Jak rozpoznać żeliwo

Organoleptycznie?
zyga

--
warning!
http://zarzecki.com
Zygmunt M. Zarzecki wrote:

Zależy jakie organy masz do dyspozycji. Pod silną lupą, albo lepiej ręcznym mikroskopem widać wydzielenia grafitu. Tyle, że powierzchnia musi być dość gładka.
Pozdrawiam, Maciek
A moze bardziej dokladnie? Jaka probke? Mozna wzrokowo sprobowac ocenic przy przelamanej probce. Zeliwo lamie sie OIDP pod katem zblizonym do 90* a stal przy ok.45*
Tzn chodzi mi o kat midzy powierzchnia probki a powierzchnia "zlamana"...
--
venioo

O! To jest wskazówka. Tulejka okazała się być żeliwna (kawałek urwałem).
Ale jeśli nie chcemy niszczyć materiału?
zyga
--
warning!
http://zarzecki.com
Zygmunt M. Zarzecki pisze:

Kiedys byl taki temat na grupie, poszukaj dobrze. OIDP jeszcze test magnesem byl...
--
venioo

venioo napisał(a):

Metoda magnesowa moze nie zadzialac przy zeliwie bialym (albo chociaz zabielonym przy powierzchni) i stopowym. I chyba przy sferoidalnym moze dawac efekty zblizone do mniej ferromagnetycznych stali. Zwykle zeliwo szare dosc latwo mozna rozpoznac po przelomie - przelom kruchy i taki... pylacy. No i sam przedmiot - o ile nie byl obrabiany skrawaniem a potem malowany - moze nam sporo powiedziec. Ale to tylko teoretyczne rozwazania - moze jakis praktyk dokladniej objasni bo ja juz dawno w warsztacie nie bylem :(
Weź teraz ten kawałek w kombinerki i wsadź w płomień np. kuchenki gazowej. Jak się zacznie pocić i pojawi się płomień to to nie było żeliwo tylko spiek. Teraz już nie stosuje się na tulejki w których coś się obraca albo przesuwa żeliwa tylko spieków. Tańsze, precyzyjniej zrobione i mają lepsze parametry. Tomek

Z tego co pamiętam ze szkoły (i z pracy na maszynach do obr.skraw.) stal daje wiór bardziej lub mniej ciagliwy. Żeliwo w czasie obróbki pyli. Nawet przy wierceniu.

Tymoteusz napisał(a):

Ale to chyba tylko zeliwo szare lub srferoidalne - w przypadku zeliwa bialego, gdzie wegiel nie wystepuje w postaci grafitu, raczej takiego efektu nie bedzie? Za to bedzie trudne w obrobce ;)
venioo wrote:

Tak z ciekawości zapytam, jak wyjaśnić fakt że próbka żeliwna pęka pod kątem 90* a stalowa 45*. Dokładniej z czego wynika ta różnica. Czy któryś z panów zna mechaniczną przyczynę tego fenomenu.
I mam pytanie podobne, czy jeżeli w stali wywiercić by małe otwory o średnicy znacznie mniejszej niż charakterystyczny wymiar próbki to jaki by był kąt przełomu?
Fakt pękania stali pod kątem 45* został zauważony dość dawno, przez Huber Misesa Henkyego, zauważyli oni że istotny wpływ na materiału ma wytężenie wyznaczone jako drugi niezmiennik naprężenia dewiatorowego, który jest maksymalny dla kąta 45* przy jednoosiowym rozciąganiu. To jest oczywiście opis fenomenologiczny, który nie mówi nic o fizyce problemu, a jedynie o sposobie jego opisu. O fizyce mam niestety małą wiedzę :(
Lukasz

Może coś siatką krystaliczną...
zyga
--
warning!
http://zarzecki.com
Zygmunt M. Zarzecki wrote:

No chyba nie do końca tak, to nie jeden duży kryształ, monolit. Jak pęknięcie przechodzi, przez kryształy czy pomiędzy granicami kryształów? Czy tu upatrywać przyczyny różnicy kąta przełamu dla stali i żeliwa? Lukasz

Ja się nie znam, gdybam sobie.
zyga
--
warning!
http://zarzecki.com
likask wrote:

Jak wiesz znam się na metalach jak wilk na gwiazdach ale kojarzę, że są różne formy krystaliczne związków żelazo-węgiel, jakieś cementyty austenity, ferryty itd. więc to może mieć coś do rzeczy. Zajrzyj do wikipedii.
Jeśli potrzebujesz dokładniej, to miałem w ręku książkę traktującą o mechanice materiałów z punktu widzenia struktury krystalicznej, mogę poszukać namiarów.
    max
--
adres w rot13

Aleksander Matuszak wrote:

Budowa materiału, jego mikrostrukturalna budowa ma pewnie podstawowe znaczenie przy poszukiwaniu odpowiedzi. Ale bez mechaniki nie będzie pełnej odpowiedzi.
Pytanie może by rozszerzyć, jak modelować taki materiał jak żeliwo, na poziomie puntu materialnego. Jak wygląda odciążenie? Pewnie nie ma odkształceń resztkowych.
Może ktoś wie i z palca da odpowiedź. Ja pytam z czystej ciekawości, a nóż taka wiedza się przyda, przy ocenie nośności jakiejś starej konstrukcji. Jaki model wytężenia przyjąć podczas analizy MES?
Lukasz
Zygmunt M. Zarzecki pisze:

No wiec struktura krystaliczna jest taka, ze formy krystaliczne lacza sie w ziarna, i pozniej przelom powstaje zazwyczaj na granicy ziaren. Ziarna te maja rozna strukture i rozne ulozenie, i OIDP to wlasnie stad roznice w kacie przelomu.
--
venioo