Zarowki - o co cho?

W dniu 2012-09-10 15:41, PeJot pisze:

Gdzie ta magiczna granica. I potem człowiek się boi i lampki biurkowej używa tylko pełnej mocy;)

Raczej, czy mi opłaca się pchać coś takiego żyrandol http://and.elektroda.eu/elektronika/warsztat/softstart /
W sumie chyba powinno dać się prościej...
pzdr bartekltg
W dniu 2012-09-10 16:27, bartekltg pisze:

OIDP niedowoltowany halogen pracuje jak zwykła żarówka, ale po załączeniu na pełne napięcie zachodzi regeneracja żarnika.

Myślałem raczej o wbudowaniu miękkiego startu w ściemniacz. A czy się opłaca - ten układ kosztuje tyle co parę halogenów.
W sumie mam takie coś podobnego w oświetleniu WC, adoptowanego z czegoś tam za free. Bez tego żarówki ( 'spoty', w cenie ~10 zł/szt, takie się podobały TŻ ), rzadko kiedy wytrzymywały dłużej jak rok. Faktycznie to jeszcze tylko w WC ostały mi się gwinty E14, ale nie będę wymieniał na siłę na GU10, puki żarówki żyją, a żyją i mają się nieźle.
--
P. Jankisz

co drastycznie zwiększa jego trwałość, ludziska zapominają, że halogen to przewoltowana żarówka zabezpieczona gazem przed degeneracją żarnika, niestety zapominają też że drastycznie spada jej sprawność, taki przygotowany na szczególną okazję żyrandol 6x70W halogenów używany zazwyczaj ściemniony do mocy dziesięciowatowej żarówki zużywa ze 200W. No ale jak kogoś stać na duże rachunki za prąd to jego sprawa, sam mocno oszczędzam prąd bo mam lepsze zastosowanie dla pieniędzy ale jestem wrogiem narzucania innym oszczędzania mediów.
W dniu 2012-09-10 20:32, Padre pisze:

Pomierzyłeś, czy tak ze sufitu te dane ?
--
P. Jankisz
W dniu 2012-09-11 06:58, PeJot pisze:

Z głowy, mierzyłem wieki temu jak pojawiły się pierwsze ściemniacze i znajomi twierdzili, że to znakomicie oszczędza prąd a ja upierałem się , że lepszy efekt daje jednak dwuobwodowy żyrandol. Przy zmniejszaniu się napięcia drastycznie przesuwa się widmo poza światło widzialne czyli defacto sprawność leci na łeb
W dniu 2012-09-12 02:55, Padre pisze:

Ściemniacz to nie oszczędzacz :)
--
P. Jankisz
Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości grup W dniu 2012-09-12 02:55, Padre pisze:

Zalezy - rachunek jednak mniejszy. Pytanie czy sie komus bedzie chcialo dobrac zarowki i pstryknac wylacznik, czy z braku sciemniacza bedzie siedzial i narzekal na za duza jasnosc :-)
Tak swoja droga, to ostatnio jest moda na instalowanie oswietlenia ulicznego LED ... a na ile sie orientuje to te lampy ciagle maja mniejsza sprawnosc niz sodowe, a moze nawet od rteciowek i MH. I tak mi gdzies miedzy wierszami przebilo, ze oszczednosc jest na mniejszej mocy. Zamiast 100W sodowki wsadza sie 50W led. A ze przy okazji jest 3x ciemniej ... wyborcy nie zauwaza :-)
Ale moze sie myle ..
W dniu 2012-09-13 11:19, J.F pisze:

W dobie świetlówek i ledów o mocy kilku do kilkunastu W chyba nikt nie narzeka na nadmiar światła.

Ale, OIMW, w wielu przypadkach te rozwiązania są *dotowane*, wiadomo skąd.
--
P. Jankisz
Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości W dniu 2012-09-13 11:19, J.F pisze:

Zalezy. Ja mialem w pokoju 360W. I mniej wiecej tyle bylo potrzebne jak cos robilem. Teraz mam swietlowki, ale jasnosc porownywalna. Jak cos robie ... to zazwyczaj na komputerze i duzo swiatla nie potrzebuje. A do nocnego ogladania telewizji, to 60W zarowki az za duzo.

