72MHz i zakłócenia

Witam, czy ktoś używa aparatury na 72MHz w okolicach Katowic, jeśli tak proszę o opinie czy występują zakłócenia tego pasma ?

Info na prv.

snipped-for-privacy@wp.pl

Reply to
Bobol

Witaj

Tak czy inaczej wykorzystanie pasma 72MHz do celow RC jest w Polsce NIELEGALNE i tak naprawde nie wiesz kogo TY zaklocasz. przemyslo to prosze

Pozdrawiam

Alex

Reply to
rcflight

Bardzo chetnie wymienie eclipse 7 z 2 odbiornikami 35Mhz na eclipsa na

72Mh z dwoma odbiornikiami !!!.... Jestem krótkofalowcem od 93roku odkąd z tego pasma uciekły stacje radiowe przynajmniej w Pile nic tam już nie ma ,z tego co wiem były jakieś zajawki dla wojska na to pasmo ale tylko na rozmowach sie skończyło... Na 72Mhz ani modelarz nikomu nie bedzie zakłocal ani ktos inny modelarzowi bo jest tam pusto skanowałem to pasmo juz od dłuższego czasu na moim ICOM ie 706 ,za to na 35Mhz podczas propagacji słychac stacje radiowe zagraniczne i to by wyjasnialo drganie serw podczas dobrych warunków propagacyjnych szczególnie w godzinach popołudniowych niechcieli byście słyszec co sie tam dzieje ... jak wiadomo uważa sie ze 30Mhz to granica przejścia gdzie fale radiowe przestaja sie załamywać czym wyżej tym bezpieczniej. Oczywiście zaraz rozpeta sie wojna co do legalnosci używania tego pasma ale to osobny temat. Ja osobiscie tak jak wyzej napisalem przeszedlbym na 72Mhz przynajmniej nie bede mial stresu i nie strace kolejnego modelu przez jakiegos pajaca nie mówiąc juz o zlotach,a wiem ze nikomu nie bede zakłocal. pozdr Darek SQ3GOQ
Reply to
DJDIT

Witam,

Tak sie zastanawiam nad sytuacja czestotliwosci modelarskich w Polsce. Co jakis czas przewala sie dyskusja na temat nielegalnosci 72MHz czy 75Mhz ale jakos nikt nie krzyczy ze na pasmie 40MHz mamy tylko 4 legalne kanaly i do tego jeden z nich nagminnie jest wykorzystywany przez producentow automatycznych drzwi garazowych. Na pasmie 27MHz mozna jedynie jakas replike kaczki na jeziorze puszczac. Zgadzam sie z Darkiem dopoki na pasmach 72 i 75 nikt sie oficjalnie nie pojawi bede tych pasm uzywal bo sa najbezpieczniejsze w Polsce.

A tak na marginesie. W sierpniu odbeda sie w Polsce Mistrzostwa Swiata modeli plywajacych klasy M organizowane przez NAVIGA i LOK. Czytalem ich informacje z ktorych wynika ze beda uzywac nastepujacych pasm:

27, 35, 40, 41 MHz. Prawo w Polsce mowi ze modele plywajace moga uzywac pasma 27MHz (5 kanalow) i 40MHz (4 kanaly) a wszyskie inne (w szczegolnosci 35 i 41) sa nielegalne. A wiec mamy oficjalnie organizowane w Polsce zawody ktorych organizatorzy wymagaja od uczestnikow lamania polskiego prawa. Bardzo interesujace.

Pozdrawiam,

Reply to
Marek

Teoria to jedno a praktyka drugie...chyba ciezko by bylo zorganizowac zawody majac do dyspozycji 4 kanały ,nie ma co sie dziwic organizatorom zawodów , skoro to bedzie wszystkim na rękę nie ma co sie podniecać tematem. W końcu nie każdego stac żeby sobie kupić 3 aparatury po 1000zl każda jedna do latania druga pływania a trzecia do samochodów.

Reply to
DJDIT

Witam,

Ja Ciebie rozumiem. Nierozumiem jednak tych wszystkich "swietrzych od Papieza" oburzajacych sie na tych ktorzy lataja czy plywaja na 72MHz czy 75MHz. Im jednak nie przeszkadza latac na pasmie 35B nielegalnym w Polsce czy plywac na czestotliwosciach powyzej 40,695 MHz.

