z cyklu... jak rozpoznać

Witam, nie miałem niestety materiałoznawstwa i żałuję z całą stanowczością. Ale do rzeczy: mam stare słupki ogrodzeniowe - rury średnicy ~120mm, dość gruba ścianka.
Pordzewiałe jak cholera, głębokie wżery. Pomyślałem, ze może sie jeszcze do czegoś przydadzą. No ale jakby się miały przydać, to musiałbym coś do nich przymocować. Najprościej heftnąć i gotowe. Tylko nie wiem, czy aby wspomniane rury nie będą jakimś żeliwem...? No i tu pytanie: jak da się domowymi sposobami sprawdzić, czy to mocno pordzewiała stal, czy jednak żeliwo..? Spróbować spawać i jak pęknie to żeliwo..? :) Będę wdzięczny za wszelkie sugestie.
pzdr, szadok
--
przy odpowiadaniu na priv usuń cyfry z mojego adresu
"To jest cnota nad cnotami - trzymać język za zębami"
szadok napisał(a):

Ja mam maly pomysl, tylko nie wiem jak z jego praktycznoscia, ale do rzeczy : Jesli te rury nie sa wbetonowone lub w jakis inny sposob utwierdzone mozesz policzyc ich objetosc i pomnozyc przez gestosc materialu (raz dla zeliwa ;gęstość żeliwa = 7200 kg/m^3, a raz dla stali 7850 kg/m^3) a na koncu zwazyc Twoje rurki i porownac. Tylko obawiam sie ze roznice moga nie byc znaczaco duze. powodzenia ;)
Marcin
pisze, co następuje...

niestety, po namyśle stwierdzam, że niedasie ;(

ano nie są. Ale są zalane betonem w środku ;)
Ale, dzięki za pomysł ;)
pzdr, szadok
--
przy odpowiadaniu na priv usuń cyfry z mojego adresu
"To jest cnota nad cnotami - trzymać język za zębami"

Jezeli ktos zalewal betonem, to stal, a nie zeliwo. Dla ochrony przed korozja (sam tak robilem z moim ogrodzeniem).
pozdrawiam pluton
pisze, co następuje...

Wiesz, nie ręczę za moich przodków i ich pomysły ;p Różne rzeczy robili, niekoniecznie musiały być mądre ;p
pzdr, szadok
--
przy odpowiadaniu na priv usuń cyfry z mojego adresu
"To jest cnota nad cnotami - trzymać język za zębami"
szadok wrote:

To akurat jest bardzo mądre zwiększenie wytrzymałości i przede wszystkim sztywności. Pluton nieświadomie zastosował szeroko rozpowszechnioną metodę usztywniania konstrukcji rurowych. Łączy się zamknięte profile tak, żeby tworzyły wewnątrz zamkniętą przestrzeń i zalewa odpowiednim betonem. Otrzymuje się w ten sposób bardzo zacny moduł Younga tam, gdzie trzeba zminimalizować strzałki ugięcia. Konrad

Sprostowanie: a) zastosowalem metode z pelna swiadomoscia :) b) NIE zastosowalem w celu zwiekszenia sztywnosci, jako ze moje rury maja fi 70 a grubosc scianki 3 lub 4 mm (nie pamietam) c) zastosowalem te metode jako ochrone przed korozja (zasadowy beton plus czapeczka z betonu) d) zastosowalem te metode jako ochrone przed zlodziejami, zeby im bylo trudniej taki slupek uciac i sprzedac.
pozdrawiam pluton
pluton wrote:

A byłeś świadom, że ziększasz ich sztywność na zginanie?

Jakos o tym aspekcie wogole nie pomyslalem, poniewaz w mojej okolicy nie jezdza za czesto czolgi :)
Po przemysleniu stwierdzam, ze nie bylem swiadom, ale teraz juz jestem :)
pozdrawiam pluton
pluton wrote:

No wiesz... W razie trzęsienia ziemi twoje słupki będą dygać inaczej niż u sąsiadów. To może mieć jakieś korzystne konsekwencje, chociaż trzeba by się nad tym zastanowić chwilę, w szcególności przy szkle jakimś :-) Konrad

No coz, altana/wiata juz w drodze, bedzie mozna jeszcze tego lata komfortowo zasiasc przy zimnym browcu. Zapraszam - okolice Lodzi :)
pozdrawiam pluton
pluton wrote:

Łojeju! Ja z Gdyni jestem! A wiatrak ufundowałeś wreszcie? Tam jest w ogóle jakiś wiatr u was? Konrad

Wiatrak w konkretnych planach juz jest.
Sasiad wreszcie zmiekl i sprzeda mi sasiadujacy z moja dzialka las, wiec troche fo przytne i warunki wiatrowe beda jeszcze lepsze.
Ale juz teraz czasem duje tak, ze ho to!
pozdrawiam pluton

Las chcesz przycinać? no to teraz musisz helikopter kupić i stanąć nim do góry nogami :-)
Konrad
KA pisze:

Po co - zapalki tansze ;P Albo najlepiej wiatrak z drewna zbudowac :) -- venioo
beton dla ochrony przed korozjš ???

Oczywiscie. Po pierwsze - wypelnia slupek i nie pozwala wplywac wodzie. Po drugie ma odczyn zasadowy, co wybitnie nie sprzyja korodowaniu stali.
pozdrawiam pluton

Oczy troch ze rdzy i potraktuj magnesem. Do eliwnych magnes si nie czepi. Uwaa je za niegodne do kontaktw osobistych.
A jak s zabetonowane "we rodku" a jest problemem uycia spawarki, to jak co, to moe to: cybanty-objomki. W.Kr.
snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Do zeliwa?? yyyy... do Aluminium to i owszem, ale do zeliwa? Przeciez to takie samo zelazo jak i stal, tylko z nieco wieksza zawartoscia wegla... Nie mam teraz nic pod reka, ale o ile dobrze kojarze to magnes sie zaczepial do kaloryfera :D -- venioo
venioo wrote:

A z czego są takie rury odlewane? Z szarego żeliwa, albo ze sferoidalnego (czyli też szarego z grubsza). A to jest perlit i sorbit, zawsze z jakimiś śmieciowymi kawałkami czystego ferrytu. Zawsze tam trochę gammy się znajdzie, ale alfa odpowiedzialna za magnetyzm szczerzy kły w każdej żeliwnej rurze :-)
Konrad