Trzeba by doczytac i doszukac, co wlasciwie jest dotowane: -rozwoj nowoczesnych produktow ... w zasadzie popieram, -oszczednosc pradu ... w zasadzie tez popieram, tylko ze mi wychodzi ze instalacje sodowek powinni dotowac :-) -ciemnosc na ulicach ... mam mieszane uczucia :-)
Choc w sumie mamy nowe mozliwosci - np latarnia z czujnikiem ruchu, zapala sie tylko w razie potrzeby. Na sodowych nie bardzo tak sie da, na ledach - w sam raz.
On Thursday, 13 September 2012 10:19:37 UTC+1, J.F wrote:

Kto i kiedy pierwszy wymyli e na ksiycu trzeba poustawia lustra eby wieciy na nocn pukul? Potem ten pomys rozwijano, e w punkcie Lagrangea, eby nie trzeba byo wywija tymi lustrami itd. Dorobiono do tego teori e dziki temu mona uzyska wiksze pody rolne, e mona odsun widmo braku ywnoci itd. Za te wszystkie ledy ju pewnie by mona byo to zrobi... Konrad
Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości On Thursday, 13 September 2012 10:19:37 UTC+1, J.F wrote:

Za wegiel zuzyty do swiecenia zarowek pewnie tez :-)
Natomiast ... ponoc lampy do doswietlania roslin rozchodza sie jak cieple buleczki. 500-1000W - i to nie zarowki, tylko wyladowczej, wiec male slonce w szklarni. Ciekawe co by kosztowalo wiecej - moze jednak lustro na orbicie :-)
Ja LED nie neguje, nawet je lubie, bo maja pare zalet, ale sprawnosc swietlna do nich nie nalezy. Tak w ogolnosci - bo widzialem prototyp ktory mnie zaskoczyl mocno. No i w ogolnosci ciagle jeszcze nie bardzo wyrabiaja jako oswietlenie, choc postep jest duzy i w LED lezy przyszlosc. Ale zarowek zabronili dwa lata temu, a nie za dwa lata.
On Thursday, 13 September 2012 12:44:04 UTC+1, J.F wrote:

To do uprawy trawki. Jeszcze folia aluminiowa i par innych rzeczy.
oszczednosc jest na

Nie wiem ile kosztuje wymiana żarówki w latarni ale jak znam ceny podobnych usług to pewnie ze 200zł, led oszczędzi z pięć takich wymian to tez może w ogólnym bilansie być znaczącym kosztem choć liczyć mi się teraz nie chce. Przy żyrandolu o koszcie wymiany żarówki się nawet nie myśli. Coś pamiętam, że są jakieś swietlówki o bezstykowych oprawach, jakoś zasilane indukcyjnie wysokim napięciem, drogie ale o jednej zalecie - całkowicie bezawaryjne nie licząc znanego czasu utrzymania jasności. Do stosowania na kominach, w tunelach, kolejkach górskich itp. miejscach gdzie najwyższym kosztem jest wymiana.
Padre wrote:

Tak na marginesie: spotkalem sie z wyliczeniem (gdzies w sieci, wraz z m.in. celnymi spostrzezeniami na temat dysproporcji miedzy rozwojem technologii motoryzacyjnej a parametrami samochodow), ze zastosowanie oswietlenia LED znaczaco _zwiekszylo_ zuzycie energii elektrycznej w miastach.
Otoz w epoce przedLEDowej mozliwosci instalowania reklam switlnych byly ograniczone do drogich neonow i wymagajacych czestej wymiany zarowek. W tej chwili kazda firma i firemka moze sie minimalnym kosztem iluminowac jak w Las Vegas - i per saldo zuzycie energii mocno wzroslo.
Trudno powiedziec, ile w tym prawdy, ale brzmi dosc wiarygodnie.
pozdrowienia
krzys
ps. a Mysza juz kolejna bluzeczke kupila nie w tym kolorze w ktorym zamierzala - raz piaskowozolta, ktora w sklepie byla seledynowa, a drugi raz malinowa, a w sklepie wygladala na pomaranczowa. To tyle w kwestii widma 'energooszczednego' oswietlenia.
--
_^..^_)_
\ /
Dnia Fri, 14 Sep 2012 08:18:28 +0200, myszek napisał(a):

No nie wiem, nie wiem - porownywalem kiedys zuzycie energii w kraju ... nie widac w tym zadnego trendu.