Mnie nie dziwi ze organizatorzy dopuscili te nielegalne czestotliwosci poniewaz nikt by do Polski nie przyjechal tylko dlaczego nie dopuscili czestotliwosci 72MHz i 75MHz. W koncu dopuscili inne nielegalne czestotliwosci.

Pozdrowienia,

Marek

Reply to
Marek

Marku

Ja Ciebie tez rozumiem, aczkolwiek mam calkiem odmienne stanowisko. To ze mamy w Polsce tak wiele "miekkich" regul powoduje w sumie znacznie wieksze straty spoleczne i gospodarcze niz te pare powierzchownych korzysci (nie mowie tu o takich oczywistych sprawach jak ruch drogowy, gdzie mamy smutne czolowe miejsce w wypadkach). No ale to temat poza zakresem tej grupy. Ciekawe kogo masz na mysli piszac o tych "swietycvh"?

Pozdrawiam mimo roznic

Alex (35 MHz kanal 68 i 72)

na tych ktorzy lataja czy

na czestotliwosciach

poniewaz nikt by do Polski nie

Reply to
Alex

Czesc Alex,

Ja nie widze zadnych roznic miedzy nami. Tez uwazam ze "miekkie" reguly sa przyczyna wiekszego zla. Wolalbym aby modelarze mieli przeznaczone dla siebie czestotliwosci bez dzielenia ich z innymi.

Wlasnie rozmawialem na ten temat z kims z LOK-u i on mi powiedzial ze swego czasu probowali cos z tym zrobic ale powiedziano im zeby zostawic to jak jest bo moze sie zdarzyc ze sytuacja sie pogorszy.

Nazwisk tych "swietych" nie bede podawal ale kiedys na imprezie mi powiedzano ze moje 75MHz jest nielegalne ale dopuszczano modele slizgow z pasmem 35 i 35B oraz 40 powyzej

40,695 MHz. Czyli "troche" nielegalne jest w porzadku.

Pozdrowienia,

Marek

Reply to
Marek

Jeśli organizator imprezy dopuści ŚWIADOMIE użytkowanie na swoim terenie częstotliwości inne niz prawnie dopuszczalna moze mieć kłopoty w razie kłopotów . Słowem to ,że częstotliwość 72 MHz nie jest zakłócana w punkcie A nie oznacza ,ze sama nie zakłóca lub nie będzie zakłócona w punkcie B.

Reply to
Roman B

W takim razie wyjaśnij proszę jak zorganizować zawody mając do dyspozycji powiedzmy 4 kanały... Nie ma sie czego obawiać nikt z modelarzy nie był jeszcze kontrolowany ani zapewnie nie bedzie nawet sami krótkofalowcy są rzadko kontrolowani po urtip nie ma kasy na kontrole,ale może sie zdarzyć jak w sród nas znajdzie się konfident a takich napewno nie brakuje w każdym środowisku.

Reply to
DJDIT

Nie wiem czemu 4 kanały ? Pasmo 35 Mhz to wiecej niz 4 kanały !!

A sprawa konfidentówi i innych takich to : Wszyscy lubia donosy; nikt nie lubi donosicieli.

Nie bede dalej rozwijał wątku .Każdy odpowiada za to co robi .

Reply to
Roman B

Witam

W 35 tak, ale na 40 MHz w Polsce jest oficjalnie dopuszczonych 4 kanały ( 50 do 53 ) i oficjalnie modele pływające mogą korzystać tylko z 40 MHz. I teraz robimy zawody grupy M (ślizgi z napędem elektrycznycm - wspomniane wyżej MŚ w Warszawie)

- starty będą się odbywać na 3 lub nawet 4 torach, z czego na dwóch z nich jeździ jednocześnie 8 modeli, a jest też konkurencja (ECO Team) gdzie na jednym torze może być włączonych

24 nadajniki !!!! ( 8x3 ), czyli najbardziej pesymistyczna wersja: 24+8+1+1= 34 nadajniki. Biorąc pod uwagę prędkość modeli i ich zagęszczenie warto zrobić przynajmniej jednokanałowe separacje co daje liczbę 68 potrzebnych kanałów jednocześcnie - i jak tu trzymać się przepisów?
Reply to
Pysiak

kontrolowani  po  urtip

Uiii, uiii, uiii - i to są słowa krótkofalowca, czy może CB-isty mającego w zanadrzu "babcię" z mocą 200-500W w USB? Niestety jest tak, że jak Tobie nie zakłócą, to ty możesz zakłócić. Od krótkofalowca można wymagać więcej świadomości. A może się jako krótkofalowiec złościsz, że jakiś sąsiad rasowanym radyjkiem CB Ci pasmo zamyka? Nie złość się, to Twój kolega ;-))

