Zarowki - o co cho?

Wlasnie wczoraj mi sie przepalila zarowka 25W, napisalem do zony zeby wracajac z pracy kupila takowa. NIE MA - ZAKAZ SPRZEDAZY ZAROWEK!
Myslalem, ze wycofali 100, 75, nastepnie przyjdzie kolej na 60 itd. A tu NIE MA ZADNYCH! Czy ktos na glowe upadl? Jakie jest uzasadnienie zakazu sprzedazy? Zwykla zarowka 1PLN - troche szkla i aluminium. Co tam bylo takie szkodliwe? Energooszczedna, od ktorej mnie oczy bola - 10pln, plastik, szklo, gaz, elementy elektroniki. LED - nawet nie wiem, bo nie znam takiej swiecacej porownywalnie.
I najwazniejsze - co teraz wkrecic, zeby swiecilo jak 25W i nie kosztowalo majatku?
Energooszczedne swietlowki odpadaja, bo bardzo mnie bola oczy po ok.2h
--
venioo -> GG:198909
"What a wonderful wooooorld!" :)
Użytkownik napisał w wiadomości grup

A gdzie nie ma ? Chyba jeszcze niedawno widzialem. 40, 60 (wprowadzonych do obrotu zakaz nie obowiazuje do wyczerpania zapasow), 100 - oczywiscie "nie przeznaczone do uzytku domowego" i po 4 zl. Sa reflektorowe, halogenowe .. do wyboru, do koloru - ale juz drozsze.
Moze mlecznej szukasz ? Zdaje sie ze tych Unia zabronila mocniej.

Szkodliwosc emitowala sie w elektrowni. Fakt ze to wstyd tak niewydolnego zrodla uzywac. 95 do 98% strat

A gdzie wkrecic ? Bo generalnie popierajac unijna polityke, to musze przyznac ze w niektorych miejscach zarowki sie sprawdzaja. Jesli to swieci dluzej - to moze byc swietlowka (czyli ta "energooszczedna"). Jesli wlaczane na krotko, albo jasno musi byc od zaraz - LED. W niedalekiej przyszlosci byc moze juz tylko LED bedzie wyborem.
Przy czym LED to IMO musisz szukac takich ok 4W, a wlasciwie to ok 300 lm.
A w ogole dobra byla ta zarowka ? Moze trzeba tak naprawde jasniejszej ?

Jestes pewien ? Swietlowkowe oswietlenie jest szkolach, biurach, fabrykach, sklepach, szpitalach - i nikt nie narzeka. A te kompaktowe luminofor moga miec ten sam, moze po prostu wystarczy wsadzic inny typ, albo przestac sobie wmawiac.
A LED ... oferta rynkowa z kazdym miesiacem wieksza.
No chyba ze tak naprawde to szukasz gumki http://gadzetomania.pl/2009/04/24/euro-kondom-czyli-jak-przechytrzyc-ue
W dniu 2012-09-07 17:05, J.F pisze:
> [...]
jak nie narzeka, jak narzeka? Większość godzi się z sytuacją, bo nie ma innego wyjścia, i usiłuje się przyzwyczajać, ale nie zawsze to wychodzi.
> A te kompaktowe luminofor moga miec ten sam, moze po prostu wystarczy > wsadzic inny typ, albo przestac sobie wmawiac.
hmmm... na odwrót. ZACZĄĆ sobie wmawiać, że światło jest OK. > > A LED ... oferta rynkowa z kazdym miesiacem wieksza. >
zapewne, ale póki co światło LED jest bardzo marne jeśli chodzi o jakość, przede wszystkim dotyczy to ciągłości widma. Mniej więcej tak samo jest z różnej maści świetlówkami. Dla niektórych ludzi, zwłaszcza bardziej wrażliwych na barwy, to argument decydujący za termicznymi źródłami światła. Takich jak halogeny... albo żarówki. IMHO decyzja o faktycznej delegalizacji żarówek jest chamska i szkodliwa dla całkiem sporej części społeczeństwa. Sprawność jest ważna, ale przynajmniej w naszym klimacie produkowane ciepło raczej się nie marnuje, chyba że w lecie. Nadzieja w przemycie od mniej zaawansowanych cywilizacyjnie sąsiadów...
Dnia Fri, 07 Sep 2012 18:22:46 +0200, anhin napisał(a):

A gdzie widziales narzekania ?

