Symulator regulatora PID

Robię regulację temperatury do obiektu, który ma bardzo dużą
bezwładność. Nagrzewanie odbywa się według programu: najpierw w pół
godziny do 200 stopni i później liniowo w 3 godziny od 200 do 700
stopni. Ze względu na długi czas grzania (i jeszcze dłuższy czas
studzenia) każda korekta nastaw zajmuje dużo czasu. Zrobiłem kilka razy
autoadaptację i mam już w miarę niezły zestaw parametrów PID, ale
jeszcze trochę trzeba "dopieścić".
Czy możecie mi polecić jakiś fajny symulator PID, który pozwoli
zasymulować zmiany w czasie liczonym nie w godzinach ale szybko?
Chodzi mi o to, żeby zobaczyć najlepiej na wykresie, jak będzie się
zmieniać w czasie wartość mierzona po zmianie nastaw PID.
Na razie testowałem "PID loop simulator" w Excelu.
Jacek
Reply to
Jacek
Dnia Thu, 20 Sep 2018 21:05:27 +0200, Jacek napisał(a):
A ch-ki objektu masz znane ? Czy to bedzie symulacja w ciemno ...
J.F.
W dniu 21.09.2018 o 09:09, J.F. pisze:
Trochę w ciemno. Obiekt jest mniej więcej taki: piec elektryczny, który nagrzewa się do 800 stopni w 10 minut. Wewnątrz pieca wkładany jest metalowy pojemnik grubościenny, którego zawartość mamy ogrzewać w tempie 10 st. min do 250 stopni i dalej w tempie 3 st. na minutę do końca. Transfer ciepła z pieca do pojemnika jest słaby, bo pojemnik jest wstawiony do pieca tak, że góra wystaje, a grzane jest głównie dno (musi tak być). Na dobranych PID tak, żeby w zakresie 250-800 stopni narost był liniowy i bez oscylacji nagrzewanie trwa za długo. Jak zmienię nastawy, aby nagrzewanie było wystarczająco szybkie, to potem mam oscylacje. Może dać dwa regulatory, z których jeden obsłuży zakres do 250 st. a drugi resztę? Jacek
Reply to
Jacek
W dniu 2018-09-21 o 09:51, Jacek pisze:
Gdzie jest pomiar temperatury branej do regulacji?
Jeżeli masz dwa regulatory, to użyj ich w układzie regulacji kaskadowej.
WM
Reply to
WM
W dniu 21.09.2018 o 10:39, WM pisze:
Na dnie metalowego pojemnika.
Dzięki za podpowiedź. Muszę się podszkolić, bo nie jestem automatykiem, a trafiło mi się z tym "babrać". Jacek
Reply to
Jacek
U¿ytkownik "Jacek" napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:po27uj$56c$ snipped-for-privacy@node1.news.atman.pl... W dniu 21.09.2018 o 09:09, J.F. pisze:
Czyli mozna by rzec, ze szybki, w swiete tego co dalej napisales.
ale metalowy ... powinien miec dobra przewodnosc.
Oscylacje sie biora ze zbyt duzego wzmocnienia w petli, a na oko - mozesz to dobrac ustawieniami "punktow zerowych" a nie wzmocnienia.
Z tego co piszesz - to prawdopodobnie piec musi byc cieplejszy od pojemnika o ile tam stopni, co powinno zapewnic stale tempo narostu w pojemniku ... i chyba, ze tam jakies cieplozerne wnetrze i np cos sie topi ..
IMO - potrafi byc tak, ze uklady sa nieliniowe, i np takie wzmocnienie w petli bedzie inne przy 200C a inne przy 800C.
A wtedy grozi tak, ze albo bedzie w jednym koncu za wolno, a w drugim dobrze, albo przy innych nastawach - w jednym koncu dobrze, a w drugim sie wzbudzi ... A tu jeszcze dojdzie, ze piec sie grzeje szybko, ale chlodzi powoli.
Tak czy inaczej - bez zdjecia ch-tyk pieca i pojemnika, to tego nie zasymulejsz.
J.F.
W dniu 23.09.2018 o 14:33, Marek pisze:
To badanie laboratoryjne, bardzo specyficzne. Powiedziałbym niszowe. Warunki określa norma i nie można to nic zmieniać. Jacek
Reply to
Jacek