Co to za cudo ?

Jakies 2 tgodnie temu pokazano w "Teleekspresie" zawody czy mistrzostwa modelarskie, ktore odbywaly sie w jedej z warszawskich hal sportowych.
Moja uwage zwrocil samolot, wykonany, jak odczytal lektor ze styropianu, przez jakiegos nastolatka. Nie wiem, moze zalozylem za slabe okulary ale widzialem jak ten samolocik "wisi" na smigle oraz kreci jakies petle o promieniu moze z 1m. Byl caly bialy, skrzydla bardzo szerokie, prostokatne i krotkie, zdalnie sterowany, naped chyba elektryczny. Czy to mozliwe i co to bylo ? Nie jestem modelarzem i kompletnie nie mam o tym pojecia, ktos zna jakies szczegoly ?

Użytkownicy tej grupy robią takie modele (do akrobacji 3D) dość często. To zapewne był model sylwetkowy raczej z depronu niż styropianu (też tworzywo pieniste tylko mniej łamliwe). Do tego zakłada się odpowiedni silnik bezszczotkowy sterowany specjalnym regulatorem i zasilany lekkimi ogniwami Li-Poly. W rezultacie otrzymuje się model o ciagu napędu przekraczającym np. 1.5-2 razy wagę całości i przy odpowiednich umiejętnościach pilotażowych można wykonać tzw. zawis na śmigle. Taki zawis mozna też robić dużymi modelami spalinowymi, po zastosowaniu odpowiednio mocnego silnika. Pozdrawiam Robert
Czy rozni sie akrobacja 3D od zwyczajnej akrobacji ? Zawis na smigle potwierdzony ale czy rzeczywiscie mozna taka zabawka robic petle o tak malym promieniu (prawie w miejscu, no przekrecal sie po osi skrzydla ;) ) pytam, bo tak prawde mowiac wtedy zostalem zawolany i wychylilem tylko glowe z kuchni - do tv bylo dosc daleko, zeby widziec szczegoly :) Czy sa gdzies w sieci plany budowy podobnego samolociku ? Bardzo zainteresowala mnie sprawa silnika i regulatora (co to jest, odpowiednik przepustnicy ?). Gdzie moge o nich przeczytac - ale zupelne podstawy, ja w zyciu zadnego samolotu nie sklecilem ! Moze byc po angielsku.

To taka z wykorzystaniem zawisu, który powoduje, że akrobacje wyglądają jakby przeczyły prawom fizyki.

To może zapraszam na początek tu: http://www.modelarstwo.org.pl/forum/viewtopic.php?tu19 Od razu uprzedzam: Nie nastawiaj siena to że pierwszym samolotem będziesz w stanie wykręcać jakiekolwiek akrobacje, bo jeśli będziesz próbował od tego zacząć to model rozbijesz. Dlatego podaję Ci zbiór linków do podstaw modelarstwa lotniczego RC a nie do budowy modeli do 3D. Pozdrawiam, Robert P.S. Co do regulatora, to regulator silnika bezszczotkowego pełni dwie role: przepustnicy i elektronicznego komutatora, bo silnik bezszczotkowy nie ma standardowego komutatora w związku z nieposiadaniem szczotek.

Może Pana zainteresuje taki filmik http://flyingcirkus.com/vids6/2005csvc/VELA-2005FCVC_VELA_FINAL.wmv , polecam.
Pozdrawiam z Góry Żar
Damianos wrote:

zdolności ma ten operator nieziemskie ale okolica to jakiś "slums attack" :)
--
VSS http://vss.pl - to i tamto...
http://www.copernicus-project.org /

Hehe najbardziej podoba mi sie umiejetnosc i mozliwosc latania z balkonu mysle ze ladaowanie ten pan tez robi na balkonie a swoja droga to porownywalne z jazda motocyklem na tak zwanej gumie(tylnym kole) bez przedniego :D Podoba mi sie Pozdrawiam Addriano
Użytkownik "Addriano" ...

Eeeeee, do tego nie potrzeba modelu 3D. Zobacz mój film sprzed kilku lat: http://www.inmat.pw.edu.pl/bjanusz/depronowce/empgs/messenger_podw.mpg ew. inne filmy ze strony: http://www.depron.prv.pl/filmy.htm
Pozdrawiam,
Kaper www.depron.prv.pl
Witajcie

Taak, a najlepszy jest komentarz żony Kapera przy samym końcu filmu :-))
--
Pozdrowienia,
Teos

Komentarz był jak na Dorotkę całkiem spokojny. Ale potem się przyzwyczaiła 8^)
Pozdrawiam,
Kaper www.depron.prv.pl
Moze tez was ten film od 16 letniego modelrza z Niemiec zainteresuje (warto naprawde zobaczyc!!):
http://www.michalskipeter.de/vid/KnuffelVerstellprop.wmv
Pozdrawiam
Peter
www.michalskipeter.de

Był jeszcze do ściągnięcia filmik na którym jakiś gościu robi akrobacje ze wstążkami na sali gimnastycznej ... ale niestety link mi się gdzieś zapodział ... może któryś z Kolegów go ma ??
Pozdrawiam z Góry Żar
Damianos pisze:

Use the achive, Luke ;)
Mumin
--
************** </body> *** Kilroy was here *** </html> *************
Michał Mumin Mierzwa http://www.cto.us.edu.pl/~mmierzwa 2

Zawis na smigle, oczywoscie. Najnowsze trendy to smigla ze zmianna geometria i mozliwosci podczas lotu zmiany ciagu na pzreciwny. Dzieki czemu mozna latac takim samolotem do tylu ;o)
pozdrowienia

tzw. 4D :)
http://perfecthobby.pl/index1.php?idtowar86
przydaje się program HELI w aparaturze :)
PMK
On Sun, 30 Oct 2005 23:33:01 +0100, "Lukasz Stela"

A bezwladnosc, a dwukierunkowy regulator ?. Sproboj na pelnych obrotach silnika , zmienic mu biegunowosc zasilania. Najpierw nastapi hamowanie przeciwpradem, a potem rozruch w prawidlowa strone.W tym czasie samolot zdazy spasc. Do tego dochodzi jeszce reakcja na moment obrotowy. Nie wiem jak z regulatorem , ale dwukierunkowe samochodowe wydaja mi sie duze i ciezkie (no chyba ze sa jakies male).
Uzytkownik "Tomasz 'VidlaK' Korpas" ...

Sa male i sprawne. Mam takiego malucha do bezszczotki 25A, a jest mniejszy i lzejszy niz niejeden 18A jednokierunkowy ciut starszej generacji. http://www.castlecreations.com/products/cars/mamba-25.html
Ale z bezwladnoscia i momentem reakcyjnym faktycznie jest klopot.
Do tego wiekszosc smigiel jest wyraznie kierunkowa - przy wstecznych obrotach maja bardzo kiepska sprawnosc.
Pozdrawiam,
Kaper www.depron.prv.pl