Zawsze mozna zrobic slepa probe :-)

Ciagle to one jest. Tylko pofalowane.

One tez potrafia miec ciagle widmo.

Jestes pewien ze o to chodzi ? Fizjologicznych mozliwosci zauwazenia nieciaglego widma raczej nie ma. Wrazliwosc na kolory ... a jaki sa te "prawdziwe" kolory przedmiotow ? Nie wiesz, wiec skad wiesz ze nie takie jak widzisz ? I od tego glowa boli ?
Jeszcze bym rozumial ze ktos jako plastyk pracuje, musza mu sie kolory zgadzac takze przy innym oswietleniu.

A lata coraz cieplejsze, a klimatyzatorow coraz wiecej ..
w prasie fachowej, ktorą czasem czytuję. Każdy kto ma pojęcie o ergonomii, powie Ci że to światło to taki bardziej wyrób zastępczy jest. >
no nie. Są luki i piki w różnych miejscach. Nie są to informacje którymi producenci się chwalą. > >> Mniej więcej tak samo jest z różnej maści świetlówkami. > > One tez potrafia miec ciagle widmo.
nie, nie potrafią > >> Dla niektórych ludzi, zwłaszcza >> bardziej wrażliwych na barwy, to argument decydujący za termicznymi >> źródłami światła. > > Jestes pewien ze o to chodzi ? > Fizjologicznych mozliwosci zauwazenia nieciaglego widma raczej nie ma.
jak nie jak tak
> Wrazliwosc na kolory ... a jaki sa te "prawdziwe" kolory przedmiotow ? > Nie wiesz, wiec skad wiesz ze nie takie jak widzisz ? > I od tego glowa boli ? > nie, od nieciągłego widma. Akurat wyjeżdżam, więc nie mam czasu żeby to bardziej szczegółowo tłumaczyć. Np. zwykła żarówka fałszuje kolory jak cholera, ale ma światło o wiele przyjemniejsze niż super świetlówka dedykowana do studiów DTP z 99% współczynnikiem wierności barwy.
> Jeszcze bym rozumial ze ktos jako plastyk pracuje, musza mu sie kolory > zgadzac takze przy innym oswietleniu.\
to o wiele bardziej skomplikowany problem. > >> Takich jak halogeny... albo żarówki. IMHO decyzja o >> faktycznej delegalizacji żarówek jest chamska i szkodliwa dla całkiem >> sporej części społeczeństwa. Sprawność jest ważna, ale przynajmniej w >> naszym klimacie produkowane ciepło raczej się nie marnuje, chyba że w >> lecie. > > A lata coraz cieplejsze, a klimatyzatorow coraz wiecej .. >
wiesz, wystarczy zrobić roczny bilans cieplny... ale to inna, dłuższa historia. Po powrocie może napiszę więcej, jeśli temat bedzie jeszcze żywy.
Dnia Sat, 08 Sep 2012 09:10:57 +0200, anhin napisał(a):

A znajdziesz moze jakiegos linka zebym mogl poczytac ?

I ukrywaja nawet jak podaja widmo ? Bo ja czasem korzystam z plyty kompaktowej jako siatki dyfrakcyjnej i ogladam sobie rozne zrodla. Sa swietlowki ktore maja ciagle, ledy to chyba wszystkie. Ba - nawet "sodowe" oswietlenie ulic nie jest takie sodowe ..

Plyta nie spektometr, ale wyglada na to ze potrafia. Ciagle, nie mylic z rowne.

