Re: jak to jest z tym gazem?

On Jan 14, 11:37 pm, PeJot snipped-for-privacy@02.pl wrote: >

> [...]

No cóż, popatrz na mapę, porachuj ile na tych rurociągach musi być zaworów z pakunkiem, uszczelek, porowatych i pordzewiałych spawów, nieszczelnych zaworów bezpieczeństwa itd. Przy niezbyt wysokiej kulturze technicznej nie spodziewaj się że to jest utrzymywane na jakimś kosmicznym poziomie niezawodności. Są materiały na uszczelki dające siedem rzędów wielkości mniejsze przecieki niż azbest. Raczej nie spotkasz ich na ukraińskiej rurze... Konrad

I jest jeszcze jeden dynks bodajże - sprężarki i takie inne ustrojstwa, które prawdopodobnie chodzą na gaz z tej samej rury. Ale to wszystko wydajemisie, trza by zapytać fachowca.

Reply to
Grzegorz Krukowski

On Thu, 15 Jan 2009 10:01:25 -0800 (PST), Konrad Anikiel

Zawory rurociagu konstruowane wg standardu API 6D i sa 'high pressure seal type ,, dopuszczalny przeciek = zero. Podobne zawory sa uzywane w rurociagach wodorowych.

Mikrostruktura rur byla obliczona na zastosowanie w temp -56 C i byla opracowana przez wykonawcow z Mannesmann i Sumitomo, badaniom mechanicznym, NDE oraz hydro byla podana kazda rura indywidualnie, certifikowana niezaleznie przez TuV i DNV

Kolnierze nie sa uzywane - zawory sa pospawane bezposrednio do rur, Kazdy spaw byl wykonany spawaczami, ktorzy przeszli rygorystyczne doksztalcenie przez specjalistow z Kanady, Szwecji (ESAB i Niemiec (TuV) oraz musieli zdac techniczne testy. Kazdy spaw byl podany trzem metodom badan nieniszczacych, wlaczajac w to 100% badan ultradzwiekowych i radiologicznych, iwyniki badan byly weryfikowane przez niezaleznych specjalistow badan nieniszczacych. Kazdy spaw byl spawany wylacznie elektrodami ESAB, ktore byly rowniez uzyte podczas testow spawaczy

Przed korosja rurociag jest zabezpieczony powloka ochronna oraz ochrona katodowa, Rurociag jest periodycznie sprawdzany przy pomocy ILI (In line Inspection tools)tzw 'smart pig".Gazprom uzywa MagneScanHR Smart Pig skonstruowany przez Pipetronix Inc, ktory przechodzac wewnatrz rurociagu podaje nastepujaca dane (nie znam niestety polskiej terminologii):

Diameter / geometry measurements; Curvature monitoring; Pipeline profile; Temperature / pressure recording; Bend measurement; Metal-loss / corrosion detection; Photographic inspection; Crack detection; Wax deposition measurement; Leak detection; Product sampling, and; Mapping.

Kazda stacja spezania jest zabezpieczona sytemem wylawiana (leak detection) przecieku gazu.

System zabezpieczenia jakosci projektowania i budowy gazociagu oraz stacji sprezania byl wg ISO 9001,

Kazik

Kazik napisal: [ ciach ]

Ale ty piszesz o jamalskim, czy o starych rurociagach, pamietajacych Gierka i Brezniewa? Bo jako sie kojarze, aby w latach siedemdziesiatych ISO 9001 grasowalo :)

Reply to
Jacek_P

On Jan 16, 12:45 am, Jacek_P snipped-for-privacy@cyf-kr.edu.pl> wrote: >

> [...]

Racja. zawory ladne sa.

tu kompresory na uszczelki:

Ale tu kompresory na uszczelki:

Koniecznosc, -> wibracje.

Reply to
meloon

meloon pisze:

Melon, twoja obszerna wypowiedź na temat wibracji skłoniła mnie do zastanowienia się nad tymi rtj-ami, na których się nie znam, nigdy nie miałem potrzeby ich użycia. Tam nie ma nic mniej sztywnego od stali- pierścienie, kołnierze, śruby, nakrętki, nic miękkiego. Wystarczy odrobina plastycznego odkształcenia w którymś z powyższych i kołnierz sika na boki. Cy ktoś wie, jak się taki problem rozwiązuje? Może sprężyny talerzowe pod nakrętkami? Konrad

Konrad Anikiel naskrobał(a):

Ponieważ w dyskusji było o rurociagu jamalskim to sprawdziłem sobie jego maksymalne ciśnienie robocze. Wynosi ono 84bar. Czyli jesteśmy w klasie ANSI 600. Praktycznie wszystkie specyfikacje jakie spotkałem mają w tej klasie uszczelki "spiral metal wound" a nie pierścienie RTJ. Wydaje mi się, że po skręceniu połaczenia taka uszczelka działa w pewien sposób jak sprężyna i doszczelnia połaczenie.

RTJ to mam jedynie na wysokim ciśnieniu (od 15 do 42 MPa). Instalacje niepulsujące. A same pierścienie odkształcalne z miekkiego żelaza.

A jeżeli chodzi o podkładki czy inne sprężyny pod nakrętkami to sam chciałbym wiedzieć jak to jest. W ASME B16.5 nie ma nic na ten temat. Tutaj na grupie ktoś kiedyś pisał, że podkładki moga powodować rozszczelnienie połączenia bo wprowadzony jest dodatkowy moment gnący. Ale nic więcej nie wiem.

Reply to
Doc