A co do organizacji zawodów. We Włoszech nie wolno było latać kiedyż na 35Mhz. A były zawody zboczowe i to o puchar Graupnera, gdzie organizator dopuszczał

35 Mhz, tyle że od odpowiedniego urzędu miał na te dni odpowiednie zezwolenie i tym samym pewność że ani modelarze nikomu, ani modelarzom nikt nie będzie zakłócał. Może i tak robią to organizatorzy zawodów w Polsce. Mam nadzieję, że tak robią! Wolna amerykanka to już proszę na wschód od Uralu. Ale też w rozsądnych ramach. :-((

Pozdrawiam Piotr

Piotrp_de

Witam! Użytkownik "Piotrp_de" <piotrp snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl...

Od kiedy pasma 27 Mhz, 35 Mhz, 40 Mhz są pasmami strzeżonymi? Kto daje gwarancje czystości tych częstotliwości? Jaki związek przyczynowo skutkowy łączy "pozwolenie" z "zakłóceniami"?. To tylko niektóre pytania na które szukam odpowiedzi. Pozdrawiam. Mariusz.

Reply to
Mariusz

Pasmo 35 i 40 Mhz jest pasmem zastrzeżonym wyłącznie dla tego i nie innego celu. W Niemczech, tak samo jak w Polsce. Używanie tego pasma niezgodnie z przeznaczeniem jest karalne. Nie raz już były przypadki gdy peleng wykrywał nadajniki powodujące zakłócenia i kończyło się to drakońskimi wręcz karami. Przynajmniej w Niemczech. We Włoszech natomiast kilku niemieckich modelarzy, latających na zakazanym wtedy paśmie 35 Mhz pożegnało się ze swoimi nadajnikami oraz modelami (jako, że te miały zabudowane niedozwolone odbiorniki) a przyjemność tą okraszono słoną grzywną!

A co do "związku przyczynowo-skutkowego" - to poprostu wiesz, że nikt Ci nie będzie zakłócał i Ty nie będziesz nikomu zakłócał.

Oczywiście nie chcę tu grać "świętszego od papieża". Niemniej jednak świadomość, że nikt na 35 Mhz nie będzie próbował łączności nadając z 0,5 kW w czysie gdy latam, jest tylko możliwa gdy sam respektuję przepisy. Wtedy też oczekuję tego od innych. A jak podejrzewam, że w okolicy jest kilka czarnych owiec, to poprostu rezygnuję z latania...

Pozdrawiam Piotr

Piotrp_de

Piotrze

Zgadzam sie z Toba w 100% z ta roznica, ze uwazam ze do "czarnych owiec" trzeba strzelac a nie ustepowac im miejsca!!

Pozdrawiam

Alex

Reply to
rcflight

Niestety drogi Piotrze pomyliłeś się...licencje mam kat I od 93roku przez te lata mam potwierdzonych ponad 100krajów kartami qsl teraz z braku czasu krótkofalarstwo odstawiam na bok nie da sie chwycic 10srok za ogon...modelarstwo juz jest za bardzo czasochłonne a co dopiero wedkowanie w eterze.

To że popieram organizowanie zawodów z wieloma pasmami wynika z mojego wieloletniego doswiadczenia w eterze podparte skanowaniem tych pasm wierzcie mi ze na 40Mhz pracuje nie jeden telefon bezprzewodowy (mój sąsiad :-)))i nawet o tym nie wiecie nie mówiąc o prymitywnych bramach garażowych... Zamiast krytykować organizatorów zawodów może sami zorganizujecie zawody z

4 kanałami do dyspozycji ciekaw jestem ilu znajdzie sie chętnych...

A zatem drodzy modelarze modele do bagażnika i na lotnisko marsz :-)))

pozdr Darek

Reply to
DJDIT

Witam,

O mamy kowboja na grupie:)

Trzeba uważać bo będzie strzelał..

Pozdrawiam,

Krzysztof

Użytkownik snipped-for-privacy@gmx.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl...

0,5 kW
Reply to
Bobol

Witam,

Organizatorzy tego nie zrobia bo sie boja ze jak poinformuja urzad to zawody sie nie odbeda. Urzad przysle urzednika ze skanerem i nalozy kary.

Pozdrowienia,

Marek

Reply to
Marek