masz na mysli http://demotywatory.pl/1259835/Ale-Ty
Masz na mysli u nas w kraju ? Bo jak widac w Las Vegas prad ani neony nie byly problemem. A u nas w kraju firemki sie znow tak bardzo nie oswietlily.
Jesli cos widze to ekrany led - ale to chyba ciagle drogie, i tak znow wiele nie ma.
Ledow przybylo na stadionach, na estradach - ale to sporadyczne, w bardziej stacjonarnych estradach - ale tam zastapily reflektory.
Reklam przybylo ... ale one to juz od wielu lat, a dawniej chyba halogenami oswietlane byly. Budynki sa teraz czesto oswietlone. No i specjalnie wczoraj popatrzylem - noc juz, a na ulicy jasno "jak w dzien". Przesadzam oczywiscie, ale pare sodowek robi jasnosc.

Oj tam - jak wszyscy zainstaluja takie swiatlo, to w kazdym wnetrzu bedzie wlasciwy kolor :-P
"J.F." wrote:

Rzecz nie dotyczyła Polski (cholera, nie moge odszukac tej stronki...) a poza tym, w tych 1.5% zuzycia energii ewentualny trend bylby grubo ponizej szumu.

To jeszcze Slonce trzeba byloby wymienic na energooszczedne ;D
pozdrowienia
krzys
--
_^..^_)_
\ /
Użytkownik "Padre" napisał w wiadomości grup

Miasto kupuje hurtem ... moze taniej :-)

Moze, tylko wez pod uwage ze na ulicy stosuje sie nie zarowki, ale lampy sodowe, o trwalosci rzedu 10 tys h, a juz slyszalem o takich co maja 30 tys. 10 tys to ok 2.5 roku pracy
A LED ... napisac 100 tys latwo, trudniej znalezc kondensatory ktore wytrzymaja te temperature pracy, wentylatory - bo chyba sa w tych ulicznych, a moze nawet i led, ktore naprawde tyle wytrzymaja :-) To juz nie sa "zwykle czerwone", mocne biale szybciej sie zuzywaja i niszcza.

Sa, ale prawde mowiac to nigdy nie spotkalem w rzeczywistosci. I nie wiem o co chodzi - za drogie (a nie powinny, elektronika teraz tania), za malo wydajne, wcale nie takie dobre ? Philips niby robi serie QL, ale sie nia nie chce pochwalic na www.

trwałość to może i taką mają w sensie czasu do zużycia ale awaryjność chyba daleko większą, nie ma roku żeby w lampie naprzeciw mojego domu nie spaliła się lampa sodowa
W dniu 2012-09-14 19:00, J.F pisze:

Hurtem kupuje usluge wymiany i wtedy jest taniej? Ciekawa teoria :)
--
venioo -> GG:198909
"What a wonderful wooooorld!" :)
Dnia Fri, 14 Sep 2012 22:16:12 +0200, snipped-for-privacy@interia.pl napisał(a):

A nie ? Hurtem zawsze taniej :-) Bo to i koszta mniejsze jak wymieniasz wiecej zarowek od razu, niz jak masz 5 km jechac dzwigiem, aby jedna zarowke wymienic.
Dziwna sprawa ... usiluje znalezc jakis przetarg na wymiane ... i znajduje pelno, ale ogloszen o wyborze wraz z cena to nie. A te zamowienia to przeciez co pare lat powinny byc - powtorki tez nie znajduje :-)
No i czesto cale lampy wymieniaja ... czyzby ich trwalosc byla porownywalna z "zarowkami" ? :)
No chyba ze naprawde - 50% lamp swieci 30tys h, polowa moze nie swiecic ... wiec wymieniamy co 7 lat ..
P.S. ciekawa oferta http://www.renvolt.com/files/Oplacalnosc%2520lamp%2520hybrydowych.pdf
Koszt pradu - 383tys , koszt wymiany akumulatorow 312 tys. Oszczednosc inwestora - 434 tys, pod warunkiem uzyskania 1.1 mln dotacji.
I tak sie na to patrze .. myslicie ze te ogniwa zapewnia zima prad ? 56W przez 16h potrzebne, a do ladowania tylko 8h ..
No ktos tu chyba proponuje zastapic 150W sodowki 55W LEDami ... oj chyba bedzie "ciemnosc widze".