Sila w dokreconych srubach

Witam, mam proste, jak mysle zadania, Mam srube o gwincie metrycznym oraz podana wartosc sily z jaka dokrecono ta srube w Nm. Jaki wzor pozwala na przeliczenie tej sily na wartosc cily rozciagajacej w srubie? Pozdrawiam Ja

Reply to
Ja

Jak sobie narysujesz jeden zwój tak jak idzie na srubie to ci w pewnym momencie wyjdzie trókącik. Długi i niziutki. Podobny do równi pochyłej. Tak też sobie możesz policzyć tą siłę jakby to była równia pochyła. Tomek

Reply to
Tomek

Moment potrzebny do dokręcania, podobnie jak moment obrotowy śruby podnośnika :

M= 0,5* d2 * Q* tg ( [gamma]+ [ro]`) + Q* [mi]1 * r śr ; Q - siła rozciągająca / ściskająca śrubę. d 2 - to średnica podziałowa gwintu, ta robocza. [mi]` = tg [ro]` = [mi] / cos [ alfa/2] ; [alfa] -to kąt zarysu gwintu. [mi] – to współczynnik tarcia powierzchni trących w parze śruba - nakrętka. [mi]1 - to współczynnik tarcia w parze nakrętka – podkładka ; rśr - to średnie ramię tarcia na powierzchni pary nakrętka – podkładka.

Można napisać i tak : M/Q = 0,5*d2 tg(....+....) + [mi]1 * r śr ;

Współczynniki tarcia [mi] i [mi]1 zależą od chropowatości powierzchni trących i zastosowanych środków smarujących i wahają się od 0,1 do 0,2 ; A dla śrub o powierzchni ocynkowanej i nie posmarowanej, lub źle posmarowanej osiągają nawet 1,0 ; Smarowanie olejem nie jest zalecane ! Zaleca się pasty na bazie dwusiarczku molibdenu lub smary stałe.

Pozdr.

Reply to
Jak w adresie.

Dla małego i w miarę możliwości stałego współczynnika dokręcania, czyli małego i stałego wsp.tarcia (mi). Ocynk zwija się, robią się zgrubienia, moment tarcia rośnie w sposób omal nie kontrolowany. Olej nie jest akuratny, bo przecina się łatwo warstwę smaru-oleju i tarcie staje sie pół lub całkiem suche. To główny powód nie zalecania oleju. pozdr. W.

Reply to
Jak w adresie.