczelniać. Bo niby jak stalowa podkładka stykająca się ze stalowym korpusem miała by być super szczelna. W aluminiową głowicę jak mocno przykręcić to się wgryzie i dopasuje. Ale stal do stali. Niemożliwe. Zapewne stożek też temu służy. Nie musi być super dokładnie wykonany. Pewno wystarczy że ma kontakt na

10% powierzchni. A tutaj ta strona
kogutek

kogutek snipped-for-privacy@vp.pl napisał(a):

Drugi punkt to zła droga. Bo ta świeca to

Zrób więc takie doświadczenie. Dociskaj raz walcowy trzpień do walcowego otworu (o tej samej srednicy co trzpień) wykonanego w plastelinie, a za drugim razem stożkowy trzpień do stożkowego otworu w plastelinie. Zobacz jak to ma wpływ na szczelnośc. Metal głowicy silnika (stop aluminium), nie jest co prawda palsteliną, nie mniej plastycznośc wykazuje i w tym przypadku super obróbka przez docieranie nie jest potrzebna dla uzyskania szczelności. PP

Reply to
PL(N)umber_One

wciśnie. Ale przy takich dużych powierzchniach jak są przy stożku na świecy to się nie wciśnie. Ile się taką świecę wkręca. 2 kilogramometry to świat. Korpus jest cienki. Urwie się a nie wciśnie. Szczelność to tam można zrobić smarując jakimś preparatem przewodzącym ciepło. A jak takie posmarowanie spowoduje ze ciepło będzie za dobrze obierane. To świeca będzie niedogrzana. Też źle.

Reply to
kogutek

Bzdury. Słyszałeś kiedyś o uszczelkach metalowych? Mają kilka rzędów niższy przeciek niż elastomery. Nic się nie dociera.

Nie wiem jak wymyśliłeś że walcowy gwint może być szczelny. Ale to nie o to chodzi. One nie przegrzewają się od nieszczelności, tylko od marnego styku powierzchni gwintowanych, czyli kiepskiego odprowadzania ciepła. Dla gościa z kluczem to jest bez znaczenia, on ma wiedzieć że ma być tak dociągnięte że będzie szczelne. Może nawet myśleć że szczelność ma związek z odprowadzaniem ciepła. Może nawet dojść do wniosku że ta uszczelka to ciepło odprowadza. Jeśli dzięki temu dokręci dobrze świece- to OK. Doktoratu może nie zrobi, ale nie musi. Jedyne co musi, to dobrze dokręcić.

Oczywiście, ale nieszczelność wystąpi w warunkach utraty styku. Spaliny kiepsko przewodzą ciepło...

Dobre. Fantazję to ty masz wielką :-)

Konrad

to że nie

Jasne ze słyszałem o metalowych uszczelkach. Z wyżarzonej miedzi, z aluminium. O ołowianych też słyszałem. Ale wątek jest o świecy samochodowej. I tam się takich nie stosuje. Wiesz o czym jest wątek. O świecy samochodowej i o uszczelce do świecy samochodowej. Nie o zaworach, rakietach, radiach. Tylko o świecy samochodowej. Zazdrościsz że ktoś ma wyobraźnie a Ty nie masz. Nie wszyscy to mają. Pretensje zgłaszaj nie do mnie.

Reply to
kogutek

kogutek napisał(a):

A ja owszem, a ja tak :) I slyszalem i widzialem - normalna swieca w normalnym gniezdzie glowicy silnika 4T. Gniazdo (wneka) ciut zawilgocone mieszanka oleuma z paliwem a i swieca nie dokrecona - podczas pracy silnika na wolnych obrotach slychac bylo psykanie i widac bylo babelki :) Wystarczylo dokrecic o jakies pol obrotu i przeszlo jak reka odjal ;)

Reply to
zbigi