Jak tak, jak nie ? Oko nierownego widma nie zauwazy. Moze zauwazyc ze kolory sa jakies dziwne ... o ile bedziesz wiedzial jak to co ogladasz widac w innym oswietleniu

Ale co z tego ze falszywe, skoro nie wiesz jakie sa "prawdziwe" ? No dobra, moze nawet wiesz ... i od tego glowa boli ?
Zatem wszystkie fikune kandelabry, lichtarze, yrandole co maj takie arweczki na inne gwinty ni "unijne" chiskie , trzeba wyrzuci albo pokazywa je tylko w dzie. Z t ekologi, rtci w elektrowni, i podobnymi "wynalazkami" jest tak jak z produkcj "odnawialnego" ekologicznego paliwa do elektrowni. Tnie si lasy, spala odnawialne po p wieku paliwo. Tylko jak z t odnow tlenu z dwutlenku wgla? Zielone puca id na przemia. Jak Unia zechce wprowadzi znormalizowany dyrektyw sik w pisuar, to ocipiej ze szczcia wstpienia do tej organizacji. W.Kr.
Dnia Sat, 8 Sep 2012 14:33:22 -0700 (PDT), W.Kr. napisał(a):

No nie, jakbys nie zauwazyl, to te wszystkie nowe zrodla sa w starych gwintach. Natomiast .. nowe czasy stawiaja nowe wymogi i daja nowe mozliwosci. Zadanie dla artystow - zrobic piekna oprawe dla rurowych swietlowek (*) Moze np tak
http://jfox.republika.pl/images/lampa2.jpg
A oni jakby ciagle sa zarowko-E27-centryczni :-)
* - tylko ze unia juz ma dyrektywe zakazujaca lamp zawierajacych rtec - nie wiem jak to ma dzialac - nie bedzie swietlowek ?
Pozostaje wiec pomyslec jak pieknie obudowac LEDy.

Ja tam nie wiem, ale jak na miejscu starego lasu zasadzi sie nowy, to zielone pluca nadal mamy. I kto wie czy taki rosnacy las nie produkuje wiecej tlenu niz stary.
Ale ... las w ogole nie "produkuje" tlenu. Wiaze CO2 w drewno, potem drzewo umiera, a w koncu jakies mikroorganizmy lub pozar zamieniaja je z powrotem na CO2, zuzywajac tlen. No chyba ze mamy bagno i gdzies tam nam sie buduje nowy poklad wegla.
A wiec ... zysk z lasu jest wtedy, jak wywozimy drewno do elektrowni, a w zamian nie zuzywamy wegla/ropy kopalnej.

A nie ma ?

Całkiem oryginalna teoria. Czy w szkołach nie ucza już o fotosyntezie?
t-1 .
Dnia Wed, 12 Sep 2012 21:22:57 +0200, t-1 napisał(a):

Ucza, ale widac kiepsko. Reszty wypowiedzi bowiem nie zrozumiales.
W dniu 2012-09-08 23:33, W.Kr. pisze:

Oprawki da się wymienić za grosze. W domu zunifikowałem wszystko na GU10.
--
P. Jankisz
Dnia Sun, 09 Sep 2012 11:22:29 +0200, PeJot napisał(a):

Chyba nie zawsze tak prosto, bo te stare moga byc roznie mocowane.
Poza tym - polowa tych fikusnych lamp wykorzystuje dookolne swiecenie zarowek, a GU10 to chyba kierunkowe reflektorki ?
u siebei mam klopot - w zyrandolu jeden oryginalny klosz sie stlukl, dokupic inny ciezko, zreszta one dostosowane do zarowek, swietlowki kompaktowe sa zbyt wysokie ... no i nie moge sie zdecydowac - ladniejsze swietlowki spiralne, czy duze mleczne kule ? :-)
J.F. napisa(a):

