Symulator regulatora PID

Robię regulację temperatury do obiektu, który ma bardzo dużą bezwładność. Nagrzewanie odbywa się według programu: najpierw w pół godziny do 200 stopni i później liniowo w 3 godziny od 200 do 700 stopni. Ze względu na długi czas grzania (i jeszcze dłuższy czas studzenia) każda korekta nastaw zajmuje dużo czasu. Zrobiłem kilka razy autoadaptację i mam już w miarę niezły zestaw parametrów PID, ale jeszcze trochę trzeba "dopieścić". Czy możecie mi polecić jakiś fajny symulator PID, który pozwoli zasymulować zmiany w czasie liczonym nie w godzinach ale szybko? Chodzi mi o to, żeby zobaczyć najlepiej na wykresie, jak będzie się zmieniać w czasie wartość mierzona po zmianie nastaw PID. Na razie testowałem "PID loop simulator" w Excelu. Jacek

Reply to
Jacek

W dniu piątek, 21 września 2018 04:05:30 UTC+9 użytkownik Jacek napisał:

Scilab

Dnia Thu, 20 Sep 2018 21:05:27 +0200, Jacek napisał(a):

A ch-ki objektu masz znane ? Czy to bedzie symulacja w ciemno ...

W dniu 21.09.2018 o 09:09, J.F. pisze:

Trochę w ciemno. Obiekt jest mniej więcej taki: piec elektryczny, który nagrzewa się do 800 stopni w 10 minut. Wewnątrz pieca wkładany jest metalowy pojemnik grubościenny, którego zawartość mamy ogrzewać w tempie 10 st. min do 250 stopni i dalej w tempie 3 st. na minutę do końca. Transfer ciepła z pieca do pojemnika jest słaby, bo pojemnik jest wstawiony do pieca tak, że góra wystaje, a grzane jest głównie dno (musi tak być). Na dobranych PID tak, żeby w zakresie 250-800 stopni narost był liniowy i bez oscylacji nagrzewanie trwa za długo. Jak zmienię nastawy, aby nagrzewanie było wystarczająco szybkie, to potem mam oscylacje. Może dać dwa regulatory, z których jeden obsłuży zakres do 250 st. a drugi resztę? Jacek

Reply to
Jacek

W dniu 2018-09-21 o 09:51, Jacek pisze:

Gdzie jest pomiar temperatury branej do regulacji?

Jeżeli masz dwa regulatory, to użyj ich w układzie regulacji kaskadowej.

WM

Reply to
WM

W dniu 21.09.2018 o 10:39, WM pisze:

Na dnie metalowego pojemnika.

Dzięki za podpowiedź. Muszę się podszkolić, bo nie jestem automatykiem, a trafiło mi się z tym "babrać". Jacek

Reply to
Jacek

Co to za proces technologiczny wymagający takiego rozgrzewania?

Reply to
Marek

W dniu 23.09.2018 o 14:33, Marek pisze:

To badanie laboratoryjne, bardzo specyficzne. Powiedziałbym niszowe. Warunki określa norma i nie można to nic zmieniać. Jacek

Reply to
Jacek