Nie we wszystkich yrandolach, i podpbnych lampach mona to zrobi za grosze. Oprawki nie s groszowe !. Klosze te byy "pod arwk" czy odwrotnie, klosz, wysoko, ksztat plastyk-artysta dobiera tak, by by estetyczny, a kupujcy mia na czym oprze oko . Ale jak nie wiadomo o co idzie, to najpewniej o due pienidze a mniej o rzeczywiste oszczdnoci na zdrowiu, dbaoci o otoczenie i tp. A las? Las ronie wolno. Polecam wycieczki do lasw . Zobaczycie porby i ten nowo nasadzony las. Co do sierki w atmosferze, to te zdania nie s tak jednoznaczne o jej szkodliwoci. Brak siarki w nawozach utrudnia rozwj rolinnoci. Std produkuje si superfosfaty a nie tylko azotniaki. Czytaem na ten temat ( w latach 75-78) takie opracowanie, amerykaskie, gdzie zaniechano nawoenia superfosfatem a podawano azotniak, a dwutlenku w atmosferze nie obserwowano ( poletka na dalekiej prerii) Ralinno szybko zmarniaa. Podanie superfosfatu spowodowao 10- krotny wzrost masy rolin w jeden sezon. A siarkowodr w dziewiczych czciach borw jako produkt rozkadu to jest taki niszczcy rolinno ktra ronie tam przez stulecia i nie chce zmarnie ? Porby to patelnie wrd lasu. W.Kr.
W dniu 2012-09-09 12:01, J.F. pisze:

A mogą. W starociach faktycznie nie wymieniałem. Przy przeróbce E27->GU10 problemów wymiarowych nie ma, przy E14->GU10 raczej też nie powinno być. Oprawka GU10 kosztuje ok. 1.5 złotego.

Dokładnie tak. UE łaskawym okiem jeszcze patrzy na halogeny kierunkowe. Kierunkowymi ledówkami ( 60 stopni ) o mocy paru watów też łatwiej cokolwiek oświetlić, np. kąt do pracy.

Wymienić wszystkie na inny model, akceptowalny przez TŻetkę, nawet kosztem dłubania.
--
P. Jankisz
W dniu 2012-09-09 13:57, PeJot pisze:

Właśnie o tym pisze J.F. Oświetlisz sobie biurko, ale nadal 'jest ciemno', bo gdzie nie popatrzysz, tam ledwo oświetlona ściana.
Znajomi sobie wsadzili w kuchni reflektorki w sufit. Kawał mięsa czy czajnik oświetlone przyzwoicie, ale wrażenie niedoświetlenia jest. Kierować dodatkowe reflektory w ściany? Bez sensu, dotąd załatwiało się to jedną żarówką;)
Ja tam czekam na ksenonowe małej mocy;-)
pzdr bartekltg
W dniu 2012-09-09 16:07, bartekltg pisze:

Teraz trzeba 3 czy 4 'spoty' odpowiednio pokierowane. Chyba że kto woli wstrząsoodporne, czy warsztatowe 100 W.
--
P. Jankisz
W dniu 2012-09-09 16:27, PeJot pisze:

Chwilowo takie właśnie mam;) Wcześniej bardzo długo miałem świetlówki porządnej firmy. Moc 'odpowiadająca'. Po zamianie zrobiło się ładniej;) a i koszt do przełknięcia.
Tu kilkanaście W na ścianę, to na drugą... Do reflektorków długo się nie przekonam;-)
Z drugiej strony, są przecież halogeny w żarówkowych oprawkach. Chwilowo IMHO najlepsze wyjście.
pzdr bartekltg
W dniu 2012-09-09 16:45, bartekltg pisze:

Halogeny miewają spore prądy rozruchu i uruchamianie 'stadnie' potrafią palić triaki w ściemniaczach. Wypadało by w ściemniaczach do halogenów stosować układy miękkiego startu, żarówki żyją dłużej.
--
P. Jankisz
W dniu 2012-09-10 08:41, PeJot pisze:

Ściemniacz do halogenów? To nie odbija się im negatywnie na żywotności?
Swoją drogą spotkałem się z opinią, tu albo na *elektronika, że softstart przedłuża nieco życie żarówki. A więc i pewnie halogenów. Tylko o ile i czy warto sobie głowę zawracać.
pzdr bartekltg
W dniu 2012-09-10 14:14, bartekltg pisze:

O ile taka żarówka byłaby non stop używana przy obniżonym napięciu to tak.

Z punktu widzenia producenta żarówek, na pewno nie.
--
P. Jankisz